Tveksam publicitet....

Tveksam publicitet....

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-10-11/12:52

Hej
Jag hittade det här på DN´s första sida.Personligen blir jag oerhört illa berörd av en sådan skrivning.Jag vet inte vad BMW klubben tycker men personligen anser jag att detta inte hör hemma i en seriös Mc klubb att önska livet ur någon. En politisk åsikt är en sak men att fira när någon blir mördad får mig att må illa!.
http://helsingborg.expressen.se/Helsingborg/1.877193/mona-sahlin-jag-mar-fysiskt-illa ....:(
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-10-11/13:07

Fredrik Åkesson;22051 skrev:Hej
Jag hittade det här på DN´s första sida.Personligen blir jag oerhört illa berörd av en sådan skrivning.Jag vet inte vad BMW klubben tycker men personligen anser jag att detta inte hör hemma i en seriös Mc klubb att önska livet ur någon. En politisk åsikt är en sak men att fira när någon blir mördad får mig att må illa!.
http://helsingborg.expressen.se/Helsingborg/1.877193/mona-sahlin-jag-mar-fysiskt-illa ....:(
Fredrik


Ja och jag kan bara beklaga att mitt provokativa uttalande fångades upp av pressen. Det jag skrev då var ju en ren provokation och hade ingen verklighetsbakgrund. Den som känner mig torde veta att det skulle vara mig världsfrämmande att fira något mord, inte ens om det hade gällt mord på den mest bloddrypande folkrättsbrottsling.

Däremot blev jag uppringd i måndags middag medan jag körde hoj, av någon som jag inte kunde höra vad vederbörande sade. Jag bara svarade med mitt namn och sen mest brusade det och jag sade "Ingenting, jag hör absolut ingenting" varpå samtalet bröts. Eftersom den som ringde gjort det från skyddat nummer kunde jag inte ringa tillbaka. Tydligen måste det ha varit från HD/NST.

Idag har telefonen gått varm.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-10-11/13:21

På peugeotklubben och på rejsa är off-topicen bara öppen för medlemmar eller inbjudna.. det kanske vore nåt.

För det är väl inte nån medlem som hänger ut forumet på det här sättet.
Klubben i övrigt dras ju med i drevet, och nån positiv inverkan för klubben har i alla fall jag svårt att se.

Sen så manar det till ytterligare eftertanke.. det är inte bara tonåringar som lägger ut saker på nätet och upptäcker att lagt är lagt i evighet.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav klabbarpan » 2007-10-11/14:46

Marie;22052 skrev:Det jag skrev då var ju en ren provokation och hade ingen verklighetsbakgrund.


Jag personligen har nog lite svårt att tro på det uttalandet. I tidigare diskussioner när jag frågat dig om du varit ute efter att provocera så har du bestämt förnekat detta.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-10-11/15:52

Mycket möjligt att det var avsett att provocera någon men en ursäkt och avböjelse skulle nog vara på sin plats. Om inte annat för att inte klubben ska bli förknippad med den sortens åsikter du gav uttryck för.Vad du själv tycker och tänker är upp till dig.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Lagt kort ligger!

Inläggav Michael Fored » 2007-10-11/15:58

Arne Lindgren;22053 skrev:Sen så manar det till ytterligare eftertanke.. det är inte bara tonåringar som lägger ut saker på nätet och upptäcker att lagt är lagt i evighet.


Just så är det och ibland blir man förvånad över vilka som läser i vårt forum! Men, majoriteten av oss som skriver här i forum är vuxna människor som får ta eget ansvar för eventuella dumheter vi gör. Vi har regler i forum att följa. Klubben stödjer förståss inga dumheter över huvud taget men kan inte förväntas ta ansvar för vuxna medlemmar eller icke-medlemmar. ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-10-11/16:41

Arne Lindgren;22053 skrev:På peugeotklubben och på rejsa är off-topicen bara öppen för medlemmar eller inbjudna.. det kanske vore nåt.....



På vilket vis skulle en inskränkt öppenhet gynna BMW-klubben?
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Peter Svensson » 2007-10-11/17:21

Inskränkt öppenhet gynnar inte klubben. Men inskränkta inlägg gynnar absolut inte klubben heller.

Intressant är att notera att den som skrev det äckliga inlägget mest beklagar att pressen fick nys om det. Ingen beklagan över inlägget i sig!!
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-11/17:47

Dumt och trist blev det alltihop.
Trist för Marie som förhoppningsvis inte menade vad hon skrev. Säkert jobbigt även för vänner och bekanta när mediadrevet går - att valsa runt i pressen och aldrig få förklara sig ordentligt, det önskar jag inte min värste ovän! Har sett några fall i mitt gamla jobb och fy för Sören så illa blaskorna kan göra folk.
För klubben tror jag inte det gör någon skada; de flesta tidningsläsare har nog en relativt god uppfattning om hur bloggar och forum funkar.

För min egen del blev det ytterligare en påminnelse om att aldrig skriva saker som jag inte är villig att stå för. Fast det är ju lätt att skriva såhär efteråt...

För övrigt tycker jag att Mona Sahlin uttryckte sig ganska bra i sina kommentarer. Jag har lite svårt för henne men den nu aktuella åsikten delar jag.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav kirre777 » 2007-10-11/18:33

Skulle tippa på att denna "nyhet" inte alls nått löpet utan att det finns en politisk baktanke med det hela. Undrar om Mona mådde lika illa när Birgitta Dahl hyllade massmördaren [url="http://susning.nu/Pol_Pot"]Pol Pot[/url]. Men det är klart, i efterhand kan man alltid [url="http://www.internetional.se/dnbd.htm"]ångra sig[/url] och sedan blir man talman. Kanske tar Maries politiska karriär fart efter detta.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav T. S. » 2007-10-11/18:37

Guzzi-Leif;22069 skrev:Dumt och trist blev det alltihop.
Trist för Marie som förhoppningsvis inte menade vad hon skrev. Säkert jobbigt även för vänner och bekanta när mediadrevet går - att valsa runt i pressen och aldrig få förklara sig ordentligt, det önskar jag inte min värste ovän! Har sett några fall i mitt gamla jobb och fy för Sören så illa blaskorna kan göra folk.
För klubben tror jag inte det gör någon skada; de flesta tidningsläsare har nog en relativt god uppfattning om hur bloggar och forum funkar.

För min egen del blev det ytterligare en påminnelse om att aldrig skriva saker som jag inte är villig att stå för. Fast det är ju lätt att skriva såhär efteråt...


Kloka ord Leif
Hoppas vi kan sluta debatten med detta och ta lärdom. Försöker själv att inte skriva något jag inte kan stå för, väntar hellre till nästa dag och tänker igenom isället för att att skriva i ilska.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/18:57

Fredrik Åkesson;22058 skrev:Vad du själv tycker och tänker är upp till dig.
Fredrik


Betyder det att allt tyckande och tänkande som man själv gör i fortsättningen inte skall tillåtas på BMW-klubbens forum, utan bara det som är tillåtet och godkännt av BMW-klubbens styrelse eller annat liknande organ får framföras?? :confused:
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-10-11/19:13

Nej nej absolut inte.Men jag tycker det får vara någon måtta på vad man skriver.Att skriva något i stil med det Marie skrev om det nu är rätt citerat i tidningen är vad jag tycker över gränsen.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav klabbarpan » 2007-10-11/19:20

[url="http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/"]http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/[/url]

Affären fick en del konsekvenser, åtminstone för Marie.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-11/19:39

klabbarpan;22081 skrev:[url="http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/"]http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/[/url]

Affären fick en del konsekvenser, åtminstone för Marie.


Va' fan; då kom ju mitt skruvade, ironiska inlägg, ämnat att göra spe av Friggebo, också ut i offentligheten!
Första gången jag blivit citerad av skånsk bond-press så man ska kanske bli lite halvstolt ändå...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-10-11/19:41

Lime;22079 skrev:Betyder det att allt tyckande och tänkande som man själv gör i fortsättningen inte skall tillåtas på BMW-klubbens forum, utan bara det som är tillåtet och godkännt av BMW-klubbens styrelse eller annat liknande organ får framföras?? :confused:


Om du tittar på indexsidan, så står det "Håll det civiliserat" under Off topicforumet...

Egentligen skulle jag skriva något jag menar och kan stå för, men då blir jag bara bannad....
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Åsiktsfrihet...

Inläggav Belsebubb » 2007-10-11/19:42

Lime;22079 skrev:Betyder det att allt tyckande och tänkande som man själv gör i fortsättningen inte skall tillåtas på BMW-klubbens forum, utan bara det som är tillåtet och godkännt av BMW-klubbens styrelse eller annat liknande organ får framföras?? :confused:


[COLOR="Navy"][SIZE="3"][FONT="Verdana"]...har alltid sitt pris.
Det går inte att bestämma vad folk ska tycka och tänka, men så länge vi är en opolitisk intresseklubb så kan vi själva "lägga ribban" på vårt forum. Jag kan bara konstatera att det är väldigt obehaglig att läsa i rikspressen: [url="http://helsingborg.expressen.se/Helsingborg/1.876779/firade-palmes-dod-med-cigarr"]http://helsingborg.expressen.se/Helsingborg/1.876779/firade-palmes-dod-med-cigarr[/url]

Det finns inget "tvi från"... :mad:
Jag anser att det är "färdig bloggat" för vederbörande på Svenska BMW MC Klubben forum.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/20:02

Belsebubb;22085 skrev:[FONT=Verdana]<snipp>[/FONT]
[FONT=Verdana]men så länge vi är en opolitisk intresseklubb så kan vi själva "lägga ribban" på vårt forum. <snipp>[/FONT]


Vem bestämmer var den ribban ska gå? Klubben är partipolitisk obunden, det står i stadgarna, men behöver klubbens medlemmar vara totalt opolitiska. Skall alla inlägg som har med politik att göra automatiskt modereras bort eller vem bestämmer VILKEN politik som det är tillåtet att prata om eller inte?

Skulle t.ex. alla trådar om nya trafikförsäkringen, som t.ex. http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=224 och framför allt http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1454 där det uppmanas att kontakta en moderat politiker för att direkt kunna påverka politiken, tas bort utan pardon?

Var går gränsen mellan att vara opolitisk BMW-klubb-medlem och politisk egenperson i så fall?

För att ta kål på hela den diskussionen...

I stadgarna för Svenska BMW MC Klubben, §1 Ändamål, sista meningen, kan man läsa följande:
[INDENT][LEFT]"Klubben drivs helt utan enskilt vinstintresse och är partipolitiskt och religiöst obunden."[/LEFT]
[/INDENT]Det står alltså att vi är partipolitiskt obundna och inte opolitiska. Skillnaden är monumental. Den ena kan tolkas "vi gnäller lika mycket, oavsett vilken politiker som säger något" och den andra kan tolkas "vi gnäller inte över huvud taget, oavsett hur korkade polikerna är".

Att säga att BMW-klubben INTE skulle få vara med och säga sitt i vissa politiska frågor, som t.ex. trängelskatt, trafikförsäkringen, nummerskyltar fram och liknande är att bakbinda klubben totalt och bara skapa en "fika och meka"-klubb som är totalt blind om omvärden.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav T. S. » 2007-10-11/20:07

Guzzi-Leif;22083 skrev:Va' fan; då kom ju mitt skruvade, ironiska inlägg, ämnat att göra spe av Friggebo, också ut i offentligheten!
Första gången jag blivit citerad av skånsk bond-press så man ska kanske bli lite halvstolt ändå...


Som sagt tänk på vad du skriver man vet aldrig när det hamnar i rikspressen.
Något positivt finns det kanske ändå i den här historien.
Forumet lär ha fått endel nya läsare.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/20:12

Helmetrock;22084 skrev:Egentligen skulle jag skriva något jag menar och kan stå för, men då blir jag bara bannad....


PM:a istället...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-10-11/20:12

Arne Lindgren;22053 skrev:På peugeotklubben och på rejsa är off-topicen bara öppen för medlemmar eller inbjudna.. det kanske vore nåt.

För det är väl inte nån medlem som hänger ut forumet på det här sättet.
Klubben i övrigt dras ju med i drevet, och nån positiv inverkan för klubben har i alla fall jag svårt att se.

Sen så manar det till ytterligare eftertanke.. det är inte bara tonåringar som lägger ut saker på nätet och upptäcker att lagt är lagt i evighet.


Ni som skriver på forumet måste veta att allt finns att hämta via Google. Jag tror inte någon hängt ut Marie. Det är nog så att folk i farten bevakas.

Ett sätt att få tag i allt jag skrivit på nätet och annorstädes är att
Googla på exv Lime. Först får man typ 50 000 000 träffar. Lägger man så till bmw får man bara en halv miljon träffar och kommer direkt in på vår
bantartråd och följdakligen också till mig.

Man kan givetvis även Googla på mitt namn och får då 1500 träffar bl a tiderna när jag sprang Lidingölopet på nittiotalet.

Så bevakade är vi alltså. Inte konstigt då att en politiker är extra utsatt när man bara kan Googla på namnet och få vetskap om allt som förevarit.

Leifs råd att bara skriva det man kan stå för är ett synnerligen bra råd.

God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/20:25

Belsebubb;22085 skrev:[FONT=Verdana]Jag anser att det är "färdig bloggat" för vederbörande på Svenska BMW MC Klubben forum.[/FONT]


Jag tycker att du överreagerar. Att lämna BMW-klubbens viktigaste arena för diskussioner istället för att stanna kvar och agera för att hålla nivån på diskussioinerna uppe är inte ett optimalt sätt att agera.

Personligen har denna fråga stökat till det en hel del för mig som person. Jag har under den senaste veckan pratat med ett antal journalister (tack till den person som lämnade ut mitt mobilnummer), ett par lokala politiker, en rikspolitiker och ett inte förkastligt antal BMW-klubbmedlemmar.

Detta har inneburit en hel del långa, raska prommenader för att lugna ner mig (jo, det är bl.a. det som gjort att jag gått ner 3 kg på en vecka), en massa funderingar av mer existensiell form och, tyvärr, ett antal omvärderingar av andra klubbmedlemmar som jag fram tills nu hållit mycket högt värderade.

Jag har även fått ett antal mail och PM som förklarar vad olika personer anser om min person och i ett fall även en uppmaning till annan fysik rörelse än prommenader. Till den personen vill jag hälsa "det är en fysisk omöjlighet".

"Tyvärr" är jag lite för luttrad och har varit med lite för länge ute på internet för att ta åt mig med annat än en axelryckning...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/20:29

Thomas Weglert;22094 skrev:Jag tror inte någon hängt ut Marie. Det är nog så att folk i farten bevakas.


Jo, tyvärr är det så att en annan BMW-klubbmedlem har tipsat tidningen och förhoppningsvis fått bra betalt för detta.

Vissa journalister är inte riktigt lika slipade som andra... det går att få ur dem en hel del information.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-11/20:38

Delar helt Limes idé att man inte kan diskutera samhällsutvecklingen utan att bli politisk samt att vi ska akta oss för att bli tandlöst gulliga.

Men nog är det väl skillnad på att spy galla över politikens innehåll och att angripa person?
Bra/dåliga exempel kan till exempel vara en del som skrivits om Vv GD på olika fora. Där tror jag nog att han skulle kunna vinna ett och annat tryckfrihetsmål om man bara vågade hantera nätet som alla andra kommunikationsmedel...

Visserligen har man gång på gång slagit fast att offentliga personer får vara beredda på hårdare tag än vi doldisar men i grund och botten innehåller ändå tolkningen av (grund)lagens avsnitt om yttrande- och åsiktsfrihet ramar som skydd för individen.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Vuxna eller lekstuga

Inläggav Jan-Erik » 2007-10-11/20:39

Jag trodde var en MC klubb jag blivit medlem i efter att betalt in min avgift men nu undrar jag om det inte är ett dagis......

Om det "Lime" skriver är sant att någon lämnat ut privata nummer, blivit mer eller mindre hotat av andra på forumet etc så kommer inte jag att fortsätta i svenska BMW klubben. När man sedan läser senaste Bumsen med ett helt uppslag med pajkastning om något som, verkar det som, har sin upprinnelse i något som hände 1998 då blir man bara besviken på klubben.

Men iom att man är ny så kanske jag inte inser att så här är det i Svenska BMW klubben. Hoppas jag har fel........
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-10-11/20:43

Lime;22099 skrev:Jo, tyvärr är det så att en annan BMW-klubbmedlem har tipsat tidningen och förhoppningsvis fått bra betalt för detta.

Vissa journalister är inte riktigt lika slipade som andra... det går att få ur dem en hel del information.


Tråkigt att höra. Man är väl lite för blåögd. Synd att människor inte bara kan säga ifrån utan också måste såra.

God natt igen
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-11/20:44

Blåflagg;22104 skrev:Jag trodde var en MC klubb jag blivit medlem i efter att betalt in min avgift men nu undrar jag om det inte är ett dagis......

Om det "Lime" skriver är sant att någon lämnat ut privata nummer, blivit mer eller mindre hotat av andra på forumet etc så kommer inte jag att fortsätta i svenska BMW klubben. När man sedan läser senaste Bumsen med ett helt uppslag med pajkastning om något som, verkar det som, har sin upprinnelse i något som hände 1998 då blir man bara besviken på klubben.

Men iom att man är ny så kanske jag inte inser att så här är det i Svenska BMW klubben. Hoppas jag har fel........


Delvis har du fel. Lyckligtvis. Men de här pajkastniningarna är något som existerar i alla klubbar eller organisationer som är större än 50. Jag har inte varit med i någon klubb ännu som INTE har haft den här typen av yttringar, mer eller mindre.

Det som är RIKTIGT ironiskt är att ett par av de som uttrykt åsikter om min person och BMW-klubben inte ens är medlemmar... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jan-Erik » 2007-10-11/21:01

Lime;22108 skrev:Delvis har du fel. Lyckligtvis. Men de här pajkastniningarna är något som existerar i alla klubbar eller organisationer som är större än 50. Jag har inte varit med i någon klubb ännu som INTE har haft den här typen av yttringar, mer eller mindre.
Det som är RIKTIGT ironiskt är att ett par av de som uttrykt åsikter om min person och BMW-klubben inte ens är medlemmar... ;)



Jo jag vet att det inte går att sätta personer i grupp (gruppsykologin säger 8-10 st) utan det blir intriger och bråk men här verkar intrigerna sitta i längre än vad jag är van vid. Är med i två andra föreningar en större och en mindre än BMW klubben och där funkar det, tror jag ;)



Ja att folk utanför skall kommentera kan sammanfattas med att "dom bra matcherna gör man ju på läktaren" :rolleyes:

Vi hoppas på att detta var en olyckshändelse och att vi fokuserar på MC :)
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Högt i tak men......

Inläggav Stefan Tjust » 2007-10-11/21:21

.....det finns en gräns.
det känns lite läskigt att föra den här diskussionen över huvudet på Marie. Hon har säkert inte haft en av sina trevligare dagar, men får nog ändå stå ut med att det blir en debatt om den s.k nivån på forumet efter den här historien. Att stifta så tydliga regler för klubben och forumet att allt begränsas till en beskedlig nivå låter sig inte göras enligt min mening . Klart att vi måste få kommentera både det ena och det andra, annars lär det bli urvattnat värre. Limes hållning i den här tråden ställer jag upp bakom till 100%. Nivån kan sättas informellt av medlemmarna tillsammans som i alla organisationer, samhällen eller kulturer. Vi är ju flera som tyckte att det gick för långt den här gången. Huvudpersonen har tagit sina konsekvenser på den politiska arenan genom att lämna sina uppdrag. Själv betraktar jag det inte ens som en politisk fråga, jag tycker bara att det var opassande helt enkelt. Det är min åsikt.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav tommykn » 2007-10-11/21:30

"Jag delar inte er åsikt, men jag är beredd att gå i döden för att försvara er rätt att hävda den" (Voltaire)

Dessutom har det varit möjligt för var och en att sedan 14.07 idag att läsa innantill vad källan har haft för avsikt. PM:a och maila berörd(a) är ytterligare en möjlighet istf att spekulera fritt. Tack för era inlägg, Guzzi-Leif & Lime.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-10-11/21:34

...eftertanke och reflexion är en bristvara, bara för att internet är ett snabbt sätt att kommunicera på betyder det inte att man kan tala helt utan att tänka, och undkomma ohörd...

När dom vettiga resonemangen tar slut, då kommer okvädningsord och hotande undertoner, och det är inte sällan nivån sjunker lågt lågt lågt.

Att saker läcker ut är väl inte så konstigt, vem som helst kan när som helst regga ett konto, läsa och kommentera. Men man vet inte alltid vem som döljer sig bakom alias och avatarer, man kan syssla med vad som helst och det skulle förvåna om det inte skulle vara någon här som jobbade med någon form av journalistik, myndighetsutövning, försäkringar, motorcyklar eller liknande.

Summerat:
Tänk till lite och hugg inte på minsta lilla provokation.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Stefan Tjust » 2007-10-11/22:13

tommykn;22117 skrev:"Jag delar inte er åsikt, men jag är beredd att gå i döden för att försvara er rätt att hävda den" (Voltaire)

Dessutom har det varit möjligt för var och en att sedan 14.07 idag att läsa innantill vad källan har haft för avsikt. PM:a och maila berörd(a) är ytterligare en möjlighet istf att spekulera fritt. Tack för era inlägg, Guzzi-Leif & Lime.


Jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka ditt inlägg. Vad vill du?
Källan hade för avsikt att provocera, och lyckades. Jag tycker fortfarande inte att den avsikten gör att uttalandet blir passande, och jag har också rätt till Farbror Voltaires support.
Är det så himla konstigt att ett provocerande uttalande provocerar människor?
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Slut i rutan

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-10-11/23:07

Bröder och Systrar i BMW MC klubben

Med anledning av senaste dagarnas utveckling i den för oss alla så tråkiga händelsen på forumet så vill jag göra följande inlägg med min syn på saken.

För det första så tror jag på Marie när hon säger att det var ett misstag och en oöverlagd handling. När jag läste det famösa inlägget uppfattade jag det som varande regelvidrigt, både mot forumets regler och på gränsen till lagvidrigt i sitt sätt att behandla en för demokratin så tragisk händelse som ett statsministermord. Jag uppfattade på detta sätt och jag reagerade med stark avsky mot det. Jag beklagar djupt det som har hänt Marie samtidigt som jag kan tycka att det är bra att det blev reaktion och konsekvens på det hela. För min del är jag beredd att sträcka fram handen till Marie och önska att vi skall lägga detta bakom oss med den lärdom vi alla har gjort till något vi lever efter.

Innan jag går vidare vill jag en gång för alla göra klart här och nu att jag har inget som helst att göra med att detta blev en “sak i pressenâ€
Magnus Brobeck
 

Mea culpa, mea magna culpa

Inläggav Marie » 2007-10-12/00:06

Jag kan bara å det djupaste beklaga att det jag skrev fått så stora konsekvenser för många både inom och utom forumet. Att skriva som jag skrev var det dummaste jag gjort hittills i mitt liv.
Därför ber jag er ALLA -utan undantag- om ursäkt på mina bara knän, något mera kan jag ju tyvärr inte göra.

Att jag inte hörts av tidigare under kvällen beror på att jag suttit på akutmottagningen på sjukhuset med min 87-årige far ända till midnatt, då han blev inlagd och jag kunde åka hem.

/Marie Lennerljung
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-10-12/04:31

Marie;22145 skrev:Jag kan bara å det djupaste beklaga att det jag skrev fått så stora konsekvenser för många både inom och utom forumet. Att skriva som jag skrev var det dummaste jag gjort hittills i mitt liv.
Därför ber jag er ALLA -utan undantag- om ursäkt på mina bara knän, något mera kan jag ju tyvärr inte göra.
/Marie Lennerljung


Alla gör vi misstag, jag tror säkert BMW-klubben överlever.
Vad som nästan är värre är påhåppen på Lime.
Hur ska klubben kunna rekrytera ideela krafter när arbetet bemöts på detta sättet. Han upprätthåller ju bara fastställd policy vad jag förstår.
Tack för ditt arbete, det är detta som gör att vi kan diskutera problem med cyklarna, resor, om R100 -80 heter /7 eller T m.m.
Tag lärdom av detta så kan vi se fram mot fram mot många härliga diskusioner om små och stora saker.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-12/06:39

mbrobeck;22136 skrev:Bröder och Systrar i BMW MC klubben

Med anledning av senaste dagarnas utveckling i den för oss alla så tråkiga händelsen på

*SNIPP*

h diskutera i därför lämpliga forum, t.ex årsmötet eller varför inte en debatt här på forumet.

För min personliga del kommer jag framgent att ta en lägre profil på forumet för att inte dra upp mer damm.

MVH Magnus

PS Jag tycker fortfarande att de/den som har sprungit till pressen i lönndom eller har burit sig illa åt mot Lime har uppfört sig som riktiga skitarslen. DS


Bara att citera Peter Harrysson:
"Så skall det låta!"
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Marie, BMW klubben, medlemmar och betraktare.

Inläggav runeo » 2007-10-12/07:12

Marie, BMW klubben, medlemmar och betraktare.

Världen går vidare!

Tror inte ett ögonblick på att Marie menade vad hon skrev. Tror inte att kloka journalister tror det heller, däremot kanske det är en lösnummersäljande rubrik!

Vad jag är säker på är att hon med många andra inte blev ledsna för att Palme försvann från den politiska arenan! Däremot berörs nog alla av den personliga och politiska tragedin i det sätt det skedde. Palme väckte många och starka känslor hos både partitrogna och politiska motståndare.

Det blåser över Marie! Livet går vidare, och de flesta har samma uppfattning om dig som före det säkert kraftigt tillspetsade uttalandet, där du glömt att världen lyssnade och inte bara en person i polemik.
/Rune (Jag skickar PM till Marie också)

ps
Lime, du är en klok och modig människa. Du har stöd från fler än du märker av i forum och PM!
ds
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-10-12/07:33

[quote="mbrobeck;22136"]Innan jag går vidare vill jag en gång för alla göra klart här och nu att jag har inget som helst att göra med att detta blev en “sak i pressenâ€
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Oroad..

Inläggav Arne Lindgren » 2007-10-12/08:28

Arne Lindgren;22156 skrev:Det var ju helt klart att det var en internt i klubben som tipsade, annars skulle det ha funnits bild av hemsidan i texten, eller ett direkt citat av texten.
Alltså var texten borta från forumet när tidningarna fick tipset.



Tydligen finns det en dump..
Men vi vet ju ändå att det var en härinifrån som tipsade..
Så följande kvarstår:

Törs jag umgås med medlemmar, r/l eller via forumet? Vem vet vad jag säger som kan uppfattas som politiskt inkorrekt i ett annat sällskap. Om det sen sägs över en grillkorv på en tur, eller på parkeringen vid en träff, så kan andra organsiationer jag tillhör får klä skott.

Vad kan jag göra då.. Jag kan vädja till den som tipsade att träda fram så jag vet att alla andra törs jag umgås med.
Tills dess håller jag en låg profil härinne.
Och ett stort tack för den hjälp jag fått med soppaproblemet och jag hoppas att jag hjälpt andra i samma grad, så att jag inte bara tärt utan också gett.

Jag kan nås på pm..

/Arne
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Magnus Hedin » 2007-10-12/09:02

Arne Lindgren;22156 skrev:Det var ju helt klart att det var en internt i klubben som tipsade, annars skulle det ha funnits bild av hemsidan i texten, eller ett direkt citat av texten.
Alltså var texten borta från forumet när tidningarna fick tipset.

klipp...

Jag kan nås på pm..

/Arne


Om man följer länken till HD som klabbarpan bifogade i inlägg #14 ovan ser man att det faktiskt finns en skärmdump på inlägget.


klabbarpan;22081 skrev:[url="http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/"]http://hd.se/angelholm/2007/10/11/lennerljung-m-avgaar-efter/[/url]

Affären fick en del konsekvenser, åtminstone för Marie.
Magnus Hedin
 

Inläggav Nyteknik » 2007-10-12/09:13

Jag trodde inte mina ögon och blev riktig illa berörd när jag för en kort stund sedan snubblade över nyheten i Helsingborgs Dagblad. Jag tänkte: "En sådan j-a idiot!" och Googlade på namnet både på Nätet och som Bild. När jag fick upp resultatet av bildsökningen hoppade jag högt när jag såg - Maries avatar. Trodde inte mina ögon! Vi har haft en jättebra dialog inför min nyligen genomförda resa till Dolomiterna.

Jag har ärligt talat mycket svårt att ha överseende med sådana uttalanden och speciellt när de görs av någon med politiska förtroendeuppdrag. Också desillusionerande med denna intollerans/bitterhet från vuxna människor när ungdomar helt befriade från omdöme/hänsyn/empati dominerar nyhetsrapporteringen.
Användarvisningsbild
Nyteknik
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-02-01/19:53

Det borde räcka nu!

Inläggav HåkanH » 2007-10-12/11:17

Hittills har jag följt detta genom att "bara läsa" och tycker att det är väldigt
obehagligt alltihop!
Snälla ni, alla som skriver på forumet.
Min åsikt är att alla slutar att kommentera Marie's fadäs för snart två
veckor sedan. Det tillför ju ändå inget positivt!

Som alla kan läsa i pressen och här på forumet, så har detta fått stora
konsekvenser för henne,
både praktiska och troligen också psykiskt.
Tror att hon haft många ångestfyllda dygn, som hon lärt sig en del av.

Istället bör vi förlåta och ge henne "en utsträckt hand"!

Skulle tro att hon känner sig ganska liten och ensam just nu och behöver
allt stöd hon kan få av "gamla forumvänner"!


Tolka nu inte detta som att jag på nå't sätt sympatiserar med det
omskrivna inlägget, för det gör jag inte!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Marie » 2007-10-12/11:23

Tack Håkan! /torkar en tår/
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Håller med att nu får det vara slut !

Inläggav crv » 2007-10-12/12:16

Marie ligger redan nere för räkning och hon förtjänar inte mer stryk.
Och jag saknar er alla på dom andra trådarna, det bara ekar där :rolleyes:

Nä nu börjar vi snacka hoj igen :D
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-10-12/12:57

HåkanH;22161 skrev:Hittills har jag följt detta genom att "bara läsa" och tycker att det är väldigt
obehagligt alltihop!
Snälla ni, alla som skriver på forumet.
Min åsikt är att alla slutar att kommentera Marie's fadäs för snart två
veckor sedan. Det tillför ju ändå inget positivt!

Som alla kan läsa i pressen och här på forumet, så har detta fått stora
konsekvenser för henne,
både praktiska och troligen också psykiskt.
Tror att hon haft många ångestfyllda dygn, som hon lärt sig en del av.

Istället bör vi förlåta och ge henne "en utsträckt hand"!

Skulle tro att hon känner sig ganska liten och ensam just nu och behöver
allt stöd hon kan få av "gamla forumvänner"!


Tolka nu inte detta som att jag på nå't sätt sympatiserar med det
omskrivna inlägget, för det gör jag inte!


Så sant du skriver... Det förkastliga hände för 22 år sen. Preskribtionstid för ett brott som kan ge livstid är 25 år och för ett brott som kan ge ett års fängelse är två år. Nån j-a gång ska det få vara passerat och ogiltigt.

Marie, det är inte på grund av dig jag raderar alla mina gamla inlägg härinne.

Det beror på att nånstans finns en person som inte tvekar att använda moralpanik som ett vapen för att jävlas när man inte får sin vilja fram på annat sätt.. Tills jag vet vem det är törs jag inte synas med något inlägg som kan vändas emot mig på ett tveksamt sätt.

Och HåkanH.. :D Du har fortfarande forumets läckraste Avatar. :p
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav HåkanH » 2007-10-12/13:11

Arne Lindgren;22165 skrev:Och HåkanH.. :D Du har fortfarande forumets läckraste Avatar. :p


Tack, tack.....annorlunda i alla fall;)
Satt och lekte i paint-programmet en kväll. Har "plockat ihop" från
olika "tecknade" bilder.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Marie » 2007-10-12/13:20

Arne Lindgren;22165 skrev:Så sant du skriver... Det förkastliga hände för 22 år sen. Preskribtionstid för ett brott som kan ge livstid är 25 år och för ett brott som kan ge ett års fängelse är två år. Nån j-a gång ska det få vara passerat och ogiltigt.


Iofs, iofs....

MEN

Mitt agerande får mig att tänka på en histora från min barndomsby. Den utspelade sig för sådär 80 år sedan.
Stinsen försökte hindra provinsialläkaren från att äntra tåget emedan provinsialläkaren var påtagligt påstruken. Den förnärmade läkaren som ville resa till Malmö försvarade sig:
"Det äger sin riktighet att jag är full, men se inspektorn, det går över det!
Herr Stationsinspektorn är däremot DUM, och det går ALDRIG över...."

kunde lika väl sägas om mig......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-10-12/14:11

Marie;22145 skrev:Jag kan bara å det djupaste beklaga att det jag skrev fått så stora konsekvenser för många både inom och utom forumet. Att skriva som jag skrev var det dummaste jag gjort hittills i mitt liv.
Därför ber jag er ALLA -utan undantag- om ursäkt på mina bara knän, något mera kan jag ju tyvärr inte göra.

Det är nog ganska få som aldrig sagt eller gjort något ogenomtänkt. Man kan inte göra så mycket mer än att be om ursäkt och göra avbön och det hedrar dig Marie.
"Jag har inte någon större respekt för någon som inte är visare idag än han var igår" //Abraham Lincoln
Dags att gå vidare.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-12/16:48

HåkanH;22161 skrev:Hittills har jag följt detta genom att "bara läsa" och tycker att det är väldigt
obehagligt alltihop!
Snälla ni, alla som skriver på forumet.
Min åsikt är att alla slutar att kommentera Marie's fadäs för snart två
veckor sedan. Det tillför ju ändå inget positivt!

Som alla kan läsa i pressen och här på forumet, så har detta fått stora
konsekvenser för henne,
både praktiska och troligen också psykiskt.
Tror att hon haft många ångestfyllda dygn, som hon lärt sig en del av.

Istället bör vi förlåta och ge henne "en utsträckt hand"!

Skulle tro att hon känner sig ganska liten och ensam just nu och behöver
allt stöd hon kan få av "gamla forumvänner"!


Tolka nu inte detta som att jag på nå't sätt sympatiserar med det
omskrivna inlägget, för det gör jag inte!


Signar! Med glädje!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-10-12/19:24

Marie:
Vilket elände du skulle drabbas av!!
Även om jag inte tyckte om det du skrev, så hade ett PM från moderatorn varit tillräckligt....
Och jag misstänker att det här aldrig hade blivit så stort om inte vår kära Sahlin börjat gnälla om det!

Hoppas du kommer tillbaka till politiken, eller vad du nu vill pyssla med!!

Lime:
Det var inte någon kritik mot dig jag ville skriva förut! För det första skrev Mbrobeck ungefär det jag tänkte, fast på ett bättre sätt, och sen tyckte jag inte riktigt det behövde skrivas så mycket när jag läst att Marie tvingats att hoppa av, och ditt inlägg om hur du mådde.... Lycka till!!
Även om jag inte höll med dig, så har du skött det bra!

/Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst