Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-20/22:22

Sveriges VM-GULD i hockey . Det var så spännande så jag gick ut när det blev straffläggning :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/07:38

Och vem hade trott, att Schweiz skulle bli finalmotståndare? Till råga på allt en värdig sådan!
Tiderna förändras.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2018-05-21/08:06

Bror Gårdelöf skrev:Och vem hade trott, att Schweiz skulle bli finalmotståndare? Till råga på allt en värdig sådan!
Tiderna förändras.

De var i final 2013 också. Det finns inga riktiga blåbärsnationer längre i hockeyn. Kolla bara så finner du gott om tyska, danska, och norska namn i shl, nhl, khl.

Kolla ligorna ute i europa så finner du många svenska spelare och tränare, de har ju tagit in kompetens från de stora nationerna för att utvecklas.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/08:48

Det visar väl bara, hur lite insatt jag är i dagens ishockey. ;) Jag har mycket stor respekt för skickliga hockeyspelare - precis som för eliten inom andra idrotter - men jag gillar inte ett spel, vars regler tillåter beteenden, som är brottsliga utanför rinken!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2018-05-21/10:29

Vilka beteenden är det?

Är det tillåtet på isen (alltså inte renderar utvisning och/eller avstängning) så bryter det inte mot lagen på gatan heller.

Så jag blir lite undrande vad du syftar på?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-05-21/10:54

Utvisning 2 min för misshandel som i resten av samhället renderar böter och/eller fängelse?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2018-05-21/11:45

BrooklynS skrev:Utvisning 2 min för misshandel som i resten av samhället renderar böter och/eller fängelse?

Vad avser du ?

Misshandlar du en spelare på isen så blir det åtal, bara du googlar lite så finner du. Men en 2 minutare är mindre allvarlig förseelse på isen, ex en tripping, en high sticking med minsta blod är 2+2, medveten handling som rersulterar i blodvite 5 + game. Boarding är oftast 5+ game samt några matcher till och ca 30000kr böter.
Checking to the head, oftast game + disciplinämnden med ca 5 matcher och bortåt 70000kr.


Klubbarna har oftast i kontrakten om löneavdrag vid avstängningar och vissa spelare har tom förlorat sina kontrakt som straff utöver vad disciplinnämnden beslutat.
Allt som sker på isen, även det domarna missar grankas av disciplinnämden som kan ge straff i efterhand.
Straffen inom hockey är strängare än vad domstolar delar ut. Blev jag misshandlad på gatan skulle jag hellre att gärningsmannen dömdes av shl disciplinnämnd än av en svensk domstol i ärlighetens namn.....

Sen får man ha i åtanke att alla på isen skrivit under på reglerna och villkoren, mycket väl medvetna om riskerna och att det finns chans för allmänt åtal.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/12:56

F800åkare skrev:Är det tillåtet på isen (alltså inte renderar utvisning och/eller avstängning) så bryter det inte mot lagen på gatan heller.

Crosschecking, slashing och spearing skulle, om de utövades utanför rinken, otvetydigt bedömas som misshandel. Med tanke på, att det hela sker med hjälp av ett tillhygge, är frågan, om det inte t o m vore grov misshandel, men det överlåter jag åt juristerna att bedöma. Vilken bedömning de än skulle göra, skulle den definitivt innebära en mer kännbar påföljd än att få sitta två minuter i ett utvisningsbås!
På samma sätt överlåter jag åt dem att bedöma, varför sådant beteende inte utgör ett lagbrott, när det utövas på en hockeyrink!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2018-05-21/13:44

Bror Gårdelöf skrev:
F800åkare skrev:Är det tillåtet på isen (alltså inte renderar utvisning och/eller avstängning) så bryter det inte mot lagen på gatan heller.

Crosschecking, slashing och spearing skulle, om de utövades utanför rinken, otvetydigt bedömas som misshandel. Med tanke på, att det hela sker med hjälp av ett tillhygge, är frågan, om det inte t o m vore grov misshandel, men det överlåter jag åt juristerna att bedöma. Vilken bedömning de än skulle göra, skulle den definitivt innebära en mer kännbar påföljd än att få sitta två minuter i ett utvisningsbås!
På samma sätt överlåter jag åt dem att bedöma, varför sådant beteende inte utgör ett lagbrott, när det utövas på en hockeyrink!

Googla följande, kniv, misshandel och grov, så kommer du inse att så länge ingen dog, särskilt så länge den drabbade inte var kändis eller politiker så är det på sin höjd misshandel.

Att då crosschecka någon inne på en hockeyrink med skydd på sig mot dylikt är inte ens den lindriga graden bara benämnd misshandel.

Särskilt när båda parter vet att det kommer ske och är en sak de godkänt iom sitt deltagande.

(ps, att hugga någon med kniv innebär med största sannolikhet att du döms för misshandel, men inte grov misshandel. Fast i mina ögon är en attack med kniv oavsett utgång mordförsök)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/14:17

Du kan förmodligen ta vilken dagstidning som helst och läsa de ofta mycket kortfattade referaten av diverse genomförda domstolsförhandlingar - där dom alltså fallit - för att inse, att en örfil räcker för att bli dömd för (ringa?) misshandel, ett knytnävsslag för misshandel och användande av tillhygge kan bli grov misshandel.
Kommer knivar med i spelet, kan det bli än strängare bedömningar - upp till mordförsök. Det lämnar jag som sagt åt juristerna att avgöra.
Jag är mycket väl medveten om, att ishockeyspelare på elitnivå är införstådda med spelets regler. Det innebär inte, att jag behöver gilla dem - och det gör jag inte.
Jag gillar inte boxning heller - på grund av de uppenbara riskerna för bestående hjärnskador på grund av upprepade slag mot huvudet. Även i den sporten vet utövarna - förhoppningsvis - vad de ger sig in på.

I intetdera fallet har jag några planer på att dra ut i fåfängt korståg mot någon av sporterna - men jag vidhåller min rättighet att ogilla dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-21/14:33

Med ovanstående resonemang måste vi stoppa en stor del av motorsporten. Skulle man köra i trafiken som på en rallycrossbana så kan man (nog) räkna med åtal. Död åt motorsporten.

För att net tala om bandy, bollen är stenhård ch den skjuter man rakt in bland människor. Död åt bandyn.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-05-21/14:36

Nämnde någon MMA?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/15:29

Blir det varmare än så här på dagarna så
så får jag väl gå och lägga mej i ån .
Snudd på 30+ och det är till att hålla sej i skuggan .
Högsommar redan maj ??
Bra träning före söderresa .
Jag har iofs. gått och längtat efter att ha fått oja mej över värmen ;=)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/15:31

Härligt ha ha , å d åt golf också :=))

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/16:44

Till Magnus m fl: Skillnaden mellan å ena sidan ishockey och bandy, och å andra sidan motorsport, boxning och MMA (som jag VERKLIGEN INTE är någon anhängare av) är syftet. I ishockey och bandy är syftet att göra fler mål än motståndaren - inte att spela ojuste och bitvis vidta åtgärder, som vore åtalbara utanför rinken. (Det tillhör nog också ovanligheterna inom bandyn.)
I motorsport gäller det (oftast) att köra fortare än de andra, vilket innebär risker, men det torde sällan ske med hjälp av avsiktliga slag med tillhyggen mot medtävlarna. Eftersom man kör på någon form av avlyst bana, gäller andra regler där än i trafiken.
I boxning är syftet att slå motståndaren medvetslös(!) - alternativt försätta honom/henne "ur stridbart skick", vilket i detta fall innebär, att sekonden kastar in handduken - eller som tredje alternativ vinna på poäng. Jag antar, att något liknande gäller inom MMA.

Naturligtvis (fast ibland undrar man ju) vet de aktiva inom respektive sport, att de sysslar med något, som innebär förhöjda risker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-21/17:54

Magnus Brobeck skrev:Med ovanstående resonemang måste vi stoppa en stor del av motorsporten. Skulle man köra i trafiken som på en rallycrossbana så kan man (nog) räkna med åtal. Död åt motorsporten.


För att inte tala om grov vårdslöshet med fängelse och indraget körkort som resultat när jag kör 250 km/h på Anderstorps motorbana :mrgreen:

Eller golf som nämndes.
Att medvetet slå en försvarslös skapelse på knoppen med en järnklubba :o :D
Hugaligen!
Golf är också starkt diskriminerande.
Handikapp anses nämligen som något av ondo. Ju mer desto sämre värderas spelaren.
Alla golfspelare borde därför bära knytblus och rosa luva, samt starta en "metoo"-rörelse i sympati för golfspelare med handikapp.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-05-21/18:09, redigerad totalt 5 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/17:59

Är man villig att sätta livet på spel så är det ju fritt så länge man följer regelboken .
Så länge det finns skruvade människor som vill titta på typ MMA så kommer det att fortsätta .
Vi kör ju hoj och det är ju lite av att utmana ödet och vi har ju också lagar att följa .
Några skulle kanske säja "är det inte strffbart att köra runt på sådant" ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/18:26

Måns Ulveståhl skrev:Golf är också starkt diskriminerande.
Handikapp anses nämligen som något av ondo.

Med dagens PK-språkbruk borde det väl heta funktionsstörning? Eller möjligen - som en del extremister anser - funktionsvariation! Den diagnosen kan rimligen sättas på hela mänskligheten, eftersom det nog är svårt att på detta klot hitta två personer, som fungerar exakt likadant.
(Jag grunnar på, vilket ansiktsuttryck någon av mina golfande bekanta skulle få, om jag frågade, vilken funktionsstörning de har i golf!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-21/18:45

Nja, funktionsvariation är mer PK än en störning.
Fråga också om alla skapelser på jorden möjligen anses ha känslor? En golfboll tex :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-21/19:30

Måns Ulveståhl skrev:Nja, funktionsvariation är mer PK än en störning.

Enig! Haken är, att ordet samtidigt blir meningslöst, eftersom det beskriver en allmänt känt mänsklig egenskap, som alla har! Det är som att sätta diagnosen "människa".
(Där borde väl för övrigt en omvänd jämlikhetsreaktion äga rum? "Människa" är femininum i svenskan - alltså kan alla lättkränkta män hålla sig framme och kräva upprättelse. I engelskan är det tvärt om; "man".
I hjärtats retledningssystem, som alltså koordinerar den elektriska signal, som får det att slå, finns en komponent, som kallas för His' bunt ("The bundle of His") efter sin upptäckare, som hette så. För ett par decennier sedan - innan jämställdhetsdebatten blev så gravallvarlig, som den i alla fall bitvis är idag - föreslog några kollegor i ett skämtsamt inlägg i Läkartidningen, att den vartannat år skulle heta "The bundle of Hers".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/20:04

Inte vet jag vad det är att le över men jag får väl läsa genom dom sista inläggen ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2018-05-21/20:37

Kovlingen skrev:Blir det varmare än så här på dagarna så
så får jag väl gå och lägga mej i ån

Har ni inte snöhögen kvar :?:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/20:59

Den har gett upp nu :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-21/21:13

Snön gör snart sin comeback igen Kovlingen så du kan vara lugn.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-21/21:14

Måns Ulveståhl skrev:Snön gör snart sin comeback igen Kovlingen så du kan vara lugn.

Nytankad snöslunga and ready to blow it :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2018-05-22/08:21

Kovlingen skrev:Den har gett upp nu :D

Ni skulle täckt den med duk som de gör på Hallandsås https://www.vallasen.se/backar-och-lift ... kidakning/ :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-22/19:57

"Behandlingen som Du fick är helt ny, så vi ser helst att Du dröjer med att må bättre, tills vi hunnit publicera!"
Skämtteckning i SBU:s (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) informationstidskrift Vetenskap & Praxis, som av och till kommer som bilaga i Läkartidningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-23/08:27

Tidigare har jag skrivit några inlägg om Juliet Barkers bok Agincourt - om slaget där 1415 - där de engelska långbågeskyttarna var en av de avgörande faktorerna.
Att lära sig skjuta med långbåge tar avsevärt längre tid - och kräver större kroppskrafter - än att skjuta med armborst, och en tränad bågskytt kan uppnå avsevärt högre eldhastighet än armborskytten, eftersom det senare som regel kräver någon form av mekanik för att spänna bågen.
En kollega, som sysslar med modernt bågskytte, skickade mig denna länk. Milt uttryckt imponerande!
https://www.youtube.com/watch?v=1o9RGnujlkI
Gissningsvis var långbågeskyttarnas eldhastighet inte lika hög, men när 5 000 sådana fyrar av salvor med pilar, vars spetsar - "bodkin points" ("dolkspetsar") faktiskt kunde tränga igenom den tidens rustningar! - är det inte svårt att tänka sig, att det var milt uttryckt obehagligt att befinna sig i pilregnet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-05-23/09:22

Den tidens långbågar - byggda av idegran och cirka 2 meter långa - hade föga gemensamt med leksaken på bilden. Hög eldhastighet är inget värt om inte pilen orsakar skada i andra ändan så att säga.

Det berättas om mästare som fällde springande hjortar på 200 yards avstånd.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-23/09:55

Läser Du Juliet Barkers bok - som rekommenderas varmt - får Du reda på, att en eldhastighet med över tio pilar i minuten var möjlig för tränade engelska långbågeskyttar. I dåtidens England var det en plikt för stora delar av allmogen att träna bågskytte efter gudstjänsterna på söndagarna, och skickliga bågskyttar premierades. På det sättet hade kungen gott om folk, som redan var tränade, när han skulle dra ut i krig.
Långbågarna var inte främst att anse som precisionsvapen, utan det var mängdverkan, som gjorde effekten. 5000 långbågeskyttar var sin tids kulsprutor.
En kuriositet är, att engelsk idegran inte lämpar sig särskilt väl att göra långbågar av! I stället importerades råmaterialet från kontinenten och Skandinavien. Bowyers (pilbågetillverkare) och fletchers (som satte fjädrar på pilarna) var högt värderade hantverkare, som fick väl så bra betalt som bågskyttarna.
Över huvud taget innehåller boken ifråga åtskilligt om de mycket omfattande förberedelser, som Henrik V vidtog, innan han med sin stora armé seglade över Kanalen för att hävda sin arvsrätt till delar av Frankrike.
Mycket stora kvantiteter mat(råvaror), slaktboskap och alla möjliga förnödenheter fanns med från början - liksom åtskilliga smeder, timmermän och alla möjliga hantverkare. Det ger en mycket bra bild av, hur krigen fördes på den tiden - och i allt väsentligt gäller samma principer idag.

Den amerikanske generalen Omar T Bradley - "The GI:s General", som också gett namn åt ett av den amerikanska försvarsmaktens pansarfordon - var en av de militära topparna, när USA gick in i andra världskriget. Han sammanfattade sin situation med en bra aforism:
"Min stabschef säger, vad jag bör göra.
Jag själv säger, vad jag vill göra.
Och min förbannade kvartermästare säger, vad jag kan göra."
Dvs utan rätt förnödenheter, som det är kvartermästarens sak att tillhandahålla, kan ett förband inte strida särskilt länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-05-23/19:45

Det är ren njutning att följa denna tråd, stort tack till er aktiva skribenter.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-23/20:06

Ibland så jävlas det och ibland går det bättre . Skulle montera Givis fästlatta på nyförvärvet
för jag har en liten och en stor box som passar på den plattan .
MEN det startade med det förstnämda
Skruvar som är kort . fingrar som skulle vart smalare å trångt som tusan :evil:
Tvungen att använda den däringa hjärncellen och se på f-n . Det lyckades :)

Nu blir det både långrese och fikabox med både snabba och lätta byten :) :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-25/19:57

Ännu en sagolik fredag! Åtvidabergs Golfklubb ligger mycket vackert, och en förmiddagfika där är aldrig fel efter en dryg timmas kringelvägar.
Drygt två timmar senare blev det strömming med potatismos och perfekta tillbehör på Stegeborgs Hamnkrog, belägen vid färjan över Slätbaken. Så följde mera kringlande till Arkösund, innan det var dags att vända hemåt. Totalt 30 mil. Enda smolket i glädjebägaren var, att vissa vägpartier "lagats" med bindemedel och gruskross, så det gällde att hålla örnkoll. Tack vare det blev det bara något enstaka, harmlöst släpp, men reskamraten bakom mig rapporterade åtskilliga knäppar av småsten mot hjälmen.

Till detta kommer, att två av oss är gräsänklingar denna helg, så i morgon blir det repris - men i helt annan riktning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-25/21:33

Bror Gårdelöf skrev:Ännu en sagolik fredag!

Eller "dag" . 28 grader varmt :shock: ;)
I morgon är det MC-dagen i D3 (Timrå till Sundsvall med väntan och mingel) .
Kommer att bli en svettig dag :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-05-26/15:21

Mc-dagen i Sundsvall . Inte mycket köra hoj utan väntan och mingel i tokvärme :shock: ;)
Bättre än förra året då det var lite regn och råkallt .
Över 800 hojar tyckte jag att dom sa . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-05-26/17:57

Northbike i Umeå hade provkörningsdag, eller "Motorcykelfestival" kallar de väl det.
Bra uppstyrt och en hel del kul att köra :)
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-05-26/18:21

Saxat ur lokalblaskan:

Bild

Sex matcher, sex förluster och 33 insläppta mål. Det är lite svårt att utröna vad som ser ljust ut i artikeln :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-26/18:53

För några år sedan läste jag om "Skagern runt", och den rundan - hela tiden så nära sjön, som man kan köra på asfalt - kan rekommenderas. Dessutom skulle vi ju ta oss dit från Linköping och hem igen. Allt som allt blev det 41 fina mil idag.
Ett "bifynd" är, att en av mina gamla favoritvägar genom Tiveden, Tived - Undenäs, har byggts om. Tidigare växlade underbara avsnitt med rätt buckliga, men nu har vägen delvis dragits om och är en fröjd att köra i sin helhet.
Undenäs - Hova var inte sämre.

Vi körde förbi rätt många Loppisskyltar men såg också en ny variant idag: "Loppis. Stängt"(!).
Hade det inte varit enklare att ta bort skylten?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-05-26/19:54

En mycket trevlig tur med D8 idag till Värmskog och räksmörgås.
Totalt 14 hojar blev det och 55,5 mil för undertecknad.

Härligt hojväder och många fina stopp med kaffe och glass dessutom !

BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-26/20:06

Vad gör inte vissa för en räkmacka? :mrgreen:

55 mil var en bra runda.
Det är ju knappt lönt att start upp om rundan är kortare än så 8-)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-05-26/20:14

Måns Ulveståhl skrev:Vad gör inte vissa för en räkmacka? :mrgreen:

55 mil var en bra runda.
Det är ju knappt lönt att start upp om rundan är kortare än så 8-)


Exakt, har man väl fått upp ångan, så är det bara att köra och se glad ut ! :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-26/21:05

Fredrik Lindgrens seger i Speedway Grand Prix i Prag nyss. Han låg mestadels tvåa i finalheatet - men tog sig förbi Patryk Dudek på yttern ut ur sista kurvan och vann med någon (halv) meter! Snacka om att inte ge sig!
Att han dessutom leder totalt gör inte saken sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-05-27/06:37

BmwMats skrev:En mycket trevlig tur med D8 idag till Värmskog och räksmörgås.
Totalt 14 hojar blev det och 55,5 mil för undertecknad.


BmwMats


Da var vi der samtidig! :D Vi kom 5 motorsykler.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-05-27/08:01

Odd Arne Kjørstad skrev:
BmwMats skrev:En mycket trevlig tur med D8 idag till Värmskog och räksmörgås.
Totalt 14 hojar blev det och 55,5 mil för undertecknad.


BmwMats


Da var vi der samtidig! :D Vi kom 5 motorsykler.


Trevligt ! :)
Fantastiska räkmackor, det var dom största jag har sett...
Jo det var ju många hojåkare där, merparten körde ju BMW även dom som inte åkte i "vår" grupp. Harley's var också överrepresenterade.

Synd att vi inte träffades, men det var ju så ofantligt mycket folk på plats och lång kö till försäljningen.

Ses frampå Odd Arne ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-05-27/08:57

BmwMats skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:
BmwMats skrev:En mycket trevlig tur med D8 idag till Värmskog och räksmörgås.
Totalt 14 hojar blev det och 55,5 mil för undertecknad.


BmwMats


Da var vi der samtidig! :D Vi kom 5 motorsykler.


Trevligt ! :)
Fantastiska räkmackor, det var dom största jag har sett...
Jo det var ju många hojåkare där, merparten körde ju BMW även dom som inte åkte i "vår" grupp. Harley's var också överrepresenterade.

Synd att vi inte träffades, men det var ju så ofantligt mycket folk på plats och lång kö till försäljningen.

Ses frampå Odd Arne ! ;)

Mvh BmwMats


Jeg har lagt noen bilder derfra i går på min Facebookside.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-27/12:28

Dagens Godmorgon, Världen, SR P1, hade ett inslag om, att det fortfarande finns en marknad för musik på skiva; "fysiska medier". Det rör sig ofta om klassisk eller modernare musik utanför de breda fårorna, där musiken som regel tas från nätet - trots att ljudkvalitén inte blir densamma.
I inslaget intervjuades Robert von Bahr, som 1973 startade skivbolaget BIS. Åtskilliga av hans mycket njutbara LP-skivor står än idag i min hylla.
von Bahr har alltid jobbat i det lilla formatet och skötte i alla fall tidigare distributionen av sina skivor själv i Stockholm. Han tog tunnelbanan med ett par jättekassar - vilket innebar, att han fick betala två biljetter på grund av skrymmande bagage. Detta fick honom att studera SL:s regelverk, varvid han upptäckte, att det inte kostade något att ta med en barnvagn (som skrymde mycket mer än hans stora kassar) - men det stod ingenstans, att det måste finnas ett barn i vagnen. Alltså lastade han en barnvagn med skivor - och halverade sina reskostnader visavi SL! :)

von Bahrs lilla format avspeglade sig också i hans sätt att göra inspelningar. I likhet med duktiga kockar använde han få men förstklassiga råvaror, med vilka han skapade mycket fina resultat. I hans fall innebar det bra artister, akustiskt förnämlig lokal, ett par Sennheisermikrofoner och en Revoxbandspelare.
Sådant glädjer en HiFi-entusiast, som jag var på den tiden (och alltjämt är i själ och hjärta), för resultatet blir betydligt mera njutbart, än om man gjort inspelningen i studio och sedan lagt på "konstgjord akustik" - men det ställer förstås också krav på artisterna.
Jag vet inte, om det finns något lämpligt pris att dela ut för en kulturbärare som Robert von Bahr, men om det finns, hoppas jag, att han redan fått det - eller kommer att få det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-05-27/22:31

Idag på förmiddagen gav jag mig ut på min vanliga motionsrunda. Avsikten var att cykla öns södra runda
men när jag kommer upp till centrum, upptäcker jag att Alnötrampen pågår. :o Det är ett årligt cykellopp på
42 km runt hela ön eller 27 km runt södra delen.
Starten gick kl.10.00 och det är ca 10 minuter sedan men många har inte kommit iväg ännu. Jag rullar bara
förbi starten och trampar vidare utan nummerlapp men däremot 300 kr sparade. ;)

Efter ca 1,5 mil finns en vätskedepå, där är det ett par på racerhojar från klubben Sundsvallscyklisterna som precis trampar iväg...jag hakar på och lägger mig bakom, tänker jag.
De rullar på i bra fart och vi kör förbi många, många med racers fram till nästa vätskedepå, där de
stannar igen. Jag stannar inte utan rullar på ensam och dricker av min medhavda vätska. Försöker hålla
farten över 20 km även i motlut och fortsätter att köra om racerhojar :D

Äh, vad tusan...jag kör runt hela ön, tänker jag och svänger höger vid avtagsvägen till den norra delen
av ön. Efter ett tag kommer samma par och kör om mig och jag "lägger mig på rulle" bakom dem.
Sista vätskedepån kör de förbi och vi rullar på mot mål. Fortsatt kör vi om en hel del(mest män) på nobla
racers. I sista långa stigningen innan målet, blir jag dock tvungen att släppa paret då farten är för hög
för mig...puuuhhh!

Jag trampar på i egen takt in i målområdet och tittar på klockan...11:57 ! Om jag räknar bort 10 minuter
vid starten, så har jag cyklat i 1 tim 47 minuter...det gör en medelfart på 23,5 km/tim.
Det tycker jag är bra för en 69-årig gubbe på en "vanlig" cykel! :D

En clown med skidjacka och sin hybridcykel :lol:
Alnön runt 2018.png
Alnön runt 2018.png (566.76 KiB) Visad 9747 gånger

Dessa två hängde jag på!
Alnön runt 2018.2.png
Alnön runt 2018.2.png (636 KiB) Visad 9747 gånger

Några trötta "gubbar" i målomtådet
Alnön runt 2018.3.png
Alnön runt 2018.3.png (647.3 KiB) Visad 9747 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-28/06:38

HEJA!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-05-28/06:40

Trevligt och Grattis !

Härligt att kunna dänga till betydligt yngre förmågor, men det är ju som så att dom saknar "viljan" och lite "jäklar anamma" som vi som varit med några år har mer utav... :D

Mycket går på ren vilja nuförtiden... hehehe... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-05-28/10:42

Instämmer!
Som jag upplever det, är det alldeles för mycket "jag kan inte", "det går inte", "jag orkar inte" numera! :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst