Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Haavee » 2019-03-18/13:01

Vilken röst han hade Freddie Mercury, och publiken är med till 100%...Underbart klipp. :D :mrgreen:
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-18/13:31

Håller med. När Queen var stora, låg min håg mera åt klassisk musik och jazz, men jag upptäckte honom senare - måhända i samband med Barcelona. Vilket röst! Och vilken tragedi, att han dog så tidigt. Men tala om, att han lämnade bestående spår!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-18/16:20

...inte minst efterlämnade han en sjungande mus :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-03-22/16:26

Har sett detta framträdande flera ggr. och det gör mej lika glad varje gång :)
https://www.youtube.com/watch?v=jca_p_3FcWA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-22/18:42

Jo, hon och Paul Potts - mobiltelefonförsäljaren som kom från ingenstans och gjorde braksuccé i samma program med arian Nessun Dorma ur Giacomo Puccinis Turandot - slog onekligen såväl publiken som de tre domarna med oförställd häpnad.

Sedan tror jag mig någonstans ha läst, att efterförloppet inte blev helt lyckat för någon av dem. Potts slogs upp stort som "operasångare", vilket han förstås inte var, även om det definitivt inte var något fel på rösten - men det krävs mer än en bra röst för att bli operasångare.
Susan Boyle har enligt Wikipedia diagnosen Aspergers syndrom - vilket kan göra henne sårbar i händerna på penninghungrande kringfigurer i branschen.
Men inget av detta förringar naturligtvis deras respektive prestationer i programmet. Det är bara att ta av sig hatten.

En kuriositet är, att jag under fyra decennier i yrket i praktiken inte forskat alls - men någon gång kring 1984 var jag med på ett litet hörn och assisterade på undanskymd plats i en studie. Belöningen för detta blev en resa till London, där man hade ett stort upplagt symposium om modern magsårsbehandling. Under en av kvällarna bjöds vi på den då nyuppsatta Les Misérables, som ingen av oss visste något om.
Den blev en av mitt livs verkligt stora musikaliska upplevelser - och bland åtskilliga fina melodier stod I dreamed a dream som en fyrbåk. Inte många ögon var torra i publiken, när Fantines aria nådde sitt sorgsna slut.

Något helt annat, som gladde mig, var dagens kombination ledig eftermiddag och vackert väder. Det blev en tjugomilavända på mestadels mycket fina vägar - men det gällde att ha örnkoll på rullgrus och sandsträngar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-31/12:30

Idag log jag åt, hur olika vi uppfattar samma situation. I senaste MC-Folket har Birger Tommos varit på Moto Guzzis museum, inhyst i fabriken vid Mandello del Lario. Han skriver: "Museianläggningen är rymlig och proper men på intet sätt spektakulär ... men inte ens med bästa vilja i världen kan man påstå att sättet att exponera motorcyklarna är ovanligt eller uppseendeväckande. Det som finns är motorcyklar. Många motorcyklar. Lågmält och fantastiskt på en och samma gång."

Efter mitt besök där för ett antal år sedan håller jag odelat med om, vad som står i de tre sista meningarna - och det är hela muséets styrka! Inget bjäfs. Själv föll jag för tre saker, när jag var där. Dels några mycket välvårdade exemplar av gamla cyklar; den allra första modellen - Normale - den första versionen av Moto Guzzi Norge (1928), som bör ha varit en av de första motorcyklarna över huvud taget med fjädrat bakhjul - och några till. Tommos påstår, att Carlo Guzzi - som designade hojarna - körde den från fabriken till Nordkap och åter på 28 dagar, men såvitt jag läst, var föraren brodern Giuseppe Guzzi. Resan var avsedd att visa tillförlitligheten hos fabrikens konstruktion, och med det lyckades man onekligen bra. 28 dagar för den resan på den tidens vägar och med den tidens teknologi: Respekt! (Enligt Wikipedia var de 28 dagarna tiden för enkel resa - vilket inte låter osannolikt men fortfarande är imponerande.)
Det andra, som jag föll för, var racermaskinerna. De såg ut, som om de tagits direkt från banan efter sista racet och bara ställts in på muséet i befintligt skick; repiga, oljiga, ibland med en liten oljepöl under. På en del fanns i stort sett bara träramen kvar av det, som en gång i tiden varit sadeln. Snacka om, att det syntes, att de körts hårt!
Det tredje var förstår den legendariska 500-kubiks v-åttan, som fanns att se både som komplett motorcykel och separat motor. Motorn slog allt annat i dåtidens racing, men chassi, däck och bromsar var inte mogna för en så potent maskin, och Guzzi hann aldrig sortera ut barnsjukdomarna, innan marknaden vek, och de drog sig tillbaka från racing för gott - eller i alla fall tills vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2019-03-31/15:58

Detta fick mina mungipor att åka upp rejält. Ordentliga kälskott i Västerbotten så här på våren. :-)

Bilden visar fältarbeten, sprängning av vägbank med 35 kilo sprängdeg i vattenfördämd trumma och 15 meter pentyl för tändning.

Och det absolut bästa är att man får betalt för att göra det.
Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-31/19:56

Påminner mig en smula om det lilla barnets glädje i att rasera något annat litet barns fina sandslott. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-01/14:08

-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-01/14:13

Perra_II63 skrev: Och det absolut bästa är att man får betalt för att göra det.

Jag brukar säga ungefär så, när jag lagt en ryggbedövning på förlossningen, och mamman känner, att smärtorna försvinner.
Av förklarliga skäl är hon som regel mycket tacksam, vilket jag brukar kommentera, ungefär som Du gör.
Det blir inte sällan ett litet skratt från båda de blivande föräldrarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2019-04-02/17:02

Dagens bredaste leende kom idag när man äntligen hade tid, vädret tillät, stjärnor och månar stod i linje och hojen startade efter en lång vintervila som resulterade i att årets hojpremiär är avklarad med en tur på några mil. Solen sken men temperaturen låg på blygsamma 4,5 grader men vad gör det då man vet vad som komma skall.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-02/19:06

Webmaster är på skämthumör , helt klart :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2019-04-06/11:54

Bild
Livskvalité! Jag hör nog förbaske hemma i skogen. Man har inte höga krav, en tjärgaddeld, några korvar att grilla och kaffe från sotpannan så är livet inte så dumt ändå. Trevlig helg alla BMW forumvänner.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-13/18:51

En del forumister kan ha noterat, att jag hade en Renault Grand Scénic till salu. Idag lade jag in en annons på Blocket, och telefonen började ringa/blippa sms som besatt efter ett par timmar, när annonsen hade publicerats. Två spekulanter sade sig vara mycket intresserade. Haken var, att den ene befann sig 25 mil bort och den andre 40 - och båda ställde villkoret, att jag inte sålde till någon annan! Det gick jag förstås inte med på. Först till kvarn gällde. Då blev den ene närmast otrevlig och hotade med, att jag skulle tvingas betala hans resa! Jag svarade förstås, att på de villkoren var jag definitivt inte intresserad av att göra affär.
Ytterligare några gav skambud per telefon. No deal. Så långt fanns inte mycket att le åt - tvärt om. Men det finns uppenbarligen en del konstigt folk.

Så ringde en ung kille med familj - från betydligt närmare håll. Eftersom min eftermiddag skulle ägnas åt en hojsväng med två kompisar, kom spekulanten och jag överens om, att han och den mekarkunnige fadern kom och kikade på bilen kl. 18. En timma senare var den såld. De ville förstås pruta lite, vilket jag gick med på - så det blev ett reellt exempel på, att en affär är en uppgörelse, där båda parter är nöjda. Och det fick mig att le.

Apropå konstigt folk berättade en av dagens färdkamrater, att hans chef för några år sedan annonserade ut sin båt till försäljning - och fick en intresserad köpare. Innan affären blivit av, konstaterade han emellertid, att den båt, som han fortfarande ägde, lagts ut till försäljning på Blocket - till ett högre pris! Det blev ingen affär - och det fick mig också att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-13/19:19

Jag säljer ingenting på Blocket eller liknade.
Det tog kort tid innan jag tröttnade på alla som vill betala med "guld" och annat trams.

Kul att det var någon som uppskattade din gamla Renault. Franskt brukar inte vara lättsålt :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-13/19:37

Jag har aldrig förut sålt något via Blocket, och det lär dröja, innan det sker igen - men det var ju inte svårt att hålla en klar linje i telefon/per sms. Kontant betalning och först till kvarn var, vad som gällde.
Sedan hade jag väl tur också, för köparen var precis, vad jag hade tänkt mig: Ung kille med familj, små barn och mekarkunnig far - just den kombination, som affären behövde.

Något HELT annat, som fick såväl hustrun som mig att le idag, var den datoriserade översättningen av engelskans Good Friday: "Bra fredag". Korrekt översättning är "Långfredag". ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-14/06:31

I veckan, som gick, visades ju det första fotot någonsin av ett svart hål. Nyss lyssnade jag på SR P1:s Vetenskapsradion, där man berättade, hur fotot tagits fram. Grunden är radioteleskop, utspridda över hela klotet, och i detta fall extremt noggrant synkroniserade - med atomur - så att "hela Jordens ena sida blev ett gigantiskt radioteleskop".
Mängden data, som på detta sätt samlades in, var enorm och bearbetades i en superdator, motsvarande en volym av 60 kubikmeter hårddiskar! Snacka om att poola resurser!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-14/07:58

Nu har jag kollat lite mer.
Den ”superdator”som användes, står på Max Planck-institutet i Bonn (Tyskland).
Datamängderna som samlades in av de 7 olika radioteleskop som användes, var så enorma att det hade tagit alldeles för lång tid att föra över datat via Internet.
Hårddiskarna (som sannolikt inte var hårddiskar, utan snarare Solid State-lagringsenheter med s.k. Flash-teknik - i grunden samma princip som på ett USB-minne) skickades därför med flygfrakt från resp. anläggning till Bonn.
Tyvärr gick inga flyg från Antarktis (där ett av teleskopen finns) i oktober 2017, när datat samlades in - man fick vänta till december för att kunna frakta informationen!!
https://www.sciencenews.org/article/eve ... le-picture
Det är ju möjligt att de lagringsenheter (flash-minnen) som användes har en lagringskapacitet som motsvarar 60 kubikmeter ”hårddiskar” - vad vet jag - men det säger mycket lite om datamängden, och definitivt inte ett skvatt om superdatorns kapacitet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-14/10:41

Om jag inte hörde fel, var källan en pensionerad professor i astronomi. Jag fastnade just för hans uttryck om de sextio kubikmetrarna - men det är ju inte svårt att tänka sig, att en pensionerad astronom inte behöver vara fena på datorteknologi.
Det är inte jag heller - och jag viker saklöst ner mig för dem, som kan mer än jag i ämnet.
Vill Du, kan Du rimligen gå in på http://www.sr.se, söka upp inslaget och lyssna själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-14/18:14

Det kvittar - att mäta ”hårddiskar” i kubikmeter är fullkomligt nonsens.
Lagringskapacitet (hos hårddiskar och alla andra minnesenheter) mäts i Byte (i praktiken Megabyte, Gigabyte, Terabyte eller rentav Petabyte i detta fall).
Volymen en viss lagringskapacitet upptar rent fysiskt varierar väldigt, beroende på vilken teknologi som används, hur tätt man packar och vilka höljen grejorna sitter i.
Misstanken finns, att det inte ens handlar om ”hårddiskar” (eftersom det är osannolikt att sådana ens använts), utan den ganska vanliga missuppfattningen att centralenheten i en stationär persondator är ”hårddisken” (jo, hårddisken brukar sitta i den lådan, tillsammans med moderkort och processor, primärminne, nätaggregat, grafikkort, nätverkskort och lite annat smått och gott...).
Kort sammanfattat säger begreppet ”60 kubikmeter hårddiskar” absolut noll och ingenting - mer än möjligen att den som kommer med påståendet är pinsamt okunnig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-14/18:23

Som framgår ovan argumenterar jag inte emot Dig - men när jag hörde det i morse, fick det mig ändå att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-14/23:46

Jag tänker att det enda tillfället att använda kubikmeter som enhet när det gäller hårddiskar är när man vill visa på hur mycket större lagringskapaciteten per volymenhet ökat.
Den enda haken med det är att en hårddisks volym är i stort sett bestämd av vilken "monteringsstandard" den uppfyller och samtidigt som lagringskapaciteten ökar så minskar volymen på lådorna som dom lagras i.

Till exempel: Min senaste (stationära) dator har 500GB hårddisk men hela datorn, moderkort, grafik, hårddisk, hela rubbet, är ungefär dubbelt så stor som en gammal 5 1/4" hårddisk (en storlek som inte verkar gå att köpa numera).

Jag minns när vi skaffade en IBM PCAT på jobbet. Typ 1984/85 eller så. Den kostade runt 70.000 SEK på den tiden. Hårddisken tog stor plats och rymde ca 20 minuter mp3-musik (eller skulle ha rymt 20 minuter mp3 om det hade funnits mp3 då). Idag var jag på ICA och plockade på mig en USB-pinne som rymmer ca 480 timmar mp3-musik och betalade 179 spänn vilket säkert var ett överpris. Tänkte ha den i bilen med mp3-musik på.

Hur man än räknar så har det hänt saker under ens liv.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-15/00:11

Köpte extraminne till min nuvarande mobiltelefon (jobb) förra året.
Det sitter 32 GB i den nu.
Inte så länge sedan 1 GB var fantastiskt för en stationär dator.

En nyare mobiltelefon (jobb) ligger redan och väntar. Ännu en slit och släng pryl i dag. Tyvärr.
Min första mobil var en Ericsson Hotline, den s.k. "yuppienallen", för 20 papp om jag minns rätt. Tyvärr var den inte direkt bra att prata. Tappade samtal frekvent, och batteritiden var kort.
Fast den fungerade bra för det mest populära syftet - att läggas på restaurangbordet så att man ansågs som "viktig" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-15/06:24

Hustrun har mer eller mindre regelbunden kontakt med några britter, som har det gemensamt, att de är övertygade Brexitmotståndare och med sorg åser, vad som händer i deras land. Men den brittiska humorn förnekar sig inte.
Brexitförespråkarna: "Vi har alla korten!"
EU: "Vi spelar schack."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2019-04-15/06:35

Bror Gårdelöf skrev:Hustrun har mer eller mindre regelbunden kontakt med några britter, som har det gemensamt, att de är övertygade Brexitmotståndare och med sorg åser, vad som händer i deras land. Men den brittiska humorn förnekar sig inte.
Brexitförespråkarna: "Vi har alla korten!"
EU: "Vi spelar schack."

Angående Brexit..

Andy Serkis om May och Brexit
https://youtu.be/1NpExkViy6M

Min typ av humor :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/07:11

Första datorn var en värsting med 5 gb hd och 32 mb minne :o
Nackdelen var väl modemet som inte var nån höjare (men var det som fanns att tillgå)
Nu är burkarna lite snabbare och med hjälp av en kompis fick jag fiber indraget i höstas .
Ingen maxsurf som tidigare utan bara att gasa så det ryker i datorer och telefoner ;)

Körde länge med en Ericsson k750i tills jag gav mej in i den nyare telefonteknologin .
Först en Huawei honor 8 men sedan åkte jag dit på en P20 Pro .
Den har ingen extra plats för minneskort men 128 gb lär räcka en stund ;)

Mitt i 50-talet fanns det radio , telefon , trampcykel , rattkälke och en bil .
Jag körde inte men när jag inte ville sova tog mina föräldrar mej i bilen på en
liten tur och dåå somnade jag på studs .

Jag minns första TV:n vi hade . Endera var ljudet borta eller också bilden :evil:
Ville gärna inträffa nån dag före jul :cry:
En enda kanal men man satt och tittade på testbilden och väntade på att det
klena utbudet skulle starta :)
Fan vet om det har blitt någe bättre med fler kanaler för det är såå många skitprogram
som sänds .

Det skulle ha varit roligt att ha dagens ljudutbud i bilen tidigt 70-tal .
Går ju att spela så att medåkande kliver ur :D
Första ljudspelaren var en Stero-8 med jättekasetter .
Sedan kom småkasetterna där det gick att enkelt fylla på med ny musik .
"Härliga tider . Strålande tider" ;)

GPS är något helt fantastiskt påhitt . Före detta blev det till att sitta med
kartboken framme hela tiden i okända områden . NU , bara att knappa in
resmålet och sedan är det bara att åka och tralla :D
På väg till Värmland :
https://www.youtube.com/watch?v=IFb0_YBFUxw
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-15/08:00

Serkis: Briljant!

Vad gäller datorer, var min första en begagnad Macintosh SE, tillhandahållen av landstingskansliet c:a 1990 för den då relativt nyblivne ambulansöverläkaren. När jag släpat upp den till sjukhuset, under de veckor jag jobbade där, utbrast en kollega: "Har Du en SE - med hårddisk?!" (Standarddatorn bland forskande kollegor var då Macintosh Plus, utan hårddisk men med två diskettstationer. Jag antar, att den ena användes för just då nödvändiga program, medan man jobbade på den andra.) Min hårddisk hade den för tiden enorma kapaciteten av 20 MB.

Mot mitten av 90-talet var jag nog en av de första inom Landstinget i Östergötland, som fick en Macintosh Portable - som då kostade 45 000:- och hade för tiden imponerande prestanda. Idag är den för länge sedan omkörd även av sedan länge utdaterade smartphones!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/08:32

Bror Gårdelöf skrev: Idag är den för länge sedan omkörd även av sedan länge utdaterade smartphones!

Jämföra en Fiat 600 mot en F1-bil :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/08:40

Telefon hemma på wifi : Ner 340mbps och upp 235 mbps . Tror inte att telefon klarar mer än så heller .

Ska ha 1000/1000 ut ur tjänstefördelaren men lev. klarar inte av det fullt ut .
Skulle jag köra på nätverkskabel skulle jag väl nå ca. 850 mbps men det är lite överkurs :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-15/08:52

Kovlingen skrev: Jämföra en Fiat 600 mot en F1-bil :D :D

Med skräp i förgasaren och vatten i bensinen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/09:39

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev: Jämföra en Fiat 600 mot en F1-bil :D :D

Med skräp i förgasaren och vatten i bensinen!

Låter ju lite överdrivet men det är nog ännu mera :D :D

Jag funderar på hur det ser ut om 25 år . Onödigt funderande skulle det kallas ;) :shock:
Får kanske starta med 2-års intervaller och sedan gå över till 1-års 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-15/11:02

"Internet of Things" är den mer diffusa benämningen för den närmaste framtiden.
AI (Artificiell intelligens) är det nya nyckelordet.
5G som håller på att rullas ut i världen nu innebär hastigheter på upp till 10 Gb/s.

Snart kan Bror plåstra om en patient med nanoteknologi, Kovlingens snöslunga själv avgöra vart och när, och Perra kan hugga träd i skogen medan han virtuellt örfilar den Lede Fi.
BMWMats kommer dock var upptagen med att renovera sitt garage som han byggde för många år sedan :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/11:16

Jag föddes för tidigt :cry: :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav GSven » 2019-04-15/12:17

Jag funderar på hur det ser ut om 25 år . ...föddes för tidigt... säger Kovlingen.

Tar du din medicin? öka dosen ! så ökar sannolikheten att du får veta om Måns spår rätt
https://www.svd.se/kurt-94-ar-kora-moto ... -medicinen

där står bl a: "–  Det gäller att hålla igång med körningen och jag försöker åka ut varannan dag. Man får en injektion som sitter i resten av dagen. Jag går snabbare i trappor och rör mig bättre. Det är rena medicinen, säger Kurt Klausson."
Men då kanske det måste vara HD. Vi får fråga BMWMats

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-04-15/12:28

GSven skrev:Jag funderar på hur det ser ut om 25 år . ...föddes för tidigt... säger Kovlingen.

Tar du din medicin? öka dosen ! så ökar sannolikheten att du får veta om Måns spår rätt
https://www.svd.se/kurt-94-ar-kora-moto ... -medicinen

där står bl a: "–  Det gäller att hålla igång med körningen och jag försöker åka ut varannan dag. Man får en injektion som sitter i resten av dagen. Jag går snabbare i trappor och rör mig bättre. Det är rena medicinen, säger Kurt Klausson."
Men då kanske det måste vara HD. Vi får fråga BMWMats

Sven


Underbart att läsa detta... :mrgreen:
Vilken grabb ! :)

Jo, du ser väl på mig, ser ut som sjutton (17) och ändå pigg och allert :lol: :lol: :lol:
Harley-Davidson i kombination med BMW, det är en fin medicinmix ;)
Bilagor
42213360_897292897136472_1871753941667020800_n.jpg
IMG_6304.JPG
IMG_6304.JPG (255.57 KiB) Visad 6898 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav GSven » 2019-04-15/12:39

Harley-Davidson i kombination med BMW, det är en fin medicinmix ;)[/quote]

ja, så måste det vara. Kombinationen är det som gör det extra effektivt, som Kalcium-D forte eller kanske Alvedån och Zepophan. Vem vet, det kanske går med BMW+Ducati också?
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Falken » 2019-04-15/13:32

Både artikeln om Kurt samt bilden på Mats med tillhörande HD fick mig att dra på smilbanden idag :) Två riktiga tuffingar!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-15/14:12

GSven skrev: Men då kanske det måste vara HD.

Rullande massagestol med maximerat friskluftsintag?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2019-04-15/18:25

GSven skrev:Harley-Davidson i kombination med BMW, det är en fin medicinmix ;)


Både massage, nöje och spänning...Nästan som ett Kinderägg... tre önskningar som slår in på en gång... :mrgreen:

Falken skrev:Både artikeln om Kurt samt bilden på Mats med tillhörande HD fick mig att dra på smilbanden idag :) Två riktiga tuffingar!
ja, så måste det vara. Kombinationen är det som gör det extra effektivt, som Kalcium-D forte eller kanske Alvedån och Zepophan. Vem vet, det kanske går med BMW+Ducati också?


BMW och Ducati fungerar precis lika fint det... ;)

Bror Gårdelöf skrev:
GSven skrev: Men då kanske det måste vara HD.

Rullande massagestol med maximerat friskluftsintag?


Man slipper gå på gym och hos massör, vitaminer i form av flugor och annat bôs som man får i munnen... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-15/19:26

Kovlingen skrev:Telefon hemma på wifi : Ner 340mbps och upp 235 mbps . Tror inte att telefon klarar mer än så heller .

Ska ha 1000/1000 ut ur tjänstefördelaren men lev. klarar inte av det fullt ut .
Skulle jag köra på nätverkskabel skulle jag väl nå ca. 850 mbps men det är lite överkurs :mrgreen:


Det var då det långsammaste bredband jag hört talas om, Kovling!
Trots att jag yrkesmässigt hållit på med datakommunikation sedan 70-talet - när 1.200 bps över en knastrig telefonlinje var snabbt - är det första gången jag hört talas om "milli-bit per sekund"! :mrgreen:

Kolvling-tålamodet måste vara oändligt - det här inlägget är väl på ett par hundra tecken, och det bör ta sådär 10 minuter att ladda hem med Kovlingens "bredbandsuppkoppling"! :D

(Jag bara retas, Håkan - jag begriper att Du egentligen menar Mbps - alltså megabit per sekund - men prefixet "litet m" betyder milli=tusendels, medan prefixet för mega=miljon skrivs med versalt M.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-15/19:30

Påminner mig om, vad någon tidigare skrivit här på Forum (tror jag):
"En megafon är tusen miljarder gånger större än en mikrofon."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2019-04-15/19:53

Detta fick min barnsliga ådra att le från öra till öra. Soldathumor när den är som bäst :-)

Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-15/20:00

Tack Gunnar . Nu fick jag lära mej nått nytt igen . :D
Och , tålamod behövs inte . Det går skitfort lindrigt sagt ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-20/09:48

En amerikansk (eller mexikansk) konstnär har - enligt Jessica Gedin i senaste Spanarna - planer på att bygga en mur mellan USA och Mexico, gjord av en lokal ostsort. Mottot för bygget är: "Make America grate again."
(grated cheese = riven ost)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2019-04-23/11:36

Iofs. lite otränad för värme av dessa mått men det är såå gött ;)
24 - 25 plusgrader och skarpsol är inte ankskit :)
Puuh !
Kanske dags snart för körtärmsböxan :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/18:05

Vi har nyligen anlitat snickare. Idag var de klara - och lämnade efter sig såväl ett välgjort jobb som en synnerligen välstädad arbetsplats. Heder åt dem! Men så är det väl, när man arbetar inom en konkurrensutsatt sektor och vill ha nöjda kunder.

Det fick mig också att reflektera över motsatsen. För några år sedan lät vi installera en bergvärmepump - även det av en firma, som lämnade ett snyggt och propert resultat efter sig.
Dessförinnan hade vi olje-/elpanna, och sotningen var nog på den tiden i praktiken ett monopol. Då var det snarast regel med sotiga spår efter skosulor på tvättstugegolvet - och de krävde tidvis en hel del arbete med såpa för att få bort. Jag tillskrev företaget och föreslog, att sotarna skulle dra plasttossor över skorna, när de gick in i fastigheterna. Åtgärden skulle på sin höjd ta någon minut, och höjde de avgiften med förslagsvis fem kronor, skulle det täcka både kostnaden för tossorna och den extra tiden.
Om jag fick något svar? Icke, sa Nicke! Det blev till att fortsätta med såpan vid behov.
Men nu är detta lyckligtvis historia.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-04-23/23:39

Bror Gårdelöf skrev:**SNIPP** Heder åt dem! Men så är det väl, när man arbetar inom en konkurrensutsatt sektor och vill ha nöjda kunder.

Det fick mig också att reflektera över motsatsen. **SNIPP**


Gäller samma principer landstingsvård också?

Duckar och springer ... :mrgreen: :mrgreen:

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/07:34

Din fundering är högst befogad, så det finns inga skäl att vare sig ducka eller springa.

Svaret är binärt. För patienten brukar problemet med den offentligt drivna vården vara att ta sig in i systemet. Där finns alla skäl till befogad kritik, för det är bara att se sig kring i omvärlden för att inse, att det problemet inte behöver existera - eftersom de flesta länder i Europa inte har det! Problemet är resultatet av envist politiskt motstånd mot att skapa ett för alla lättillgängligt system - trots decenniers fagert tal om motsatsen.

Men när patienten väl kommit in - med någon åkomma, som kräver mer avancerade åtgärder - finns mängder av exempel på mer än nöjda patienter. Jag träffar varje vecka patienter, som dels varit imponerade av den fart, som handläggningen av deras åkomma faktiskt haft, och dels är ytterligt tacksamma över det genomgående fina bemötandet. Jag brukar kommentera det med, att detta är en form av skatteåterbäring. De har ju som regel betalat skatt för just detta under hela sitt vuxna liv - och nu är det dags att få valuta för pengarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-24/21:14

Vi blev 24 medlemmar som deltog på kvällens planeringsträff för D3 (sydost hörnet i alla fall).
Vi diskuterade vad vi vill göra. Och reklam gjordes för de evenemang som redan är spikat.

Men allt började med en rejäl rundtur i Nortbikes nya lokaler. Tydligen en av Europas största anläggningar för friluftsprodukter. Kul att se hur man gått från ett råttbo till toppnotch lokaler.Bild
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-25/13:40

Magnus Brobeck skrev:
Bror Gårdelöf skrev:**SNIPP** Heder åt dem! Men så är det väl, när man arbetar inom en konkurrensutsatt sektor och vill ha nöjda kunder.

Det fick mig också att reflektera över motsatsen. **SNIPP**


Gäller samma principer landstingsvård också?

Duckar och springer ... :mrgreen: :mrgreen:

MVH Magnus

Jag har, på det svåra sättet, lärt mig att när man får bra service, för det får man ibland, i svensk sjukvård så skall man vara orolig.

För mig förefaller det som om sjukvården är uppbyggd totalt runt att vårda sjuka för deras diverse åkommor men det är allt, precis allt. Inte så att folk är otrevliga men att det stora övergripande målet för verksamheten tar så mycket resurser och energi att inget blir över för att "gulla" med patienter.

Jag tycker nog att detta är korrekt, även om det är jobbigt att sitta på akuten i fem timmar eller mer med nån småkrämpa så gör jag mycket hellre detta än att bli snabbt och effektivt omhändertagen för nåt livshotande.

Jag har haft några tillfällen då jag fått vara med om och observera ypperlig service inom svensk sjukvård men alla dessa tillfällen är lite väl jobbiga att skriva om. Förutom när vi fick vårt första barn och frun gick sönder och jag blev sittande i en korridor med en nyfödd i famnen i ett par timmar. Efter förlossningen konstaterades det att det behövdes opereras och ett halvdussin läkare och sjöterskor drog iväg med frun så det dammade om dom. Det gick bra med frun.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst