Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-11-30/17:53

Bror Gårdelöf skrev:"Detta är mina principer, och om Ni inte gillar dem, har jag andra."

Den va bra ! :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav maalse » 2017-11-30/18:06

Kovlingen skrev:Den största och glappaste käften kommer ofta långt på karriärstegen . Gäller i alla branscher vad jag har noterat .
Behöver bara se ut som att de vet något om ämnen som är aktuella .
Det är alltid rätt folk men , tyvärr är väl många på fel plats . :?


Låter lite som The Peter Principle

In the 1969 book The Peter Principle, authors Dr. Laurence J. Peter and Raymond Hull proposed the theory that workers in a hierarchical structure get promoted to the level at which they are incompetent and that they remain at that level for the remainder of their career. By extrapolation, this means that almost everyone in a management level position is incompetent. If they weren't incompetent, they would have been promoted.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-11-30/18:10

:D :D Besvärligaste cheferna är de som vill upp på stegen . En del lyckas också , tyvärr :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-30/18:17

Till Kovlingen: Bröderna Marx är odödliga. Min generation minns rimligen Filmkrönikans Gunnar Oldin i TV (vi snackar 1960-tal). Han hade också en spalt i någon av de dåtida veckotidningarna (Se?). En av dessa spalter hade rubriken "Oss marxister emellan" och handlade mycket riktigt om Bröderna Marx. Jag vill minnas, att han skrev, att Winston Churchill var mycket förtjust dessa bröder och deras filmer, som han gärna såg på premiärministerns egen lilla biograf. Det kunde hända, att någon besökare, som kom med mer eller mindre viktiga ärenden mitt under brinnande krig, fick vänta, tills Churchill sett filmen till slut.

Groucho var inte bara rolig "på jobbet" utan även i övrigt. Bröderna Marx var judar, men Grouchos hustru var inte judinna. På grund av sin halvjudiska härkomst förvägrades deras son medlemskap i en simklubb. (Jodå, antisemitism fanns i Hollywood också - redan då.) Groucho undrade, om inte grabben kunde få gå i bassängen till hälften. ;)

Förutom vad som skrivs ovan, slår Peters Princip också fast ett annat faktum; nämligen att allt produktivt arbete i en organisation utförs av dem, som ännu inte nått sin specifika inkompetensnivå.
Det är decennier sedan jag läste den boken, men jag minns, att den också hade ett kapitel för klarsynta individer, som insåg, att det bästa var att se till, att man aldrig hamnade på sin specifika inkompetensnivå. För dem fanns ett antal beskrivna tekniker för att se till, att så inte skedde.

Apropå feministisk snöröjning: Snögubbar måste väl av jämlikhetsskäl förbjudas under något sekel. Hittills har det veterligen varit sparsmakat med snögummor, så för att jämna ut balansen något, måste man rimligen göra snögummor i minst hundra år framåt.

Något helt annat, som fick mig att le nyss, var den present, som hustrun fått i samband med en träff på Vårdnäs' Stiftsgård, ett par mil söder om Linköping; en isskrapa med stiftsgårdens logga och devisen: "Både utsikt och insikt." Däremot saknas uppmaning till feministiskt skrapande - och till det stället torde det hur som helst vara bil, som gäller så här års.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-11-30/19:30

Jag är chef.
Dessutom trivs jag med det. Gör att jag kan föda min familj och köra motorcykel.
Tror/tycker ni att det generellt är en bra idé att döma alla chefer som inkompetenta? Eller är det bara ett uttryck för något annat på chefers bekostnad?
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kapten Stofil » 2017-11-30/19:45

Magnus Mörtling skrev:Jag är chef.
Dessutom trivs jag med det. Gör att jag kan föda min familj och köra motorcykel.
Tror/tycker ni att det generellt är en bra idé att döma alla chefer som inkompetenta? Eller är det bara ett uttryck för något annat på chefers bekostnad?
Visst finns det kompetenta chefer. Men i vissa organisationer blir man chef pga tjänsteår och inte pga lämplighet. Det är också skillnad på en chef och en ledare. I t ex den myndighet, som vi alla älskar att hata pga dess framgångsrika arbete med underhåll, säkerhet och likabehandling av alla brukare av det de förvaltar, blir man chef pga tjänsteår och färdigheter i floskelpratande, dessa chefer är just chefer och inte ledare. Myndigheten ifråga har alltså många chefer men alltför få kompetenta ledare.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-01/09:40

Den, som haft någon anknytning till det akademiska Linköping under det senaste halvseklet, känner till Flamman - kanske stadens första studentboende? I gårdagens Östgöta Correspondenten uppmärksammades, att Flamman även innehåller stadens äldsta pub. "Det började med en back öl i en cykelkällare". Därefter har puben genomgått varierande öden, men den finns alltjämt kvar - nu under mindre primitiva former.
En särskild aspekt är, att puben ligger i total avskildhet från alla former av mobilt Internet, vilket betraktas enbart positivt. Det har diskuterats att införa WiFi, men förslaget har röstas ner. Som det nu är, kan pubbesökarna helt enkelt inte sitta med näsorna i telefonerna, utan de måste umgås med varandra - vilket liksom är hela pubens grundidé.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2017-12-01/11:35

Kapten Stofil skrev:
Magnus Mörtling skrev:Jag är chef.
Dessutom trivs jag med det. Gör att jag kan föda min familj och köra motorcykel.
Tror/tycker ni att det generellt är en bra idé att döma alla chefer som inkompetenta? Eller är det bara ett uttryck för något annat på chefers bekostnad?
Visst finns det kompetenta chefer. Men i vissa organisationer blir man chef pga tjänsteår och inte pga lämplighet. Det är också skillnad på en chef och en ledare. I t ex den myndighet, som vi alla älskar att hata pga dess framgångsrika arbete med underhåll, säkerhet och likabehandling av alla brukare av det de förvaltar, blir man chef pga tjänsteår och färdigheter i floskelpratande, dessa chefer är just chefer och inte ledare. Myndigheten ifråga har alltså många chefer men alltför få kompetenta ledare.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk


Vad kännetecknar en god ledare enligt dig?

Vad kännetecknar en bra chef enligt dig?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-01/12:06

Jag tar mig friheten att svara, trots att frågan inte ställts till mig.
Chefen tillsätts uppifrån. Han eller hon har ett uppdrag från formellt överordnade.
Ledaren får sitt mandat "nerifrån" - från dem, som skall ledas.

En bra chef behöver alltså vara en bra ledare, eftersom det ger goda förutsättningar, för att chefens beslut omsätts i praktisk handling.
Den chef, som är en dålig ledare, löper (mycket) stor risk, att beslut inte omsätts i praktisk handling. Eftersom de underlydande inte godtagit honom/henne, kan de mer eller mindre strunta i fattade beslut, vilket gör organisationen dysfunktionell.

Annorlunda uttryckt sedan mycket länge: "Chefskap är en position. Ledarskap är en relation."

Dwight D Eisenhower - som i egenskap av general och högste befälhavare för invasionen i Normandie onekligen hade en chefsposition - har enligt min åsikt kommit fram till den bästa definition av ledarskap, som jag hittills stött på: "Ledarskap är att få någon att göra, som Du vill, för att han vill."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2017-12-01/12:18

Ja, det är ju "populärdefinitionen". Alltsom oftast kommer någon fram med den, dessutom oftast med åtföljande värdeing att "chef" är något sämre medan "ledare" är bättre. Reflektionen här borde rimligen vara att det handlar om olika sidor om myntet och respektive roll kräver olika handlag och kompetens.

Detta är dessutom ett område som det ofta uttrycks mycket åsikter kring. Beroende på perspektiv, egna erfarenheter, kunskap etc kan svaret också bli ungefär vad som helst.

Men det betyder förstås inte att allt är rätt. Jag är intresserad av att veta hur vederbörande tänker. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-01/12:37

En bra chef och likaså arbetsledare visar vilka de är genom att kunna erkänna sina fel .
Jag har haft många av bägge typer . (5 - 6 chefer och 4 - 5 arbetsledare)
Bara en riktigt bra chef och en bra arbetsledare från 1972 tills för 1,5 år sedan då jag
slutade min tjänst pga. "hög ålder" .
Den första chefen var en fd. militär av den gamla stammen . Hälsade inte ens på dom anställda .
Arbetsledaren var inte så gammal men han hade nog problem med sej själv och sitt självförtroende .
Försökte alltid visa att det var HAN som bestämde . När han startade som ledare på jobbet innan jag började
rök han ihop med många av de äldre veteranerna och några fick gå hem , rakt av .
Fick visst en skrapa av chefen att han fick lugna ner sej lite .

Det förekom Inte bara inom det företag jag jobbat utan även bland andra både små och stora företag
som jag hade med att göra .
Hugeda mej vad jag har sett mycket tokigt under min tid som arbetare .
Senast redigerad av Kovlingen 2017-12-01/13:12, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-01/12:44

Till BrooklynS: Då skiljer sig våra tolkningar (kanske?) en smula. Ur min synvinkel är det aldrig bra, om en tillsatt chef misslyckas med att etablera sig som ledare - dvs för att chefen skall fungera bra, måste han eller hon också vara en bra ledare.
Misslyckas chefen med att etablera sig som ledare, kommer någon annan i organisationen att i stället bli dess ledare - och det blir som regel inte alls bra.

Märk väl; även en bra ledare måste ibland fatta impopulära beslut och kan då få kritik från de sina. Men i ett sådant läge har en bra ledare förmågan att få de sina att inse, att beslutet var det minst dåliga, som gick att fatta under rådande omständigheter. Sådant är inte lätt - men det är ett skäl till, att en chefslön som regel är högre än övriga i organisationen. "Chefen har betalt för att ha det besvärligt."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BrooklynS » 2017-12-01/12:52

Bror, jag håller med. Men min fråga var inte ställd till dig. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2017-12-01/17:37

Jag brukar säga att en ledare leder med föregångsmannaskap. De underställda gör inte som ledaren säger, de gör som denne gör. Sedan så är det viktigt att man leder med KOFTA.
K kontroll, se till att det du ger order om utförs.
O Omtanke, ha omtanke om dina underställda och se personen och var intresserad av dem.
F fysik, se till att hålla sig i sådan form att man orkar hålla den mentala spänsten.
T tillit, ha tillit till dina underställda. De jobbar mot samma mål som du men har detaljkunskaper om verksamheten.
A ansvar, ta ansvar och kräv detsamma.

En chef är tillsatt för att genomdriva en vilja högre upp i organisationen.

Mina tankar om skillnaden mellan chef och ledare.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-01/17:56

Roligare att diskutera skillnader mellan ingenjörer och....mpff.... människor :mrgreen:
Nix, jag är ingen ingenjör (förvisso gymnasieingenjör av misstag, men universitetsutbildad med annan inriktning) fast jag behöver arbeta med fullfjädrade ingenjörer på min arbetsplats :shock: :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-03/14:29

Till Perra: Vi jobbar båda i politiskt styrda organisationer. Jag avstår från att diskutera, hur man idag har det inom Försvarsmakten, för därom kan jag för lite, men inom landstingen/regionerna har man måhända aldrig hört talas om KOFTA - i alla fall inte någon sorts balans mellan de ingående komponenterna.
Kontroll har man bitvis, så att det hämmar verksamheten, för det är svårt för en icke fackman att kontrollera det viktigaste i sjukvårdens verksamhet. Alltså har man pippi på att kontrollera surrogatvariabler.
Omtanken pratar man mycket om på högre nivåer - men 36 år inom vården har lärt mig, att det är mest prat.
Fysik ?????
Tillit: Med den är det sämre. Det är nog därför, som kontrollapparaten är så överdimensionerad och felinriktad.
Ansvar: Det har man, så länge något fungerar. Så snart det inte fungerar, ligger ansvaret någon annan stans.

Märk väl: Jag skriver inte om de chefer, som har ansvaret för den faktiska, kliniska verksamheten, utan om dem, som befinner sig i nivåerna ovanför - och som ibland kan ändra beslut så ofta, att de inte hinner genomföras, förrän nästa beslut med annan inriktning fattas!

Något helt annat, som fick mig att le snett igår, var ett inslag i TV-nyheterna om skador i samband med ridning. Enligt inslaget uppstår 13 000 personskador varje år i Sverige i samband med ridning. Det rör sig om allt, från att barn blir trampade av ponnies, via fall från hästen, till att man tappar hästtransportens draganordning på foten (vilket lär vara förvånande vanligt). Antalet dödade nämndes inte.
Inslaget handlade för övrigt om, att man inom ridsporten i Sörmland(?) försöker dra lärdom av Flygvapnets system, där inte bara fel och brister rapporteras utan även sådant, som skulle kunna ha lett till ett problem men aldrig gjorde det. Systemet förefaller ju funka mycket bra inom Flygvapnet, för det är veterligen mycket ovanligt, att dagens kärror går i backen - och ännu ovanligare, att militära flygförare dör. När jag var barn, var det "självklart" med ett antal flygolyckor med dödlig utgång varje år.

Ridning är således ingen ofarlig sysselsättning - men när hörde någon senaste en idé om att "begränsa" eller förbjuda ridning av säkerhetsskäl?

Missförstå mig rätt: De, som sysslar med ridning, skall förstås få fortsätta med det - men jag kan inte låta bli att notera, att vissa intressen - som hojåkning - ofta ange vara "farliga", och "åtgärder" behöver vidtas, medan andra knappt diskuteras.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kapten Stofil » 2017-12-03/15:23

BrooklynS skrev:
Kapten Stofil skrev:
Magnus Mörtling skrev:Jag är chef.
Dessutom trivs jag med det. Gör att jag kan föda min familj och köra motorcykel.
Tror/tycker ni att det generellt är en bra idé att döma alla chefer som inkompetenta? Eller är det bara ett uttryck för något annat på chefers bekostnad?
Visst finns det kompetenta chefer. Men i vissa organisationer blir man chef pga tjänsteår och inte pga lämplighet. Det är också skillnad på en chef och en ledare. I t ex den myndighet, som vi alla älskar att hata pga dess framgångsrika arbete med underhåll, säkerhet och likabehandling av alla brukare av det de förvaltar, blir man chef pga tjänsteår och färdigheter i floskelpratande, dessa chefer är just chefer och inte ledare. Myndigheten ifråga har alltså många chefer men alltför få kompetenta ledare.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk


Vad kännetecknar en god ledare enligt dig?

Vad kännetecknar en bra chef enligt dig?


Såg detta först nu. Jag instämmer i det som Bror och Perra skrivit. Vad jag menar är att en bra ledare har omsorg om de hen leder, har ett mål i sikte och går före på vägen, undanröjer hinder för de hen leder. Föregår med gott exempel. Är noga med att alla är med och fungerar bra ihop.

En chef däremot är en administrativ syssla, chefen ägnar sig åt att kontrollera tidredovisning, ekonomi, personalfrågor såsom semester, löner, pensioner, anställningsformer, rekrytering, uppsägning, förflyttningar m.m. En bra chef sköter detta opartiskt, rättvist, i god tid, i enlighet med regler och även med hänsyn till individens förutsättningar.

Men många chefer behöver också vara ledare, och tyvärr, särskilt inom organisationen jag tänkte på, så rekryteras chefer underifrån och inte utifrån ledaregenskaper. Många kan till nöds hantera det rent byråkratiska men fungerar dåligt på det mänskliga planet. Många har inga ledaregenskaper alls. Det leder till att deras personal inte respekterar dem, och organisationen fungerar dåligt.

Jag brukar tänka att en chefsroll inte alls bara är att peka med hela handen, som många chefer tycks tro, utan snarare till stor del att fungera som ett serviceorgan för sina anställda och se till så att de kan sköta sitt arbete på bästa sätt och med minsta möjliga strul. Förutom själva ledandet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-03/18:28

Eller för att använda min medvetna överdrift: "Chefens roll är att göra sig själv onödig", vilket skall tolkas så, att en bra chef ger sina anställda bästa möjliga förutsättningar för att göra sitt jobb - och sedan också låter dem göra det.

Ett utmärkt exempel på motsatsen var, när Ford köpte Volvo. Fram till köpet hade "den svenska modellen" - där de anställda arbetade med stor frihet under ansvar - fungerat bra, dvs man hade självständigt hittat både problem och lösningar - och vidtagit de senare. Efter köpet skulle allt ske enligt amerikansk modell: Allt skulle många nivåer upp till cheferna, vilket tog tid. Därefter skulle chefernas beslut vidare ner genom alla nivåerna igen. Inte blev det bättre.

Ett annat exempel var, att Ford lade ner 4 miljarder - i den tidens penningvärde - på att ta fram den första modellen av Fiesta. En chef på Saab fick frågan, hur de skulle kunna konkurrera med företag, som hade sådana resurser. Svaret var: "Ifall vi hade tagit fram den modellen, skulle kostnaden inte ens ha varit i närheten av 4 miljarder."
Att sedan Saab Automobil ändå sjöng sin svanesång ett par decennier senare, är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2017-12-03/20:33

Det finns mycket att le åt.

En tråd om leenden som mest handlar om chefsskap tex... eller att militären envisas med korkade förkortningar fortfarande... ingen har väl glömt förkortningen för grodman?
Grdman
Oj... sparat in en bokstav där ja.

Köpte bil för några veckor sen, sånt ler sällan en snålänning åt... men nu har jag efter över 20 år gått tillbaka till MB och det blev även denna gång en med V8 och det märks att utvecklingen gått framåt.
(för de insatta säger C63 en del, för de oinsatta är det en familjebil av kombimodell)
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-03/20:57

Du kan väl inte vara en renrasig smålänning :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2017-12-03/21:04

Nä, bor på gränsen... men det sved en månad pga utgiften med bilköpet.
Tur att den iaf är bränslesnål och har låg försäkringspremie.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-03/21:07

Jag anade att det varit någon utanför gränsen :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2017-12-03/21:11

Nänä, jag bor självklart på rätt sida gränsen!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-03/21:15

Har du kollat stamtavlan :? ;)
Jag är född mitt i Sverige men härstammar från Värmland och Dalarna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-04/03:05

Kapten Stofil skrev:Såg detta först nu. Jag instämmer i det som Bror och Perra skrivit. Vad jag menar är att en bra ledare har omsorg om de hen leder, har ett mål i sikte och går före på vägen, undanröjer hinder för de hen leder. Föregår med gott exempel. Är noga med att alla är med och fungerar bra ihop.

En chef däremot är en administrativ syssla, chefen ägnar sig åt att kontrollera tidredovisning, ekonomi, personalfrågor såsom semester, löner, pensioner, anställningsformer, rekrytering, uppsägning, förflyttningar m.m. En bra chef sköter detta opartiskt, rättvist, i god tid, i enlighet med regler och även med hänsyn till individens förutsättningar.

Lustig nog har vi lite olika uppfattningar om vad som är chefens och ledarens jobb. Kanske beror det på vilken typ av organisation man jobbar i, om det är en projektorganisation eller en produktion av varor eller tjänster.

Så här ser jag på saken:
En chef är utsedd av företaget att ha personalansvar. Det betyder att hen hanterar löner, semester mm som rör arbetstider, ansvarar för kompetensutveckling, säkerhet (enligt lag), rekrytering samt personalens välbefinnande.
En bra chef ser till att personalen mår bra och utvecklas. Chefen kan också ha en budget för underhåll och förbättringar av system och arbetssätt.

När man pratar om ledare så finns informella och formella. Dom informella tycker jag är ointressanta, dom kan vara bra eller dåliga och i det förra fallet kan dom bli formella ledare och i det senare fallet är det chefens uppgift att hantera saken.
En formell ledare kan vara en projektledare eller en teamledare, det är två helt olika roller som dock kan hanteras av en person.
Teamledarens jobb är att få uppgifter gjorda. Kan vara att fördela arbetet inom ett team. Det kan vara ett specialistteam eller, nåt som blir allt vanligare, tvärfunktionellt team där medarbetarna kan ha olika chefer.
Projektledarens jobb är administrativt. Hen skall ha kontroll på projektbudgetar, planer och resultat samt vara projektets ansikte utåt mot beställaren/beställarna. En projektledare, om han inte också är teamledare, kan han ett eller flera team som antingen tillhör projektet eller är fristående och fungerar som "leverantörer" till projektet och andra projekt.

Traditionellt är projektledaren eller chefen också vara teamledare men i och med trenden mot tvärfunktionella team blir det allt knepigare och teamleadens jobb mer tydligt.

Men en projektledare kan inte ha budget för kompetensutveckling (om inte projektet handlar om just det). En teamledare kan ha det om det är ett specialistteam, men det är rimligare att det är chefen som som har budgeten.
Det finns olika skolor här men jag anser att en projektledare eller teamledare inte skall vara dadda åt personalen, dom skall kunna förutsätta att medarbetarna är professionella och personalproblem skall hanteras av chefen. Det behöver inte betyda att projektledare och teamledare skall vara omänskliga och försöka piska fram resultat, poängen är att inte är deras ansvar att hantera personalproblem, deras jobb är att se till att jobbet blir gjort.

I en organisation av den här typen (och i alla andra organisationer) är kommunikation mellan chefer, projektledare och teamledare givetvis viktig. En lönesättande chef måste få sin omformation nånstans ifrån.

Inte mycket att le åt, kanske, men det är, tycker jag, en intressant diskussion. Jag har själv haft alla möjliga roller på en utvecklingsavdelning och önskar att jag förstått en del saker tidigare.....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-12-04/08:55

Bra tankar Fredric.

Nu blir det MPFC, det vill säga något helt annat som hördes vid kaffet mellan två "äldre datanördar".

-"Jag inser hur gammal jag är för varje gång jag ser/hör siffrorna 232 tänker jag RS"

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-12-04/12:21

Buster skrev:Köpte bil för några veckor sen, sånt ler sällan en snålänning åt... men nu har jag efter över 20 år gått tillbaka till MB och det blev även denna gång en med V8 och det märks att utvecklingen gått framåt.
(för de insatta säger C63 en del, för de oinsatta är det en familjebil av kombimodell)
:roll:


"En fyraliters V8 på 476 till 510 hästkrafter. Bakhjulsdrift och sjustegad automatlåda"

Jag ler åt tanken med en sådan familjebil. 8-)
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-04/12:51

Jo det vore nått att gasa med nu det :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-04/15:35

Appropå datanörderi så blev vi mjukvaruutvecklare ofta "anklagade" av ingenjörer från andra skrån för att prata i förkortningar. Jag vet inte om förkortningar är speciellt vanliga inom mjukvara jämfört med andra områden men vi insåg då att det behövdes meta-förkortningar och skapade:
TLA - Three Letter Abbreviation och
XTLA - eXtended Three Letter Abbreviation

Nördigt så det förslår.
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-04/16:03

RAPTGB :mrgreen: Kan väl Perra gissar jag :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2017-12-04/16:34

@RAdioPersonTerränGBil [SMILING FACE WITH SMILING EYES] men vad betyder SISKY ?

Kanske vi har kommit på en ny tråd i off topic forumet [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-04/21:24

Mitt jobb vimlar av mer eller mindre begripliga förkortningar. En av de vanligaste är TUR = Trans-Urethral Resektion ("avhyvling" av antingen en förstorad prostata eller en tumör i blåsan via ett "kikarinstrument", som förs upp via urinröret).
Följaktligen är en inte ovanlig benämning på en manlig patient, som skall genomgå ett sådant ingrepp, "TUR-gubbe".

Däremot har jag hittills inte fått klart för mig, vad man skall kalla en sådan operation, som inte blir av - exempelvis pga tidsbrist: OTUR?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Buster » 2017-12-04/21:31

Magnus Mörtling skrev:
Buster skrev:Köpte bil för några veckor sen, sånt ler sällan en snålänning åt... men nu har jag efter över 20 år gått tillbaka till MB och det blev även denna gång en med V8 och det märks att utvecklingen gått framåt.
(för de insatta säger C63 en del, för de oinsatta är det en familjebil av kombimodell)
:roll:


"En fyraliters V8 på 476 till 510 hästkrafter. Bakhjulsdrift och sjustegad automatlåda"

Jag ler åt tanken med en sådan familjebil. 8-)

Jag ville ha originalet så fick backa några år, dvs om en bil heter C63 så skall motorn vara på det... inte 4,0 och ha turbo.
(i min ligger programvara från E63 så sugmotorn levererar nu 525 häst)

En bil som levererar leende redan vid uppstart.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-05/16:28

2002 hade jag arbetat 25 år inom Landstinget i Östergötland och fick då en guldklocka; en snygg, diskret Tissot med mitt namn ingraverat i boettens mitt och "För mångårig tjänst, Landstinget i Östergötland" i periferin runt omkring. Den bär jag gärna, när jag skall vara lite snyggare klädd - och när jag åker hoj, just för att den är tunnare än mitt andra armbandsur och därmed inte är så bynglig under mudden/handsken.
Vart tredje år har den behövt nytt batteri. För sex år sedan råkade vi befinna oss i Nice, när batteriet kroknade, så jag gick till en urmakare för att få det utbytt. I Nice borde man väl se Tissot som ett lågprismärke(?). Döm om min förvåning, när han inte kunde öppna klockan! Jag trodde, att han skulle slå sönder den, men märket gör onekligen skäl för kvalitetsryktet, för den höll! Hur som helst bad han mig återkomma nästa dag, och då hade klockan nytt batteri.
För tre år sedan relaterade jag detta, när det var dags för nästa byte - hemmavid. Expediten log och sade: "Han visste nog inte, att dessa klockor skall öppnas framifrån" - alltså genom att glaset tas ur.
Idag har jag ånyo hämtat ut klockan efter sedvanligt byte - och fick då händelsevis höra, att denna typ av boett kallas monocoque. Så jag har lärt mig något nytt idag också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Birger Larsson » 2017-12-05/20:08

Vart tredje år har den behövt nytt batteri.


När jag fyllde 40 (för många år sedan) uppvaktades jag av min familj med ett värdefullt armbandsur. Klockan har endast använts vid "finare tillfällen".
När uret inte varit i bruk har jag konsekvent "stängt av" detsamma genom att dra ut kronan. Tidigare i höst skulle jag på kalas och satte på mig klockan och tryckte som vanligt in knappen. Vad hände? Jo hör och häpna - batteriet slut efter 29 år.

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-05/21:13

Ligger i badkaret. Incheckad på Hotell Elit i Uppsala. Jag och kollegan valde ett stort dubbelrum, så vi kunde snarka ikapp. Tog ett bad precis och passade på stt skypa med frugan. Plötsligt kom kollegan in och slog en drill. Frugan garvade till plurret. Ett par minuter senare stack han till mej en Norrlands. Fy tusan vad man har det bra ibland ;)

Tack Mats för biran. Den gör gott dit den åker :)Bild
Senast redigerad av Olof Eriksson 2017-12-06/05:24, redigerad totalt 2 gånger.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2017-12-05/23:58

Konstig bild! :? Bildgåtan...ska man gissa vilken inredningsdetalj eller?
Du har nog tagit mer än en öl! :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-06/17:01

Idag fyller jag 65 - vilket firas tämligen stillsamt efter en ordinarie arbetsdag (och jag kommer nog att jobba ett bra tag till). Ordinarie och ordinarie ... när jag var på väg från operationsavdelningen, blev jag hindrad. "Du får inte gå ännu!" Det blev till att lösa lite korsord i brist på annan syssla, varpå jag fördes till ett rum fullt med kollegor, blev vederbörligen avhurrad, besjungen och presentad med en flaska Moët & Chandon.

Vi bor så till, att ett "påfyllningbart kontantkort" är en billigare busslösning än ett månadskort (när jag inte cyklar), och idag kunde jag alltså för första gången säga: "Värdekort, senior." Det visade sig innebära en kostnadssänkning med 33 %! Från 24:-/resa till 16:-!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2017-12-06/17:32

Grattis Bror !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-06/17:53

TACK! :)

Och i den mån ytterligare någon gratulerar mig, gäller tacket alla. (Det kan bli lite tjatigt med många tack.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-06/18:56

Det är väl först vid 65 år man börjar känna sig vuxen?
Grattis!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-06/20:03

Må det? Jag känner i alla fall ibland, att jag har barnasinnet kvar (men det kanske ingen annan tycker?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2017-12-06/20:32

Bugar & gratulerar, Bror!
Välkommen i de mognas skara. ;) Huruvida du har barnasinnet kvar vet jag inte...har aldrig träffat dig!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-06/20:42

Det blir väl alltid av någon gång, och då kan Du skaffa Dig en egen uppfattning. (Annars är väl grundregeln, att blivande män under tonåren lyckas bli sådär 18 - 20 år, varefter vi återgår till en sorts modifierat 12-årsstadium för resten av livet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth » 2017-12-06/20:59

Bror Gårdelöf skrev:Det blir väl alltid av någon gång, och då kan Du skaffa Dig en egen uppfattning. (Annars är väl grundregeln, att blivande män under tonåren lyckas bli sådär 18 - 20 år, varefter vi återgår till en sorts modifierat 12-årsstadium för resten av livet.)
Välkommen i 65 klubben

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-12-06/21:45

Grattis käre styrelsekollega!
Nu får du möjlighet att prioritera din tid friare. Jag hoppas att jag får den möjligheten själv en vacker dag. Vi ses snart!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-12-07/03:42

Grattis Bror,

Det blev tyvärr på fel sida midnatt men ...

Barnasinne kvar? Även om jag inte är ung nog att veta allt (59) så vet jag med säkerhet att det har du.kvar.

MBH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-08/18:28

Gott att läsa, Magnus.

Någon helt annat, som fick mig att le idag, var artikeln i senaste Allt om MC om, hur man monterar värmehandtag på hojen. (Tämligen ointressant läsning för de flesta av klubbens medlemmar, eftersom svensksålda BMW sedan 1995 har sådana standardmonterade från fabrik, om jag läst rätt.)
Benämningen Wattvilling på den, som jobbar hellre än bra med elsystem, förtjänar att bli ihågkommen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2017-12-08/19:42

Ber att få sälla mig till skaran av Gratulanter !

Grattis Bror !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-09/12:01

Varmt tack, Mats.

Något helt annat, som fick mig att le idag, var domherrar i äppelträdet utanför köksfönstret - trots att vi har plusgrader och barmark! Det var en ny erfarenhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst