Glidmedel :-)

Glidmedel :-)

Inläggav AnWi » 2007-10-19/08:50

Eftersom det finns så många personer här på forum som har djup kunskap om smörjmedel ställer jag frågan här.

Om man vill ha en kromad cylinder att kunna rotera något sånär friktionsfritt i ett trästycke, vad använder man bäst.

I korta drag är det en skiva som skall kunna snurra rätt obehindrat. Skivans axel lagras i ett trästycke med ett 22mm -hål.

Idag används stearin, som fungerar skapligt. Finns det bättre smörjmedel?

Eftersom lagringen inte är kapslad får det inte vara för "blött" dessutom är det bra om det inte förstör några kläder.

/Anders (som tackar på förhand för smarta tips).
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

vax

Inläggav Hans Säfström » 2007-10-19/10:14

Jag skulle försöka med vanlig kedjevax om den skall
snurra i rumstemprerad miljö.:cool:
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-10-19/14:15

Mördarsniglar?
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav chpalm » 2007-10-19/15:49

Absolut sniglar var ett viktigt smörjmedel vid dom gruvor som var utrustade med stånggång:-)

Vad är det för spännande konstruktion som ska smörjas egentligen, de vanliga smörjmedel för 100 år sedan var sniglar (billigast), talg (dyrt) eller fett (dyrt)
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-10-19/15:56

Går det inte att sätta dit en lagerbock av nåt slag?
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Trälagersmörjning.

Inläggav Mimmi » 2007-10-19/20:00

Hej!

För att smörja lager av trä, är vatten ett beprövat smörjmedel. Ja, Ni läste rätt, helt vanligt vatten:)
Detta med reservation för vilket träslag det gäller. I de exempel jag känner till så är det Pockenholz som används.
Vertikala vattenturbiner har långt fram i modern tid, dvs ända in på sextiotalet haft just sådan lagring. Hur det förhåller sig nu, det kan jag inte svara på. Men jag vet att det fortfarande snurrar åtskilliga turbiner runt om i landet där lagringen aldrig är utbytt, trots att många aggregat börjar närma sig 100-årsdagen. På horisontella aggregat försvann trälagringen i samband med att systemet med öppen sump övergavs och de började löpa i snäcka eller tryckskåp.

Att bottenlagret i en vertikal turbin överhuvudtaget håller är egentligen ganska fantastiskt. Den statiska belastningen kan uppgå till några hundra ton på riktigt stora aggregat. Det är ju nämligen inte enbart turbinens vikt som vilar därpå, utan även generatorns vikt! Och denna belastning är koncentrerad på en axelände av 300-500mm Ø!

Anders, förlåt min utvikning, men Du vet hur mycket jag tycker om de sakerna jag berättat om här:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-19/20:59

Mimmi;22486 skrev:Hej!

För att smörja lager av trä, är vatten ett beprövat smörjmedel. Ja, Ni läste rätt, helt vanligt vatten:)
Detta

*SNIPP*

håller är egentligen ganska fantastiskt. Den statiska belastningen kan uppgå till några hundra ton på riktigt stora aggregat. Det är ju nämligen inte enbart turbinens vikt som vilar därpå, utan även generatorns vikt! Och denna belastning är koncentrerad på en axelände av 300-500mm Ø!

Anders, förlåt min utvikning, men Du vet hur mycket jag tycker om de sakerna jag berättat om här:)


Och häpna är det enda man kan göra!
Över lagringars prestanda och Mimmisars kunskaper - häftigt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav AnWi » 2007-10-20/07:03

Tack för alla tips och kul idéer. Kedjevax fungerade riktigt fint ocj jag fick tag i ett fabrikat som inte "skitar ner".

Konstruktionen, som jag fick i uppdrag att tillverka, är ett tombolahjul. Inte så stort men att förfärdiga på "ingen tid alls".

Funderade mycket på lagringen men hittade inget bra, som dessutom var nästan gratis. Sprang istället över en dörrstop i krom. Den monterades på hjulet, blev perfekt vinkelrätt och 22 mm i diameter. I ställningen borrade jag sedan ett 22mm hål som sandpapparades upp till lagom frigång. Denna konstruktion skall sedan ha lagom friktion.

Stearin var inte tillräckligt bra men med kedjevaxet snurrar skivan flera varv vid ett normalt drag. Perfekt!

Mimmi, vatten låter riktigt spännande men kräver antagligen kontinuerligt flöde. Det kan vara svårt att ordna till där hjulet skall användas :-)

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-10-20/18:12

Kanske inte så snabbt att ordna, men en nylonbussning kanske hade funkat?

Vill du vara überseriös, så säljer Biltema hjullager med en 4-hålsfläns i varje ände! Så behöver ni bara sätta på ett nytt hjul på lagret när det blivit nedslitet:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst