När går vi i ide?

När går vi i ide?

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-26/20:32

Fortfarande är det utmärkt väder att köra i, några plusgrader, luften är hög & fin och man slipper tvätta visiret så ofta.

Förra året körde jag sista turen med sommarmaskinen den 16 december.

Frågan är - när ställer vi in för året?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Min inställning...

Inläggav Mimmi » 2007-10-26/20:55

... för min del så är det när jag fryser för mycket. Och det gör jag redan vid många +grader. Beroende på luftfuktighet, sol/inte sol, och så vidare. Dessutom beroende på vilken mc jag har, med Röd Kalle frös jag inte ens så mycket vid 5° som jag gör med Gullan vid 10-12° och i övrigt likartade förhållanden.

Dessutom tillkommer faktorn vägsalt:mad: ! Det har hänt att det saltats på natten/morgonen och varit jättefint på eftermiddagen, men då avstår jag ändå, för JAG vill INTE ha sådant s..t på min motorcyklar!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-26/21:08

Du skulle naturligtvis inte gjort dig av med din "Röda Kalle".

Kåpan gör mycket för trivseln - desto kallare desto mer behövs den för att inte tala om betydelsen för att orka med riktiga långfärder.

För min del ökade tåligheten mot kyla betydligt då jag skippade kolhydraterna i min kost - tycker det är helt OK med minusgrader och funderar skarp på att inskaffa en mc med sidovagn avsedd i huvudsak för körning vintertid.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav *Lillan* » 2007-10-26/21:57

Gå i ide,tänker jag aldrig göra...möjligtvis dra nå´t gamalt över mig (ja-en filt alltså :p )... jag vägrar hårdnackat inse att vintern är på G.

Men visst är det kallt att köra nu...särskilt för oss som trivs bäst i skinnställ...men mjo,jag har goretex också...men det känns bara klumpigt.

Hojen ställs in,men inte av...då kan jag ju köra när jag vill ....
Den kostar inte särskilt mycket i försäkring,så för den sakens skull kan jag göra så...

Hoppas iaf för egen del,att det blir en mycket kort vinter....så man kan plocka fram den nyputsade pärlan i April,och att det faktiskt är varmt ute då.

//Lillan
Ingalill "Lillan" Nilsson
Användarvisningsbild
*Lillan*
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2007-10-03/17:38

Inläggav Albert » 2007-10-26/22:19

Ide ?!...

...snart blir det proteinfritt i luften, sommarbilsfritt på vägarna, och en hårdgallring av övriga trafikanter... -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Gjort är gjort!

Inläggav Mimmi » 2007-10-26/22:38

Thomas Jansson;22881 skrev:Du skulle naturligtvis inte gjort dig av med din "Röda Kalle".

Kåpan gör mycket för trivseln - desto kallare desto mer behövs den för att inte tala om betydelsen för att orka med riktiga långfärder.

För min del ökade tåligheten mot kyla betydligt då jag skippade kolhydraterna i min kost - tycker det är helt OK med minusgrader och funderar skarp på att inskaffa en mc med sidovagn avsedd i huvudsak för körning vintertid.


Hej!

Nej, sett det så här efteråt så skulle jag ju naturligtvis inte gjort det :( !
"Eftertankens kranka blekhet" stämmer väldigt väl in på denna min dumhet.
Någon så fin, bra och speciell mc som min käre Kalle, det kommer jag aldrig mera att finna.
Aldrig någonsin har jag ångrat mig så gruvligt över en gjord affär.
Anledningen till att jag sålde var den för min kropp alltför stumma fjädringen. Och att ersätta den specialbyggda Öhlinaren med en ny, eventuellt specialbyggd för mina krav, ansåg jag vara alltför dyrt.

Men nästa maskin skall bli en riktigt bekväm kåpförsedd maskin, antingen en K11LT eller en Panna. Så nu står mitt hopp till att jag lyckas sälja Gullan, för utan att jag fått in de pengarna kan jag inte köpa någon annan maskin.

Många positiva effekter har jag redan märkt efter det att jag började med min nya, kolhydratfattiga kost. Men ännu har jag inte märkt att jag blivit mindre frusen. Det skulle vara underbart om så blir fallet.
Jag har alltid varit frusen, redan som barn ville jag inte vara ute och leka på vintern, jag frös så hemskt. Jag trivdes mycket bättre med att vara inne med Mamma, dricka cacao, äta en vetekringla och ha det mysigt.

Sedan vet jag inte om alla mina år i VARMA miljöer, ångcentraler, turbinhallar, kraftstationer och verkstäder och annat har givit mig ännu sämre motståndskraft emot kyla.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-10-26/23:54

Albert;22885 skrev:Ide ?!...

...snart blir det proteinfritt i luften, sommarbilsfritt på vägarna, och en hårdgallring av övriga trafikanter... -;)


Amen!

Och Mimmi, du vet att du får köpa tillbaka Kalle när du vill, så köper jag en K11LT som jag inte behöver vara lika förbålt rädd om..
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-27/09:20

Albert;22885 skrev:Ide ?!...

...snart blir det proteinfritt i luften, sommarbilsfritt på vägarna, och en hårdgallring av övriga trafikanter... -;)



Bilderna är från Krystallrallyt - kommer du att åka dit i år?

Själv tittar jag efter ett lämpligt sidovagnsekipage, funderar på en ryss men det bästa vore väl någon gammal bummse?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-27/09:37

Mimmi;22887 skrev:Hej!


Många positiva effekter har jag redan märkt efter det att jag började med min nya, kolhydratfattiga kost. Men ännu har jag inte märkt att jag blivit mindre frusen. Det skulle vara underbart om så blir fallet.
Jag har alltid varit frusen, redan som barn ville jag inte vara ute och leka på vintern, jag frös så hemskt. Jag trivdes mycket bättre med att vara inne med Mamma, dricka cacao, äta en vetekringla och ha det mysigt.



Jag känner igen detta med frusenheten, själv misstänker jag att man kan ha "mikrofeber" vilket enligt min definition är en nästintill försumbar höjning av kroppstemperaturen.

Orsaken till "mikrofebern" anser jag vara alla små inflamationer som pågår i kroppen och de försvinner om man skippar kolhydraterna.

Nåväl - egna funderingar men helt klart tål jag kylan betydligt bättre med riktig mat samtidigt som huvudvärk, ledvärk, muskelvärk och allt annat diffust "värkande" i stort sett har försvunnit.

Självklart blir man på bättre humör också vilket i sin tur ökar välbefinnandet till det bättre.:rolleyes:

Visst får du din GS såld - hoppas att du fortsätter med BMW men det är inte ett självklart val.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-10-27/09:58

Jag brukar köra till det snöar men i år har en propp i benet satt stopp för detta, kunde dck inte låta bli att göra ett undantag för ruskträffen.
Sidvagn (det heter sidvagn, anm svenska petimäterförbundet) är ett mycket trevligt fordon på vintern. Jag körde själv lite grann i ett antal år. Vagnarna har kommit helt ur modet så det borde gå att hitte en för ett bra pris. Att börja bygga från början blir ganska dyrt.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-27/11:00

Old boxer;22902 skrev:Jag brukar köra till det snöar men i år har en propp i benet satt stopp för detta, kunde dck inte låta bli att göra ett undantag för ruskträffen.
Sidvagn (det heter sidvagn, anm svenska petimäterförbundet) är ett mycket trevligt fordon på vintern. Jag körde själv lite grann i ett antal år. Vagnarna har kommit helt ur modet så det borde gå att hitte en för ett bra pris. Att börja bygga från början blir ganska dyrt.


Då är det många som stavar fel - kollar man blocket så använder 90% stavningen sidovagn.

Bygga från början är helt uteslutet både vad gäller tid & kostnad.

En fördel med att välja en BMW förutom kvaliten är ju den billiga försäkringen, betalar ca 1500 kr/år för GS men bara 750 kr/år för RS.

Idealet vore ju att hitta en välanvänd BMW maskin med bra mekanik, något putsobjekt blir det inte för min del. Rätt som det är dyker det nog upp,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Ett sidospår...

Inläggav Mimmi » 2007-10-27/12:07

Old boxer;22902 skrev:...Sidvagn (det heter sidvagn, anm svenska petimäterförbundet)...


Hej!

Det heter inte enbart sidvagn, sidovagn är också fullt korrekt!
Båda varianterna finns i SAOL, den trettonde och senaste utgåvan. Ingen av de två stavningsvarianterna anges som mera "rätt" än den andra.

Skall man vara petimäter, så ska man;) .

Som en totalt onödig, men kanske kul, upplysning kan jag nämna att ett äldre (lokalt?) namn på sidovagn var "bönhôlk".
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-10-27/14:05

Sidovagn tycker jag låter bäst och det verkar vara som om de flesta tycker det.

Kan väl möjligen vara så att sidvagn var det ursprungliga men språket ändrar sig, mycket av det som på min skoltid renderade kvarsittning är idag upptaget i SAOL.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-10-27/14:55

Thomas Jansson;22904 skrev:Då är det många som stavar fel - kollar man blocket så använder 90% stavningen sidovagn.


Det var inte så allvarligt menat jag kan hålla med er. Men sidvagn är det riktiga enligt Svenska Sidvagnsklubben. Det var en lång diskussion om detta i klubben för många år sen. Nog om detta, den diskussionen ska vi inte starta här.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

På tal om ide...

Inläggav Wizzard » 2007-10-27/16:06

Så var jag ute på Bogesund idag, det är lätt att hålla hastighets begränsningarna när det ligger tätt med löv i kurvorna :)
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav SvenG » 2007-10-28/15:53

Wizzard;22922 skrev:Så var jag ute på Bogesund idag, det är lätt att hålla hastighets begränsningarna när det ligger tätt med löv i kurvorna :)


tar man grusvägen istället så spelar det inte så stor roll om det ligger lite löv eller ej i kurvorna :D
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst