Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-02-07/23:10

Doping-OS och alla fick proppa i sej allt de orkar (jäkla puckon)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-02-07/23:30

Hur långt kommer det att fortsätta :mrgreen:
Klipp från nätet :
Kameler disket fra skjønnhetskonkurranse etter botox-bruk
Tolv kameler er diskvalifisert fra en prestisjefylt konkurranse i Saudi-Arabia
fordi eierne jukset med botox.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-08/20:07

"Om Du fick välja mellan att se ett avsnitt av Melodifestivalen eller att skjuta Dig i foten - vilken fot skulle Du välja?"
Okänd källa, citerad av en arbetskamrat idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth » 2018-02-08/21:45

Bror Gårdelöf skrev:"Om Du fick välja mellan att se ett avsnitt av Melodifestivalen eller att skjuta Dig i foten - vilken fot skulle Du välja?"
Okänd källa, citerad av en arbetskamrat idag.
Foten

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav zoddri » 2018-02-08/22:49

Bror Gårdelöf skrev:"Om Du fick välja mellan att se ett avsnitt av Melodifestivalen eller att skjuta Dig i foten - vilken fot skulle Du välja?"
Okänd källa, citerad av en arbetskamrat idag.


Jag tycker att de 4(?) första deltävlingarna är rätt så kul. Det är lite om idol, man undrar hur i hela friden någon kan tycka att just den låten är en bra idé att skicka till en tävling.
Edvard Blom förra lördagen exempelvis :lol:
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/09:05

Smaken är som baken. Själv tål jag varken att se eller höra den mannen. Då går jag hellre från TV:n.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2018-02-09/09:52

Bror Gårdelöf skrev:Smaken är som baken. Själv tål jag varken att se eller höra den mannen. Då går jag hellre från TV:n.

Jag tycker att utbudet är värdelöst och gör gärna nått annat än att titta på dravlet .
När jag tycker att Kikki och Edward var bäst i programmet jag tittade på säjer det inte lite .
(Hade att välja på att sitta med familjen i rummet eller gå ut . Valde att sitta kvar :shock: )
Fy fasiken va mycke skitprogram som visas i nästan alla kanaler .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Håkan » 2018-02-09/13:20

Bror Gårdelöf skrev:"Om Du fick välja mellan att se ett avsnitt av Melodifestivalen eller att skjuta Dig i foten - vilken fot skulle Du välja?"

För mig är ju svaret givet: Höger fot. :)
Skulle bli för stora problem att sköta växelspaken med skottskadad vänsterfot. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/16:07

Något helt annat, som fick mig att le, inträffade igår. Jag har under 36 år lagt uppskattningsvis 20 000 ryggbedövningar, så det har hunnit bli viss rutin. Bedövningen har ett rätt dåligt rykte ute i samhället. "Alla vet, att det gör jätteont att få en ryggmärgsbedövning!" (Det är aldrig någon ryggmärgsbedövning, utan det finns två olika typer av ryggbedövningar, var och en med sina för- och nackdelar.)
Åtskilliga patienter blir häpna, när jag säger, att det är klart - för de tror, att jag knappt börjat. Jag brukar skämta om, att de, som assisterar mig, alltid ger mig så bra nålar, och så har jag tur. Som Ingemar Stenmark sade vid ett tillfälle, när en journalist ansåg, att han hade haft tur i ett prekärt läge: "Ja, och ju mer jag trän', desto oftare har jag tur."
Det, som fick mig att le igår, var, att pappan (det rörde sig om en förlossningsbedövning) inte visste, vem Ingemar Stenmark var. Han var högst sannolikt inte född i Sverige och dessutom förmodligen på 80-talet, så det är ju inte konstigt, men det kändes ändå speciellt att berätta för honom om en av våra nationalikoner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-09/18:44

En tredje sak, som fick mig att le idag, var en artikel i Östgöta Correspondenten med rubriken "Det kan vara positivt att vara lite negativ". Den unga filosofen Magdalena Bluhme tar upp, vad som för oss, som kommit en bit upp i åren, är självklart; att livet inte alltid är underbart, utan att vi alla tidvis har det mer eller mindre motigt - trots (eller kanske ibland på grund av) alla positivitetsapostlar.
Själv har jag sedan länge noterat, att vi aldrig haft det så bra materiellt som idag, samtidigt som den psykiska ohälsan ökar - framför allt hos unga, vilket upprepade gånger tagits upp i TV-nyheterna på sistone. Hittills har dock ingen i TV kommenterat, vad jag ser som självklart, och som Magdalena Bluhme tar upp; att sociala medier inte visar en sann bild av människors tillvaro utan en glättad. Det är inte svårt att förstå, att man helst inte skyltar med sina misslyckanden eller sin deppighet - medan det däremot är frestande att beskriva en fantastisk tillvaro, som faktiskt inte motsvarar det liv man lever.
Ett logiskt resultat av detta blir, att åtskilliga unga tror på, vad de får sig till livs via sociala medier. När de sedan jämför med sin egen tillvaro, deppar de ihop, för den är ju inte alls sådär fantastisk som andras på Facebook, Instagram etc. Det får mig definitivt inte att le - men att en ung filosof tar upp problemet på ett lättillgängligt sätt är mycket glädjande, och det får mig att le.

Själv hoppas jag kunna hjälpa mina vuxna barn - som inte visat tecken på att deppa ihop på grund av sociala medier - att med tiden få deras barn att inse, att vad de får sig till livs på nätet är tillrättalagt - inte någon sanning.

Lägger man till detta, att företag i olika branscher årligen spenderar miljarder i marknadsföring för att få oss att känna, att vi inte duger, om vi inte köper deras produkter, hoppas jag kunna lära mina barnbarn att inte gå på den bluffen heller.

I min almanacka finns en aforism för varje vecka. En av dem lyder: "Det är svårt att finna lyckan inom sig själv - men omöjligt att finna den någon annan stans." Det tål att tänka på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-02-10/09:51

OS-Guld 2018.png
OS-Guld 2018.png (305.89 KiB) Visad 10286 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/10:11

Instämmer. Snacka om att leverera!
Var det inte någon förståsigpåare, som ansåg, att hon laddade på fel sätt? Det visste hon förmodligen bättre själv - och bättre svar på tal än så här går rimligen inte att ge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-02-10/10:56

Det är väl Norges sportchef Vidar Löfshus som ansett att hon förstör för både sig själv och Svenska
landslaget (vad man tycker i Norge bryr oss inte så värst). ;)
Av förbundskapten Rickard Grip har hon fått gott stöd och tillgång till landslaget alla resurser som hon
velat ha!
Det fanns någon regel som sa att hon inte skulle få några prispengar men det ändrade man också på!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/11:23

En osviklig fördel med idrott är ju, att det är resultaten, som räknas. De går liksom inte att snacka bort (och segern förstör väl mer för det norska landslaget än det svenska :D).
Detta till skillnad från politiken, där man inte sällan kan få höra/läsa, att avsikten med den förda politiken var god, även om resultatet inte alls blev, vad man tänkte sig. Underförstått är då, att man är "moraliskt bra" och bör få behålla väljarnas förtroende, trots att man inte levererat.
OBS! Detta är inte skrivet för att få igång någon (parti)politisk diskussion, eftersom moderatorerna nog snabbt kommer att reagera då. Det är bara en iakttagelse, som jag gjort gång på gång under det halvsekel av mitt liv, som jag in någon mån varit intresserad av politik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-02-10/13:12

Jo men visst! Kan bara instämma i din iofs ganska trista iakttagelse!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/15:41

Nyss såg jag TV 5:s repris på damernas skiathlon plus den efterföljande studiointervjun. Jag föll speciellt för avslutningen:
- Vad önskar Du Dig mest av allt just nu?
- Att få duscha.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav DaK » 2018-02-10/16:34

Bror Gårdelöf skrev:Nyss såg jag TV 5:s repris på damernas skiathlon plus den efterföljande studiointervjun. Jag föll speciellt för avslutningen:
- Vad önskar Du Dig mest av allt just nu?
- Att få duscha.


Så här långt före jul :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/17:09

Före ovan nämnda repris från damernas skiathlon råkade jag närmast av en slump slå på ett program om Tage Danielsson - naturligtvis med många roande inslag och kommentarer. En, som jag inte hört förr, kom från Hans Alfredson: "Vi var nog rätt olika - men det var ju bra, för om vi varit lika, hade det ju bara behövts en av oss."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Perra_II63 » 2018-02-10/17:53

Sitter och kollar på denna roadmovi från Ryssland. Inser med skräckblandad förtjusning varför jag tvekar att söka visum till detta extremernas land. Finns att avnjutas på SVT play. https://www.svtplay.se/video/16710769/t ... pla:lp-app
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-10/18:36

Det är väl inte för inte, som de ryssar, som kan, har en dashboard camera. Dess film kan behövas vid en eventuell rättegång - om man själv överlevt, vill säga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-02-10/19:02

Perra_II63 skrev:Sitter och kollar på denna roadmovi från Ryssland. Inser med skräckblandad förtjusning varför jag tvekar att söka visum till detta extremernas land. Finns att avnjutas på SVT play.

Jaa, varför i h...te skulle du det?
Utsätta sig för dessa "hälsorisker" å det grövsta - måste finnas vettigare resmål!
Finns hur många galna roadmovies som helst på Youtube.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-10/21:29

Om du fortfarande är sugen så är det bara att gå in på Youtube, och uppleva motsvarande filmer för hojar i Ryssland.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2018-02-13/14:17

Fettisdagen!
:D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-13/14:24

Peter Nordlund skrev:Fettisdagen!
:D


Går på diet denna månaden... Not happy today... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-13/16:05

Det finns ju ett uttryck: "Ingen regel utan undantag." Men det är måhända att fresta Dig i onödan?
Själv är jag så bortskämd, att en av våra undersköterskor har som tradition att baka egna semlor just till fettisdagen. Den satt som en keps till eftermiddagsfikat!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-13/20:57

Bror Gårdelöf skrev:Det finns ju ett uttryck: "Ingen regel utan undantag." Men det är måhända att fresta Dig i onödan?
Själv är jag så bortskämd, att en av våra undersköterskor har som tradition att baka egna semlor just till fettisdagen. Den satt som en keps till eftermiddagsfikat!


Det var en snäll undersköterska du har... :)
Jag älskar semlor av alla de slag, men original är nog ändå bäst... :D

Försöker gå ner några kilo, det mår jag nog bara gott av.
Skall gå hela februari månad (28) dagar, bara dricka diväteoxid i det flytande aggregationstillståndet, dvs på svenska, rinnande Vatten.
Därutöver intar jag även nödvändiga mineraler och andra för kroppen viktiga ämnen, men jag kan ju milt uttrycka att det är ett "helsike" att undvara god mat som övriga familjemedlemmar frossar i.

En sidoeffekt när detta är gjort, bör ju förhindra att hjullagren på hojarna inte tar stryk i förtid... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-13/22:13

Jo; hon är en pärla - som också fixar frukost till självkostnadspris torsdagar och fredagar. Den dagen hon slutar, drabbas kliniken av en katastrof!

I övrigt vill jag inte hälla salt i Dina sår, men kom ihåg, att skall Din viktnedgång bli bestående, måste Du fortsätta med en annan livsföring än den, som skapade övervikten. (Nej, Du måste inte leva på noll kalorier livet ut.) Miljoner människor har på ett högst konkret sätt fått erfara, att mer eller mindre tillfälliga bantningskurer, som sedan följts av en återgång till gamla vanor, också innebär en återgång till tidigare vikt.

Hur Du väljer att lösa uppgiften går jag inte in på här, men den enda hittills visade metoden är färre kalorier in och fler ut - dvs ökad fysisk aktivitet. Det måste inte röra sig om långa löprundor eller hårda gympass, men långa promenader kan vara en bra början. Vatten som enda måltidsdryck är också utmärkt - i synnerhet om Du tidigare gillat öl, vin och en och annan borre. Det gör jag, men alkohol är kaloririkt. Stryks det ur kosthållet, utan att ersättas av annan kalorikälla, går man ner i vikt. Så enkelt - eller så svårt - är det.

Tänk också på, att många halvfabrikat innehåller dolt socker. Ju mer av maten, som man själv lagar från grunden, desto lägre är risken, att man hamnar i det problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-13/23:38

Det är bara lite "trivselvikt" som skall bort, inte så mycket egentligen.
Vad gäller drycker så smakar jag inget starkt i någon form, men det är småätandet i skafferi och kylskåp som är svårt att hålla sig ifrån.
Men som du säger så gäller det att hålla sig ifrån alla halvfabrikat och laga maten från grunden istället.

Väl mött här igen frampå, kanske några hektogram lättare... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-14/09:19

Hej dietister, detta område är omtvistat och till och med inom delar av medicinvetenskapen finns det stora meningsskiljaktigheter.
Energi in/ energi ut är enligt somliga en tes som tekniker hävdar andra hävdar med emfas att vi bemästras av en ganska komplicerad kemisk balans där framförallt insulin spelar en huvudroll.

Är själv total lekman i frågan men jag har MYCKET goda erfarenheter av att dieten "is da shit", har praktiserat LCHF i 4 år och erhållit och behållt ett nytt liv ca 15 kilo lättare och detta utan att ha varit utsvulten en enda sekund under tiden.
Viktnergång kombinerad med fysträning är en ljuvlig känsla som dock kräver lite disciplin men som jag unnar alla, speciellt dem som har krympande skinnställ.
Finns för övrigt massor att läsa om detta på nätet.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/10:09

Du har så rätt. Den rimliga orsaken till, att LCHF fungerar - i alla fall för somliga - är, att fett ger en mättnadskänsla, som varar länge, och blodsockernivån hålls jämn. Om man då inte ersätter de uteblivna kolhydraterna med mer fett, blir det totala kaloriintaget mindre - och man går ner i vikt. Det skulle alltså kunna vara ett sätt för BmwMats att minska småätandet mellan måltiderna.

I decennier var läkarvetenskapen "rädd för fett", som man trodde skyndade på åderförkalkningsprocessen och ökade fetman, så man betonade vikten av långsamma kolhydrater. Haken var, att åtskilliga livsmedel i stället hade snabba kolhydrater, som gav blodsockertoppar, följda av insulintoppar, varpå blodsockernivån sjönk väl mycket, när den snabba kolhydraten var inlagrad i cellerna, och kroppen ville ha mer, för att inte blodsockret skulle bli för lågt, eftersom det fortfarande fanns gott om insulin ute i blodbanan. På det viset hamnade man i en ond cirkel med ständigt kolhydratsug.

Jag brukar säga, att man definitivt inte blir fet av att äta en tallrik havregrynsgröt på morgonen - eller vettigt sammansatt müsli på osötad youghurt. Smaksatt yoghurt skall man däremot undvika, för det är ofta(st) en sockerbomb. Bättre då att skiva ner frukt eller slå i egna bär i den osötade yoghurten. Haken med müsli är, att åtskilliga "müsli"blandningar är kraftigt sötade (Start, som verkar bestå av kaksmulor, är ett skräckexempel!), så man behöver studera innehållsförteckningen.

Exempelvis ägg och bacon - eller "engelsk frukost" med bönor mm - är ju bevisligen praktikabel med bibehållen normal kroppsvikt.

Men den grundläggande tesen - med kaloriintag respektive förbrukning - har veterligen inte någon seriös forskare kunna motbevisa. Stephan Rössner är numera pensionär. Som professor på Karolinska Institutet var/är han en av landets ledande forskare inom området kost och vikt. Han har granskat åtskilliga mirakeldieter i sin dag och sågat dem - men också förklarat effekten av vissa dieter med, att de fungerar, för att man faktiskt sänker det totala kaloriintaget, även om man kanske inte tror det, när man äter bacon!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-02-14/10:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-14/10:11

Det fungerar ju också att börja motionera.... :ugeek:
Bästa sättet att gå ned i vikt är det lättaste sättet - snöra på dig ett par gympaskor och öppna ytterdörren.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/10:31

Det ligger ju i begreppet ökat kaloriuttag. Dock är värt att notera - för alla dem som i likhet med mig aldrig varit några löpartalanger - att man kan motionera på många sätt. Rejäla promenader, att cykla i stället för att åka någon form av motorfordon och så vidare är självklara exempel. Jag cyklar till jobbet från april till någonstans i oktober, och det blir totalt 14 km varje dag - utom när jag känner för att röra på mig lite extra och tar en längre väg hem. På vintern blir det buss och promenader. När det sedan är dags att ta fram cykeln frampå vårkanten, känns det i både benen och häcken - och flåset - att jag legat av mig en smula. Men det brukar försvinna efter någon vecka.

Cykling, simning och längdskidåkning lär för övrigt vara de tre motionsformer, som är skonsammast mot kroppen, eftersom de inte innehåller stötar som vid löpning. Cyklingens nackdel är förstås, att de muskler, som får jobba, är ben- och ryggmusklerna, medan skuldror och armar inte har särskilt mycket att göra. Simning och längdskidåkning är i det fallet betydligt allsidigare - liksom stavgång, som ju ökar kaloriförbränningen, eftersom man låter skuldror och armar jobba också.

EDIT 11.45: Under närmare fyra decennier som läkare har jag träffat på åtskilliga exempel på, hur mäktiga människors bortträngningsmekanismer är, när det gäller kost, motion osv. För många år sedan nu blev jag bjuden på en måltid hos en familj, där flera medlemmar var påtagligt överviktiga. När jag såg portionerna, var det inte svårt att förstå varför. Så småningom kom desserten in, varvid familjefadern sade: "Jag har ju diabetes, så jag tar dietglass" - varpå han smällde i sig ett halvliterspaket själv! Genom min uppväxt hade jag varit van vid, att mina föräldrar, min lillasyster och jag delade ett sådant paket (dock inte dietglass) på fyra personer.
En annan variant är de feta diabetiker, som hävdar, att "de får för starkt insulin, så de måste äta mycket för att inte blodsockret skall sjunka"(!). Att rätt åtgärd är att sänka kolhydratintaget - och därmed insulinbehovet - har uppenbarligen inte gått in. Men som narkosläkare träffar jag i regel dessa patienter en gång i deras liv, så det är inte meningsfullt att försöka ändra detta då. Det är en - förmodligen hopplös - uppgift för deras vårdcentral.

Rekordet(?), vad gäller udda upplevelser, berättade en kollega om för många år sedan. Han hade haft en diabetespatient, vars blodsocker hela tiden låg mycket för högt, trots att insulindoserna med tiden blivit närmast astronomiska. Till slut insåg kollegan, att här var det läge att tänka utanför boxen, så han bad patienten visa, hur han gjorde, när han tog sitt insulin. Det visade sig då, att patienten aldrig tog av plastskyddet från sprutspetsen! Han tryckte bara detta plastskydd en bit in i bukfettet och tryckte därefter in sprutans kolv - vilket naturligtvis innebar, att han inte fick i sig en droppe insulin!
Efter att detta uppmärksammats, fick patienten - än en gång - instruktion i, hur han skulle göra, varpå insulindoserna kunde sänkas till ordinarie nivåer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-14/12:48

Intressanta iakttagelser och fakta som redovisas här i tråden.

Gick på LCHF för några år sedan och - mycket riktigt, det gjorde underverk, samtidigt som man är mätt hela tiden, precis som Karl Bergman skriver.
Rasade ner 4-5 kilo på den tiden jag åt LCHF. Dock förhållandevis lite dyrt med alla godsaker som man kunde smälla i sig.

Har tänkt att avstå allt vitt bröd, sötsaker, godis, kakor, kex och sötdricka efter den 1'a mars då jag åter börjar äta. Det kommer också att bli mycket mer frukt när suget sätter in.

Som Bror säger så är det viktigt att äta naturell yoghurt till müslin, vilket jag skall börja med istället för den smaksatta yoghurten som normalt har stått i kylskåpet. Grovt osötat bröd och knäckebröd blir det också !

Kul att det blev sådan fart på tråden i och med Peter Nordlunds inlägg om att det var Fettisdagen i tisdags.
Känns lite lättare att motivera sig då man läser de olika intressanta inläggen som har skrivits här !

Vem vet om skinnstället passar i sommar ?... :D
Som tur är så åker jag i ett allvädersställ under vintern som är rätt så stort och det är resår som är lite mer flexibelt än skinnstället.

Kör lugnt ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-14/13:40

Se där nu kan jag också le för det var med stor tvekan jag gjorde mitt inlägg i vetskap att en läkare är inblandad.
Nåja jag refererar bara hur jag gjort och säger inte att det fungerar för alla, men just ägg & bacon fick min mun att le och min kula att minska med häpnadsväckande ett kilo i veckan den första tio veckorna, utan annan träning än vardagslevande med allt vad det innebar. Tog bort allt bröd och andra mjölprodukter, potatis, pasta och allt som innehöll mycket socker (det är häpnadsväckande hur mycket socker vi matas med i många matvaror). Dessvärre strök jag även öl som var och är en favoritdryck. Läsk och godis var inga problem för det har aldrig varit intressant. Numera har jag återgått till ett lågkolhydrat öl som funkar fint som måltidsdryck.
Alltså precis som Bror skriver ger fet kost en mättnadskänsla under lång tid och just nu kombinerar jag moderat LCHF med "periodisk fasta" samt tre tuffa gympass i veckan.

Ok det går säkert att träna bort övervikt men det kostar och det blir frestande att ge upp.
Jag tycker för min del att det är bättre att toppa en ursprunglig (människan är i stort sett fortfarande ett däggdjur, rovdjur, odjur med samma funktioner och behov som våra stenåldersförfäder) diet med styrke och konditionsträning. Mina närmaste förfäder var kroppsarbetande jordbrukare och skogsdito och där var fett absolut inte bannlyst, tvärtom och övervikt fanns inte på kartan ens under sextiotalet för flertalet.

Diabetes eller eg rädslan att drabbas av typ två varianten vet jag på tok för lite om men det var huvudorsaken för mitt val att reducera min moderata övervikt. Detta viktiga kapitel överlåter jag till Bror att torgföra.

Mycket intressant är just insulinets funktion och verkan, har läst en del om detta och det verkar vara en ytterst avancerad kemisk process när insulinet tar hand det höga blodsocker som stort intag av kolhydrater skapar och förpassar den energimängden till våra energidepåer (fettvalkarna runt midjan tex). Tyvärr tror jag att vid enbart träning tömmer man i första hand energidepåerna som finns i levern och för att minska fettdepåerna kanske "periodisk fasta" är att föredra, experimenterar sedan några månader med detta. Näringsintag en gång per dygn, ingen frukost, ingen lunch bara kaffe eller annan vätska och jag lovar jösses vad middagsmålet smakar bra. Faktiskt ingen alarmerande hungerkänsla heller sedan man blivit van.

Förutom viktnedgång har det skett andra oväntade saker med min lekamen, behovet av glasögon tex har gjort en tidsresa bakåt i tiden på typ 10-15 år, högt blodtryck som medicineras ger numera i stället understundom ett lågt tryck som faktiskt är mer besvärande än det höga eftersom det blir lite snurrigt ibland.

Ledsen för ett långt orerande och att jag förvanskar tråden om "nåt som fick mig att le" och jag har absolut inte för avsikt att berätta för Bror hur saker och ting bör göras men väntar med spänning på mera klokskap i ämnet från hans håll.

Avslutar med att citera Frank Sinatras gamla hit "I did it my way."

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2018-02-14/13:51

Karl Bergman skrev:...Avslutar med att citera Frank Sinatras gamla hit "I did it my way."
Karl B.


Mycket intressant Karl ! :)

Skall ta vara på valda delar av vad du skrev, kanske att din stötdämpare till K75'an som du skickade till mig håller lite längre om jag går ner några kilo till... ;)
(P.S. Den fungerar mycket bra fortfarande och du skall ha ett stort tack än en gång !)

Tack för ditt intressanta inlägg !!!

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-14/15:09

BMWMats: Haha se där det hade jag lagt till handlingarna och glömt men kul att läsa att den funkar och på så vis kom till ett nytt liv.
Ja min resa med biljetten LCHF är jag sjukt imponerad av. Utan överdrifter kan jag säga att det blev en tidsresa på riktigt med hela min kropp och även mitt humör och den biten av välbefinnande fick en riktig kick.
Testa ägg och bacon men köp ekobacon för skillnaden i smak är stor.

Lycka till // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/15:29

Karl Bergman skrev: Mina närmaste förfäder var kroppsarbetande jordbrukare och skogsdito och där var fett absolut inte bannlyst, tvärtom och övervikt fanns inte på kartan ens under sextiotalet för flertalet.

Diabetes eller eg rädslan att drabbas av typ två varianten vet jag på tok för lite om men det var huvudorsaken för mitt val att reducera min moderata övervikt. Detta viktiga kapitel överlåter jag till Bror att torgföra.

Samma här. Bönder i släkten. Kaloririk mat, men också dagligt kroppsarbete, så de höll sig friska.

Diabetes typ 2 ("åldersdiabetes") beror på, att de langerhanska öarna, som producerar insulin, blir "trötta" och inte orkar producera tillräckligt mycket. De kan stimuleras till ökad produktion med hjälp av tabletter. Räcker inte tabletternas effekt, tillgrips insulininjektioner.
Alternativt kan man genom minskat kolhydratintag minska kroppens behov av insulin, så att öarna "räcker till" utan tabletter. Man talar då om kostbehandlad diabetes. Detta blir framför allt märkbart, om en överviktig person går ner i vikt. Han eller hon kan då a) gå från insulinbehandlad till tablettbehandlad diabetes, b) gå från tablettbehandlad till kostbehandlad diabetes eller c) gå från kostbehandlad diabetes till ingen diabetes alls. Återgång till referensvikt (BMI 19 - 25) innebär inte sällan, att diabetesproblematiken hos den överviktige försvinner.

Insulinets primära effekt är att underlätta transporten av glukos - kroppens eget socker - in i cellerna. Finns mer glukos, än vad som behövs, omvandlas sockret till fett, eftersom fett är en effektivare energidepå.
Kolhydrater innehåller 4 kcal/gram, alkohol 7 och fett 9.
Vid "akut" fysisk ansträngning bränner kroppen kolhydrater. Tänk exempelvis på "kolhydratladdning" inför Vasaloppet etc. Fysisk aktivitet i sig sänker alltså blodsockernivån - även hos en diabetiker.
Förbränningen av fett är en mer tidskrävande process - men ett sätt är alltså att konsekvent hålla koll på kaloriintaget och den fysiska aktiviteten.

Evolutionärt har detta en enkel förklaring: Under största delen av människans historia har det rått brist på mat. Därför är vi i grunden programmerade för att proppa i oss, när vi har chansen. Det ökar möjligheten att överleva framtida svält. Fram till relativt nyligen var undernäring ett av de stora globala problemen. Idag är problemet det motsatta. För första gången någonsin - såvitt vi vet - är övervikt ett större globalt problem än undernäring. Orsaken är ökad tillgång till kalorier, tyvärr ofta snabba och onyttiga sådana.
Vi är inte genetiskt programmerade för den situationen, dvs de, som inte tänker sig för, blir lätt feta under sådana omständigheter.
Ett specialfall utgör invandrare från länder, där matbrist varit/är regel. Där är det status att vara fet = välmående. När människor från dessa länder hamnar i ett i-land, är det relativt vanligt, att framför allt kvinnorna äter sig mycket feta - för bland dem är det fortfarande önskvärt. Men i längden ökar deras hälsorisker påtagligt, för i i-landet kommer de knappast att svälta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/19:24

https://www.bicycling.com/mountain-bike ... harebutton

Man kan riskera hälsan på två hjul även utan motor - exempelvis med hjälp av tyngdlagen och en backig stad som Valparaiso i Chile. Och trots att det bär utför, verkar han jobba på rätt bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-14/21:04

Tala om en händelse, som ser ut som en tanke! Ovan nämner jag Stephan Rössner, professor emeritus vid Karolinska institutet och en svensk auktoritet på kost och vikt. I senaste numret av Läkartidningen skriver han en krönika; Operans stora stjärnor - där åtskilliga var feta, när det begav sig.
Några kända i den branschen är spanjorskan Monserrat Caballé - för en bredare publik nog mest känd för låten Barcelona, som hon sjöng tillsammans med Freddie Mercury. Jag har henne i en sagolik inspelning av La Boheme - men det är onekligen svårt att tänka sig denna jättedam på scenen i rollen som Mimi, som utmärglad dör i tuberkulos!
Luciano Pavarotti - som jag personligen anser hade den finaste tenorrösten sedan Jussi Björling; hans timbre var unik - vägde som mest 160 kg (men dog i bukspottkörtelcancer och vägde då 69 kg).
Jussi Björling var inte heller direkt slank, även om hans alltför tidiga död högst sannolikt berodde på en ledningsrubbning i hjärtat, som ledde till livsfarliga rytmrubbningar. Idag hade de kunnat behandlas framgångsrikt med en tekniskt avancerad, men ändå rätt enkel metod, men den fanns inte på Jussis tid.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/K ... -stjarnor/
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-14/21:57

Kan inte låta bli att le när jag tänker att personerna som speglas i ditt inlägg Bror kanske hade nytta av sitt magstöd, hehe.
För övrigt anser jag med ett leende att denna tråden har blivit seriöst intressant och givande, tack för proffsig input.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth » 2018-02-14/22:18

Bror Gårdelöf skrev:Tala om en händelse, som ser ut som en tanke! Ovan nämner jag Stephan Rössner, professor emeritus vid Karolinska institutet och en svensk auktoritet på kost och vikt. I senaste numret av Läkartidningen skriver han en krönika; Operans stora stjärnor - där åtskilliga var feta, när det begav sig.
Några kända i den branschen är spanjorskan Monserrat Caballé - för en bredare publik nog mest känd för låten Barcelona, som hon sjöng tillsammans med Freddie Mercury. Jag har henne i en sagolik inspelning av La Boheme - men det är onekligen svårt att tänka sig denna jättedam på scenen i rollen som Mimi, som utmärglad dör i tuberkulos!
Luciano Pavarotti - som jag personligen anser hade den finaste tenorrösten sedan Jussi Björling; hans timbre var unik - vägde som mest 160 kg (men dog i bukspottkörtelcancer och vägde då 69 kg).
Jussi Björling var inte heller direkt slank, även om hans alltför tidiga död högst sannolikt berodde på en ledningsrubbning i hjärtat, som ledde till livsfarliga rytmrubbningar. Idag hade de kunnat behandlas framgångsrikt med en tekniskt avancerad, men ändå rätt enkel metod, men den fanns inte på Jussis tid.

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/K ... -stjarnor/
Pacemaker är fantastisk uppfinning, vilken medicintekniker skall konstruera den första peacemakern? Kan väl inte vara en narkosläkare[WINKING FACE]

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav HåkanH » 2018-02-14/22:26

Att äta ägg & bacon flera ggr per dag är säkert bra ur viktminskningssynpunkt men med bacon finns en
nackdel, det tillhör, vad jag vet, gruppen livsmedel som kallas "processat kött" (= ökad risk för tarmcancer)
Karl Bergman skrev:Ok det går säkert att träna bort övervikt men det kostar och det blir frestande att ge upp.

Jag är ett levande exempel på att det INTE går...inte utan att samtidigt ändra sina kostvanor!
Jag motionerar/tränar varannan dag (5 till 7 timmar/vecka) året runt sedan många år tillbaka. Under förra sommaren cyklade jag 200 mil och hittills har jag åkt 57 mil längdskidåkning!
Trots det har jag en bestående övervikt på ca 10 procent (å andra sidan går jag inte upp i vikt heller).

Detta beror på att jag inte gjort eller gör någonting åt vad jag "stoppar i mig"! Oftast havregröt med
mycket äpplemos och ostmacka på morgonen.Vanlig lagad mat äter jag normala portioner av men
däremot så fikar jag 3ggr/dag...kaffe, kakor, wienerbröd, bakelse! Ibland en räkmacka/baugett e. dy.
Öl/sprit och läsk dricker jag rätt sällan men rött el.vitt vin på helgerna är standard!

Däremot har motion/träning en mängd andra mycket positiva effekter på både hjärnan & kroppen
men det är en annan historia! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-15/00:36

Japp, det är den däringa fikan på arbetsplatsen som ställer till det för oss alla.
Vi kanske skulle jobba mer och fika mindre? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-15/09:29

Kenneth skrev:Pacemaker är fantastisk uppfinning, vilken medicintekniker skall konstruera den första peacemakern?

Den uppfanns redan på 1800-talet - av Samuel Colt. Företaget gör - eller gjorde - en revolver, som absurt nog kallas Peacemaker! Men det är klart, att om en bråkstake träffas av kulan från en sådan, kan det bli nog så lugnt och fridfullt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-15/09:40

Karl Bergman skrev:Kan inte låta bli att le när jag tänker att personerna som speglas i ditt inlägg Bror kanske hade nytta av sitt magstöd, hehe.

Du är inte den förste, som funderat i de banorna, och frågan är, om vi någonsin får svaret vetenskapligt belagt.
Men det kan lika gärna vara så, att operasång på högsta nivå medför en sådan typ av leverne, att det är lätt att lägga på hullet. Själv har jag bara sjungit i en i och för sig högklassig kör, men redan där var det kutym, att man inte gjorde ett framträdande alldeles efter en rejäl måltid.
Det är inte svårt att tänka sig, att operastjärnor likaså "sjunger bäst på fastande mage" (bildligt, inte bokstavligt talat - men att rapa en kollega på scenen mitt i synen, medan man sjunger en kärleksaria, är nog inte populärt vare sig bland sångare eller publik). Efter avslutad föreställning kan de däremot äta en rejäl måltid.
Det är nog ingen slump, att Operakällaren m fl matställen ligger, där de ligger.

Lägg till det mycket resande, hotellboende och annorlunda tider än för en "åtta-till-fem-jobbare" - plus diverse cocktailpartyn etc, etc, och det är inte svårt att förstå, att operastjärnor kunde lägga på hullet.
Möjligen ser vi en ändring, för dagens operastjärnor har nog en genomsnittsvikt, som är klart lägre än gårdagens. Ökad insikt om yrkets inbyggda hälsorisker och samtidigt bättre kunskap om kost kan säkert spela in här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-02-15/10:31

Bror Gårdelöf skrev:
Karl Bergman skrev:Kan inte låta bli att le när jag tänker att personerna som speglas i ditt inlägg Bror kanske hade nytta av sitt magstöd, hehe.

Du är inte den förste, som funderat i de banorna, och frågan är, om vi någonsin får svaret vetenskapligt belagt.
Men det kan lika gärna vara så, att operasång på högsta nivå medför en sådan typ av leverne, att det är lätt att lägga på hullet.


Den norske sangerinnen Bendicte Adrian (kanskje ikke så veldig kjent utenfor Norge, muligens kanskje som en av de to damene som satte opp musicalen Which Witch i London) er mest kjent for popmusikk, men er egentlig utdannet klassisk operasanger. Hun er en slank (smal) dame, og har fortalt at hun mange under utdannelsen ganger fikk råd fra kjente operasanger om å gå opp i vekt - for å være mer synlig på scenen!

Opera fremføres ofte på store scener i store operateatre, og man mener tydeligvis i bransjen at om man er liten og tynn så er man vanskelig å få øye på fra de bakerste radene.

Forøvrig er jeg også inne i en bantningsperiode, foreløpig resultat er -7 kg siden 1. november :P . Hovedsaklig ved å kutte ut min store last; øl. Dessuten følger jeg min fru's diett, som er den som til enhver tid er omtalt i siste nummer av tidningar som td. Tara. Det varierer ofte, med andre ord. Men det fungerer tydeligvis. :)

Og har man hund så må man jo ut og gå enten man vil eller ikke, ca. 5 km hver dag.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-15/11:15

Jag tror personligen, att det är en ändring på gång - i alla fall bland nordeuropeiska operasångare. Tre svenska exempel av hög internationell klass är Malena Ernman, Anne Sofie von Otter och Peter Mattei, som alla tre är normalviktiga - liksom Håkan Hagegård, när han stod på världens scener. Sylvia Lindenstrand och Elisabeth Söderström är två andra exempel. (Den sistnämnda kunde för övrigt ge underbart roliga svar. När hon sjöng på Metropolitan, bodde hon i en bekants lägenhet och åkte tunnelbana till operan - minst av allt divaaktigt. Hon hade ofta en enkel nappajacka med lite vitt fluff uppe vid axlarna. Någon journalist, som var mer van vid operadivor på hotell, i limousiner och med stora minkpälsar, frågade om denna skillnad, varpå Elisabeth Söderström svarade om sin jacka: "Detta är det senaste i Europa; rakad mink.")

Historiskt är Nellie Melba kulinariskt intressant. Hon var från Australien och hette Helen Porter Mitchell - men tog sitt artistnamn efter hemstaden Melbourne. Även hon blev med tiden tämligen fet - och är nog idag mest ihågkommen för den efterrätt, som den dåtida stjärnkocken Auguste Escoffiér skapade; Persika Melba - än idag en mycket god klassiker.

Tournedos Rossini är en annan klassiker, men Gioacchino Rossini skrev ju operor. Veterligen stod han inte på scenen.

Här hemma har vi Janzons Frestelse (oftast felstavad som Janssons), uppkallad efter operasångaren Per Adolf "Pelle" Janzon, som gärna bjöd på sexa med denna rätt och lämpliga drycker därtill. Det är ju inte heller direkt lågkalorimat, snarast HCHF!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-02-16/04:12

Angående viktmiskning så har jag fått lära mig på det svåra sättet att det finns bara en metod som ger ett bestående resultat: Ändra livsstil.

Det är relativt enkelt att banta bort 10kilo, om man har lite hull, men det går oerhört fort att lägga på sig dom igen om man inte ändrat sina mat- och motions-vanor. Problemet är att ändra livsstil är fruktansvärt svårt, betydligt svårare än vad man tror. Speciellt för oss gamlingar.
Att börja ta en promenad om dan eller börja gå på gym regelbundet kan verka enkelt men i realiteten är även en så enkel sak svårt att hålla på.
Så man får vara ödmjuk för att det krävs en stor insats för att bestående minska sin vikt. Jag har hört från folk som forskat i saken att det kan ta upp till fem år att bestående lägga sig till med en ny vana, betänk att många av oss haft 50+ år att lägga oss till med dom vanor och den livsstil vi har idag.

Din vikt och kondition är en funktion av din livsstil och att banta i omgångar är snarast värre än att göra ingenting.

Detta sagt, de som lyckas bestående gå ner i vikt är bara att applådera och gratulera.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Assar » 2018-02-16/08:16

Intressant diskussion!
Vem var det som sa nåt i stil med att definitionen på idioti är att upprepa samma beteende gång på gång och ändå förvänta sig ett annat resultat än tidigare? Var det Einstein?
Om man bantat ner sig och vill behålla den vikten så kan man självklart inte gå tillbaka till den livsstil som en gång gjorde att man gick upp i vikt. Det krävs ett nytt beteende för att komma tillrätta med de problem som skapades av det tidigare beteendet.

För övrigt gillar jag den här filmen: Neuroplasticity
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Karl Bergman » 2018-02-16/08:42

Fredric så sant, du har helt rätt det kostar att bibehålla nya vanor, speciellt de som utmanar egna instinkter och omgivningens beteenden.
Problematiken enligt mig eller om man så vill, pudelns kärna, är exakt det Bror skriver tidigare, aldrig tidigare i vår historia har vi i princip haft obegränsat med föda samtidigt som det dagliga slitet blivit att knappa på tangentbordet eller prata i telefon. Med våra uråldriga instinkter att äta när det finns kan det inte sluta på annat sätt än det vi ser nu i den "civilicerade" världen. Oroväckande ökning av övervikt och dess följder i form av ohälsa.
Från att förr ha kämpat för den dagliga kosten är det nog dags att nu börja kämpa mot instinkten att äta allt som lockar och kanske även mot gamla missvisande kostråd som skjuter sig själva i foten men som så många fortfarande med emfas hyllar.
Medvetandegörande genom utbildning och nytänkande kanske kan få trenderna att förändras, fram till dess hyllar jag "var och en lycklig med sin övertygelse" oavsett resultatet, för visst är det också värt något att njuta av god mat och dryck.
Ler åt detta bara för att inte förvanska trådens rubrik.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst