Samlade åsikter om gudstro och olja

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-25/14:54

leifbengtsson;24408 skrev:Tänkte bara att....
Jag vet av erfarenhet att många drar sig för att skriva av rädsla för
att göra bort sig eller anses som mindre begåvad..

*SNIPP*

Jag vill därför uppmuntra alla som känner texten som ett hinder
Skit i det och känn dej välkommen !!

Är det nåt vi andra inte fattar får vi väl fråga.


Det där skriver jag gärna under på!

För egen del försöker jag vårda det egna språket, byråkrat som jag är, men skulle aldrig komma på tanken att hugga på stavfel eller andra "skönhetsmissar". Jag vet aldrig om det sitter en nysvensk eller någon med dyslexi i andra änden.

Sedan kan det vara skoj att kubbas när någon av de man "känner" gör en miss som ger inlägget en helt ny mening...

Känns angeläget att inte form och yta (eller mc-typ!) avgör om man ska känna sig välkommen här! På de tekniska sidorna är vi för övrigt många som predikar att "det finns inga dumma frågor!"...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Jag ger (äntligen) upp!

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/16:31

Jag fick nedanstående tillsänt som "privat meddalande";

[COLOR="Blue"]I all uppriktig välmening vill jag, istället för att anmäla ditt inlägg, ge dig möjligheten till självreflektion.

I ditt inlägg i OT-tråden om gud och olja som du avslutar med
"Skärpning gnällspikar och nästa gång ni känner er irriterade kan ni väl gå till kylskåpet och knappra lite på en rökt makrill, klå upp partnern eller byta jobb istället för att förpesta miljön här. Bra för forumet och er själva!!!"
framstår du själv som en oerhörd gnällspik med drag av forumpolis!

Vänliga hälsningar

Michael Fored[/COLOR]

Jag är inte ett dugg upprörd eller förbannad men kan bara återigen konstatera att det är för lågt till tak i detta forum.

Det vilar något sjukt över det hela, moderatorer som avslutar sin tid med "fingret" medan andra hänger ut forumdeltagare som yrkesprovokatörer samt detta återkommande petande & käbbel om minsta skitsak.

Det skall vara roligt att delta - det är det inte här!

Lycka till!:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-25/17:16

Har jag tolkat meddelandet till dej rätt om jag översätter det till:
Den som sa det han va det!

Så brukade mina ungar säga när nån "feset".
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-25/17:31

Thomas Jansson;24412 skrev:
Jag är inte ett dugg upprörd eller förbannad men kan bara återigen konstatera att det är för lågt till tak i detta forum.

Det vilar något sjukt över det hela, moderatorer som avslutar sin tid med "fingret" medan andra hänger ut forumdeltagare som yrkesprovokatörer samt detta återkommande petande & käbbel om minsta skitsak.

Det skall vara roligt att delta - det är det inte här!

Lycka till!:D


Sorgligt om du ger upp, Thomas..... dina inlägg livar upp, och får i alla fall mig att stundom dra rejält på smilbanden. Dessutom händer det tättsomoftast att det finns en hel del allvar och tänkvärdheter i det du skriver - humor är ett alldeles förträffligt redskap att nå fram med ett budskap eller en åsikt, utan att någon ska behöva känna sig trampad på tårna eller angripen (då räknar jag inte rena sarkasmer som humor, men sarkasm är väl ungefär det som är längst bort från det Janssonska tangentbordet).
Jag tycker också det är trist, om takhöjden ska vara så begränsad att kloka (eller stolliga, för den delen!) inlägg i lättsam, underhållande stil blir föremål för invändningar och 'pekpinnar'.
Jag har tyckt mig märka, att några här på forumet har sorgligt låg toleranströskel, och verkar vilja att bara rena, torra fakta framförda med formella formuleringar ska få förekomma. Att skoja lite med varandra, samhällsföreteelser i allmänhet och MC-relaterade spörsmål i synnerhet, verkar vara ett 'oönskat beteende'. OK, låt vara att man kanske ska hålla sig någorlunda till ämnet i teknikrelateradetrådar, men om man nu har ett OT-forum måster det väl åtminstone där tolereras ett visst mått av utsvävningar, raljerande, svamlande, fabulerande, vänskapligt munhuggeri och till och med 'spammande' - den som är road kan läsa, den som inte är road kan låta bli OT-avdelningen och hålla sig till faktatrådarna.
För mig är det värt oerhört mycket att ta del av olika skribenters utvsävningar i cyberrymden - vi behöver väl för fasen inte vara så väluppfostrade och "PK" att vi inte kan tillåta oss lite allmänt filosoferande, historieberättande, skrävlande och humor?

Jag håller på dig, Thomas. Och jag håller på alla andra Forumister, som inte räds 'torrbollarnas' moraliserande och pekpinnar, utan oförtrutet bidrar med ouppfostrade, kloka, galna och tänkvärda inlägg i precis den anda som grasserat här på OT den senaste tiden. Här läst det mesta, och inte en enda gång slagits av tanken att något olämpligt skrivits. Jag kan inte låta bli att tänka tanken - kan det vara så, att (den tillfälliga?) avsaknaden av moderator fått oss att omedvetet skärpa till oss, samtidigt som vi vågar tillåta oss lite utsvävningar?

Snälla ni som administrerar Forumet - tänk till lite, och försök se värdet av skribenter som vågar ta ut svängarna. Gillar man inte det som skrivs, är det bara att låta bli att läsa - att reta sig på stil, innehåll eller omfattning av inlägg är i mina ögon slöseri med tid och kraft, så länge inga av de grundläggande principerna för Forumet kränkts.
Riskerar man åthutning för minsta lilla, skrämmer det garanterat bort människor (just människor, av kött och blod och med känslor och åsikter och idéer och kunskaper) som skulle kunna bidra med mycket, men som tröttnar och söker sig någon annanstans, där dom uppskattas!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/17:47

leifbengtsson;24414 skrev:Har jag tolkat meddelandet till dej rätt om jag översätter det till:
Den som sa det han va det!

Så brukade mina ungar säga när nån "feset".


Visst - man kan tolka det på det viset om man vill och det kan väl göra detsamma. Jag känner dock inte mig särskilt träffat av anklagelsen av att vara någon gnällspik själv - det är nyanserna i åtgärderna som jag saknar samt attityden på forumet som kunde vara lite annorlunda!

Jag reagerar oxå på att alltmer på forumet börjar gå ut på hur man skall undvika varandra och då är man snett ute.

Skall erkänna att jag inte ens är medlem i BMW-klubben, inbetalningen var nära att verkställas efter en lång betänketid då den låg i systemet för utbetalning men blev parkerad då Lime hoppade av.

Eftersom jag nu nämde Lime med namn vilket egentligen är emot mina principer skall jag ivrigt påpeka att jag inte har något emot honom. Tvärtom, jag har roat mig med att titta igenom gamla inlägg och mitt intryck av honom är att det är en hyvens karl med glimten i ögat som helt enkelt tröttnade av utmattning.

Däremot så ger inger tillbakablicken i gamla inlägg inget framtidshopp, samma käbbel, samma gnäll har det varit under lång tid - det är inget nytt som kommit upp till ytan nu!

Det blev således ingen ny klubb-medlem denna gång men jag tycker att det har varit intressant att titta in här en stund- en del nya bekanta har det också blivit och det är kul!

Sköt om er!:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/18:04

gunnare;24416 skrev:Sorgligt om du ger upp, Thomas..... dina inlägg livar upp, och får i alla fall mig att stundom dra rejält på smilbanden. Dessutom händer det tättsomoftast att det finns en hel del allvar och tänkvärdheter i det du skriver - humor är ett alldeles förträffligt redskap att nå fram med ett budskap eller en åsikt, utan att någon ska behöva känna sig trampad på tårna eller angripen (då räknar jag inte rena sarkasmer som humor, men sarkasm är väl ungefär det som är längst bort från det Janssonska tangentbordet).


Tack Gunnar!
Det är ju kul att höra att man inte bara har ställt till en massa förtret!

Jag tittade in på din profil och konstaterar att vi är årsbarn och således var med på den tiden då det inte var hjälmtvång. Själv körde jag en del utan hjälm då det begav sig men även nuförtiden händer det att jag kör en bit utan för säkerhets skull.

Undrar om det var detta som gjort att de flesta i vår egen ålder har torkat bakom öronen eller är det bara åldern och livserfarenheten som gjort att vi kanske vågar ta ut svängarna lite extra samtidigt som våra tår har fått lite mera hud på ovansidan med åren?

Själv kommer jag ingalunda att tystna - jag har ju större delen av mitt levebröd genom tangentbordet och då kanse är lite mera "seriös" men jag deltar naturligtvis i många andra samanhang på nätet.

Just nu filar jag på en "skröna" där jag försöker utröna om det finns något samband mellan det att den svenska slavhandeln upphörde medan den allmänna skolplikten infördes ungefär samtidigt. Var det en tillfällighet eller var skolplikten möjligen bara ett mera humant sätt att skaffa fram lydig arbetskraft på?

Den kommer om någon vecka och jag behöver väl inte påpeka att den plats där resonemanget skall utvecklas saknar moderatorer! Det är nog säkrast för med den måttstock som gäller här skulle jag "bannas" på livstid med enbart vatten & bröd,,,,,

Man vet aldrig - kanske några av er hittar dit,,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Helt OT

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-25/18:34

Det blev kanske lite missriktat det jag skrev,,sorry.

Men det verkar vara en kul infallsvinkel på skolans värld.
Kan väl bara tipsa dej om en bok jag har i hyllan:
"Den dolda läroplanen" från 81 verkar vara nåt ditåt du
vill vinkla det.

Berätta gärna mer
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/19:07

leifbengtsson;24422 skrev:Det blev kanske lite missriktat det jag skrev,,sorry.

Men det verkar vara en kul infallsvinkel på skolans värld.
Kan väl bara tipsa dej om en bok jag har i hyllan:
"Den dolda läroplanen" från 81 verkar vara nåt ditåt du
vill vinkla det.

Berätta gärna mer


Ännu vet jag inte om "Den dolda läroplanen" som du nämner är en kritisk skrift eller inte men det räcker långt att titta i den ordinarie läroplanen för att hitta underlag till en "stöllig" skröna!

Som du säkert förstår så är det ingen större idé att föra ett resonemang här!

Däremot så kan jag väl avslöja att jag har rätt så många år i skolan som erfarenhet - det var nämligen så att när jag var liten betraktades jag som rätt korkad och för att bevisa att så inte var fallet avlade jag den ena examinan efter den andra.

Jag upplevde dock att den långa tiden i skolan inte hjälpte - visserligen blev jag med tiden mer och mer betraktad som en studerad man och erhåll också ett visst anseende för detta men jag blev också skitviktig, intolerant samt odräglig för min omgivning då jag lade mig i allt de företog sig. Till slut så behövde jag inte ens byta skor då jag faktiskt svävade ovanför alla andra och därför aldrig slet på sulorna och mina gamla vänner började undvika mig.

Det tog flera år att avprogramera mig så att mina vänner vågade komma tillbaka men nu känner jag mig helt botad och aktar mig noga för att göra om samma misstag igen!:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-11-25/22:02

Thomas lyckas finna kombinationen av humor, bitska komentarer och stolliga ideer utan att hoppa på någon enskild person.
Precis vad forumet behöver.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-26/00:59

Först av allt vill jag uppmana dig Thomas att försöka härda ut lite till här!

Jag har länge envisats med att blunda för diverse tråkmånsar och takläggare som verkar vilja ligga på rygg på golvet när de spikar upp innertaket... :D
Det känns skönt med en eller annan själsfrände i motståndskampen....


Thomas Jansson;24381 skrev:Vad gäller förhållandet till "mänskliga smörjmedel" anses ju drickandet leda till fördärv vilket till vissa delar nog oxå är sant. På den tiden då Sverige var katolskt var det vanligt att prästerna efter sin predikan bytte om och blev bartenders - en ansenlig del av deras inkomster kom av just detta hastiga yrkesbyte. Dessutom så hade allmogen "fri lejd" från den kombinerade kyrkan & baren så de riskerade inga påföljder för att de var duktigt berusade på hemvägen.


Jag har vid några tillfällen tidigare konstaterat att en hel del av den inställningen lyckligtvis lever kvar inom just det samfundet. Där är man inte totalt förklämd när det handlar om goda drycker. Det är så att även alkoholdryckerna ses som något Gud skapat och som människorna kan njuta ansvarsfullt av utan att det ses som något ont. Betänk att Kristus själv förvandlade vatten till vin...
Det är att missbruka Guds gåvor som är ont.

Jag har under församlingens familjeläger varit med om att vi vuxna suttit på kvällen/natten och tillsammans med prästen diskuterat djupa religiösa spörsmål, alltmedan nivån i ett batteri 'bag in box' sjunkit.....

Likaså är det inte krångligare än att när sakristanen glömt ta med nattvardsvin, så gick han bara till närmsta 'bag in box' och hämtade en skvätt vin (det råkade just den gången vara den av undertecknad till knytkalaset medförda lådan med 'Blue Nun')....

Lite mer av just den stämningen skulle jag gärna se här.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Alla gör så gott de kan. Kunde de bättre, gorde de bättre!

Inläggav runeo » 2007-11-26/08:21

xxxxxxxxxxxxx;24412 skrev:Jag fick nedanstående tillsänt som "privat meddalande";

I all uppriktig välmening vill jag, istället för att anmäla ditt inlägg, ge dig möjligheten till självreflektion.

I ditt inlägg i OT-tråden om gud och olja som du avslutar med
"Skärpning gnällspikar och nästa gång ni känner er irriterade kan ni väl gå till kylskåpet och knappra lite på en rökt makrill, klå upp partnern eller byta jobb istället för att förpesta miljön här. Bra för forumet och er själva!!!"
framstår du själv som en oerhörd gnällspik med drag av forumpolis!

Vänliga hälsningar

yyyyyyyyyyyyyyy

Jag är inte ett dugg upprörd eller förbannad men kan bara återigen konstatera att det är för lågt till tak i detta forum.

Det vilar något sjukt över det hela, moderatorer som avslutar sin tid med "fingret" medan andra hänger ut forumdeltagare som yrkesprovokatörer samt detta återkommande petande & käbbel om minsta skitsak.

Det skall vara roligt att delta - det är det inte här!

Lycka till!:D


Det börjar kännas på forumet som när jag krupit under golvet i "torpargrunden" och försökt ta mig fram utan att bli förbannad. Det hakar i, jag fastnar blir blåslagen. Jag blir vansinnig istf vän-sinnad!

I hela OT-forumet borde väl em smiley för "klackspark" anses vila över hela texten, utan att den är utskriven.

Jag tror att det är en hel del människor här som inte är uppfostrade i "tokprat" och vänskapligt skoj.

Det finns så många lättälskade människor här, att man ska kunna ha överseende med de som "inte förstått"!

Må bra och ge inte upp så länge som minst 1 av 4 känns som en kompis. Å dom är så bra att vi kan inte överge dom.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-26/09:23

Marie;24439 skrev:Först av allt vill jag uppmana dig Thomas att försöka härda ut lite till här!,,,,,,,,,,,

Likaså är det inte krångligare än att när sakristanen glömt ta med nattvardsvin, så gick han bara till närmsta 'bag in box' och hämtade en skvätt vin (det råkade just den gången vara den av undertecknad till knytkalaset medförda lådan med 'Blue Nun')....

Lite mer av just den stämningen skulle jag gärna se här.......


Själv dricker jag numera aldrig "bag-in-box" av två skäl. Dels får man lättare huvudvärk av den förpackningsformen då det lättare slinker ned lite mer än vad det skulle ha gjort med flaskor. Den andra orsaken är att jag tycker att det smakar påtagligt sämre än flaska, just vita viner tror jag är känsligare än röda. Jag har gjort provet med just med den Blå Nunnan som jag gillade innan jag övergick till enbart röda viner.

Min praktiska erfarenhet av den katolska kyrkan är noll - däremot så har jag flera olika vänner som tillhör Jehovas Vittnen vilka jag alla har träffat genom olika arbetsplatser och ingen av dem har något emot förädlade drycker så länge som de inte missbrukas. En av dem är nykterist, en före detta missbrukare medan den 3:e är måttlig i sitt intag.

Jag vill också passa på att nämna att dessa Vittnen är mycket frisinnade till sin läggning och jag har haft många intressanta samtal om religion & samhällsfrågor med dem, de är mycket pålästa och jag tror de kan betydligt mera än de flesta andra av oss.

Dessutom så har ingen av dem någonsin börjat diskutera religion utan att det skett på mitt iniativ - många vill kanske hävda att dessa Vittnen upplevs som lite påstridiga men det är absolut inte min erfarenhet! :rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-26/09:59

RuneO;24441 skrev:Det börjar kännas på forumet som när jag krupit under golvet i "torpargrunden" och försökt ta mig fram utan att bli förbannad. Det hakar i, jag fastnar blir blåslagen. Jag blir vansinnig istf vän-sinnad!

/Rune


Det var en utmärkt liknelse - kanske har jag dessutom fel då jag pratar om takhöjden om det i själva verket är så att vi kanske befinner oss under golvytan?

Annars när jag själv kryper under huset tänker jag mest på de som utförde Vietas-kuppen där de kröp under huset och hittade den spik som de tidigare slagit in inifrån - där kassaskåpet med lönerna stod.

Hela härligheten skulle sättas upp som pjäs hos Norrbottens-teatern - hur gick det, är det någon som sett den?

Det skulle ju vara intressant att veta om de spekulerade i vem som gjorde kuppen - en del hus i Norra Norrlands inland är ju mer påkostade än andra och det finns ju många som av dem som bor i dessa som förhördes när det begav sig,,,,,,:cool:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-26/14:28

RuneO;24441 skrev:Det börjar kännas på forumet som när jag krupit under golvet i "torpargrunden" och försökt ta mig fram utan att bli förbannad. Det hakar i, jag fastnar blir blåslagen. Jag blir vansinnig istf vän-sinnad!

/Rune


Det börjar kännas som om forumet har blivit ett hängaround för skrivnödiga som borde skaffa sig en blogg istället...

Har inte orkat läsa allt som har skrivits de senaste dagarna men ibland låter det som taget rakt ur sandlådan "om inte jag får skriva som jag vill så tänker inte jag vara kvar här". Syftet med ett forum under klubbens fana kan ju inte vara att skriva romaner i OT.. utan att hjälpa varandra med just det klubben sysslar med. Nu när ytterligare en moderator lägger av riskerar vi helt enkelt att forumet försvinner för Klubben kan inte stå för ett forum som inte administreras..

/spiff
Jörgen I Larsson
 

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst