Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2024-03-02/14:45

J-O Elfvén skrev:Att det finns andra sätt än Gramin Basecamp för att planera resor :)


Visst, jag brukar ta fram KAK's bilatlas, fungerar fortfarande hyfsat :mrgreen:
Eller ännu bättre är M's Vägvisare, en tjock fin bok som är tryckt 1964, totalt avsaknad av allsköns "moln och internetuppkoppling" :lol:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1365.JPG
IMG_1364b.JPG
IMG_1366.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-02/16:41

Nackdelen är förstås, att kartor är färskvara. Det händer en hel del på 60 år. ;)

Att BaseCamp är så användarovänligt lär bero på, att Garmin inte tjänar några pengar på det. Av alla, som har en Garmin-navigator, lär det bara vara några procent, som använder BaseCamp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-06/16:45

"Linda fick två barn på egen hand: 'Skönt att det bara är jag.' "
Rubrik på SVT Nyheter

Två jungfrufödslar?

Edit 18.50: "En Citroën innehåller perfekta lösningar på icke-existerande problem."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2024-03-06/23:31

Efter att ha fått besked av vår internetleverantör sedan en tid tillbaka, så kommer dom att avsluta vår ADSL-uppkoppling för internet.

Tycker det har fungerat hyfsat, stabilt men med låg överföringshastighet på några få Mbit/s.
Vi hade 0,5 till en början, sedan ökade vi upp det till 2, men nappade på ett erbjudande dom hade att få 30 Mbit/s, men efter att ha betalat för den hastigheten under några år har vi enbart haft möjlighet att komma upp till ca 5-6 Mbit/s när vi testat med "Bredbandskollen".
Enstaka tillfällen upp mot 8 Mbit/s, men det är ytterst sporadiskt det har fungerat så väl.

Efter att vi tagit kontakt med operatören och fått besked att vi måste byta uppkopplingstyp till 4/5G via telefonmast så gjorde vi slag i saken och valde mobilt bredband, men efter sju bekymmer och åtta besvär så har vi ännu inte fått något internet som vi betalar och beställt.
Inte ens router eller simkort hemskickat, bara en massa strul med abonnemang och problem med att dom inte kan leverera trots fysisk kontakt med bolaget i deras affär tre gånger och en massa telefonsamtal.

Det gamla ADSL-abonnemanget är redan avslutat i mitten av februari av deras kundtjänst, men inget som har ersatt den uppkopplingen.
Idag efter ytterligare en resa till butiken så verkar det som om allt kommer att ordna sig, vi kommer att få ett startpaket redan i morgon enligt vad dom sade.

Som "plåster" på såren så fick vi låna ett 4G-modem med förbetalt kontantkort så vi kan få internet under denna kvällen, så nu kan vi åtminstone komma ut och se vad som hänt i världen :-)

Snabbt är det också, har testat och där vi har routern liggande så ligger vi på ca 8-12 Mbit/s nerströms och runt 20-25 Mbit/s uppströms.
Äntligen så kan man se på mekar och hojåkarvideos utan allt för mycket störningar och pausande under visningen, trots att vi streamar youtube i 1080 eller 1440p.

Hoppas att det blir minst lika bra med den routern som vi blivit lovade i morgon, skall bli intressant att se om det blir som dom lovat.

Vid tangenterna - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-07/09:44

Det låter som leverantörsmässig initialtröghet. Min gissning är, att när ni väl fått grejorna på plats, kommer ni att bli nöjda.
Vi bor i en kyrkby, en dryg halvmil utanför Linköpings centrum, och hade det alldeles utmärkt med mobilt bredband i flera år. Så kom det kommunala bolagets erbjudande om fiberanslutning i hela området. Vi slog till - inte för att vi upplevde brister i dittillsvarande teknologi, men fiberanslutning såg jag som en investering i fastigheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2024-03-07/11:17

Tack för din reflektion Bror, skall bli intressant detta.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-03-08/17:43

Välkommen till den moderna världen Mats :mrgreen:
Kanske dags för en R1250RS också som ersättare till din gamle trotjänare nu när du ändå är på gång.....?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-11/11:10

"Det är min bestämda uppfattning att teater ska vara underhållande."
"Visst kan teater få göra ont, men vill jag ha ont på riktigt går jag hellre till tandläkaren."
"Det är nödvändigt att vårda något som liknar integritet i en värld där man vet mer om Pernilla Wahlgrens privatliv än om sitt eget."
Andreas T Olsson i en fyllig artikel i gårdagens Svenska Dagbladet.
Jag delar oreserverat hans åsikt - bortsett från att jag noggrant undvikit att hålla mig uppdaterad om Pernilla Wahlgrens privatliv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-14/10:42

Härom dagen fick jag via e-post veta, att jag har tillgång till 3,5 miljoner USD. Det är bara att fylla i diverse personuppgifter och klicka på en länk - så får jag ett nytt bankomatkort och kan ta ut 10 000 USD i taget. (Hur man tar ut USD i svenska bankomater framgår inte, men det är väl bara något, som skribenten glömt i hastigheten.)

Eftersom jag är lite trög i vändningarna, har jag ännu inte gjort slag i saken, men jag delade min nyfunna glädje med det gamla hojåkargänget. En av dem uppmanade mig att fylla ena sidoväskan med sedlar inför den kommande Kristi himmelsfärdsresan, så kan alla hjälpa till med att sätta sprätt på dem. En annan har på sistone kontaktats av ett antal damer, som av någon anledning är ivriga att göra hans bekantskap. Dem kan vi förstås bjuda med. Det kan bli en resa utöver det vanliga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-03-14/23:51

Grattis Bror! :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Ecklesiastik » 2024-03-17/21:58

Vi bor i en hyreslägenhet och har de senaste dagarna tyckt att det varit lite väl varmt. Ikväll påpekade min fru att ett av elementen är väldigt varmt även när den bara står på 1. Så jag gick dit och kunde höra hur det va fullt flås i elementet. Visar sig att huvudet till thermostaten vid något tillfälle blivit knäckt. Inte så mycket så det gått av men så mycket så thermostaten inte kan trycka igen elementets ventil. Jag tycker för övrigt att jag fick till en bra lösning tills dess att vaktis kan komma med en ny thermostat. (Om någon undrar varför jag inte använde kattstrypare så har frun lånat dom till något och sedan supit bort dom)
20240317_214727.jpg
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-07/12:58

"Finland har två årstider - den här vintern och nästa."
Mark Levengood i dagen God morgon, Världen
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-08/17:18

En kollega, som sålde sin Yamaha Fazer och lade hjälmen på hyllan 2006, har återfallit. Idag hämtade han ut sin R 1200 RS, 2017, vit med röd ram, komplett med originalväskor och toppbox, från butiken i Göteborg och hade en mycket fin hemresa. Han svängde förbi för en trivsam pratstund på vår garageplan. Av förklarliga skäl hade han köpt ny hjälm. När han tog fram den gamla, som alltså legat orörd i 18 år, föll "frigoliten" ur den som konfetti!
Dessutom hade halva sulan släppt från ena stöveln, så han har lite att komplettera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-04-10/02:09

Japp, när folk blir kloka - antingen tidigt eller sent i livet - så införskaffas en RS.
Jag misstänker att din kollega är nöjd med köpet, och han lär ha många felfria år framför sig.
R1200RS är en utmärkt hoj.
Bara snäppet sämre än R1250RS.... 8-)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-22/20:30

Noterat på annat tråd: "I alla andra fall suger vanliga touringstövlar bra." Underbart felslag! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst