Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2019-08-27/20:13

Assar skrev:Jag har smålett lite sen i helgen då jag sålde lägenheten i Stockholm för att snart flytta till den nyinköpta gården på skånska sydkusten, ett par km norr om Mellbystrand.

Mellbystrand ligger i Halland. Är det möjligen Mossbystrand?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2019-08-27/20:38

DaK skrev:Är det möjligen Mossbystrand?

Jammenvisst, aspolut!
My bad ... Mossby, naturligtvis. :oops:
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-08-27/20:43

Assar skrev:Jag har smålett lite sen i helgen då jag sålde lägenheten i Stockholm för att snart flytta till den nyinköpta gården på skånska sydkusten, ett par km norr om Mellbystrand.
Som en konsekvens av det kommer jag väl få byta från D7 till D15.
Sen log jag lite extra när jag såg att D15 ska ha en körning som passerar några hundra meter från gården. Men då har jag inte hunnit flytta dit ännu ...


Stort Grattis Assar till en härlig gård ! :)
Skall väl bli skönt, låter underbart ! :D

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2019-08-28/17:12

BmwMats skrev:Stort Grattis Assar till en härlig gård ! :)
Skall väl bli skönt, låter underbart ! :D

Tack!
Nyss, när jag såg Daniel Helldén på SVT:s stockholmsnyheter, så log jag ännu bredare.
Snart slipper jag den idiotens påhitt. :lol:
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-28/17:49

Dagens tredje förlossningsepidural lade jag på en mamma, som skulle få sitt tredje barn. Hon berättade, att jag lagt epiduralerna vid de två tidigare förlossningarna. Hur stor är chansen för det på ett sjukhus med femtio anestesiologer?
Hur som helst var hon nöjd med mina tidigare insatser, och det blev bra även denna gång.

Av och till genom åren har den blivande mamman haft sin mamma med på salen - och någon enstaka gång har det hänt, att den blivande mormodern sagt, att jag lade epiduralen på henne, när hon födde den dotter, som nu skall föda! Sannolikheten, för att det skall inträffa, kan inte heller vara irriterande stor - men det blixtbelyser onekligen, att jag hållit på några år. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-08-28/17:56

Jag konstaterar att du säkert ser fler "muppor" än vi andra får se :D :D :D
Blir väl som att köra hoj i Norge . Jag kan bli lite fjordless :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-28/19:24

Det må vara - men inte så många, som Du tror. Det ligger i sakens natur, att anestesiologen låter förlossningsläkare och barnmorskor sköta sitt, medan man själv fokuserar på sin egen uppgift.
I samma natur ligger, att man i mån av möjlighet värnar mammans integritet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-08-30/17:31

Ett par nya länkarmar och bakre handbromsbackar och trummor/skivor :shock:
Ja det är väl bara volvoägare som sliter på kontokorten ;)
Resultatet blev att jag fick beröm på efterföljande bilbesiktning . . :)
Jag bara njuter och åker gött i min S 60 :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2019-08-30/18:24

Kovlingen skrev:Jag bara njuter och åker gött i min S 60

Näämen va f..n! :shock:
Inte sitter sitter du väl å njuter i en sur-volvo när du har en BMW motorcykel att njuta på! :mrgreen:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-08-30/19:30

Tack du Håkan men sedan besökt och med berömt godkänd efter besiktning fått åka
hem med vitt papper är jag såå glad .
Ska läggas till att jag har kostat på lite och det är inget jag stoppar undan .
Bilen känns som ny fast det är en 2008 års modell . Känns som ny :)

Nästa : Nytt bränslefilter (som inte så bra ut) hjulinställning och lite bättre sulor .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-08-30/19:33

Härligt Kovlingen, grattis till berömmet på bilprovningen ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-08-30/19:49

Tack Mats ! Det är alltid lite nervis innan resultatet kommer :D
Nya bromsar därbak så bilen åkte av rullarna på handbromsen ;)
Ett par trevliga killar gjorde att jag nätt hann dricka kaffet medan jag väntade på min tur :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2019-08-31/10:46

Kovlingen skrev:Bilen känns som ny fast det är en 2008 års modell . Känns som ny
Nästa : Nytt bränslefilter (som inte så bra ut) hjulinställning och lite bättre sulor .


Min S60 känns också som ny trots att det är en 2004 och 23200 mil...inte ett missljud eller
skrammel (peppar, peppar, ta i trä...nu händer det säkert nåt skit)! :?

Bränslefilter...just ja! Det har jag aldrig bytt och jag vet inte om/när det är gjort före 15000 mil heller!
Det borde vara säkrast att göra det kanske! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-10/17:18

John le Carrés omdöme om Boris Johnson: "Pig-ignorant."
Citerat i dagens Östgöta Correspondenten, som tar upp le Carrés nyligen utkomna bok - Agent running in the field - i vilken han uttrycker synnerligen stark Brexit-kritik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-11/08:02

Igår i tidig fm. bestämde jag mej för att åka med en kompis på en jobbresa tor. S-vall - Norsborg .
Iofs. bara som resesällskap men det kan ju vara kul för honom att slippa sitta ensam på den vägen .
På vägen hem blev det en bensträckare vid Dragon Gate . https://sv.wikipedia.org/wiki/Dragon_Gate
När vi stannat stod då jag och bara flinade . Vilket bygge . Vi kikade runt lite innan vi drog vidare .
OM jag får den vansinniga iden att åka denna väg Gävle - Stockholm E4:an någon fler gång måste
jag nog stanna till och ganska säkert stå lika flinande ;)
85 mil innan jag var hemma . Kastade in nattmössan 21,30 :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-09-11/15:41

Har sett den byggnaden under många år när jag kört mellan Stockholm och Gävle i tjänsten.
Byggnaden är det fortfarande ingen som förstår syftet med eller vem som äger :mrgreen:
Kinesisk skatteplanering.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Konsument » 2019-09-11/18:30

Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/06:40

Frågan är, om följande skall hamna under denna trådrubrik eller under Vad fick dig att inte le idag?

I senaste numret av MC-Folket propagerar ordföranden än en gång för, att handskar alltid skall användas vid motorcykelkörning. En vurpa på asfalt (eller grus) med bara händer kan ge mycket tråkiga skador, som kan medföra livslång funktionsnedsättning. Det är bara att hålla med.

Två uppslag senare läser jag generalsekreterarens spalt - som kröns av ett foto, där han kör med nakna händer! (OK - det skulle kunna vara hudfärgade handskar, men fan tró't!)
Likaså kör han med uppfällt bogvisir - i likhet med åtskilliga andra, som avfotograferats i olika sammanhang i samma nummer. Det är farligt! Ett uppfällt bogvisir blir en mycket lång hävarm, som i händelse av olycka kan knäcka nacken på den drabbade. Efter 38 år som anestesiolog på Universitetssjukhuset i Linköping har jag sett obehagligt konkreta konsekvenser av den svåra bestående invalititet, som en bruten nacke kan medföra - om offret över huvud taget överlever.
Ett nerfällt bogvisir ger en mycket kortare hävarm och därmed mindre risk för halsryggskador.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-12/09:52

Bror Gårdelöf skrev:Likaså kör han med uppfällt bogvisir
Ett nerfällt bogvisir ger en mycket kortare hävarm och därmed mindre risk för halsryggskador.


Ökad hävarm har jag faktiskt aldrig tänkt på. Jag har ofta kört med öppet bogvisir när jag t.ex. ska flytta hojjen från en soppapump till närliggande parkering men då har min största tanke mest varit att hjälmens integritet antagligen inte håller samma höga skydd som med bogvisiret nere samt tanken på att smacka hakan i asfalten i någon form av hastighet ger mig kalla kårar.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/11:36

Du har alldeles rätt i resonemanget. Dock är värt att notera, att plastikkirurger kan återskapa ett ansikte, men en skadad halsryggmärg är en helt annan femma - med betydligt dystrare prognos.
Förmodligen har Du någon gång gått omkring i ett inte alltför väl tilltaget utrymme med bogvisiret uppfällt - och då kanske råkat stöta i något, som var så pass långt bort, att du inte räknade med, att det skulle ta i?

Hur som helst: Ställer du dig - eller någon kompis - men uppfällt bogvisir och mäter avståndet från dess spets till övre halskotpelaren, lär du strax bli varse, att det avståndet är avsevärt längre, än när samma mätning görs med nerfällt visir.

Slutsats: Så fort man kör, skall bogvisiret vara nerfällt. (OK: Även jag har kört några meter från en bensinpump etc med bogvisiret uppfällt. Det lär inte innebära någon allvarlig riskökning.) Ventilationsförbättring åstadkoms vid behov med mer eller mindre uppfällt ögonvisir. Skulle det smälla, när det visiret är uppfällt, lär det inte spela någon större roll, för det lär flexa eller slitas loss ur sina fästen, innan det utgör någon fara för halsryggmärgen.

För att spinna vidare på tråden är det lätt att konstatera, att den klassiska offroad-/crosshjälmen utgör en större fara för halsryggen än en konventionell integralhjälm/flip-up-hjälm (eller för den delen en klassisk jethjälm, med eller utan heltäckande ansiktsvisir). Crosshjälmens hakparti sticker ut betydligt mer än integralhjälmens - vilket åter igen innebär en längre hävarm = ökad risk.
Sedan får var och en besluta om, i vilken typ av hjälm man vill åka, men det är inte fel att ha ovanstående aspekter med i beslutet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-12/12:39

Bror Gårdelöf skrev:För att spinna vidare på tråden är det lätt att konstatera, att den klassiska offroad-/crosshjälmen utgör en större fara för halsryggen än en konventionell integralhjälm/flip-up-hjälm (eller för den delen en klassisk jethjälm, med eller utan heltäckande ansiktsvisir). Crosshjälmens hakparti sticker ut betydligt mer än integralhjälmens - vilket åter igen innebär en längre hävarm = ökad risk.
Sedan får var och en besluta om, i vilken typ av hjälm man vill åka, men det är inte fel att ha ovanstående aspekter med i beslutet.


Helt sant det du säger. Jag är dock osäker på om det fortfarande är sant. jag köpte nyligen en Nolan crosshjälm för att ha när jag drar ut i spenaten så eventuella repor eller liten vurpa inte innebär att min svindyra schuberth går hädan. Och jag noterade att hakpartiet på den är klart närmare än vad jag mins att den satt på min gamla Arai jag hadde när jag åkte cross i unga dagar. Sedan åker antagligen dom flesta i någon form av hybridhjälm och många av dom delar ju stor del av sitt skal med mer gatbaserade hjälmar. Jag har dock läst någonstans att den större öppningen i dom flesta hybridhjälmarna mer ofta än sällan innebär att hjälmen i sig är svagare.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/13:09

No argument. Modellutveckling sker ju ständigt. Den ironiska sidan i mig har bara konstaterat, att medan det dräller av påpekanden, att en flip-up-hjälm innebär sämre skydd än en integralhjälm, kan jag inte minnas, att jag någonsin läst ett påpekande om den "klassiska" crosshjälmens långa käkbåge, och de risker den innebär.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-12/14:11

Men det ser ju tufft ut att åka med en crosshjälm . Då är man ju en som klarar
av att åka ute i spenaten :mrgreen: :D :D :D
Snäppet värre är väl lättklädda damer och herrar där skyddet endast passar på en
stor badstrand . Som sagt , det ska ju bara vara också ;)
(Skulle länkat till en fil på tuben men jag avstår pga. av ev bli bannad :) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-12/14:50

Kovlingen skrev:Men det ser ju tufft ut att åka med en crosshjälm . Då är man ju en som klarar
av att åka ute i spenaten :mrgreen: :D :D :D
Snäppet värre är väl lättklädda damer och herrar där skyddet endast passar på en
stor badstrand . Som sagt , det ska ju bara vara också ;)
(Skulle länkat till en fil på tuben men jag avstår pga. av ev bli bannad :) )


Tro det eller ej men crossliknande hjälmar är mer användbara än man kan tro. den stora öppningen i sådana hjälmar gör under för synfält. Sedan har dessa hjälmar i regel väldigt bra ventilation framför allt genom hakskyddet vilket gör att om man som mig flåsar som ett bättre ånglok vid minsta ansträgning slipper den kvava luften det kan bli i en tätare hjälm. sedan är ju skärmen jävligt bra när solen ligger lågt. Tänker att åka i crosshjälm till fiket inte är annorlunda än att åka dit i kolfiberkruka och kroppskondom med knä och armbågspuckar :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-12/15:15

Det är ju som det passar . Crosskruka på en 1600 ser nog riktigt roligt ut .
Ibland är det lite som att när "storfräsarna" har något blir det jättepoppis :)
Jag kan jämföra det med MIN åsikt om att köpa en Garmin GPS för touring .
Mer problem och det är bara att läsa i forumet .
(Nu blir det väl ett jäkla liv :D )

//Onkel Tom ...
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/20:10

Av lite udda skäl skummade jag idag Wikipedias engelska artikel om John McEnroe, lika berömd för sin briljanta tennis som beryktad för sina våldsamma temperamentsutbrott. Där står något, som jag inte kände till. Under alla matcher mot Björn Borg - som vad gäller temperamentsutbrott var McEnroes diametrala motsats, kallad "Burken" för sin förmåga att hålla allt inom sig, tills sista bollen var slagen - fick McEnroe aldrig något utbrott!

Det får mig också att minnas dokumentären om Björn Borg, som sändes i TV härom året. När Borg offentliggjort sitt beslut att sluta spela elittennis, blev McEnroe besviken, kanske rent av ledsen. En god gissning är, att de - alla skillnader till trots - uppskattade varandra som toppidrottsmän, och att McEnroe skulle sakna Borg på andra sidan nätet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-12/20:15

Jag tror att de träffades och spelade lite sedan efter detta . Hade säkert skitkul isf. :)
Publiken hade säkert roligt för när det gällde att ha roligt på plan kunde de säkert
detta .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/20:25

Ytterligare en detalj i detta sammanhang är en sida av Tecknar-Anders. Vid något tillfälle - förmodligen inte i en match mot McEnroe - visade Björn Borg åtminstone tecken på att ogilla ett domslut. Tecknar-Anders fick till något om, att av detta ogillande blev inte särskilt mycket, för Borg saknade vana.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-13/06:34

"Folk frågar mig ofta, hur jag kan vara stark som en oxe utan att äta kött. Då svarar jag: Har Du någonsin sett en oxe äta kött?"
Den tyske tyngdlyftaren Patrik Baboumian är vegetarian, citerad i dagens Östgöta Correspondenten i filmen The Game Changers; om vad vi behöver - och inte behöver - äta.
(Fyndig filmtitel. Game kan översättas med såväl "spel/lek" som "villebråd" - och nej, jag är inte vegetarian, men jag äter gärna vegetarisk mat, eftersom den ofta är god.)

Något helt annat, som också fick mig att le, var ett roande kåseri av professor Stephan Rössner i senaste Läkartidningen - om vänsterhänthet, ett tillstånd hos 10 % av mänskligheten. (Gamla siffror anger ibland lägre incidens, sannolikt på grund av att man då försökte "bota" vänsterhänthet - ofta genom att med olika medel tvinga personer att använda höger hand. När jag började skolan hösten 1959, undrade min mor över detta, men läraren, som var nära pensioneringen, sade direkt, att vänsterhänta barn naturligtvis fick fortsätta använda vänster hand - inga problem.)
Fetma-/kostforskaren Rössner har milt uttryckt många strängar på sin lyra och är en mycket bra skribent. Han tar upp, hur vänsterhänthet betraktats genom tiderna - och alltjämt betraktas. I Bibeln är vänster genomgående negativt. Flera illdåd begås med vänster hand (och enligt trosbekännelsen, som Rössner inte tar upp, sitt Jesus på "Faderns högra sida"). Mängder av olika sjukdomar har påståtts vara överrepresenterade hos vänsterhänta - liksom kortare livslängd. När jag läser den tabellen, är det lätt att dra slutsatsen, att jag sedan åtskilliga år lever på övertid!

Genom livet har jag insett, att om jag kan göra något med antingen vänster eller höger hand, blir det vänster. Men när något bara kan göras på ett sätt - som att spela tvärflöjt eller hålla i en kamera (där höger pekfinger förutsätts trycka på slutarknappen, medan vänster hand håller i objektivet och ställer in skärpan) - har jag utan större problem jobbat in samma motorik som en högerhänt.
En gång besökte jag en butik för vänsterhänta - och upptäckte då, att jag inte kunde använda en "vänstersax". Handens motorik var sedan mer än ett halvsekel intrimmad för att använda saxar för högerhänta! Det enda brukbara i den butiken var en mugg för vänsterhänta. Den hade örat på andra sidan. ;)

Å andra sidan konstaterar Rössner, att 8 av USA:s 45 presidenter varit vänsterhänta - en klar överrepresentation - liksom att mängder med framgångsrika konstnärer (Pablo Picasso, Charlie Chaplin m fl) och idrottsutövare (jag tänker omedelbart på John McEnroe, även om Rössner inte nämner honom) varit vänsterhänta. Chaplin spelar fiol "med fel händer" i en filmscen. (Rössner nämner inte heller Paul McCartney, som strängar om elbas och gitarrer och spelar "åt fel håll".)

På jobbet brukar jag ibland skämta med vänliga operationssköterskor, att jag tänker anmäla dem för diskrimineringsombudsmannen. De har då iordninggjort något sterilt och satt suturnålen i nålföraren, som de brukar - för en högerhänt. Att ändra detta tar mig någon sekund, så det är inget problem. Jag är van vid det. Men en del sköterskor har lagt det på minnet och armerar nålföraren för en vänsterhänt. De får en särskild stjärna i boken. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-13/10:13

Kovlingen skrev:Crosskruka på en 1600 ser nog riktigt roligt ut .

Säg inte det. Fick hör av far min att på en Gruskurs med SMC i somras kom det en gentleman på en Goldwing 1500 och när gruppen tog en sväng på en enklare del av den lokala crossbanan tog även denna man en vända och lyckades tom få den minst sagt välväxta pjäsen att hoppa :D

Sen vill jag minnas denna karl som åkte jorden runt en binge gånger på Goldwing
Bild

Annars fick min dagliga pendling till jobbet mig att le när vägen var ovanligt lågt trafikerad så jag kunde ta några av mina favoritsvängar med gott tempo. Framför allt en av dom sista svängarna innan jobbet som är en relatvit snäv s-sväng med en nivåskilnad på kanske 3-4 meter där man utan att köra som en huligan kan få en mycket fin viktförflyttning :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Pedro » 2019-09-13/11:10

Ecklesiastik skrev:Säg inte det. Fick hör av far min att på en Gruskurs med SMC i somras kom det en gentleman på en Goldwing 1500 och när gruppen tog en sväng på en enklare del av den lokala crossbanan tog även denna man en vända och lyckades tom få den minst sagt välväxta pjäsen att hoppa


Det er tydeligvis flere som har oppdaget Goldwingens gode terrengegenskaper..... :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=EMrxee_fazo
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Konsument » 2019-09-13/19:50

Bror Gårdelöf skrev:No argument. Modellutveckling sker ju ständigt. Den ironiska sidan i mig har bara konstaterat, att medan det dräller av påpekanden, att en flip-up-hjälm innebär sämre skydd än en integralhjälm, kan jag inte minnas, att jag någonsin läst ett påpekande om den "klassiska" crosshjälmens långa käkbåge, och de risker den innebär.

Går säkert att hitta landningar där den ena eller andra hjälmtypen är att föredra. Typ hur rör sig hjälmförsedda huvudet mot oönskade kontaktytor?

Men cross vs. andra hjälmar, hur stor är skillnaden från hakspets till hjälmens ytterkant rakt framför hakan?
Är inte mycket stoppning framför hakan i en crosshjälm men mycket luft.
Är litet avstånd eller större avstånd att föredra om en smäll tar rakt framifrån på hjälmens hakparti?
Antar att det är en fördel om kraften kan spridas på så stor yta som möjligt utan att materialet ger med sig i splitterform.

Totalvikten på hjälm har väl också sina nackdelar och jag har svårt att tro att bogvisirshjälmar är lättare än crosshjälmar?

Sedan har väl var man färdas och i vilka hastigheter påverkan.
Förutom passiv och aktiv säkerhetspåverkan. Syrefattig enduroåkare tenderar troligen att råka ut för fler problem med tät vs. luftig hjälm förutom hur varmt det blir mellan öronen. Hetsigt kan det vara där helt temperaturoberoende i och för sig.

Så, det finns nog anledningar till att det finns så många olika varianter av hjälmar. Sedan ska väl inte skyddet för ögonen glömmas bort så splitterskyddade skyddsglas är troligen inte helt fel. Bara hitta något som fungerar och passar.

Men jag hoppas att det spenderas minst lika mycket ingenjörstid på konstruktionen som konstnärliga lackeringar av produkterna.

Hade inte BMW någon hjälm som var uppbyggd med ett nät för maximal ventilation?
Någon som vet vad som hände med den sedan eller argumentet till att den försvann?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Konsument » 2019-09-13/19:55

Ecklesiastik skrev:Fick hör av far min att på en Gruskurs med SMC i somras kom det en gentleman på en Goldwing 1500 och när gruppen tog en sväng på en enklare del av den lokala crossbanan tog även denna man en vända och lyckades tom få den minst sagt välväxta pjäsen att hoppa :D

Jag har ett namnförslag som inte hade förvånat mig det minsta om det var han. Väldigt duktig förare och pedagog. På mina första stapplande grusturer med offroad-stånka mötte jag honom som kom i full kontroll och fart på sin blyvinge.
:D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Konsument » 2019-09-13/19:59

Bror Gårdelöf skrev:Under alla matcher mot Björn Borg...fick McEnroe aldrig något utbrott!

Intressant. Jag har motsatta minnen men det kan mycket väl vara ihopblandning av olika händelser. Jag minns dock att Volvo jublade då McEnroe sprang upp på taket på en reklambil som stod parkerad nära hörnet av planen. Vill minnas att de värderade den sekvensen till typ 10 MSEK på den tiden. :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-13/21:46

Jag trodde också annorlunda. Det var därför, som jag lade märke till den detaljen - och refererade den.
(När det begav sig, och McEnroe var som värst, förvånade det mig alltid, att tennisen - som länge gjorde anspråk på att vara en sport för gentlemen, där korrekt uppträdande var viktigt - inte hade något regel, som omedelbart diskvalificerade en spelare, som levererade den sortens utbrott. Enligt samma Wikipediaartikel dömdes McEnroe flera gånger till böter på kanske några tusen dollars - vilket rimligen var småmynt för honom. Tala om verkningslös påföljd!
Han var verkligen en briljant spelare, men inte en sådana - eller snarare framför allt inte sådana - borde komma undan så lätt, som han gjorde.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-14/07:43

Brukar lyssna på "Ring så spelar vi" och nu har jag fått höra "Skånsk Reggae" också :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2019-09-14/08:10

Konsument skrev:Jag har ett namnförslag som inte hade förvånat mig det minsta om det var han. Väldigt duktig förare och pedagog. På mina första stapplande grusturer med offroad-stånka mötte jag honom som kom i full kontroll och fart på sin blyvinge.
:D

Tycker du att den är för lätt för att kallas guldvinge?
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-14/12:32

Konsument skrev: Går säkert att hitta landningar där den ena eller andra hjälmtypen är att föredra. Typ hur rör sig hjälmförsedda huvudet mot oönskade kontaktytor?

Kort kommentar till hela det inlägg, varur ovanstående är hämtat: Som jag skriver, är det varje förares ensak att välja hjälm. Jag har bara noterat, att vissa aspekter ofta belyses, medan jag aldrig sett andra aspekter belysas. Det ger en skevhet i argumentationen.

Kvar står som ett hittills oomkullrunkeligt medicinsk faktum, att ett ansikte kan återskapas - om än mer eller mindre ärrigt - medan en förstörd halsryggmärg än så länge är en definitiv skada med mycket allvarliga konsekvenser för den drabbade. Någon gång i framtiden kanske man hittar metoder att få grava, idag obotliga ryggmärgsskador att läka ut till full funktion igen, men än så länge ligger detta veterligen på det rena forskningsstadiet.

(Det är lite som nollvisionen. Jag har vid ett par tillfällen pratar med representanter för Trafikverket om för motorcyklister olämpligt utformade mittbarriärer, snabellagningar med eller utan lösgrus och diverse andra inslag i den moderna trafikmiljön, som ur nollvisionsynpunkt är direkt kontraproduktiva för oss, som kör tvåhjulingar. Som regel har representanterna då varit praktisk taget svarslösa! De verkar ha försetts med en knippa slagord och argument, som varit bättre anpassade för bilism.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-15/14:03

Igår bjöds jag på eftermiddagsfika till ett par kollegor, som har ett vacker beläget sommarställe norr om Roxen. Hon har av och till varit min spätta, även om det varit glest mellan gångerna - men det kan nog bli fler.
Inbjudan åtföljdes av, att hon hade "en tungt vägande present, som jag inte kunde vara utan". Den visade sig vara The Illustrated Encyclopedia of Motorcycles, redigerad av Erwin Tragatsch, första utgåvan 1977, min utgåva 1978. Trots det tyskklingande namnet är boken tryckt i Hongkong och utgiven av The Hamlon Publishing Group, England. Ingenstans kan jag hitta något om en tysk originalutgåva. (Å andra sidan grundades ju Triumph av två invandrade tyskar, Siegfried Bettmann och Manfred Schulze, och de var rimligen inte de enda från Tyskland.)
I hastigheten lade jag inte på minnet, hur hon kommit över den - men hon hade genast konstaterat, att "det stod Bror skrivet tvärs över hela omslaget". ;) Tala om att ha goda vänner!

En kuriositet är, att i boken ligger en fotostatkopia på en artikel ur tidskriften Racing nr 9, 1953, med rubriken:
Svalan - landets enda "stora" mc-fabrik.
Hmmm. Visst fanns det något företag i Huskvarna? Fast det handlar om, att Svalan då byggde fyrtaktare med NSU- och Panthermotorer.
(Ytterligare en sinkadus är, att mina två första trampcyklar var av fabrikatet Svalan!)

Svalan-fabriken låg i Falun, och artikeln är skriven i februari. I ingressen får man veta, att "vänliga konstaplar ... demonstrerar sin välvilja genom att natten runt gå och varmköra alla på torget parkerade bilar, så att ägarna inte skall utsättas för obehagliga överraskningar då de efter nattens timmar kommer ut i den 30-gradiga köld, som härskar."
Snacka om andra tider! Man anar, att bilarna på torget tillhörde stadshotellets gäster - och det var kanske inte så många bilar på den tiden.

EDIT 2019-09-16: Lite mer koll i boken ger vid handen, att Erwin Tragatsch kom från dåvarande Tjeckoslovakien, men han hade skrivit mycket om motorfordonsteknik under vistelse i väst - för publikationer i USA, Storbritannien, Tyskland, Italien och flera andra länder. Under en tid var han chef för Automobilmuséet i Nettelstedt, dåvarande Västtyskland. Han hade också jobbat på Triumph, Matchless, AJS, samt flygföretagen Rolls-Royce, De Havilland och Bristol-Siddeley. Unde andra världskriget var han motormontör inom brittiska armén och anslöts senare till amerikanska och kanadensiska väpnade styrkor.
Han verkar med andra ord ha varit med om en hel del i branschen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Putte Johansson » 2019-09-16/16:21

Länge sen jag strösurfade på BMWforumet även om man lätt hittar länkar via Google när man söker på något som har med hoj att göra och ännu längre sen jag postade något över huvud taget (2 år sedan). Men ett stort leende fick jag till idag när jag tog mig tid att bara läsa trådar på kul. En viss herr Elmgren svarade på en tråd om intresse att köpa F650GS. Ett år gammal tråd men ytterst aktuell för mig. Funderar på att köpa mig en F650GS, enstånka och strypa den till A2 till förmån för grabbens nästa körkort.

Fick av Gunnar en fullständig genomgång av 650:n historik (den mannen har för mycket tid) och en lista av fel på twinmodellen som direkt speglar den här sommarens meck på min dito.

Generatorn på tidigare modellerna av twinen - check. Min statorlindning gav upp och jag fick en uppgift från Kenneths MC att den endast gick att beställa komlett med kåpa fr drygt 8K. Handlade en eftermarknadsstator från Mad Hornets för 675:- plus en packning för en hundring av Motorad, så var den saken biff.

Vidare täckte Gunnar in dåligtgrundsmorda styrlager - check Exakt beskrivning av mitt nästa projekt, sen skall min 650 kunna rulla på som ny igen :-). En enstånka skall jag försöka hitta i tid till nästa säsong och med en uppsättning Anakee II, lär det nog bli så att sonen och jag får samsas, för även pappa måste få ha lite kul....

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/16:12

1101101 besök i denna tråd måste bara generera pluspoäng . Kommer mera är nog troligt .
Även över 8100 inlägg talar sitt tydliga språk . Det finns att glädjas över trots alla motgångarna .
Hopp om framtiden .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-20/09:17

+5 och regn . Nu åker jag iväg på hojen . CiYa :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2019-09-20/11:48

Kovlingen skrev:1101101 besök i denna tråd måste bara generera pluspoäng .

Det där gav mig smått nördiga associationer och ett litet leende.
Kom att tänka på det gamla talesättet "Det finns bara 10 typer av människor. De som förstår binärräkning och de som inte gör det".
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-09-20/12:44

Lite smågrigt men jag tinar nog upp snart.
En liten skvätt W i kaffet så.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-20/19:01

"Make America Greta again!"
Enligt reportage i dagens Rapport texten på ett plakat under amerikanska ungdomars demonstrationer för miljön.
Onekligen fyndigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-20/19:14

Bror Gårdelöf skrev:"Make America Greta again!"
Enligt reportage i dagens Rapport texten på ett plakat under amerikanska ungdomars demonstrationer för miljön.
Onekligen fyndigt.


Tog mig ett par försök innan jag kunde läsa det där korrekt känns som en felstavning den övermogna apelsinen hadde kunnat göra i en av sina tweets. Jag kan annars rekomendera denna intervju med Greta som jag såg häromdagen. Trevor Noah är en fantastisk intervjuare som ofta ställer relevanta frågor och verkligen lyssnar på sina gäster.
https://www.youtube.com/watch?v=rhQVustYV24
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Konsument » 2019-09-20/20:06


Tack. Både allvarligt och mycket underhållande!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-20/21:04

Instämmer. Mycket bra - av båda.
Det är sorgligt, att alltför många intervjuare verkar mer intresserade av att prata själva eller ställa skjutjärnsfrågor än att låta den intervjuade få svara i lugn och ro. (Varför fråga, om man inte vill veta svaret?!)
Desto angenämare att se en intervjuare, som inte förfaller åt sådant beteende.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-21/16:53

För kanske 15 år sedan läste jag några rader av en erfaren hojskribent, som ansåg, att på våra breddgrader erbjuder en vacker septemberdag den finaste hojåkning, som finns. Varmt, men inte sommarens svettdrivande hetta, hög, klar luft, färgprakt, som regel grusfria vägar (nåja, min kommentar), ingen semestertrafik och en hel säsongs väl inarbetade körreflexer. Till det kommer den smått vemodiga känslan, att detta i värsta fall kan vara den sista fina turen för året, vilket intensifierar upplevelsen ytterligare. (Fast det brukar för vår del bli åtminstone ett par vändor i oktober, om inte vädergudarna satt sig helt på tvären.)

Idag var precis en sådan dag, vilket färdkamraten och jag utnyttjade till fullo. Fiket i lilla Falerum är mer välsorterat, än en förbipasserande kan tro. Idag erbjöds närproducerad ostkaka med dito jordgubb-flädersylt och vispgrädde till kaffet. (Nej, de hade tyvärr inte hjortronsylt.) Det lämnade absolut inget att önska på den soliga uteplatsen.

Den vidare vägen till Ukna var dagens enda plump i protokollet, för den var nylagd med ett överflöd av grus på asfalten, så där tog vi det lugnt - men den kommer att bli kalas efter sopning. Vidare via Valdemarsvik till Stegeborg, färjan över Slätbaken, tvärs över Vikbolandet till Mauritzbergs Golfklubb, vars bistro erbjöd nattbakad karré på rostade rotsaker. Mycket gott, och köttet var så mört, att kniv var obehövlig!

Under väntan på färjan över Bråviken, vars nordsida sedan följdes mot Norrköping, råkade vi på mopedklubben "Två procent, 50 cc" (är inte bergsäker på namnet, men något ditåt var det) från Oxelösund - ett gäng gentlemän i vår egen ålder med uppenbar distans till tillvaron. Dessutom fanns där en man med en mycket välhållen Honda 750 Four, som kan ha varit av första årgången. Enkelskiva fram hade den i alla fall.

Kort före Linköping tackade vi varandra för 30 fina mil under en en sagolik dag. Den sammanfattas utmärkt med ett citat ur Gustaf Frödings Vackert väder: "Vilken strålande, orimligt, obeskrivligt vacker dag!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-09-21/21:19

Efter en färd med kollegor och goda vänner till Norge idag, körandes på Brudfjällsvägen vid Håverud, över till Nössemark och in i Norge, oj oj oj vilka vägar...
Där kommer jag att åka fler gånger :D :D :D

Vänligen BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst