Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-10-31/07:32

Perra_II63 skrev:Jag är fan i mig sjukt nöjd än så länge. Det är roligt när man hör ”normal” igen.

Grattis!
Det är verkligen ett lyft i livskvalitet att höra.
Jag har haft hörapparater i 5-6 år, och kan intyga att det är stor skillnad. Fick först bara på vänster öra, men bad att få även på höger - det var jobbigt att bara höra personen till vänster när man t ex satt vid ett konferensbord eller matbord.
Vissa landsting tar betalt för apparat #2, men jag hade tur och fick båda avgiftsfritt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-31/07:41

Det sitter väl en BMW-logga på dom Gunnar ? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-31/08:18

Måns Ulveståhl skrev:Perra, Kom i håg att stänga av apparaten när Kovlingen besöker:mrgreen:


Satirinslaget Public Service i SR P1:s Godmorgon, Världen lever ju på sina suveräna imitatörer Göran Gabrielsson och Rakel Molin. När Lena Adelsohn-Liljeroth, som har gravt nedsatt hörsel, var minister, sade "hon" i Public Service, att det var mycket skönt att kunna stänga av apparaten, ifall maken Ulf pratade strunt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-31/10:41

Jo jag har funderat i dom banorna om det kan vara så att Perra har slått av G9:an när han
efteråt säjer att vi bara hade tappat uppkopplingen :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-31/17:05

Kovlingen skrev:Jo jag har funderat i dom banorna om det kan vara så att Perra har slått av G9:an när han
efteråt säjer att vi bara hade tappat uppkopplingen :D :D :D


Fasen också, tagen på bar gärning :D
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-10-31/17:15

Perra_II63 skrev: Fasen också, tagen på bar gärning :D

Din lömska typ ! :mrgreen: :D :D :D
(Krigspsykologi ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-31/17:39

Karl Bergman skrev:Är det en yrkesrelaterade skada? Dras själv med slikt men dessvärre är det minst nio månaders väntetid för att få göra ett hörseltest i Sundsvall så jag går i väntans tider.
// Karl B.


Jo det är en typisk bullerskada som militärer får efter ett långt skjutande.

Tyvärr är det lång väntetid till audionom men det är ju en enkel sak när man väl kommit dit. De testade att sätta på en hörlurar där en man sa -nu hör du ordet sju
Så skulle man säga sju. Sablar så svårt det var.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-31/19:08

Jag antar att hörselskadorna ökade drastiskt inom försvarsmakten när ärtbössan och trotjänare Kpist m/45 ersattes :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-31/20:02

Perra_II63 skrev:Jo det är en typisk bullerskada som militärer får efter ett långt skjutande.

Gäller det än idag?! Jag trodde, att man inom Försvarsmakten sedan länge var medveten om den höga risken för hörselskador i samband med skytte och därför anbefallde adekvata skydd.

Annat lär det väl bli i skarpt läge, och det är bara att hoppas, att vi slipper få reda på det.

Vad gäller "ärtbössan" har jag läst, att "Swedish K" uppskattas av amerikanska Navy Seals, men huruvida det är sant och varför, vet jag inte.
En skämtsam variant av detta finns i actionkomedin RED (Retired and Extremely Dangerous), där Bruce Willis, Helen Mirren, John Malkovich, Morgan Freeman m fl fina skådisar verkar ha haft mycket roligt - liksom jag hade, när jag såg den. När John Malkovichs minst halvgalne rollfigur får se en m/45 utbrister han i en blandning av förtjusning och ömhet "Swedish K!" - så något bra borde det ha varit med den bössan, eftersom den uppenbarligen inte är okänd i USA.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-10-31/22:01

Bror Gårdelöf skrev:
Perra_II63 skrev:Jo det är en typisk bullerskada som militärer får efter ett långt skjutande.

Gäller det än idag?! Jag trodde, att man inom Försvarsmakten sedan länge var medveten om den höga risken för hörselskador i samband med skytte och därför anbefallde adekvata skydd.

Annat lär det väl bli i skarpt läge, och det är bara att hoppas, att vi slipper få reda på det.

Vad gäller "ärtbössan" har jag läst, att "Swedish K" uppskattas av amerikanska Navy Seals, men huruvida det är sant och varför, vet jag inte.


Visst är det så att man anbefaller ordentliga hörselprofylax, problemet uppkommer framförallt då man skjuter understödsvapen. Där räknar man kalibrarna i centimeter istället för millimeter. Ett granatgevär har ett impulsljud på ca 190 DB vid varje smäll. Under en skjutvecka så är det inte ovanligt att man utsätts för runt 100 smällar om dagen som skjutledare. Då man står precis utanför tryck zon så känns det som att få en spark i bröstkorgen (Man tappar andan) då hjälper inte några hörselskydd, ljudvågorna transporteras i benen in i örat.

I skarpt läge så har alla soldater ett IGR system (Individ Grupp Radio) till det hör Hörmickrotelefon som är en Peltorkåpa med en käkbensmickrofon och ett interface som pratar med en eller två radioapparater och samtidigt skyddar hörseln. Det finns även ett proppläge som gör att man kan använda proppar och kåpa men ändå ha medhörning på radiosystemet. The Swede system som NATO trupp kallar det.

Ang Swedish K så är den välkänd av de Sk tunnelrats som jagade FNL soldater i deras jordgångar. K-Pisten M45 var byggd för att kunna fungera nästan hur mycket man än misshandlade den. FM betalade 125 kronor per K-Pist då det begav sig, den var hopvikt av vanlig stålplåt och en hamrad pipa. Kvantitet är en kvalité i sig som Stalin sa. Mitt personliga rekord är 4 tomhylsor som skramlade runt inne i vapnet men nog sköt det ändå utan problem.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-31/22:38

Under skjutövning så skrattade i alla fall vi med Ak4 åt samtliga tross/stab utrustade med m/45.
Stark sidovind innebar att samtliga med m/45 fick sikta utanför skjuttavlan, och hoppas att kulan blåste in trots det smärre avståndet på 100 m.
När skjuttavlan flyttades bakåt till 200 m. gick alla med m/45 och fikade i stället :mrgreen:
Små gulliga "ploppljud" när m/45 avfyrades.
(Jag gillade min Ak4. Det gick att skjuta prick på 400m. - 600m. med lite tur - utan moderna optiska hjälpmedel oavsett vind)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-10-31/23:19

Jag har faktiskt ställt upp i några militära skyttetävlingar med ak4 och jag kan ju säga att de bästa sköt bättre träffbilder på 300m med M45B än vad de flesta sköt med ak4. Jag nådde aldrig pallen, det var alltid kpistgubbarna som vann.

Jag har också skjutit hyfsat mycket ak5, en del M45B och rejält mycket ksp58 samt jagat i över 20 år med olika vapen. Jag tror mig om att ha åtminstone viss erfarenhet när det gäller detta.

Kpist M45B är ett underskattat vapen och inte alls så dåligt som de flesta tror. Däremot känsligt för pipans montering om god precision eftersträvades. Ammunitionen är vidare rätt tuff och äter upp många pistoler.

Tro inte på skrönorna om kpisten. Däremot är säkerheten inte på topp och slitna vapen livsfarliga.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-01/09:32

Ad grövre vapen: Eftersom min far var underofficer på I 17 i Uddevalla, visste jag, hur ett granatgevär och en pansarvärnspjäs lät, och att det mycket riktigt kändes i hela kroppen, om man befann sig i närheten. Vår gymnasieskola var vid ett tillfälle inbjuden till en uppvisningsdag, anordnad av I 17. I den ingick bland annat granatgevärsskjutning. Detta var 1971 eller 1972, och vänstervågen blommade för fullt. Åtskilliga skolkillar gick och tuppade sig framför mer eller mindre intresserade flickor och förklarade allt militärt som löjligt - men när granatgeväret fyrades av, blev grabbarna som lärft i ansiktet och såg ut, som om de gjort på sig. Flickorna brast i gråt.
(En annan rolig grej den dagen var, att när regementschefen hälsade välkommen, rekommenderade han alla elever att efter lunch gå till gymnastiksalen, för där satt militärmusikkåren och spelade storbandsjazz. Även åt detta fnös de okunniga, som trodde, att militärmusiker bara kunde spela marscher. Jag visste annat, för en av mina bästa lekkamraters far var militärmusiker och spelade dessutom i olika jazz- och dansorkestrar. Han hade bland annat spelat med Stan Getz, när denne var i Sverige någon gång i skiftet av 50/60-talet. Han var definitivt inte den ende - och jazzen fick nästan gymnastiksalens tak att lyfta.)

Vad gäller k-pist kontra automatkarbin är det bra att komma ihåg, att k-pisten är ett automatvapen, som skjuter pistolammunition (därav namnet), medan automatkarbinen (egenartat namn på något, som på engelska har den betydligt mer adekvata benämningen assault rifle - "attackgevär") skjuter gevärsammunition. Då är det inte alls förvånande, att k-pisten har en avsevärt kortare praktisk skottvidd.
Den var även "mitt" vapen under värnplikten, och jag kunde skjuta rätt bra med den på skjutbana.
Vi fick också skjuta några skott med Husqvarnas "Lugerkopia", som enligt min åsikt var fullständigt värdelös! Tung, hård tryckpunkt och en uppåtriktad rekyl, som gjorde, att jag hade svårt att ens träffa tavlan! Min far hyste samma åsikt - och vår fanjunkare hävdade, att bästa skjutavståndet med det vapnet var 10 centimeter, varpå han pekade på sin egen tinning. I övrigt dög den mest till att kasta på fienden. Dess tyngd gjorde, att om man träffade i ansiktet, kunde man få ett övertag i närstrid.

Avslutningsvis, apropå Perras rader om m/45:s stryktålighet verkar den vara Sveriges motsvarighet till Michail Kalasjnikovs AK 47 - Automat Kalasjnikov, på ryska uttalat Avtamat - också känd för att kunna fungera även efter nästan hur mycket vanvård som helst. Att den sedan inte är något precisionsvapen är en annan sak.

Jeremy Clarkson har skrivit en mycket bra essä om just AK 47. Michail Kalasjnikov var stridsvagnssoldat och hade sårats. Dessförinnan hade han på något sätt fått veta, hur effektiva de tyska k-pistarna och deras Sturmgewehr, som brukar anses vara världens första automatkarbin, var i strid (dock knappast mot pansar). Under konvalescensen designade han AK 47 för att ge Sovjetunionen en motsvarighet. Det togs aldrig ut något patent, utan än idag kan vem som helst sätta upp en verkstad och börja bygga AK 47:or - vilket också gjorts på åtskilliga ställen runt om på klotet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-01/17:28

Vi kör en liten "Bror-offtopicsvängom".... :D
Stan Getz ena son jobbade enligt dåvarande kollegor på samma företag som mig i Malmö under ett tag.
Själv visste jag inte vem Stan Getz var vid tidpunkten.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-01/17:32

BrooklynS,
Jag antar att skjuttävlingen inte hölls nere i Skåne.
Det blåser ordentligt där :mrgreen:
Ksp58 fick även jag äran att skjuta med under övning vid skånska sydkusten.
Manligt att slänga i väg några salvor med ksp:n, men med varierande träffbild. Inte lätt.
Skjutmålet klarade sig galant, men jag är osäker hur många oskyldiga på Bornholm som blev upprörda.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-01/18:28

Måns Ulveståhl skrev:Vi kör en liten "Bror-offtopicsvängom".... :D
Själv visste jag inte vem Stan Getz var vid tidpunkten.

Det visste inte jag heller, när min kamrat berättade, att hans far spelat med Stan Getz - men vi var på sin höjd 7 år gamla då, så det var ju inte konstigt. Först många år senare fick jag klart för mig, vilken fin artist han var.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-02/12:44

Gillade denna träff så pass mycket att jag har måst läsa hela tråden (igen) :shock:
En hel del guldkorn och några riktiga Nuggets . :D :D
viewtopic.php?f=152&t=24681
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-02/13:10

Japp, en riktig höjdarträff.
Inte bara en höjdarträff, men ett riktigt äventyr för 100 mil upp till "ödemarken" åker man inte varje dag.
Vi fick ju även nöjet att lära känna Kovlingen :D
Hoppas att norrlänningarna får möjligheten att arrangera snart igen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-02/13:20

Det bör bli 2021, om inget oförutsett inträffar. Årsträffen turnerar ju medurs mellan regionerna i ordningen Nord - Öst - Syd - Väst (även om Region Öst "lånade" lite av Syds område 2018, eftersom Gotland ingår i Region Syd).
2019 hålls träffen som bekant på Ronneby Brunn (= Syd), och förberedelserna för träffen i Region Väst 2020 är redan igång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-02/14:26

Tack Bror!
År 2021 inbokat.
Det lär bli med en R1250RS denna gång.
Ska jag hämta upp dig i Sundsvall igen Kovlingen? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2018-11-02/14:28

Skulle nog sättaen slant att det blir vi i D3 som får rycka in då Kovlingen. Jag försöker redan nu att spana av olika anläggningar som kan vara intressanta då jag är ute och åker. Tänkte att det är ju bra att om frågan kommer från riksstyrelsen, att vi kan visa upp ett par tre olika alternativ tänkte jag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-02/16:12

Det blir isf. den tredje årsträffen sedan 2009 i Ö-vik . Jag funderar mer på nått nere i Bohuslän .
Men , vi får väl se vad det blir får nått :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-02/17:52

Olof Eriksson skrev:Tänkte att det är ju bra att om frågan kommer från riksstyrelsen, att vi kan visa upp ett par tre olika alternativ tänkte jag.

Det är väl inte fråga om "om"? Jag tar för givet, att Region Nord är arrangör 2021 - och det är väl bara bra, om Du redan nu rekar tänkbara ställen? Självklart bollplank för detta torde vara RO Nord.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-11-03/15:44

Vi bollar för fullt och räknar med att överträffa Arjeplog gällande allt utom nattljusheten!

För region Nord är självfallet ingenting omöjligt.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-05/18:37

BmwMats skrev:Sedan några veckor tillbaka så har varvräknaren på min något äldre K75'a börjat leva sitt egna liv
OM jag har kört lite fortare och passerat ca 4500-5000 rpm.

Is på vägbanan :? ;) Duckar å springer 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-10/16:31

Här ligger onekligen Legos R 1200 GS i lä!
https://youtu.be/gABW21GkFw8
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-11-10/17:07

Bror Gårdelöf skrev:Här ligger onekligen Legos R 1200 GS i lä!
https://youtu.be/gABW21GkFw8


Fantastiskt, men vilket slöseri på pengar...

P.S. Får väl leta igenom barnens LEGO-låda på vinden, ifall jag hittar något som kan bli en BMW K75 då... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-10/17:45

Det är väl ytterligare en variant av det klassiska svaret på frågan: "Varför?"
"För att vi kan" - eller möjligen "För att vi ville se, om det gick att genomföra".

Olika jättebyggen i Lego finns ju inte bara i Legoland. Turnerar inte en utställning med sådana f n i Sverige?
Men det är förstås en sak att bygga stora statyer, byggnader etc i Lego - och en helt annan att bygga en faktiskt fungerande bil! I vad mån den är hållbar i längden, undandrar sig min bedömning, men rostproblem lär inte vara dess akilleshäl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-19/14:12

Igår hade hustrun en Spotify-slinga påslagen, där jag tyckte mig känna igen en låt - och det visade sig stämma. The end of the line med Travelling Wilburys! De av Er, som inte redan sett bifogade video, kommer måhända att känna igen bandets medlemmar; George Harrison (som tog initiativet), Bob Dylan, Tom Petty och Jeff Lynne.
Till det kommer Roy Orbison, som hann sjunga in låten - men dog i en hjärtinfarkt, innan videon spelades in. När hans röst hörs, ser man hans gitarr i en gungstol och ett foto på honom.

I den engelska Wikipediatexten kan man läsa mycket om denna supergrupp, som från redan från början mest var på kul och skulle göra en B-sida till en av George Harrisons låtar. Som tur var, ansåg någon på skivbolaget, att den låten var alldeles för bra för att bli en B-sida - och resultatet blev ett helt album! Med tiden kom ytterligare ett. Helt i enlighet med, att det hela var mest på kul, har albumen nummer 1 och 3! Något nummer 2 lär inte finnas.

Namnet - Travelling Wilburys - lär komma från, att någon gjorde en miss under en inspelning, vilket George Harrison kommenterade med: "We'll bury it in the mix".
Hur som helst - mycket bättre blir det inte!

https://www.youtube.com/watch?v=UMVjToYOjbM

EDIT 2018-11-21: Jag läste vidare om denna grupp och hittade en notering, där Jeff Lynne hävdar, att "We'll bury it in the mix" är en anka.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-11-21/10:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-11-20/21:25

Var med om en mycket ovanlig sak idag, jag och min chef är på tjänsteresa då vi bestämmer oss för att gå in på ett café i Sigtuna och ta en kopp kaffe och en smörgås. Då vi ska betala säger mannen bakom disken -Poliser och militärer betalar inte i vårt café som tack för att ni håller vårt land säkert, tack för er insats. Vi blev båda paff men tackade så mycket.

I USA var det många som sa -Tack för din insats, men det är första gången jag hör det i Sverige (förutom en som blev räddad från rövare i Bosnien under kriget och flydde till Sverige, han var också tacksam för att vi finns)
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-21/10:05

Påminner mig om, vad en kollega, som varit på konferenser i USA, berättade om. USA:s försvarsmakt har föga förvånande åtskilliga läkare anställda. När de gör sina presentationer vid medicinska konferenser, är de förstås klädda i uniform. Då är det närmast vanligt, att ett antal inhemska deltagare spontant säger: "Thank you for serving."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-23/09:51

Funderar på om jag ska åka och köpa några "Sort Guld" och en påse lakrits tills ikväll .
Kanske släcka alla lampor också ;)
Säkrast att inte skämta om det sista alternativet för då blir jag väl strömlös :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-23/17:39

Ett email kom från återförsäljaren; 2000 mil-service avklarad
Passade även på att beställa ny bromsvätska och byte av repig backspegel.
Betalade precis. Om några timmar är kostnaden mentalt förträngd.

Nu kan våren komma - hojen är redo :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-11-24/01:47

Måns Ulveståhl skrev:Nu kan våren komma - hojen är redo :mrgreen:


Må den komma fort... Amen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-11-28/06:50

Kovlingen skrev:Jo då har du fått byta en av hojarna mot snöskoter :D :D
En meter bara :o Det brukar det väl komma om det är "lätt snöfall" :?
När det snöar i Lilla Edet är det väl som att man rullar ut en rulle hushållspapper 8-)
Norrlandsägt av SCA ;) https://www.facebook.com/pages/SCA-Edet ... 7118237126
Det gäller att dela med sej av naturtillgångarna :D



Kovlingen är på Facebook. Nu är det fastlagt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-11-28/09:15

Magnus Brobeck skrev:
Kovlingen skrev:Jo då har du fått byta en av hojarna mot snöskoter :D :D
En meter bara :o Det brukar det väl komma om det är "lätt snöfall" :?
När det snöar i Lilla Edet är det väl som att man rullar ut en rulle hushållspapper 8-)
Norrlandsägt av SCA ;) https://www.facebook.com/pages/SCA-Edet ... 7118237126
Det gäller att dela med sej av naturtillgångarna :D


Kovlingen är på Facebook. Nu är det fastlagt.
Med vänlig hälsning, Magnus


Herre jesanes... Nu må det kokta fläsket vara stekt. Trodde jag aldrig skulle hända... :o :o :o
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-28/10:15

Ni kan hejda glädjeruset för min länk var öppen och behöver ingen inloggning . :mrgreen:

Lovar härmed att det blir aldrig Facebook , HD eller GS . :)
Skulle ni komma på mej med någon av dessa alt. så ring psyk-kliniken för hämtning :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-11-28/10:37

Kovlingen skrev:...Lovar härmed att det blir aldrig Facebook , HD eller GS . :)
Skulle ni komma på mej med någon av dessa alt. så ring psyk-kliniken för hämtning :o


En liten H-D är väl aldrig helt fel, ett ben i vart läger... ;)

(Oj, nu ligger jag nog risigt till om någon läser detta här på BMW-forumet...) :oops:
Bilagor
IMG_6013Liten.jpg
Jag och min H-D på väg till Norge 2018
IMG_6013Liten.jpg (144.15 KiB) Visad 8916 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-11-28/10:59

BmwMats skrev:En liten H-D är väl aldrig helt fel, ett ben i vart läger... ;)
(Oj, nu ligger jag nog risigt till om någon läser detta här på BMW-forumet...) :oops:

"Vi kan alla göra misstag sa Igelkotten när han klev av rotborsten" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-11-28/11:02

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:En liten H-D är väl aldrig helt fel, ett ben i vart läger... ;)
(Oj, nu ligger jag nog risigt till om någon läser detta här på BMW-forumet...) :oops:

"Vi kan alla göra misstag sa Igelkotten när han klev av rotborsten" ;)


He he he... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-29/20:16

Hemkommen från ett SILF-seminarium på Grand Hotel i Stockholm.

Jag uppskattar prestigelösa professionella föredragshållare med stor kunskap om sitt ämne och humor:
Ragnar Lindblad - en nördigt IT-intresserad läkare.
Olof Manner - Analyschef Swedbank.
Maria Strømme - Professor i nanoteknologi vid Uppsala Universitet.

Har ni en möjlighet i framtiden att lyssna på ovanstående personer - tag chansen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-01/08:43

Dagens Östgöta Correspondenten innehåller en intressant artikel om en incident 29 juni 1987. En amerikansk SR-71 Blackbird gjorde sin sedvanliga spaningsrunda över östra Östersjön, när ena motorn totalhavererade. I stället för att behålla höjden 22 000 meter och farten 3 000 km/h, tvingades besättningen gå ner till 3 000 meter och 700 km/h.
Piloten lade genast planet i en brant vänstersväng och kom in över svenskt luftrum nordost om Gotland. Två JA 37 Viggen skickades upp från Norrköping. Amerikanerna såg två prickar närma sig och trodde, att det var sovjetiska plan, som skulle skjuta ner dem. (I efterhand har framkommit att sovjetiskt jaktflyg mycket riktigt gått upp med order att göra just det.) När amerikanerna såg, att det var två Viggen, sjönk deras hjärtan från halsgropen tillbaka till normal nivå i bröstkorgen.
De svenska planen fick ont om bränsle och måste vända hem, men då hade redan två andra kärror skickats upp från Såtenäs för att eskortera Blackbirden till danskt luftrum, där danskarna tog över, och jänkarna kunde så småningom landa i Västtyskland.
De fyra svenska piloter, som var inblandade i detta, kan vara de enda, som flugit förbi en SR-71 Blackbird och sett den ovanifrån. I vanliga fall flög den så högt, att inga andra plan kunde nå upp dit, och inget annat plan kunde flyga lika fort. SR-71 Blackbird var dessutom obeväpnat, eftersom inga av dåtidens robotar och flygplan kunde komma åt det.
I onsdags mottog de svenska piloterna det amerikanska flygvapnets Air Medal vid en ceremoni på amerikanska ambassaden i Stockholm - med motiveringen "mod, snabb respons och professionalism" - och de amerikanska piloterna är än idag mycket tacksamma för Sveriges agerande den dagen.
En kuriosadetalj är, att artikeln har tre faktarutor: En om Viggen, en om SR-71 Blackbird (som var extremt dyrt i inköp och drift, men också unikt i sitt slag, kapabelt till Mach 3,2) och en om Det kalla kriget. Vi som växte upp då, behöver knappast någon förklaring av det sistnämnda begreppet, men tiden går, och man kan anta, att dagens yngre inte känner till det lika bra.

Något helt annat i samma tidning, som också får mig att le, är en helsida om Sven Yrvind, som är i full färd med att rita en ny båt; Exlex Minor, som skall bli 19 cm bredare och 4 cm kortare än den förra - som definitivt inte var stor.
Gunnar har ju tidigare påpekat, att Yrvind bor i Västervik och således i Småland, men denna artikel är ännu ett exempel på, att Corren har ett gott öga till honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-12-01/19:19

... ler åt en sidotråd här på forumet som handlar om MAC...

Har provat MAC, men attans vad knepigt det är att vänja sig med bara EN musknapp. :shock: ;) :lol:
I och för sig några år sedan... Har en sådan ståendes på hyllan.

https://www.google.se/search?biw=1920&b ... 5g8vD3-rUM:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-12-01/19:32

BmwMats skrev:Har provat MAC, men attans vad knepigt det är att vänja sig med bara EN musknapp. :shock: ;) :lol:

:?: Och jag är van med att musen har en knapp :shock: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-12-01/19:39

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Har provat MAC, men attans vad knepigt det är att vänja sig med bara EN musknapp. :shock: ;) :lol:

:?: Och jag är van med att musen har en knapp :shock: :mrgreen:


Vill inte veta mer... :oops: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-12-01/19:52

BmwMats skrev:Vill inte veta mer... :oops: :mrgreen:

"Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation..." :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-12-01/20:01

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Vill inte veta mer... :oops: :mrgreen:

"Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation..." :D :D :D


Du är väl för härlig du Kovlingen... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-12-02/12:31

BmwMats skrev:... ler åt en sidotråd här på forumet som handlar om MAC...

Har provat MAC, men attans vad knepigt det är att vänja sig med bara EN musknapp. :shock: ;) :lol:
I och för sig några år sedan... Har en sådan ståendes på hyllan.

https://www.google.se/search?biw=1920&b ... 5g8vD3-rUM:

/BmwMats


Min Mac har (minst) två knappar... även om det inte syns. Den reagerar olika beroende på om man klickar med höger eller vänster finger. #magicmouse
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-02/14:48

Hade inte även pc bara en musknapp i tidernas begynnelse? Jag är osäker, för min första dator var en gammal Mac - men som jag kommer ihåg det, hade den tidens (tidigt 90-tal) pc också bara en musknapp. Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-12-02/18:37

Bror Gårdelöf skrev:Hade inte även pc bara en musknapp i tidernas begynnelse? Jag är osäker, för min första dator var en gammal Mac - men som jag kommer ihåg det, hade den tidens (tidigt 90-tal) pc också bara en musknapp. Rätt eller fel?


Det kan tänkas Bror, men jag har inte sett det själv någon gång... Har ändå hållt på med PC-datorer och byggt otaliga sådana från 8086-processorerna fram till 80486, men aldrig stött på dessa enknappars möss, men naturligtvis borde det väl ha funnits någon sådan också till PC kan jag tänka.
Treknappars var ju ett alternativ till tvåknappars, men användes väl mest för CAD-program misstänker jag.

Däremot känns det ju lite "knepigt" att manövrera MAC'en med bara en knapp, saknar ju högerklickningen för att få fram menyerna... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst