Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-16/09:18

Assar skrev:Intressant diskussion!
Vem var det som sa nåt i stil med att definitionen på idioti är att upprepa samma beteende gång på gång och ändå förvänta sig ett annat resultat än tidigare? Var det Einstein?

Jäpp!

Till Karl: En mycket intressant iakttagelse i sammanhanget är, att fransmännen med rätta är stolta över sin matkultur och ofta äter tre rätter, när de flesta andra äter en. Ändå tillhör fransmännen Europas slankaste folk.
Förklaringen är enkel: Dessa trerättersmåltider kan i sig innehålla färre kalorier än andra länders enrätters dito.
Dessutom låter fransmännen - och över huvud taget folken kring Medelhavet - måltiden ta sin tid, plus att desserten eliminerar det sötsug, som andra mat"kulturer" (utan dessert) ofta ger.

(När vi åkte hoj i norra Portugal för ett par år sedan, upptäckte vi snabbt, att lunchstängt 13 - 15 snarast var regel - OCH att det var omöjligt att få in en lättare lunch för att inte bli seg i huvudet bakom styret efteråt. Första lunchen vi beställde var var sin liten portion fisk- och skaldjursgryta. Det tog sin rundliga tid, innan maten kom på bordet; Två stora skålar med ris och två kastruller med sådär tre kvarts liter gryta vardera. OK, tänkte vi, två portioner gryta i varje pyts - tills servitrisen kom in med ytterligare två! Om detta var de små portionerna, hur i hela friden såg då de stora ut?!
Å andra sidan var det gott om rundlagda portugiser.)

I 70-talskomedin Avanti driver regissören Billy Wilder - som också gjorde I hetaste laget och många andra briljanta komedier - friskt med olika nationella kulturer. Den amerikanske mångmiljonären Wendell Armbruster Sr, som man aldrig får se, har i filmens början kört ihjäl sig på en italiensk semesterö. Hans son Wendell Armbruster Jr - spelad av Jack Lemmon - kommer till ön för att ombesörja faderns hemtransport. Han träffar hotellvärden - som också är alltiallo och fixare - och vill omgående åka till bårhuset för att får det hela avklarat.
- Mr Armbruster! We can't go there now!
- Why not?
- Lunchtime!
- OK. In half an hour?
- Mr Armbruster! In Italy, we do not throw down our a'lunch in half an hour with ice water. We eat our a'spaghetti, we drink our a'wine, we make a'love, and we sleep a little - and at two o'clock we go back to work.
- And what the hell do you do in the evenings?
- Then we go home to our wives.

Den moraliska halten i avslutningen kan möjligen diskuteras, men att ta det lugnt en stund efter lunch är nog inget dumt recept för god hälsa och långt liv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-16/12:55

Först av allt stort tack Bror för att du lyft den här tråden med dina kunskaper och även att du färgsätter med lite kulturinslag vilket också för övrigt gäller andra inlägg du kommenterar.

Nu till ett nytt leende. Jag har levt och verkat ett antal år i ett orientaliskt land som praktiserade en tre timmar lång siesta mitt på dagen. Underligt först underbart när man vant sig. Om det påverkade hälsan vet jag inte men en "powernap" har sedan dess förgyllt min tillvaro många många gånger.

Det dyker upp en tanke nu när jag läser dina rader om att måltiderna bör få ta sin tid. Är det kanske mindre lämpligt att stressad kasta i sig måltiden bara för att få den undanstökad? Har inte så stor koll på fransmännen/kvinnornas måltidsvanor men är det inte så att en fransk frukost är en kopp kaffe och en croissant (typ "periodisk fasta" ungefär som senaste modedieten nu) samt en ganska sen måltid under kvällen som samtidigt är en social värdefull stund?

Det har ju blivit tidens melodi numera att allt alltid ska gå så fort, se bara hur det ser ut i trafiken. Folket är galet stirrande för det mesta för att hinna i tid. Till vad då? Tja ofta kanske bara för komma fram eller först, jag vet inte men det blir ibland väldigt farligt för mig som hojåkare.
För att bibehålla meningen med forumet ler jag igen åt att ha hittat en facebookgrupp "Vi som inte har så jävla bråttom", ett gäng snöskoterentusiaster som åker och mekar, precis som jag själv, gamla maskiner både snöskoter och motorcyklar.

Avslutningsvis nu då. Den här tråden är intressant (för mig ytterst intressant) men jag funderar på om vi är i rätt forum, det har ju trots allt blivit en mera allmängiltig hälsotråd än en motordito så kanske borde den avhandlas på annat ställe för att inte förarga.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-16/13:52

Tack, Karl, för vänliga ord.

Det är nog svårt att få fram vetenskapliga hårddata om nyttan av att låta måltiden ta sin tid kontra att "kasta den i sig för att få den undanstökad" - men sunt förnuft säger, att avnjutandet av en måltid har positiva effekter på hälsan, jämfört med att äta under stress och inte njuta! När man smälter maten, går ju mer blod till tarmarna, vilket är dåligt förenligt med stress. Mina far- och morföräldrar var dalsländska småbrukare, och de sov middag mitt på dagen, vilket naturligtvis är optimalt för att smälta maten. Jag har många gånger funderat på, hur mycket lön jag skulle vara beredd att avstå från, om jag hade garantier för, att jag fick sova ostört efter lunch varje dag.

Den franska frukosten - café au lait och en croissant - är intressant, utifrån att fettet i croissanten ger mättnad. Sedan brukar väl fransmännen äta en lunch, väl värd namnet? Tidpunkten för den genomsnittliga franska kvällsmåltiden har jag inte klar för mig.
(Spanjorerna, däremot, är ju kända för att äta en frukost, bestående av churros - chokladdoppade croissanter/wienerbröd, isch! - och sedan "ingenting", följt av tapas under eftermiddagen - varpå de proppar i sig hela dygnets återstående födobehov med början kring kl. 20 och fram till midnatt! Förmodligen karikerat, men ändå. Hur man kan leva så, har jag aldrig begripit, men det är ju deras ensak.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-16/20:47

Var beredda. Det blir ett riktigt hundår i år.

(avdelning kinesiskt nyår)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-16/21:05

Apropå det där med matkultur gillar jag bland annat thaimat - och thailändarna brukar inte vara feta.
En av våra operationssköterskor är thailändska, och hon har berättat, att i Thailand har man inte samma självklara rytm med tre måltider per dag plus lite mellanmål, som är vanlig i vår del av världen, utan man äter lite, när man vill, och det passar sig.
Småätande brukar ju inte anses nyttigt, men det funkar uppenbarligen också, bara man småäter rätt.

I övrigt har hon noterat, att västerländska kost(o)vanor nu även nått Thailand, som börjar få problem med fetma i en utsträckning, som tidigare inte varit fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-17/10:46

Igår var bussen hem försenad en dryg halvtimma, beroende på tekniskt fel. Det tog väl en liten stund att få fram ett ersättningsfordon. När jag skulle betala, sade chauffören, att eftersom jag fått vänta så länge, fick jag åka gratis! Bra sätt att hantera en situation, där servicen till kunderna blivit lidande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-02-17/13:48

På tal om viktnedgång, jag har varit och vänt på fel sida 150-sträcket och det är inte speciellt kul.
Mest fashinerande är hur man lurar sig själv att det inte egentligen är så illa ställt och sen ställer man sig på vågen och får en chock. Har du väl gått över 130 så är det ju svårt att se ifall det tillkommer 15 och sen fylls det på med några till bara av farten..
Sen har jag väl den fördelen att jag är rätt lång och kilona är hyfsat väl fördelade, har inte den klassiska ölmagen. Troligen för att jag hela tiden styrketränat rätt mycket.

Men dieter och förslag på såna finns det gott om. Det är pulver och fastande nu och då och nu senast har en på jobbet börjat med någon "äggdiet" som i princip bara eliminerar rött kött men allt annat är ok.
För mig har LCHF funkat riktigt bra men då sambon inte alls kommer överens med den livsstilen så blir det svårt. Hon skulle då käka High Carb High Fat och det är lätt att räkna ut hur det slutar :D

Så jag får väl ställa mig i kören som hyllar kalorikontroll. Det är skrämmande hur mycket kalorier småsaker kan innehålla och hur lätt det är att få i sig ett par hundra såna "i misstag".
Fast jag har börjat småäta mycket mera nu och det hjälper bra. Mitt stora problem har nog alltid varit att jag lassat på så enorma portioner de få gånger om dagen jag ätit. Det är ett jäkla svårt mönster att bryta.

Så det positiva är alltså att viktkurvan fortsättningsvis pekar neråt :D
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-17/15:14

zoddri skrev: Det är skrämmande hur mycket kalorier småsaker kan innehålla och hur lätt det är att få i sig ett par hundra såna "i misstag".

Du har så rätt. En kollega läste om en mycket intressant studie, där ett antal överviktiga personer fick skriva ner, vad de åt, varpå de under kontrollerade former fick äta precis, vad de skrivit - i lika stora portioner.
Resultatet blev, att de gick ner i vikt! Den rimliga förklaringen till detta är, att människans bortträngningsmekanismer är starka. Högst sannolikt ljög inte försöksdeltagarna medvetet om, vad de stoppade i sig, utan glömde i hastigheten diverse smått och gott (bokstavligt talat), som också innehöll kalorier.

Så den gamla sanningen håller än: Minskat kaloriintag och ökat kaloriuttag sänker vikten. Gör man tvärt om, blir resultatet tvärt om. Sedan är det en annan sak, att det kan finnas många olika sätt att åstadkomma resultatet.
Och precis som någon skrivit tidigare: Har man etablerat en livsstil under flera decennier - kanske hela sitt vuxna liv - är det ingen enkel sak att ändra den.
Men vem har sagt, att det skall vara enkelt?

EDIT 18.15, Något HELT annat: Ester Ledeckás OS-guld i damernas super G! Man hör, hur kommentatorerna liksom redan avslutat tävlingen, när hon startar. Det är bara några ointressanta utfyllnader kvar - och så kommer hon från ingenstans och tar guldet med en hundradels sekund!
Surt för Anna Veiht, som nog redan räknat hem guldet. Men det är som amerikanerna säger: "It ain't over, 'til the fat lady sings."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-18/00:08

Läste nånstans (det var ett tag sen nu) att Rössner hade experimenterat med att låta folk äta en gång i timmen under den vakna delen av dygnet och jämfört med folk som åt samma antal kalorier men i tre måltider. Enligt experimentet så var det bättre ur viktminskningssynpunt att äta en gång i timmen, men, som Rössner och anhang konstaterade, en person med viktproblem klarar nog inte av att ät så lite i taget, alldeles bortsett från de praktiska aspekterna.

Brasklapp: Jag har försökt googla fram informationen men misslyckats så ovanstående är taget ur minnet, så bristfälligt det nu möjligen är...

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-18/08:42

Det är dessutom oförklarligt, utifrån vad vi tror oss veta - vilket inte innebär, att det är osant.

En god vän är sjuksköterska och disputerade för ett antal är sedan på en avhandling om näringstillståndet hos reumatiker. Grav ledgångsreumatism leder föga förvånande till mindre fysisk aktivitet, eftersom sådan är förenad med smärta, så en normalviktig reumatiker kan ha för lite muskler och för mycket fett på kroppen.

I sin forskning läste hon en hel del näringslära och kosthållning, bland annat följande intressanta studie: Man delade upp människor i två grupper, där den ena fick äta standardiserade, "vanliga" måltider med definierad mängd vatten till. Den andra gruppen fick exakt samma mat, men den var körd i mixer, så att det blev en soppa. Därefter mätte man, hur länge medlemmarna i de olika grupperna kände sig mätta.
"Sunt förnuft" säger, att de, som åt "vanlig mat" borde vara mätta längre, eftersom matsmältningssystemet skulle ha mer arbete med att smälta denna föda, än när den redan var finfördelad.
Det var tvärt om! Förklaringsmodell saknas, men jag har själv ofta gjort reflektionen, att man blir gott och varaktigt mätt på en skål soppa.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-02-18/15:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-18/09:17

Kan absolut vidimera din iakttagelse Bror om att soppor är mättande. Vi lagar ibland soppor och ofta utgör tex en mustig fisksoppa den enda rätten i dagens enda måltid.
Ok det blir en stor skål och några brödskivor men vi är förundrade hur länge mättnadskänslan består över tid.
Ett annat stående inslag är ärtsoppa och varm punsch minst en gång varje månad, tveksamt om det matchar LCHF men den soppan är leendeframkallande.

Tro kontra vetande är något jag ofta funderar på och om hur tro ibland blir accepterat vetande på ibland lösa grunder.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-18/09:39

Dag 18 av 28 i dietens tecken...

Känslan jag tycker mig uppleva är att det går väldans fint detta, dock med ett kraftigt sug och avsaknad av att tugga något, exempelvis en rekorderlig knäckebrödsmacka med en skiva ost på...

Det känns även som om kroppen är lättare och smidigare, vilket det rimligtvis bör göra också, även om jag inte vägt mig ännu sedan jag startade min dietkur.

Ser fram emot att få starta med en efterlängtad frukost första mars.
Ett glas juice och några knäckebröd, att det kan vara så gott ! ;)

Väl mött här igen (och på vägarna) - Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2018-02-18/11:52

BmwMats skrev:Ser fram emot att få starta med en efterlängtad frukost första mars.
Ett glas juice och några knäckebröd, att det kan vara så gott ! ;)

Väl mött här igen (och på vägarna) - Mats


Bra kämpat. Men skippa juice framöver.... Bättre att äta två appelsiner! Googla så förstår du varför :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-18/12:20

Karl Bergman skrev:Ett annat stående inslag är ärtsoppa och varm punsch minst en gång varje månad, tveksamt om det matchar LCHF men den soppan är leendeframkallande.

"En gång är ingen gång", säger talesättet - och Du lär inte bli fet på den gången.
I övrigt håller jag med om juice. OK, den innehåller nyttigheter, men det blir socker också. Motsvarande mängd frukt är klart bättre. (Att äta sig fet på frukt lär bli jobbigt - i alla fall så länge frukten inte enbart består av stora mängder avocado ;).)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-18/12:35

Olof Eriksson skrev:
BmwMats skrev:Ser fram emot att få starta med en efterlängtad frukost första mars.
Ett glas juice och några knäckebröd, att det kan vara så gott ! ;)

Väl mött här igen (och på vägarna) - Mats


Bra kämpat. Men skippa juice framöver.... Bättre att äta två appelsiner! Googla så förstår du varför :)


Tack Olof !

Skall googla på juice, men jag kan inte begripa varför en ren apelsinjuice kan innehålla socker, enligt förpackningen (Bravo Apelsinjuice) så innehåller den inga tillsatser eller socker.
Energiinnehåll 180kj/100g juice

Men som sagt så skall jag googla på detta.
Frukt är ju också himla gott, så det får väl bli det istället... ;) :) :D

Ser att mycket av denna trådens senaste inlägg handlar om just diet eller liknande, så jag skäms lite för att jag lyfte in detta i denna förnäma tråd, men jag kanske är förlåten trots alla inlägg :? ;)

Kör lugnt !
/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-18/13:54

I alla fall apelsinjuice får innehålla extra socker. Det har väl att göra med, hur naturligt söt den frukt är, som juicen görs av. Men det finns förstås juice, som görs utan någon tillsats alls, dvs sötman kommer enbart från frukten, som den är. Det brukar stå på förpackningen, för det är ju ett säljargument - och de juicerna brukar inte vara de billigaste.
Men fibrerna i den hela frukten lär också vara nyttiga - därav fördelen med att äta hel frukt i stället för att dricka juice.

Det har blivit mycket om kost och vikt på sistone, men "maten är halva födan" (huruvida drycken är den andra halvan, eller om denna andra halva skall utgöras av andlig spis, har jag aldrig fått klarhet i), och njutandet av mat får ju de flesta av oss att le. Så vi är inte så urspårade, som det kan tyckas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-18/15:32

Mats med flera: även jag sällar mig till skaran som med kindens röda färg väntar på kritiken för att ha förvanskat trådskaparens intentioner men kan inte låta bli att ändå njuta av det nuvarande innehållet och fortsätta tugga det.

Beträffande frukter och socker säger Dr. Andreas Eenfeldt alias "Diet Docktor" fd. Kostdoktorn att den frukt vi äter idag är närmast att betrakta som godis.
Framavlad genom århundraden för att bli god att äta, alltså söta, vackra men framförallt inkomstbringande för odlarna. Så att inget tillsatt socker i juicen betyder sockerfri är helt galet fel.

Däremot beträffande att avokado som innehåller låga mängder kolhydrater (och inget socker) men däremot mycket vegetabiliskt fett, (fett som av många ansett som en bannlyst ingrediens för bantare) är onyttigt, delar jag inte, för tvärtom anser jag att en halv avokado med skagenröra är en alldeles utmärkt ersättning för lunchen och det gör jag av egna erfarenheter.
Under mitt viktras med hjälp av LCHF var lunchen just en halv avokado med skagenröra och jösses så lång tid jag står (stod) mig på detta.
Tyvärr kan det finnas nackdelar med avokado för den kan ge tråkiga biverkningar för somliga personer. allergisk reaktion kanske, vet ej.
Min hustru tex mår mindre bra ibland efter att ha ätit avokado, sak samma med hennes syster som också mår tjyvigt enligt uppgift men hela den familjegrenen har även andra allergier vilket möjligen är förklaringen.
Finns massor av läsa i ämnet frukt vs fett på siten: http://www.dietdoctor.com för den som vill agera/lära utanför boxen inte minst massor av härliga nyttiga recept på viktminskande måltider.

MVH // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-18/16:16

Jag skrev "enbart avocado", och det var avsett som ett skämt. En halv avocado med tillbehör gör ingen fet.

Det må vara, att dagens frukter genom århundradena förädlats för att bli söta och goda, och att sötman kommer av för frukten naturliga sockerarter, men jag vidhåller åsikten, att den, som vill äta sig fet på ENBART frukt och grönt, får att göra.

Sedan är det en definitionsfråga. När jag hade mitt första vikariat för 40 år sedan, kom en några år äldre kollega ut i fikarummet med alldeles runda ögon, varpå hon kreverade av skratt. Hon hade just haft en kraftigt överviktig patient, som hävdade, att hon levde på enbart frukt och grönt. Detta fann kollegan inte så lite svårt att tro, så hon penetrerade ämnet lite närmare. Det visade sig då, att dieten till övervägande del bestod av - lingonsylt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-19/15:40

Såg ett program på dumburken för några år sen om kraftigt överviktiga amerikaner. Här pratar vi 200Kg++, folk som knapp förmår gå själva och inte utan hjälpmedel.

Nåt som faktiskt fick mig att le lite var en snubbe som bestämt sig för att gå ner i vikt genom att enbart äta apelsiner. Det gick inge bra trots att han höll på sin diet. Problemet var nog att han åt 20Kg apelsiner om dan!

En sak jag ibland undrar när jag ser dessa extremt överviktiga människor är hur dom har råd att äta så mycket. Dom kan ju inte jobba och USAs sociala skyddsnät är ganska tunt med grova maskor....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/16:27

Det stämmer ju rätt bra med, vad jag skriver ovan: Skall man äta sig fet på frukt och grönt, får man ligga i.
20 kg apelsiner om dagen!
I övrigt vet jag inte, hur det fungerar i USA - vare sig med lön eller annat. De mycket feta där behöver ju numera två flygstolar! Huruvida bolagen tar dubbelt betalt, vet jag inte heller.

Hur som helst är den rimliga boven i dramat den alltför stora tillgången på snabba kolhydrater (läs "mer eller mindre rent godis plus läsk, som innehåller MYCKET socker") i kombination med, vad som åtminstone ibland verkar vara total avsaknad av matkultur. Lägg till det en MYCKET mäktig sockerlobby, som strävar efter att det skall finnas socker i "allt". En gammal arbetskamrat - narkossköterska - har delat sitt liv mellan Sverige och USA, framför allt Texas. Enligt henne går det inte att hitta osötad färskmjölk där! SÖTAD FÄRSKMJÖLK! Blotta tanken känns absurd.

I Vilhelm Mobergs "Nybyggarna" (tror jag - episoden finns i alla fall någonstans i tetralogin) konstateras, att "fransmännen hade en religion och hundra såser, medan amerikanerna hade hundra religioner och en sås" - och trots att Samuel Nöjd hade bott i Amerika i trettio år, hade han ännu inte träffat på såsen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-19/21:24

USA är stort och varierat. För att par år sen gjorde jag och ungarna en "roadtrip" med bil från Huston till San Francisco via Lousuiana, Arkansas och sen västerut via ett antal platser (Grand Canyon och sånt).

I Texas, Lousiana och Arkansas vad folk överlag rejält överviktiga. Det drällde också av restauranger av typen "allt ni kan äta för XX dollar" där man serverade fritterade djurdelar, pommes frites och glass i massor.
Men, generellt sätt, ju längre västerut vi kom desto mindre övervikt såg vi och när vi var framme i Californien och San Diego eller noga räknat Encinitas, Cardiff-by-the-Sea så såg man nästan bara vältränade personer och så såg det till stora delar ut i alla delar av Californien vi var i.

Det intressanta är att det är samma land med samma restaurangkedjor, samma livsmedelsindustri med produkter fyllda med glukos och samma obefintliga regelverk (FDA är väl mest till för skydda inhemsk matindustri). Den lokala kulturen verkar ha en icke obetydlig påverkan.

Sen är ju Lousiana, Arkansas och omgivande stater ett av de fattigaste och sämst ubildade områdena i USA medan Californien är på andra änden av skalan, och det påverkar säkert men i andra delar av världen är inte övervikt direkt utmärkande för fattiga områden.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-19/21:32

Fredric Fredricson skrev:USA är stort och varierat. För att par år sen gjorde jag och ungarna en "roadtrip" med bil från Huston till San Francisco via Lousuiana, Arkansas och sen västerut via ett antal platser (Grand Canyon och sånt).

I Texas, Lousiana och Arkansas vad folk överlag rejält överviktiga. Det drällde också av restauranger av typen "allt ni kan äta för XX dollar" där man serverade fritterade djurdelar, pommes frites och glass i massor.
Men, generellt sätt, ju längre västerut vi kom desto mindre övervikt såg vi och när vi var framme i Californien och San Diego eller noga räknat Encinitas, Cardiff-by-the-Sea så såg man nästan bara vältränade personer och så såg det till stora delar ut i alla delar av Californien vi var i.

Det intressanta är att det är samma land med samma restaurangkedjor, samma livsmedelsindustri med produkter fyllda med glukos och samma obefintliga regelverk (FDA är väl mest till för skydda inhemsk matindustri). Den lokala kulturen verkar ha en icke obetydlig påverkan.

Sen är ju Lousiana, Arkansas och omgivande stater ett av de fattigaste och sämst ubildade områdena i USA medan Californien är på andra änden av skalan, och det påverkar säkert men i andra delar av världen är inte övervikt direkt utmärkande för fattiga områden.

/Fredric


Var det Mosley som visade att i Kentucky kostar ett äpple mer än en friterad kyckling?
Sköljer man ned den med några liter Mountain Dew varje dag så är ohälsan ett faktum.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/21:58

Fredric Fredricson skrev:Det intressanta är att det är samma land med samma restaurangkedjor, samma livsmedelsindustri med produkter fyllda med glukos och samma obefintliga regelverk (FDA är väl mest till för skydda inhemsk matindustri). Den lokala kulturen verkar ha en icke obetydlig påverkan.

Sen är ju Lousiana, Arkansas och omgivande stater ett av de fattigaste och sämst ubildade områdena i USA medan Californien är på andra änden av skalan, och det påverkar säkert men i andra delar av världen är inte övervikt direkt utmärkande för fattiga områden.

Det sista först: Jo! Övervikt är idag - för första gången någonsin, såvitt jag vet - ett större globalt problem än undernäring - och problemet slår hårdast mot den fattiga, dåligt utbildade befolkningen. Orsaken beskriver Du bra ovan: "Allt Du kan äta för XX dollar." I det ligger, att maten inte kan vara dyr, för då skulle restaurangen inte gå ihop. Ett enkelt sätt att göra mat "god" är att fritera och sockra den - helt enkelt att låta den bada i kalorier. Då kommer ju gästerna dessutom gärna tillbaka och äter (ännu) mer!
(Sedan är det en annan sak, att diktatorer kan använda hungersnöd som maktinstrument. Då beror svälten på politiska beslut - inte på att det saknas mat. Makthavarna ser "bara" till, att den inte kan distribueras.)

På samma sätt visar Din iakttagelse, att i mer välutbildade delar av USA är överviktsproblematiken inte alls lika stor - just för att människorna har en högre kunskapsnivå, vilket dels får dem att leva mera hälsosamt i sig, och dels går de inte på reklamtrick lika lätt som fattigt, outbildat folk.

Men det är ett konstigt land! En kollega, som började jobba där för sådär trettio år sedan, kom hem och berättade om grönsaksmarknader, som hade fantastiska grönsaker till i hans tycke fånigt låga priser. Han och hans fru frossade i dem. De upptäckte, att amerikanska medelklasshem som regel hade mycket välutrustade kök - med mängder av hushållsmaskiner. Dessa användes dock tämligen sällan, för man åt ofta hamburgare eller pizza som hämtmat! Trots att man hade råvaror, som vi i Sverige inte kunde se maken till, hur lätt tillgängliga som helst!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-02-21/09:49

Bild

Ser ut att bli en bra dag i sadeln idag. Hyr en hoj och kommer åka Gran Canaria runt hela dagen. Det får mig att le idag :-)
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2018-02-21/12:15

Perra_II63 skrev:Ser ut att bli en bra dag i sadeln idag. Hyr en hoj och kommer åka Gran Canaria runt hela dagen. Det får mig att le idag :-)

Åk inte bara runt. Åk upp i bergen, det är väldigt vackert där.
Mitt på ön finns ett observatorium. Där uppe är en härlig utsikt.

Bild1.jpg
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-24/11:24

Någon kilometer från vårt hus finns en griftegård och ett krematorium. Det senare är byggt på en höjd, och från de olika rum, där man har begravningar - med eller utan religiösa symboler, beroende på önskemål - har man en vacker utsikt in över Linköping, som ligger en halvmil bort.
Nedanför denna byggnad finns traktens bästa pulkabacke - och den var i fullt bruk, när hustrun och jag nyss tog en promenad denna strålande vackra februarilördag. Att barn njuter av pulkaåkning invid en begravningsplats känns på något sätt som en illustration till, vad Vilhelm Moberg skrev om i Din stund på jorden. Jag finner inget pietetslöst i det. Tvärt om är det värt att le åt - och det påminner mig om att i möjligaste mån njuta av min stund på jorden.

EDIT 20.35: Den tjeckiska brädåkerskan Ester Ledecká, som för en vecka sedan kom från ingenstans och tog guldet i damernas super-G, en hundradel före tvåan - och idag tog hon guld i damernas parallellslalom på bräda. Hon kan rimligen vara rätt nöjd den närmaste tiden, för om jag inte såg fel, är hon en av fyra idrottare över huvud taget, som tagit guld i två olika sporter i samma OS!

Enda smolket i bägaren var den kvinnliga kommentatorn, som envisades med att i ett par andra åk tjata om den manlige segraren från "Sveitsch"! Kan man inte ens uttala Schweiz korrekt, borde man aldrig få sitta i ett kommentatorsbås.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-26/21:39

Snöbollskrig på Petersplatsen i Rom tillhör inte vanligheterna - men idag så. :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-02-27/08:00

Det var ljust ute när jag åkte till jobbet idag! :shock: :)
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-27/16:34

Jag log i morse efter att ha kommit hem med hojen från nattarbetet, ca 20 cm med nysnö som hade lagt sig under natten på jobbet.
Mina bilburna kollegor hade haft svårt att ta sig till jobbet pga all snö, men det gick bra att plöja sig fram i detta trots allt, dock i något lägre fart än normalt. ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-27/18:07

Lotta Jernströms artikel i senaste Bumsen om, hur hon kom fram till, att F 800 GT var den optimala hojen för hennes del.
Jag minns fortfarande, när F-twinnen var ny, och jag fick låna en demo-F 800 S för en rejäl vända runt Sommen. Den var en fröjd att kasta omkring i de bitvis kurviga partierna, och det kändes direkt, att här skiljde det mer än 80 kg från min K 1200 RS (som dessutom är rätt framtung, Autobahnlok som den är).
Det gjorde i sin tur, att dess 80 pållar sköt på rätt bra.

Så om Sigurd skulle säga upp sig eller stjälas, ligger F 800 GT högt upp även på min lista. Förutom vad Lotta skriver, är den ju dessutom erkänt snål på soppa, och det är aldrig fel. Dessutom har hon rätt i, att BMW borde titta lite mer på kundkretsen "kvinnor under 170 cm". De borde inte behöva vara hänvisade till glidare för att nå ner till marken, och det borde gå att lösa tekniskt, så att även kvinnor kring 160 cm får möjligt att avnjuta en riktigt fin väghoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-28/12:40

Vad som fick mig att le idag, var att BUMSEN trillade ner i brevlådan :) :) :)
Det blir fin kvällslektyr ikväll... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-28/18:35

Jag har ju problem med att lägga in bilder, vilket stundtals är synd. Idag skickade sonen ett par bilder under rubriken "Arming school staff" - apropå en pågående diskussion i det stora landet i väster.

Lärarna föreslås få en Colt 45 automatpistol.
Skolbibliotekarierna får samma vapen - med ljuddämpare. :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-01/16:54

Fick nedanstående av min bekanting i Australien - som definitivt inte åker hoj själv!
Hade mannen i berättelsen åkt BMW i stället, hade han förstås aldrig hamnat i diket.

My last ride.......

While riding my Harley, I swerved to avoid hitting a deer, lost control and landed in a ditch, severely banging my head.
Dazed and confused I crawled out of the ditch to the edge of the road when a shiny new convertible pulled up with a very beautiful woman who asked, "Are you okay?"
As I looked up, I noticed she was wearing a low cut blouse with cleavage to die for...
"I'm okay I think," I replied as I pulled myself up to the side of the car to get a closer look.
She said, “Get in and I’ll take you home so I can clean and bandage that nasty scrape on your head.”
"That's nice of you," I answered, but I don't think my wife will like me doing that!
"Oh, come now, I’m a nurse," she insisted. "I need to see if you have any more scrapes and then treat them properly."
Well, she was really pretty and very persuasive. Being sort of shaken and weak, I agreed, but repeated, "I'm sure my wife won't like this."
We arrived at her place which was just few miles away and, after a couple of cold beers and the bandaging, I thanked her and said, "I feel a lot better, but I know my wife is going to be really upset so I'd better go now."
"Don't be silly!" she said with a smile, while unbuttoning her blouse exposing the most beautiful set of boobs I’ve ever seen. "Stay for a while. She won't know anything. By the way, where is she?"
"Still in the ditch with my bike I guess."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Jamterik » 2018-03-02/10:12

Tack Bror! :-) Det fick mig att le med hela ansiktet!

//Erik
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-02/13:56

Väl bekomme. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-03-02/14:55

Jag ler med hela ansiktet, efter att en månad ha gått på diet.
10,5 kg mindre väger nu undertecknad... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-06/09:10

Detta skulle naturligtvis ha skrivits för något år sedan under Recensioner, men jag har inte varit på Macken på Lorensbergsteatern i Göteborg förrän i lördags, då vi hade det som en del av firandet av min mors födelsedag.
Upplevelsen var t o m bättre, än vi hade trott, vilket inte vill säga lite.
Om jag inte såg fel, är det bara några få föreställningar kvar, men den, som har chansen, bör ta den. Föreställningen är värd vartenda öre och varenda minut!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/16:00

https://www.youtube.com/watch?v=IlzHh_M ... e=youtu.be

Fick detta av sonen nyss; sketchen som hela Danmark skrattar åt - och det med rätta. :D

EDIT 22.15: "Jag snarkar inte. Jag drömmer, att jag kör motorcykel."
Omdöme om en av mina färdkamrater, fällt av hans son och sonhustru.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-13/14:27

"99% av alla här tappar snabbt intresset om det inte är en GS...."
Kommentar av Måns Ulveståhl på "Bildgåtan". :D

Något helt annat, som fick mig att le, var dagens inköp av matlåda (som jag sedan äter i fikarummet på operationsavdelningen). En ung kollega var lite före mig, men jag råkade lägga upp min låda före honom på disken - vilket fick mig att påpeka, att han var före mig i kön.
Han svarade, att jag nog hade mer bråttom än han. "Dessutom höll Du en mycket bra föreläsning under min sista termin." Sådant värmer! Föreläsningen ifråga handlar om "Det svåra samtalet" - vilket kan ta sig många olika uttryck, beroende på vad det handlar om, och i vilken situation man befinner sig. Då är det bra att ha närmare 40 års yrkeserfarenhet att ösa ur - både vad gäller tabbar och framgångar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-17/08:11

En gång i tiden var det en självklarhet, att en dödsannons innehöll ett kors. Numera kan det vara utbytt mot vad som helst; en tradare, en fågel, en jägare eller vad de efterlevande nu vill ha ditsatt.
I dagens Östgöta Correspondenten finns en dödsannons efter en man, född 1947, där bilden alldeles tydligt är en motorcyklist på en BMW R 90 S - vilket fick mig att le vemodigt.

EDIT 14.45: Dagen är strålande vacker - men kall. Dock har vi lä på husets västsida, där hustrun och jag idag för första gången i år kunnat sträcka ut oss i solstolarna (OK, väl påpälsade). Porlandet från smältvattnet, som rinner av altantaket, ger onekligen hopp om varmare tider.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-03-17/14:47

Sade upp mig från jobbet häromdagen och nu när den värsta chocken lagt sig så börjar leendet hitta fram. Ska bli kul att testa lite nya saker efter 11år på samma ställe..
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-17/14:52

Lycka till!

Apropå Din devis: Borde Du inte sätta punkt - eller möjligen utropstecken - efter "väl" i stället för frågetecken? ;) (Att vi inte har samma åsikt är ointressant i sammanhanget.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-18/22:10

I dag så åkte jag på en 13 mil tur med min mc. Skidor och bildubbademcdäck gör ju att man inte räds snövägar. Men tempen var som oftast 5 plusgrader. Och kraftig vind. Vad snön far illa av denna behandling!

Termometern visar 2 grader plus nu ikväll vid niotiden. Hoppas på en het natt....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-03-19/06:55

Olof Eriksson skrev: Vad snön far illa av denna behandling!

Ja man kan ju hoppas :shock: ;)
Vinterskrud.jpg
Vinterskrud.jpg (28.59 KiB) Visad 9131 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-03-21/21:20

Att jag inte är aktiv på Facebook!
Jag har visserligen (tyvärr) öppnat konto men jag har aldrig skrivit något där....det känns bra!

Människor är ena underliga figurer!
Å ena sidan skriks det högt om den "personliga integriteten" hotas på nåt sätt, å andra sidan lämnar
man gladeligen ut allt om sig själv på Facebook! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-21/22:05

Dito - och jag har inte ens ett konto. Jag konstaterade tidigt, att jag inte hade något behov av att dagligen annonsera på nätet, vad jag hade för färg på avföringen - och för de meddelanden, som jag ville ge/få, funkar vanlig papperspost eller e-post förträffligt. Dessutom har ordet "vän" för mig en betydligt starkare laddning, än det har på Facebook.
Till det kommer aktiviteten här på Forum. Jag vet inte, vad Cambridge Analytica kan göra av den.
Men att det företaget använder kolossala mängder datoriserad information för att tjäna mängder med pengar OCH manipulera mer eller mindre demokratiska val, förefaller vid det här laget väl etablerat.

Som av en händelse kommer ju i morgon det första programmet i en serie, där Jan Scherman - som nu alltså återgått från TV 4 till SVT - tittar på hoten mot demokratin. I Sverige har vi ju länge tagit den för självklar - men fan vet, när man ser, hur modern IT kan (miss)brukas!
Och det får mig INTE att le!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-03-21/22:17

Bror Gårdelöf skrev:Som av en händelse kommer ju i morgon det första programmet i en serie, där Jan Scherman - som nu alltså återgått från TV 4 till SVT - tittar på hoten mot demokratin. I Sverige har vi ju länge tagit den för självklar - men fan vet, när man ser, hur modern IT kan (miss)brukas!

Jepp, det blir intressant!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav enhjuling » 2018-03-22/16:59

I dag har jag åkt på båda mina hojar, inte långt utan bara flyttat dem från ett garage till ett annat men ändå så blir man lite glad. :-)
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2018-03-23/06:55

Påkörd bakifrån


Jag tror, att när den första häpenheten lagt sig, skulle Du bli förundrad över, hur smidigt det går - i alla fall om tekniken får några år på sig att utvecklas. Huruvida det sedan är önskvärt, är en annan fråga.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-24/08:20

Två inslag i dagens Östgöta Correspondenten:
Det första handlade om något, som minst av allt får mig att le, nämligen en stor ladugårdsbrand för ett år sedan med 50 innebrända djur. Bonden lyckades rädda ett fåtal, innan en kastvind förvandlade ladugården till ett eldhav - och han undrade över, varför djuren var så tysta. Förmodligen var de då redan medvetslösa av kolmonoxid- och/eller cyanidförgiftning, som är den vanligaste dödsorsaken, när man brinner inne.
Men det, som fick mig att le, var följande: "Brandorsaken var troligtvis ett elfel. Kontakterna med Länsförsäkringar har gått smidigt ... ."

Det andra var en insändare under "Kort sagt": "Sex utan samtycke kriminellt från 1 juli. Har justitieminister Morgan Johansson blanketter för ändamålet att fylla i?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst