Igår bjöds jag på eftermiddagsfika till ett par kollegor, som har ett vacker beläget sommarställe norr om Roxen. Hon har av och till varit min spätta, även om det varit glest mellan gångerna - men det kan nog bli fler.
Inbjudan åtföljdes av, att hon hade "en tungt vägande present, som jag inte kunde vara utan". Den visade sig vara
The Illustrated Encyclopedia of Motorcycles, redigerad av
Erwin Tragatsch, första utgåvan 1977, min utgåva 1978. Trots det tyskklingande namnet är boken tryckt i Hongkong och utgiven av The Hamlon Publishing Group, England. Ingenstans kan jag hitta något om en tysk originalutgåva. (Å andra sidan grundades ju Triumph av två invandrade tyskar, Siegfried Bettmann och Manfred Schulze, och de var rimligen inte de enda från Tyskland.)
I hastigheten lade jag inte på minnet, hur hon kommit över den - men hon hade genast konstaterat, att "det stod Bror skrivet tvärs över hela omslaget".
Tala om att ha goda vänner!
En kuriositet är, att i boken ligger en fotostatkopia på en artikel ur tidskriften
Racing nr 9, 1953, med rubriken:
Svalan - landets enda "stora" mc-fabrik.
Hmmm. Visst fanns det något företag i Huskvarna? Fast det handlar om, att Svalan då byggde fyrtaktare med NSU- och Panthermotorer.
(Ytterligare en sinkadus är, att mina två första trampcyklar var av fabrikatet Svalan!)
Svalan-fabriken låg i Falun, och artikeln är skriven i februari. I ingressen får man veta, att "vänliga konstaplar ... demonstrerar sin välvilja genom att natten runt gå och varmköra alla på torget parkerade bilar, så att ägarna inte skall utsättas för obehagliga överraskningar då de efter nattens timmar kommer ut i den 30-gradiga köld, som härskar."
Snacka om andra tider! Man anar, att bilarna på torget tillhörde stadshotellets gäster - och det var kanske inte så många bilar på den tiden.
EDIT 2019-09-16: Lite mer koll i boken ger vid handen, att Erwin Tragatsch kom från dåvarande Tjeckoslovakien, men han hade skrivit mycket om motorfordonsteknik under vistelse i väst - för publikationer i USA, Storbritannien, Tyskland, Italien och flera andra länder. Under en tid var han chef för Automobilmuséet i Nettelstedt, dåvarande Västtyskland. Han hade också jobbat på Triumph, Matchless, AJS, samt flygföretagen Rolls-Royce, De Havilland och Bristol-Siddeley. Unde andra världskriget var han motormontör inom brittiska armén och anslöts senare till amerikanska och kanadensiska väpnade styrkor.
Han verkar med andra ord ha varit med om en hel del i branschen.