Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-08-26/10:37

Bror Gårdelöf skrev:Det är väl om något on topic. Minnen av barndomens leksaker och hobbies får ju de flesta att le.


Tack för det Bror ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-08-26/14:41

Bror skrev:
...och när jag cyklar (aldrig på trottoarer), använder jag alltid klockan i god tid, när jag närmar mig folk bakifrån, så att de hinner uppfatta, att jag är på gång.

Vet inte hur det är i Linköping men här i Sundsvalls kommun har vi rätt mycket kombinerade gång & cykel-
banor. En majoritet av de som går på dessa, håller en "klösbräda" i handen som, via en sladd, står i förbindelse
med bärarens öron. Detta innebär att du kan plinga dig fördärvad utan någon reaktion.
Dessutom verkar det omöjligt att gå rakt heller, utan vinglar hit o dit för att ta sig fram( många onyktra?! :?
Så när jag ser gående, överger jag gång & cykelbanor och cyklar hellre efter vägkanten med biltrafiken.
Det är mer förutsägbart, även om det är farligare!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-26/15:26

Jodå - det problemet finns här också. Om vederbörande går på cykelbanan och inte flyttar på sig efter ett par pling, brukar jag ryta: "FLYTTA PÅ DIG!" Det går förvånansvärt ofta igenom lurarna!
Därefter händer en av tre saker: 1. Inget alls - varvid vederbörande får skylla sig själv, om hen blir påkörd. (Det har dock inte hänt ännu.)
2. Vederbörande skuttar förskräckt år sidan.
3. Vederbörande häver ur sig en otidighet och måttar en spark - men då är jag som regel redan förbi. Detta sistnämnda alternativ är dock mycket sällsynt.

Sedan finns ju två specialfall: 1. Det stendöva äldre paret, som på något sätt lyckas blockera en häpnadsväckande bred gång- och cykelbana, men inte reagerar på någon form av ljud. Där får man ta det lugnt.
2. Små barn. Där får man också ta det lugnt - och det är alltid lika roligt att möta föräldrarnas tacksamma leenden, när de fattar, att den här cyklisten vet, att barn är oberäkneliga, och agerar därefter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-26/16:59

Äsch, det är bara att hålla full fart, och köra om i gräset vid sidan om gång/cykelvägen.
Jag trodde ni gillade att köra tvåhjulingar offroad/på grus ? :mrgreen:

Nya cyklar saknar tyvärr allt av värde dessa dagar; ringklocka, lampor, reflexer, lås, pakethållare, bak/framskärm etc.
Räknas som "accessories/tillbehör" numera, vilka får köpas till.
MIn cykel saknar fortfarande ringklocka/tuta. Finns fortfarande på "att köpa"-listan efter två år.... :oops:
Det brukar bli rysk roulette varje dag till och från jobbet då gång/cykelvägen jag använder trafikeras av yra gående höns, vilka har mer koll på telefonen än omgivningen.
En stor jäkla båt- eller lastbilsmistlur hade gjort succé :D

F16812-2c20881197510081f80cc5eebaefab3c.jpg
F16812-2c20881197510081f80cc5eebaefab3c.jpg (208.89 KiB) Visad 9864 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-26/17:42

Varför har jag inte tänkt på det?! En huligantuta skulle förmodligen lösa de flesta problem, som beskrivs ovan! Undrar, när någon initiativrik företagare fixar ett fäste för en sådan på cykelstyret. Det borde kunna bli en storsäljare!
Nu är det 18 år sedan jag köpte cykeln - försedd med allt, som Du skriver, att moderna cyklar saknar - och den fungerar mer än klanderfritt, men om det vore aktuellt att köpa nytt, och försäljaren föreslog ett huligantutefäste, skulle jag slå till direkt! ;)
En mistlur vore förstås ännu roligare, men dels lär den väl väga en del, och dels skulle man väl bli döv själv på kuppen!
Jag glömmer sent en färjetur i Norge för ett par år sedan, då en nöjesseglare inte begripit princip nummer ett på sjön - att nöjesseglare väjer för yrkessjöfart. Färjeskepparen använde mistluren, och vi höll på att hoppa ur skinnet på kuppen. Ett kompressorhorn är rena viskningen, jämfört med vad som kom ur den tratten! ;)
I övrigt är det väl klart läge för Dig att köpa ringklocka till cykeln. Jag tror, att det blir böter, om sådan saknas vid poliskontroll - även om risken för en sådan inte är irriterande stor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/19:21

Inslaget i kvällens Rapport om en sjöräddningsövning, där man dels skulle rädda liv och dels hantera ett "olje"utsläpp. För att simulera olja användes 40 kubikmeter popcorn! "Popcorn beter sig ungefär som olja. Det bildar en sörja på vattnet, när det legat i en stund - och det är ju inte miljöfarligt. Vi släpper inte ut olja i övningssyfte."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2018-08-28/19:43

Jag brukar ha olja när jag poppar... så känner att de kanske ljuger lite.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-28/20:59

Mja - lite matolja i vattnet utgör nog ingen nämnvärd miljöfara.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-08-28/20:59

Buster skrev:Jag brukar ha olja när jag poppar... så känner att de kanske ljuger lite.

Du poppar väl knappast i petroleum-produkter..... :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-28/21:00

Buster skrev:Jag brukar ha olja när jag poppar... så känner att de kanske ljuger lite.

Man måste inte ha olja, man kan poppa med varmluft.
Eller så här: https://youtu.be/Dm5d0E0bbyA?t=1m32s

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-28/21:35

Gunnar Elmgren skrev:
Buster skrev:Jag brukar ha olja när jag poppar... så känner att de kanske ljuger lite.

Du poppar väl knappast i petroleum-produkter..... :mrgreen:


Biltemas motorolja - klarar allt :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-29/07:45

Det är förstås inga problem att göra popcorn i mineral- eller syntetolja, men jag tror, att det är mycket klokt att inte äta dem! För "Hondamodellen" gäller förmodligen samma sak.
Däremot är det rätt kul, att det bevisligen går att köra en Honda Super Cub på uttjänt frityrolja, utan att motorn skär! Fast inte heller det är nog rekommendabelt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2018-08-29/19:49

Kan undra var i citatet från Rapport det nämns petroleumprodukter...
:roll:
Bror Gårdelöf skrev:Inslaget i kvällens Rapport om en sjöräddningsövning, där man dels skulle rädda liv och dels hantera ett "olje"utsläpp. För att simulera olja användes 40 kubikmeter popcorn! "Popcorn beter sig ungefär som olja. Det bildar en sörja på vattnet, när det legat i en stund - och det är ju inte miljöfarligt. Vi släpper inte ut olja i övningssyfte."
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-01/13:56

Träffade @Kovlingen idag då jag var ledig och åklusten fanns i det vackra sensommarvädret. Det fick mina mungipor att dra uppåt.
Take care
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-01/16:01

Får tacka dej Per för att du fick ut mej på hojen . :) Jag har inte haft någon lust alls . :(
Kanske rätar till sej nu :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-05/22:32

Att min son tog A kortet på min GSA idag. Trafikinspektören styrde tom in han på en grusväg. Så att Nils kunde sträcka ut hojen lite.Bild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-06/10:38

Detta träd fick mig att le i Tyresta Nationalpark i förrgår.

Brum Brum Tyresta
Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-07/18:01

En motsvarighet till gunghäst? Man kan röra sig, men man kommer ingen vart. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kapten Stofil » 2018-09-08/20:04

Dagens tur med D5 gick till Bastnäsfältet (http://ekomuseum.se/besoksmalen/bastnas-gruvfalt/) vid Skinnskatteberg med mig som turledare.

Vår guide Anne-Lie, som övar för att ta körkort, kunde tyvärr inte åka med då hennes handledare fått förhinder, så vi fick klara oss själva. På grund av bristande rekning från min sida och GPS-förvillelser så hittade vi inte vårt fikaställe i Fagersta, men vi stannade till och kom överens om att äta i Skinnskatteberg istället. Det blev kebab på Bosses Grill, tydligen ett populärt ställe för det kom in massor av folk medan vi åt.

Därefter ledde oss farbror GPS mot Bastnäsfältet - efter några km in på en grusväg - ja det visste vi skulle komma. Men grusvägen blev allt mindre och allt mer övervuxen och blev till slut två hjulspår mellan grästuvor, över stenar och rötter genom skogen. Inte den väg jag med mitt Autobahnlok hade valt i första taget precis. Men det var bara att gilla läget, sitta avslappnat, hålla blicken högt, hålla någorlunda fart och försöka att inte störa hojen i dess arbete. (Minst) ett par km senare kom vi plötsligt ut på en grusplan där det stod två bilar och två förvånade män och en liten pojk, som undrade om vi kört fel. Men då hade vi sett skylten "Välkommen till Bastnäsfältet", så vi parkerade och upplyste dem om att vi hade kommit precis rätt.

En av de förvånade männen var en äldre herre med skägg, som senare visade sig vara en 80-årig pensionerad bergsingenjör som kunde allt om fältet, gruvorna där och alla gruvor i Mellansverige dessutom. Han erbjöd sig att guida oss, mycket intressant blev det. Vi fick se gruvhålen, resterna av stånggången och kreatursgången som använts för uppfordring av malm och pumpa vatten. Han visade oss det gamla hakspelet, med gropen i golvet där den siste operatören vilade sitt träben (han blev enbent efter att ha ramlat ner i gruvan) och hans signatur på väggen, som han skrev sista dagen hakspelet var i drift 1889.

Den 80-årige mannen, som var hur intressant och full av energi som helst, har jag googlat fram heter Bengt Högrelius och är medlem i Västerås Amatörgeologiska Sällskap där han guidar en massa turer. Tack Bengt för en utomordentligt intressant upplevelse!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-09/08:06

Kapten Stofil skrev: På grund av bristande rekning från min sida och GPS-förvillelser så hittade vi inte vårt fikaställe i Fagersta,

Du glömde ditt rytande (likt ett vilt Lejon) när GPS:en lurade dej och regnet tilltog . :D :D
Själv vek jag av norrut och fick torra vägar och solsken :)
När jag passerade Gävle hälsade jag på hos en ungdomskamrat och vi har inte setts
sedan vi var ca. 15 år . Blev många minnen och skratt innan jag var tvungen att
dra vidare hemmåt . :)
Enda smolken i bägaren var dimman jag fick att köra i från Gävle men det avtog efter hand .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-11/21:20

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-11/21:29

Måns Ulveståhl skrev:https://www.youtube.com/watch?v=Y_FOS1GvZOY

Hörde idag om en hund som var extremt tolerant mot en kattunge , ända tills katten kom för
nära när hunden hade fått ett stort ben från en Älg . Då blev det EN varning och katten
förstod vinken :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-12/08:31

Buster skrev:Kan undra var i citatet från Rapport det nämns petroleumprodukter...

Jag skriver ju "olje"utsläpp. Att det i en skarp situation skulle röra sig om petroleum torde vara självklart. Hittills har jag i alla fall aldrig hört talas om en fartygsolycka, som medfört utsläpp av tusentals ton matolja!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-12/20:32

Naturens gåvor, tänk att man tar detta för givet varje år. Att ta reda på en köttlott med 70 kilo älgkött fick mina mungipor att åka upp. Hur som helst blir det smarrigt med älgkött till vintern. Bild

Detta kort tog jag får någon dag sedan, min 1200 GS/A klarar mycket men inte att hämta hem älgar från skogen men det gör denna kamrat, en Canada pulka bakom så följer 500 kilos älgar snällt med hem till slakthuset.
Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/08:52

Dessutom kan man äta kött från jagat vilt med gott samvete. Djuren har levat i frihet, ända tills de faller, och i dagens Sverige måste viltstammen beskattas.
Det är en himmelsvid skillnad mot tamboskapens livsvillkor. Sverige har världens förmodligen strängaste djurskyddslagar, men allt kött vi äter kommer ju inte från vårt land - och hur som helst har vi det där med koldioxid-, metan- och lustgasproduktion, som är en naturlig del av djurens matsmältning och bidrar till växthuseffekten (om den nu är relevant. Se annan tråd).

I övrigt kan Du skicka ovanstående till Allt om MC. Deras krönikör, vars namn just nu fallit mig ur minnet, har i senaste numret en drapa om fyrhjulingar - som han INTE gillar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-13/11:07

@Bror
Fyrhjulingar ska man använda det de är avpassade för nämligen att jobba i skogen. Själv använder jag denna fyrhjuling till att dra ut stormfälld skog, köra skogsplant, köra röjsågar, bensin, en och annan älg och allt annat som man kan behöva den till. Använde den även i sommar för att hjälpa brandkåren att köra ut slang och kyrkor i terrängen.

En sak jag inte gör är att leka med den efter vägen för det finns det bättre leksaker till, som min R 1200 GS/A som exempel.

De många dödsolyckor som fyrhjulingar varit inblandade i beror oftast på att förarna inte
1. Varit nykter.
2. Kört för fort.
3. Saknat utbildning för att köra i terräng. Där man voltar och får cykeln över sig.
4. Svängt allt för fort, voltat som följd.
5. Varit fler än en passagerare.
7. Skjutsat passagerare på släpet i terräng och man faller av och skadar sig.

Detta är de orsaker jag kunnat få fram via de kontakter jag har inom den blåa delen i statens hårda kärna.

Som en gammal kollega till dig sa. -Skulle alla iaktta samma skyddsåtgärder hemma som man vidtar på jobbet och de dessutom skulle varar nyktra jämt så hade vi på IVA och akuten lite att göra.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/12:36

Vi är eniga i allt! Varenda människa, som har arbetsuppgifter i skog och mark, begriper, hur bra en fyr- eller sexhjuling kan vara för diverse uppgifter. Skribenten i Allt om MC vänder sig inte mot den användningen utan just mot dem, som "leker" på fyrhjulingar på allmän väg etc.
Under åren som ambulansöverläkare hade jag av naturliga skäl återkommande kontakter med räddningschefer runt om i Östergötland. Det hörde snarast till det normala, att stationerna själva anskaffat minst en fyr- eller sexhjuling.

Men visst har något nosigt "rättstavningsprogram" spelat Dig ett spratt? Jag vägrar att tro, att Du körde ut kyrkor(!) i terrängen - men undrar, vad det skall stå. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-13/13:30

@Bror
Nä det ska faktiskt stå kyrkor, de delningspunkter som man använder när man bygger slangsystem på större bränder kallas faktiskt för kyrka av brandkårerna i alla fall l norra delen av Sverige. Bild

Hittade till slut en bild som beskriver mojängerna som vi körde ut. Sedan är det olika storlekar på dessa tingestar för att hålla trycket konstant i alla spridarmunstycken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/13:36

Ah! Fackspråket/-slangen (sic!) följer sina egna, för icke oinsatta outgrundliga, regler. :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/18:01

Senaste numret av Läkartidningen har en kulturartikel med titeln Utan njuren - ingen intelligens. Den går ut på, att utan den synnerligen avancerade konstruktion, som däggdjurens njure är - med förmågan att bibehålla kroppens salt- och vätskebalans under mycket skiftande förhållanden - skulle människan inte ha kunnat utvecklas till den intelligenta varelse, som hon i alla fall tror sig vara.

Rubriken fick mig att le, eftersom följande inte var ovanligt under min studietid: När någon fick en komplimang för en bra idé eller något annat snillrikt, blev svaret ofta ett tacksamt leende och kommentaren: "Man har väl njure" - varpå man klappade sig själv i häcken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-09-16/12:22

En tur i det vackra sensommarvädret fick mina mungipor att dra uppåt. Vackra Skeppsmalen blev besökt idag och det levererade verkligen.
BildBild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-16/22:08

Gläds med dej Per ! Du behöver detta tycker jag ;)
Själv hade jag lite "fel" i planeringen :? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-18/02:05

I helgen examinerades jag på Gelleråsen och kan numera titulera mig SMC-instruktör (för storbana). Det kom en smula oväntat, jag hade förväntat mig att gå som aspirant ytterligare ett år, men man tyckte tydligen att jag dög redan nu.

Värt ett litet leende och en from förhoppning att jag kan leva upp till förtroendet.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/07:26

Grattis!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-18/09:25

Detta fick mig att le igår när jag gick igenom Kungsträdgården i Stockholm

Bild

Notera på rumpan på VW att det står Automatic, det har jag inte sett tidigare vad jag minns :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-18/11:35

Peter Nordlund skrev:Notera på rumpan på VW att det står Automatic, det har jag inte sett tidigare vad jag minns :)

Den hade inte "riktig" automatlåda - växla fick man göra själv!
Kopplingspedal fanns inte.
Lådan var treväxlad, och hade dels en momentomvandlare (som på "riktiga" automatlådor) för att kunna starta från stillastående, och en vakuum-manövrerad koppling som påverkades av en knapp på växelspaken.

Bilarna hade ganska måttliga prestanda, om man nu ska uttrycka sig snällt....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/12:24

... och det bör man ju. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-18/17:07

Pressade en 1303S-74 upp till 120 km/h.
Kändes som en humla kämpande i stark motvind.

En Bubbla eller Amazon i fint skick hade varit något att ha i garaget i dag.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/14:58

Men se... Postbilen kom med nya numret av MC-folket idag !!!

Blir lite kvällsläsning ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/15:10

BmwMats skrev:Men se... Postbilen kom med nya numret av MC-folket idag !!!
Blir lite kvällsläsning ;)

Äh ! Bara en massa Chromslädar gissar jag , likt "Allt om MC" :shock:
MEN , den tidningen kanske är av mer intresse . vad vet jag :?

Nä ett längre telefonsamtal med min galne kompis fick mej att skratta flera ggr .
Han har alltid nått nytt på G :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/15:22

Som framgår av annan tråd är det numret en höjdare - om man gillar elhojar, vill säga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/15:49

Bror Gårdelöf skrev:Som framgår av annan tråd är det numret en höjdare - om man gillar elhojar, vill säga.

Elhoj kommer aldrig att hända vad gäller mej :D
Brumm Brumm ! :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/19:42

BmwMats skrev:Men se... Postbilen kom med nya numret av MC-folket idag !!!

Blir lite kvällsläsning ;)


Tyvärr blev läsningen ikväll en riktig besvikelse för egen del...
Vad hände här ?

Inget brum och inga kromslädar eller rekorderliga K75'or så långt ögat kunde se... :shock: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-22/09:05

I dagens Östgöta Correspondenten finns ett reportage om Tannefors skola - som stod klar i Linköping till höstterminen 1938, efter att frågan stötts och blötts i decennier. Den blev ett då toppmodernt funkisbygge, i bruk som skola i femtio år, varefter den byggdes om till bostäder.
En sak var dock inte toppmodern: Skolan värmdes med fyra vedpannor, eftersom vedeldning var ett dåtida krav för statsbidrag. Det är ingen långsökt gissning, att i alla fall vinterhalvåret krävde mer eller mindre heltidsanställda "eldare".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-23/10:45

Katten.jpg
Katten.jpg (23.32 KiB) Visad 9365 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-09-23/15:02

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-23/15:30

BmwMats skrev::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jo du skrattar du , men jag kanske hinner i morgon :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-23/15:44

Min tro är, att Du aldrig blir klar med just det. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-09-23/16:01

"I will do my very best" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-09-23/19:43

Bror Gårdelöf skrev:Min tro är, att Du aldrig blir klar med just det. ;)


Pinsamt medveten om hur det brukar bli... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst