Stockholms MC parkeringar

Stockholms MC parkeringar

Inläggav Albert » 2007-11-01/16:49

Det är sommar ute... (ok då... +8'C).
O jag ska in till City en sväng.
Kollade på:

http://www.trafiken.nu/Sthlm/parkering/utskrift.php?session=1193931201GFKPark&x=6581507&y=1628459
Dvs - city:

MC parkeringar som finns i kartbilden
ID STADSDEL ADRESS TIDSBEGRÄNSAT P-FÖRBUD ANTAL/LÄNGD
1 Vasastaden Barnhusgatan mittemot nr 20-22 Gäller 1/4-30/11 fredag kl 0-6
2 Vasastaden Birger Jarlsgatan nr 36 onsdag kl 0?6
3 City Brunkebergstorg mittemot nr 11 fredag kl 0-6
Övrig information: 20 meter
4 City Centralplan - södra delens östra sida 1 timme
5 Östermalm Engelbrektsgatan mittemot nr 9-11 Gäller 1/4-30/11 torsdag kl 0-6
6 City Gustav Adolfs Torg nr 20
7 Östermalm Humlegårdsgatan nr 31 Gäller 1/4 - 30/11 torsdag kl 0-6
8 City Jakobsgatan nr 22 torsdag kl 0?6
9 Vasastaden Johannesgatan mittemot nr 26-28 Gäller 1/4-30/11 onsdag kl 0-6
10 Vasastaden Kammakargatan nr 44 Gäller 1/4-30/11 fredag kl 0-6
11 City Klarabergsgatan nr 60 tisdag kl 0?6
12 City Klarabergsviadukten nr 82 1 timme
13 Vasastaden Tegnérgatan nr 40 Gäller 1/4-30/11 tisdag kl 9-12
14 Vasastaden Upplandsgatan nr 9 Gäller 1/4-30/11 onsdag kl 0-6
15 City Västra Trädgårdsgatan nr 15 Gäller 1/4-30/11 onsdag kl 0-6
16 Vasastaden Wallingatan nr 9 Gäller 1/4-30/11 torsdag kl 0-6
17 City Kungsbron mittemot nr 1 onsdag kl 0-6
18 City Kungsträdgårdsgatan nr 6 fredag kl 0-6
19 Vasastaden Luntmakargatan nr 27-29 Gäller 1/4-30/11 torsdag kl 0-6
20 City Malmskillnadsgatan nr 25 fredag kl 0-6
21 City Malmskillnadsgatan nr 46 fredag kl 0-6
22 City Malmskillnadsgatan nr 49 fredag kl 0-6
23 City Mäster Samuelsgatan nr 69 fredag kl 0-6
24 Vasastaden Norra Bantorget - södra lokalkörbanan tisdag kl 0-6
25 City Olof Palmesgata nr 9 onsdag kl 0-6
26 Vasastaden Rådmansgatan nr 70 torsdag kl 9-12, ej 15 juni - 15 augusti
27 City Regeringsgatan nr 26 tisdag kl 0-6
28 City Regeringsgatan nr 74 Gäller 1/4-30/11 tisdag kl 0-6
29 City Vasagatan nr 28
30 Vasastaden Tegnérgatan nr 23 Gäller 1/4-30/11 onsdag kl 0-6
31 City Sveavägen nr 8
32 Vasastaden Luntmakargatan nr 31 torsdag kl 0-6
33 City Sveavägen nr 13
34 City Holländargatan nr 15 Gäller 1/4-30/11 onsdag kl 0-6
35 Vasastaden Holländargatan nr 33 Gäller 1/4 - 30/11 måndag kl 9-12
36 City Wallingatan nr 35 Gäller 1/4 - 30/11 tisdag kl 0-6
37
38 City Sveavägen nr 12
39 City Mäster Samuelsgatan nr 38-42 Gäller 1/4-30/11 fredag kl 0-6
40 City Norrlandsgatan nr 2
41 City Klara Östra Kyrkogata nr 1 onsdag kl 0-6

...
Kan vi få BIL parkeringar AVSTÄNGDA sommartid i gengäld ? -;)

http://trafiken.nu/Sthlm/

Vet att SMC lobbade mkt hårt mot införande av avstängning under "vinterhalvåret" men att de inte fick gehör. Med tanke på hur få och små mc-parkeringarna är, och den osäkerhet som detta hattande skapar hos bilisten...
Stäng av bilparkeringarna sommartid! -:)

Får se om jag tvingas åka hem med oförättat ärdende precis som ifjol - den gången skulle jag till Läkarhuset på Riddargatan...

Så, vad tycker du - och vad gör du åt mc-parkeringssituationen ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-02/13:30

Albert;23218 skrev:
Så, vad tycker du - och vad gör du åt mc-parkeringssituationen ?


Hm,,, flytta ut till landet kanske skulle lösa en del problem,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav BulletStefan » 2007-11-02/13:42

Jag tycker generellt det funkar bra att parkera med MC. Det är lysande att det finns ett stort antal rutor, och att det är gratis att parkera i dem. Visst händer det att det är fullt i vissa rutor men jag har alltid hittat plats någonstans.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Lime » 2007-11-02/14:28

Jag tycker att vi ska begränsa användandet av motorcyklar så att det endast är tillåtet att köra motorcykel i trafik mellan 1 maj och 31 september. All körning på annan tid ska kräva speciellt tillstånd.

Då kommer vi ifrån alla dessa olyckor som sker i april när folk är ute och kör när det fortfarande är rullgrus ute och efter september är det ändå för kallt för att det ska gå att få upp någon rimlig temperatur i däcken. Utan rätt däckstemperatur är det för farligt att köra. Givetvis ska man kunna få tillstånd att köra mellan 1 oktober och 30 april men då med speciella däck som är anpassade för kallare väglag och med kraftiga begränsningar i hastighet (80 km/h t.ex.).
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav oskobe » 2007-11-03/11:50

BulletStefan;23263 skrev:Jag tycker generellt det funkar bra att parkera med MC. Det är lysande att det finns ett stort antal rutor, och att det är gratis att parkera i dem. Visst händer det att det är fullt i vissa rutor men jag har alltid hittat plats någonstans.



Håller med.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-11-03/11:56

På tal om MC-parkeringar i Stockholm. Jag har lagt in alla de platser som man kan finna på http://www.trafiken.nu/Sthlm/parkering/index.php i en POI fil för Garmin. Vet inte om den kommit upp på klubbens sida för GPS ännu. Om någon är intresserad så skicka ett PM till mig.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-05/10:12

För 1.0 människor som jag så fanns det tidigare en liten karta med alla MC-parkeringar i kreditkortformat som var kalas. Köpte min på MC-varuhuset men vet inte om den fortfarande finns.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-11-05/11:37

Lime;23267 skrev:Jag tycker att vi ska begränsa användandet av motorcyklar så att det endast är tillåtet att köra motorcykel i trafik mellan 1 maj och 31 september. All körning på annan tid ska kräva speciellt tillstånd.

Då kommer vi ifrån alla dessa olyckor som sker i april när folk är ute och kör när det fortfarande är rullgrus ute och efter september är det ändå för kallt för att det ska gå att få upp någon rimlig temperatur i däcken. Utan rätt däckstemperatur är det för farligt att köra. Givetvis ska man kunna få tillstånd att köra mellan 1 oktober och 30 april men då med speciella däck som är anpassade för kallare väglag och med kraftiga begränsningar i hastighet (80 km/h t.ex.).


Hmmm - jag tycker i stort att Sund förnuft ska råda - inte lagstiftning.
MC åkning anser jag inte är en vetenskap, vart man ska ha koll på däckstemperaturer och dylikt. Men med sund förnuft förstår nog alla att när det är blött eller frost är fästet sämre, och det är klokt att ta det lugnt eller lämna MC´n hemma i garaget!

Lagstiftning har vi om hjälm. Några har under senasta tiden önskad lagstiftning om Gul väst (även hundar har gul väst idag).
Jag tycker att det rimmar illa - eftersom att inga ylar om lagstiftning på att man ska ha MC klädor.
Att klä sig ordentligt, fungerar det faktisk bra baserad på sund förnuft och utan lagstiftning.

Endast min personliga åsikt...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-05/12:57

Det vore ju lätt komiskt om det var lag på hjälm och gul väst men inte på rimliga skyddskläder...
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-05/13:55

Galne Dansken;23383 skrev:Hmmm - jag tycker i stort att Sund förnuft ska råda - inte lagstiftning.
MC åkning anser jag inte är en vetenskap, vart man ska ha koll på däckstemperaturer och dylikt.


Det är inte lätt att kolla däckstempen, det kräver i princip att man stannar då och då för att känna efter. Man kan ju också tänka sig en beröringsfri givare som kanske skulle vara uppkopplad mot TSV så att de kan samla in erforderlig statistik och, på lite sikt, kanske också reglera hastigheten åt oss som funktion av väglag, typ av mc, erfarenhet, civilstånd o s v.

Dock - Lime gör sig skyldig till ett allvarligt logiskt fel då han förordar max 80 km/timme. Ökat hastighet ger som bekant upphov till mera värme så länge som hastigheten håller sig inom rimliga gränser - det är ju bekant för de flesta att däckets temp ökar till sitt maximum vid ca 250 - 275 km/h då fartvinden tar överhanden och kyler ned däcket.

Emmellertid - som Lime hävdar, det kan vara svårt att hålla tempen. Själv använder jag ett gammalt trick som jag lärde mig för länge sedan då jag plöjde åkrarna med vår gamla Fordson. Man tappar helt enkelt ur luften ur däcken, vår & höst ligger jag på cirka 1 bar medan renodlat vinterväglag kräver så lite som 2 - 3 hg.

Detta är det effektivaste sättet att hålla tempen då det lägre trycket medför att den inre friktionen i däcket ökar vilket ger ett betryggande avstånd till den sk glastemperaturen i däckets gummi (glastemperaturen kallas även för omslagsteperatur, för mera info se t ex Arvid S Pion "Gummi" utgiven på Liber).

Man får dock se upp för varma brunslock e t c vilka erfarenhetsmässigt kan förorsaka snabba punkteringar om differenshastigheten är för hög då man passerar ett avsnitt där friktionen ökar stegformat.

Hur många innerslangar har jag som ung utan erfarenhet slitit i småbitar då hastightsmätaren står på 170 medan den relativa hastigheten mot omgivningen kunnat vara så låg som 30 - 40 km/h?

Vinterkörning kräver således en hel del, det räcker inte enbart med sunt förnuft utan det krävs också en hel del avancerad vetenskap, praktiska prov och inte minst en rätt kalibrerad lufttrycksmätare för att lyckas!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-11-05/16:07

Thomas Jansson;23391 skrev:.....
Vinterkörning kräver således en hel del, det räcker inte enbart med sunt förnuft utan det krävs också en hel del avancerad vetenskap, praktiska prov och inte minst en rätt kalibrerad lufttrycksmätare för att lyckas!


Ahhh, jag kan inte förneka att du har rätt - men, med min modell "sund förnuft" anser jag att ha löst det lite smidigare - fast inte så vetenskapligt!

Varje höst, byttar jag den sommerluften i mina däck till min speciella blanding av VARM MC vinterluft. På så sätt har jag altid värme i däcken, och jag kör sålunda ganska riskfritt - när det är isfritt, på mina sommerdäck, som därmed är vinter kittad.

Sålunda finns jag årligen på klubbmöte med dom övriga MC nisser, annandag jul kl. 13:00, hos den store MC klubb; McD på Sveavägen....
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-11-05/17:07

Lime;23267 skrev:Jag tycker att vi ska begränsa användandet av motorcyklar så att det endast är tillåtet att köra motorcykel i trafik mellan 1 maj och 31 september. All körning på annan tid ska kräva speciellt tillstånd.

Då kommer vi ifrån alla dessa olyckor som sker i april när folk är ute och kör när det fortfarande är rullgrus ute och efter september är det ändå för kallt för att det ska gå att få upp någon rimlig temperatur i däcken. Utan rätt däckstemperatur är det för farligt att köra. Givetvis ska man kunna få tillstånd att köra mellan 1 oktober och 30 april men då med speciella däck som är anpassade för kallare väglag och med kraftiga begränsningar i hastighet (80 km/h t.ex.).


:) Jag har inga problem med kalla däck! Jag har bättre grepp på vintern än vad jag har på grusvägarna på sommaren.
Bild
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-05/19:17

Jag för min del har inte heller upplevt några problem med kalla däck. I varje fall inte så länge temperaturen hållit sig över -10°C. Min värsta vurpa gjorde jag under den varma halvan av året, och inte heller fanns något lösgrus att skylla på.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst