Samlade åsikter om gudstro och olja

Inläggav Sportster » 2007-11-18/17:32

Med risk för att prata ordbajs måste jag ändå nämna den överraskning
jag fick när det stod "Jesus Died For You" i slutet av "oljebibeln"!!
Visste först inte vad jag skulle tro, men texten var tydligen seriöst menad.
Förstår bara inte vad detta har för koppling till smörjolja. :confused:
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Nej, ...

Inläggav Mimmi » 2007-11-18/17:41

Sportster;24044 skrev:Med risk för att prata ordbajs måste jag ändå nämna den överraskning
jag fick när det stod "Jesus Died For You" i slutet av "oljebibeln"!!
Visste först inte vad jag skulle tro, men texten var tydligen seriöst menad.
Förstår bara inte vad detta har för koppling till smörjolja. :confused:


... det gör inte jag heller! Visserligen används helig olja, Chrisma, inom Katolska kyrkan. Men att blanda in det i en motoroljetråd tycker jag är att ta i lite väl mycket. Dessutom tror jag inte att Chrisma är mineralolja... Men från USA kan man vänta sig det mesta:) :eek:
Om man har en "riktig" Adobe Acrobat, alltså inte enbart Acrobat Reader i datorn kan man ju ta bort sidor i ett pdf -dokument, och sedan spara filen i sin egen dator.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-18/20:44

Sportster;24044 skrev:Med risk för att prata ordbajs måste jag ändå nämna den överraskning
jag fick när det stod "Jesus Died For You" i slutet av "oljebibeln"!!
Visste först inte vad jag skulle tro, men texten var tydligen seriöst menad.
Förstår bara inte vad detta har för koppling till smörjolja. :confused:


Det var verkligen illa, men författaren kanske helt enkelt inte hade tänkt på att hans skrift skulle komma till detta forum´s kännedom?

Det är väl en sak att prata smörja i kyrkan men att prata kyrka i smörjan är väl ändå att överskrida vad som är lämpligt?

Nu ligger visserligen pdf-filen hos Wermdö-bikers, jag tittade lite i deras aktivitetskalender och särskilt många kyrkliga aktiviteter såg jag inte till där så de är säkert oskyldiga.

Jag känner dock till författarens egna hemsida och kommer att kontakta honom omgående för att utdela en verbal knäpp på via mail så kanske vi slipper se liknande tilltag framöver!;)


Ps
Förfarandet, med lite reklam för Jesus eller religion överhuvudtaget är ganska vanligt i USA.
Man kan dessutom ganska ofta träffa på hyllningar till bortgångna, kan vara sin älskade katt eller hund, fru, make eller föräldrar o s v - förekommer så ofta på många hemsidor & böcker att man inte tänker på det efter ett tag.

Även något så osvenskt som att hylla sin familj är vanligt, det är ju inget ovanligt att en bok inleds genom att författaren förklarar att det är hans underbara fru eller make, guds största gåva som gjort hela boken möjlig o s v, o s v.

Man kan visserligen, ta bort delar av innehållet i en fil som denna men då gör man sig skyldig till intrång i författarens upphovsrättsliga intentioner! Dokument som detta brukar ju spridas gratis men under förutsättning att det inte förändras vare sig till innehåll eller utformning!
Ds
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sportster » 2007-11-18/21:45

Thomas Jansson;24059 skrev:
Jag känner dock till författarens egna hemsida och kommer att kontakta honom omgående för att utdela en verbal knäpp på via mail så kanske vi slipper se liknande tilltag framöver!;)



Gôtt, Thomas!!
Ge honom riktigt med smörj...:cool:
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-19/23:15

Nu är ni väl gnetiga i överkant!
En privatperson som delar med sig av sin kunskap har väl full rätt att dela med sig även av sin åsikt och tro?!
För övrigt är väl en hel del oljetrådar här på Forum betydligt tydligare exempel på övertro, misstro mot fakta, total-bluffade själar, tillbedjan av Mammon samt talibansk fanatism än vilket värmländskt tältmöte som helst!

Jesus lever!
Dessutom tror jag på Biltemas oljor...

Pilutta er! ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-20/00:13

Guzzi-Leif;24105 skrev:Nu är ni väl gnetiga i överkant!
En privatperson som delar med sig av sin kunskap har väl full rätt att dela med sig även av sin åsikt och tro?!
För övrigt är väl en hel del oljetrådar här på Forum betydligt tydligare exempel på övertro, misstro mot fakta, total-bluffade själar, tillbedjan av Mammon samt talibansk fanatism än vilket värmländskt tältmöte som helst!

Jesus lever!
Dessutom tror jag på Biltemas oljor...

Pilutta er! ;)


Jag håller med dig G-L till 100%!

Jag och Mimmi hymlar ju knappast med vår kristna tro här på forumet, utan den flikas in i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang.

Likaså hymlar vi inte med faktumet att vi tillhör den konfession som biskop Hubertus påstod att är överrepresenterad på två ställen i det svenska samhället. Svenska Akademin och fängelserna... :D

Jag skulle vara böjd att säga att det i så fall numera är tre ställen....
Räknat i relation till antalet inlägg så är nog BMW-klubbens forum numera det tredje... :p

Att jag sen personligen har lite svårt för amerikansk 'halleluja-kristendom' är en annan sak men jag respekterar deras rätt att i alla tänkbara sammanhang uttrycka den, så de där sidorna i oljebibeln skulle inte störa mig om jag nu hade kunnat dechiffrera den...:o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Instämmande och en fråga...

Inläggav Mimmi » 2007-11-20/00:17

Guzzi-Leif;24105 skrev:Jesus lever!
Dessutom tror jag på Biltemas oljor...

Pilutta er! ;)



Hej Leif!

Ditt påstående om Jesus instämmer jag helt i, men det är väl allom bekant.

Beträffande Biltema´s olja undrar jag vilken av sorterna Du använder i Din R1150:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-20/01:40

Visst var det så att Jesus tillbringade sista netten på Oljeberget..eller
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-20/02:11

Religiös övertygelse beror på var man är född eller..
Som min son sa: Same shit but different...när vi umgås med vänner
i Gambia.
Visst var det så att Jesus tillbringade sista natten på Oljeberget..eller
Vid konfirmationen hemma ve frågade man om jesus sista natt:
Åk ni före på era mopeder så kommer jag efter på knarren .
Var skulle han då?? Oljeberget var svaret..
Man trodde väl att han körde oljeblandat i Göinge skogarna i min ungdom.

I vilket fall..har man lämnat sitt liv till en gud har men gett upp för tidigt..
eller skaffat nån att skylla på. Trägud eller annan.
Om man inte tror på sig själv vem skall då göra det???

Jag tror att jag uppnår nirvana om jag lyckas förstå min sambos
(sedan 30 år) alla krypterade önskningar.
Å andra sida omkommer jag hellre i 150 i vänstekurva
än avlider i en våningssäng
Män är från Mars och kvinnor är från Venus ..det är nog så
Men min sambo gillar K1200LT lika mycket som jag
så visst kan det vara så att tekniken är universell.
Är det nån som vill hänga på till spanien på mc över JUL förresten??
Man blir inte klokare men i vart fall inte sämre.
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-20/07:19

Mimmi;24111 skrev:Hej Leif!

Ditt påstående om Jesus instämmer jag helt i, men det är väl allom bekant.

Beträffande Biltema´s olja undrar jag vilken av sorterna Du använder i Din R1150:confused:


Helsyntet 5W-50.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/08:35

Till att börja med så kan man ju tycka att kombinationen gudstro och olja är rätt så osannolik men åsikter om oljan´s egenskaper innehåller ofta så mycket tyckande och tro att den till stora delar kan liknas vid en religiös debatt.

Om man tror att Jesus lever eller inte är väl en personlig åsikt, själv har jag aldrig i "modern" tid blivit störd av att någon är troende - tiden då ambulerande predikanter nästan bröt sig in hemmet för att försöka frälsa dess innevånare på ett mer eller mindre våldsamt sätt är tack och lov förbi för rätt så länge sedan.

Däremot så kan man kanske bli lite fundersam på vad som fortfarande händer i skolorna, eleverna på vissa skolor tillåts t ex inte eleverna att bära ett halssmycke med Tors hammare medan det går bra med ett kors? Nu tror jag inte att eleverna som är mellan 10 - 16 år lägger in några djupare värderingar i sitt val av symboler men om så vore fallet kan man ju undra varför den ena inriktningen anser att de skall ha ett tolkningsföreträde före de andra?

Och varför skulle det vara finare att tro på Jesus än på Tor och hans kompisar?

Religionen kan dock vara facinerande som företeelse, vad var det som gjorde att just storyn om just Jesus vann? Det lär ha funnits cirka 300 liknande historier att välja på.

Och varför har vi i sverige anammat en religion som urprungligen utövades av judarna?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sportster » 2007-11-20/14:43

Oj, här har tydligen modererats!
Det var som attan, trodde inte nåt anstötligt skrivits...:confused:
Men som tidigare skrivits om censurerade inlägg borttagna av moderatorn,
så borde väl nåt PM skickas till de som blivit censurerade!
Bara så man vet och förstår!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Marie » 2007-11-20/15:16

Sportster;24147 skrev:Oj, här har tydligen modererats!
Det var som attan, trodde inte nåt anstötligt skrivits...:confused:
Men som tidigare skrivits om censurerade inlägg borttagna av moderatorn,
så borde väl nåt PM skickas till de som blivit censurerade!
Bara så man vet och förstår!


De 'saknade' inläggen har fått bilda en ny tråd. Ett ingrepp som sannolikt inte företagits med trådskaparens intention för ögonen utan utfört av moderator/administrator med överdrivet ordningssinne.

/edit/ Nu har Mimmis inlägg flyttats så jag har tagit bort den delen av kritiken.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/15:18

Sportster;24147 skrev:Oj, här har tydligen modererats!
Det var som attan, trodde inte nåt anstötligt skrivits...:confused:
Men som tidigare skrivits om censurerade inlägg borttagna av moderatorn,
så borde väl nåt PM skickas till de som blivit censurerade!
Bara så man vet och förstår!



Nej det tror jag inte - däremot så har delar av tråden flyttats till en egen avdelning "Samlade åsikter om gudstro och olja" under OT. Förmodligen avser den nya rubriken andra oljor än den som används i motor, växellåda o s v.

Jag kan bara tolka ändringen så att de flyttade inläggen anses så viktiga att de förtjänar en egen plats även om flyttningen medför ett märkligt avbrott i en, i alla fall för mig, helt normal tråd även om den svajade till lite.

Om du inte redan har dubbla bildskärmar rekommenderas detta då det blir enklare att följa med i båda trådarna samtidigt, det ju inte så enkelt att följa en eventuell fortsättning då man inte riktigt kan vara säker på vart den kommer att ske,,,,:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-11-20/15:34

Thomas Jansson;24120 skrev:Om man tror att Jesus lever eller inte är väl en personlig åsikt, själv har jag aldrig i "modern" tid blivit störd av att någon är troende - tiden då ambulerande predikanter nästan bröt sig in hemmet för att försöka frälsa dess innevånare på ett mer eller mindre våldsamt sätt är tack och lov förbi för rätt så länge sedan.


Jag har i modern tid varit utsatt för det slags 'missionärer' som du syftar på, och som man nästan handgripligen måste lyfta ut, så inte är de utdöda ännu.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sportster » 2007-11-20/15:39

Guzzi-Leif;24119 skrev:Helsyntet 5W-50.


Kör själv mycket på Biltemaoljor, och hoppas inte de
kommer att ge mig den sista smörjelsen...
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/16:05

Marie;24155 skrev:Jag har i modern tid varit utsatt för det slags 'missionärer' som du syftar på, och som man nästan handgripligen måste lyfta ut, så inte är de utdöda ännu.


En del, Marie, behöver kanske både mera och intensivare vägledning än andra?

Eller också så är det så att jag bor så avsides att de inte anser att det lönar sig? Som en liten parantes, gården som är högt belägen heter följdaktligen "Där Uppe" medan den lägre grannen helt logiskt har sin logi de corps "Där Nere". Jag kan lova dig att detta har orsakat en hel del intressanta förvecklingar, speciellt då man har med Stockholmsföretag att göra och man presenterar sig med både namn och adress,,,,

Eller också får du kanske inte någon hjälp av dina grannar?

När jag var liten så hade vi en granne som lite lindrigt sagt hade en del problem med sin omgivning, särskilt allergisk verkade han vara mot kronofogdar, poliser och socialtjänst. Yrkesgrupper med vilka han alla hade ett ganska intensivt umgänge med.

En sen lördagseftermiddag slumpade det sig så att vi fick besök av en lång prästklädd herre som nästan tillgrep milt våld för att intressera min far för bibelns innehåll. Det knackar nu på dörren precis som prelaten hade ställt sig på tå för att ytterliggare öka sin trovärdighet.

Det är ingen tvekan om vem det var som ville in - vår granne som dessutom brukade "läska" sig lite extra på helgerna.

Av förståeliga skäl vill min far inte ha detta besök men vår granne fann sig inte i detta utan slog helt sonika in rutan och öppnade dörren utifrån genom att stoppa in den något blodiga näven mellan glasskärvorna.

Ett tumult utan like uppstod då vår granne fick klart för sig varför han inte blev insläppt - predikanten lyckades fly och jag kommer aldrig att glömma när han sprang från huset med den långa, svarta kappan stående rakt ut.

Vår granne flyttade strax efteråt, lugnet på gatan kom tillbaka men det gjorde inte mannen med biblarna och den svarta kappan,,,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/16:26

Sportster;24156 skrev:Kör själv mycket på Biltemaoljor, och hoppas inte de
kommer att ge mig den sista smörjelsen...


Sportser, kan vi inte försöka vara lite seriösa i den här nyöppnade tråden så att den inte behöver splittas igen - motorolja hör hemma i den andra tråden!:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

På förekommen anledning...

Inläggav Mimmi » 2007-11-20/16:55

... meddelas härmed att jag ICKE begärt någon förflyttning av inlägg i denna, av undertecknad skapade tråd.
Efter det att jag lagt in länken till "Oljebibeln" ansåg jag det icke vara hundraprocentigt nödvändigt att svara enbart strikt oljetekniskt, utan menade att ett visst mått av fritt skrivande ej fördärvade trådens intention.

Men eftersom moderator ansåg annorlunda skapades en ny tråd.
Dock gjorde vederbörande ett förbiseende i denna process, enär han icke även förflyttade mitt eget inlägg, inlägg nr fyra i tråden, till den nya platsen. Med åberopande av detta faktum, hemställer jag om att ovannämnda av mig författade inlägg även det förflyttas till den nya av Moderator skapade, och kanske mera passande tråden med sin i sammanhanget, vad avser innehållet, relevanta rubrik.

OBSERVERA! Det av mig i ovanstående stycke omnämnda inlägg nro fyra återfinnas numera som inlägg nro två i denna tråd, dit moderator haft vänligheten att förflytta de meromförtalta inläggen.

Kinna, dag som ovan

Teckna jag högaktningsfullt:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-20/17:02

Sportster;24156 skrev:Kör själv mycket på Biltemaoljor, och hoppas inte de
kommer att ge mig den sista smörjelsen...


Jag använder icke sällan Biltemas 15W-50 helsyntet till bil , men det var inte detta jag egentligen skulle skriva här.

Det där med den 'sista smörjelsen' är ju ofta behäftat med missuppfattningar och sammanblandning. Den sista smörjelsen heter egentligen 'de sjukas smörjelse'. Man behöver inte befinna sig i yttersta livsfara för att få ta emot detta sakrament, utan det räcker med att man närmar sig livsfara genom sjukdom eller ålderdomssvaghet [url="http://www.katekesen.se/kkk1499-.htm"](Katekesen §1514[/url]). Man kan också få detta sakrament flera gånger (§1515). Själv har jag redan fått det två gånger (22 mars 2005 & 26 augusti 2007), och jag är idag vid tämligen god vigör. När man verkligen är på väg att lämna detta livet erbjuder kyrkan dessutom eukaristin som färdkost (viaticum). Se Katekesen §1524.

Det framgår dessutom klart av Katekesen §1513 att den olja som används skall vara olivolja eller annan olja som härstammar från växtriket, så Biltema helsyntet 15W-50 torde inte kunna komma ifråga... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Ett instämmande och ett jaså...

Inläggav Mimmi » 2007-11-20/17:13

Thomas Jansson;24120 skrev:Till att börja med så kan man ju tycka att kombinationen gudstro och olja är rätt så osannolik men åsikter om oljan´s egenskaper innehåller ofta så mycket tyckande och tro att den till stora delar kan liknas vid en religiös debatt.

Om man tror att Jesus lever eller inte är väl en personlig åsikt, själv har jag aldrig i "modern" tid blivit störd av att någon är troende - tiden då ambulerande predikanter nästan bröt sig in hemmet för att försöka frälsa dess innevånare på ett mer eller mindre våldsamt sätt är tack och lov förbi för rätt så länge sedan.




Hej!

I det första av mig citerade uttalandet instämmer jag helt och hållet. Motorolja är för många väldigt mycket tyckande, förknippat med väldigt lite faktaunderlag och vetande. ;) :)

Däremot beträffande Ditt andra påstående så är det inte allmängiltigt, tyvärr. Här är det inte ovanligt att såväl Jehovas Vittnen som Mormoner vandrar runt och (försöker) missionera. Till mig kommer de dock inte numera, jag har tydligt förklarat var jag hör hemma inom kristendomen, och således icke är ett färn är intresserad av deras läror.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/17:25

Mimmi;24161 skrev:,,,,,,
Dock gjorde vederbörande ett förbiseende i denna process, enär han icke även förflyttade mitt eget inlägg, inlägg nr fyra i tråden, till den nya platsen. Med åberopande av detta faktum, hemställer jag om att ovannämnda av mig författade inlägg även det förflyttas till den nya av Moderator skapade, och kanske mera passande tråden med sin i sammanhanget, vad avser innehållet, relevanta rubrik.

Kinna, dag som ovan

Teckna jag högaktningsfullt:


Önskar enkom uttrycka mig mitt gillande till omflyttningarna, samt inte minst, ge uttryck för min stillsamma beundran för de dubbla trippelkommateringarna för vilkas förekomst jag är särskilt svagsint för!

Detta medför 4:) av 5:) möjliga från min sida!

För övrigt hörde jag att Grönköpings Vekoblad sökte nya förmågor - har du sökt ännu? Jag skall skicka en blänkare till dess redaktör, herr Blix så kanske vi kan lyfta, om än ett litet, gage för våra ansträngningar,,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

När katten är borta .....

Inläggav Michael Fored » 2007-11-20/17:39

Uppförande på ett Internetforum
Iakttag vanlig nätetikett; håll en trevlig ton och en hyfsad nivå på argumenten.

Citera inte långa texter. Korta ner citaten till den bit av citatet du talar om.
Håll dig i möjligaste mån till diskussionsämnet.
Fatta dig kort inom ämnet.
Argumentera främst med egna ord.
Inlägg ska helst vara på svenska. I speciella fall går det bra med engelska, tyska, norska och danska.

Ansvarighet
forum.bmw-mc-klubben.se's ägare samt av denne utsedda moderatorer förbehåller sig rätten att plocka bort inlägg som strider mot dessa regler och mot god ton, samt i extrema fall utesluta en registerad användare från forumet. Beslut om uteslutning föregås alltid av minst en varning.


Bara en liten påminnelse. Jag tycker den behövs! Även om jag inte modererar det här ämnet.
Ni förstår, förutom administratörsmoderatorn har vi ingen moderator här och det vore väl trist om någon av plötsligt obetänksamhet uttryckte sig ovanligt illa, och om det sedan får tråkiga följder. :rolleyes:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-20/19:05

Thomas Jansson;24120 skrev:
Och varför skulle det vara finare att tro på Jesus än på Tor och hans kompisar?


Om man klickar sej vidare på oljetråden hamnar man på The motor oil site. Platium sponsor är ingen mindre än Jesus Kristus. Det tycker jag är lite imponerande.
Själv är jag medlem i Tors MC och inte sjutton har han sponsrat oss någon gång.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/20:03

MichaelF;24170 skrev:Bara en liten påminnelse.
:rolleyes:


Utmärkt - ibland verkar det som om några av oss är så fria och obehärskade i tanken att vi tycks tro att forumet är någon slags tävling i ett verbalt storslalom och det är naturligtvis inte så lämpligt!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Albert » 2007-11-20/20:10

Ok - jag missade sektionen med religös "propaganda".

Om de som nu reagerar så kraftfullt på författarens religösa "propaganda" läste vad författaren själ skriver om det, så kanske en mer ödmjuk attityd kunde visas ?... Författaren påpekar ju faktiskt själv exakt det som reagerats över och att han/hon förstår och inser att just dessa reaktioner kan komma att väckas, dessutom så har författaren så vitt jag ser valt att skriva sin "propaganda" som ett fristående kapitel efter det att boken om smörjmedel avslutats. Och eftersom författarens mål är att väcka reaktioner, så har han/hon ju lyckats med att nå sitt mål -;)

Jag bryr mig inte om författarens religösa tillhörighet - det jag bryr mig om är huruvida uppgifterna om smörjmedel är korrekta eller ej. Det jag kikat på verkar ok - är det någon som hittat sakfel i texten gällande uppgifterna rörande smörjmedel ? :cool:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-20/20:50

Att inte göra andra illa samt att inte medvetet sabotera, det ser jag som självklart.

Men:
Att manifestera tankens frihet, att brodera och leka med språket, det är i så hög grad ett Forums mening och "själ" att det bleve likt en ökenvandring om beteendet ständigt stävjas!

Upp till kamp! :mad:

PS: Detta är OT-delen av vårt Forum och här står faktiskt de frisinnade med ryggen mot väggen! DS
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-20/21:00

Albert;24180 skrev:Jag bryr mig inte om författarens religösa tillhörighet - det jag bryr mig om är huruvida uppgifterna om smörjmedel är korrekta eller ej. Det jag kikat på verkar ok - är det någon som hittat sakfel i texten gällande uppgifterna rörande smörjmedel ? :cool:


Den här delen av tråden flyttades ju över till OT-forumet (helt riktigt) därför att några tyckte det var intressant att diskutera den Amerikanska varianten av religion.
När det ligger på OT-tråden trodde jag det var fritt fram för detta så länge det hålls på en civilicerad nivå utan att kränka någon.
Jag har den största respekt för alla religioner så länge man inte skadar någon och låter andra tro vad dom vill utan att försöka pådyvla dom sin egen tro.
Men visst kan man skoja lite och jag får väl erkänna att jag inte är så förtjust i det Amerikanska sättet att blanda in religion i allting. Något som verkar bre ut sej over der.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-23/19:18

Marie;24163 skrev:Det framgår dessutom klart av Katekesen §1513 att den olja som används skall vara olivolja eller annan olja som härstammar från växtriket, så Biltema helsyntet 15W-50 torde inte kunna komma ifråga... :D


Men mineralolja kommer ju mestadels från alger som levde för miljontals år sedan, så den måste väl komma från växtriket?

(och är man inte i livsfara innan någon smörjar in en med Biltemaolja, så är man det nog efteråt:p)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Olja som olja...

Inläggav Mimmi » 2007-11-23/21:50

Helmetrock;24341 skrev:(och är man inte i livsfara innan någon smörjar in en med Biltemaolja, så är man det nog efteråt:p)



Hej!

Så mycket olja som åtminstone R1150 konsumerar tror jag inte det är någon fara att använda Biltemas fluidium. Den hinner inte bli utsliten i allafall, eftersom man får hälla i kontinuerligt...:p
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-11-23/21:59

Muuuaaaahahahahaaaa! kul tråd! Skönt att dessa "toktrådar" som lockar fram gapflabb finns på forumet... ger mig fan på att de som säger sig enbart intressera sig för "strikta" trådar, läser å smygflabbar åt den här smörjan...

Shit, det här kanske var lite OT...
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-23/22:45

GLIDARN;24347 skrev:Muuuaaaahahahahaaaa! kul tråd! Skönt att dessa "toktrådar" som lockar fram gapflabb finns på forumet... ger mig fan på att de som säger sig enbart intressera sig för "strikta" trådar, läser å smygflabbar åt den här smörjan...

Shit, det här kanske var lite OT...


Nu får det bli lite skärpning här, bäste herr Glidare. Vi kanske inte alltid lyckas så bra i våra försök att formulera oss men vi gör så gott vi kan. Vad är det som är så roligt?

För övrigt så heter det inte "strikta" numera utan man säger STRAAAIGHTAAA, det vet jag för jag var på karnevalen i sommras (som fotograf är det väl bäst att tillägga).:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-23/23:06

GLIDARN;24347 skrev:Muuuaaaahahahahaaaa! kul tråd! Skönt att dessa "toktrådar" som lockar fram gapflabb finns på forumet... ger mig fan på att de som säger sig enbart intressera sig för "strikta" trådar, läser å smygflabbar åt den här smörjan...

Shit, det här kanske var lite OT...


Så fick jag le ett varmt och inkännande leende även idag. Tack vare dig, GLIDARN. Skönt att se någon mer med en gnutta sans, mänsklig värme och humor!
Heders, broder!!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-23/23:10

Thomas Jansson;24349 skrev:Nu får det bli lite skärpning här, bäste herr Glidare. Vi kanske inte alltid lyckas så bra i våra försök att formulera oss men vi gör så gott vi kan. Vad är det som är så roligt?

För övrigt så heter det inte "strikta" numera utan man säger STRAAAIGHTAAA, det vet jag för jag var på karnevalen i sommras (som fotograf är det väl bäst att tillägga).:rolleyes:


Gud och Olja! (så är jag inte helt OT i OT-snurren)

Har du varit inne och läst Sporthojs gaytråd, Thomas? En av deras största ämnen och en hejdlös blandning av galen humor, störda homofober och (allra mest) en massa mänsklig värme.
Rekommenderas!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Gör det?

Inläggav Mimmi » 2007-11-23/23:13

Thomas Jansson skrev:/snipp/ För övrigt så heter det inte "strikta" numera utan man säger STRAAAIGHTAAA, det vet jag för jag var på karnevalen i sommras (som fotograf är det väl bäst att tillägga).


Hej och go´afton!

Straight, (sing.) eller straighta, (plur.) trodde jag betecknade nån slags sexuell läggning...:o :confused:
Men vad vet jag, jag är ju inte så modern att jag anammat nutidens ofta, enligt mitt förmenande, bisarra språkbruk...:p

Nej, jag håller mig till det lite mera ålderdomliga, såväl språkmässigt som i mitt val av mc...;)

Förresten, jag var minsann också på karnevalen i somras; dock var det kanske inte samma karneval vi bevistade, för min del var det den eminenta Förslövskarnevalen!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-23/23:43

Mimmi;24352 skrev:Hej och go´afton!

Straight, (sing.) eller straighta, (plur.) trodde jag betecknade nån slags sexuell läggning...:o :confused:


Nejdå - det var inte alls det som jag avsåg, detta är ju en tråd om oljor och jag avsåg därför straighta oljor eller om man så vill, raka oljor på svenska.

Dessa är singeloljor med en enda viskositet till skillnad från multigrade (singel betyder allstå inte ensamstående eller ogift i detta sammanhang!).

Just straighta oljor används till bland annat HD, ibland med tillsatser av sågspån, havrekross eller ingefära då de ofta läcker så rysligt. Själv använder jag en rak SAE 30 olja till gräsklipparen. En BS-motorn sägs vara gjord i samma fabrik som just HD´s motorer. (BS = Brighs & Stratton i detta sammanhang)

Det går inte att köpa en straight olja på Biltema viket kan vara bra att veta för den som möjligen tycker det skulle vara fint att glida omkring i en svindyr kromvagga.

Jodå - det var mycket löv på mina bilder från karnevalen, kanske var vi på samma?:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-11-24/00:33

Thomas Jansson;24353 skrev:Jodå - det var mycket löv på mina bilder från karnevalen, kanske var vi på samma?:rolleyes:


Jag slänger upp en bild från Förslövskarnevalen iår. Traditionenligt avhållen på midsommardagen och i enlighet med traditionen deltog även Helan och Halvan. Här kommer de i sin 'självkörande' bil av ålderdomligt snitt. Den är byggd på ett gammalt VW-chassi och den är 'självkörande' genom att föraren sitter under motorhuven och ser ut genom 'kylargrillen', vilket ger möjlighet för herrar Helan och Halvan att i klassisk ordning springa runt bilen medan den fortsätter att köra, och även att Helan får ratten i handen och viftar med den, allt medan bilen fortsätter framåt....:D

För att hålla sig lite kvar i ämnet 'gudstro och olja' så bifogas även en bild på en fotbollsspelande präst plåtad under församlingens familjeläger iår... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Det var inget nytt...

Inläggav Mimmi » 2007-11-24/13:43

Thomas Jansson;24353 skrev:// detta är ju en tråd om oljor och jag avsåg därför straighta oljor eller om man så vill, raka oljor på svenska.




Hej!

Oljors benämning känner jag mycket väl till, men det var inte det jag kopplade till just då...

Man kan slarva ibland, de´ska man inte göra:) .

För egen del använder jag dock benämningen singelgrade om den typ av oljor som endast har en angiven viskositet.

Men i HD behövs nog SAE50, jag har sett att sådana oljor finns att köpa, dock icke på Biltema som Du så riktigt påpekar.

Jag skulle tro att det är tvärtom beträffande HD och B&S, således att det är HD som har motorer från den firman:D
Men faktum är att de moderna toppventilerade B&S motorerna med trycksmörjning och oljefilter, går fantastiskt fint. De skiljer sig inte ljudmässigt åt, varken avgasljud eller mekaniskt, från många moderna mindre fåcylindriga mc. Det är inte alltid så lätt att höra om det är en liten mc eller en trädgårdsmaskin som kommer farande, åtminstone inte för den oinitierade.

Men på tal om olja, enligt hörsägen, eller fördom, om Värmland, så lär det finnas gott om en annan slags olja där. Nämligen Hojtarolja...;)
Men att använda den som motorsmörjmedel är nog inte så bra, däremot som motorbränsle:D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-24/14:15

Mimmi;24360 skrev:Hej!
Men på tal om olja, enligt hörsägen, eller fördom, om Värmland, så lär det finnas gott om en annan slags olja där. Nämligen Hojtarolja...;)
Men att använda den som motorsmörjmedel är nog inte så bra, däremot som motorbränsle:D


Tyvärr har hojtaroljan eller Skogsstjärnan som vi föredrar att kalla den, efter vår landskapsblomma, blivit en altmer sällsynt vara.
Det beror på en del suspekta personers flitiga Tysklandsåkande, tråkigt när gammalt genuint hantverkhotas.
Som motorsmörjolja är den inget vidare men till Sista smörjelsen duger den utmärkt.
Om den är straigth eller inte kan diskuteras men en viss manhaftighet har den
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-24/18:33

Mimmi;24360 skrev:Man kan slarva ibland, de´ska man inte göra:) .


Jag är nog ganska van vid benämningen rak olja om singeloljan och som du mycket riktigt påpekar är det just SAE 50 som gäller för HD.

Briggs & Stratton-motorer har nog ryckt upp sig betydligt under senare tid. Kineserna väljer dock att plagiera Hondas maskiner vilka är oslagbara när det gäller småmotorer. Kan ses som ett erkännande för dess kvalité?

Har gräsklippare både med B&S och Hondas motorer och det är ingen tvekan om vilken motor som är bäst. Däremot så är Hondas egna klippare ingen större höjdare - där är Stiga betydligt bättre som klippare även om man kan ha synpunkter på dess konstruktion. Tomten kräver cirka 8 timmars klippning upp till 2 gånger i veckan så jag har fått en viss praktik inom området,,,,

Senaste underverket från Honda som jag anskaffat är för övrigt en grästrimmer/röjsåg med 4-taktsmotor - vilken kanonmaskin, lättstartad, lätt och relativt tystlåten och den kan köras i alla lägen tack vare någon slags dimsmörjning.

En av de absolut trevligaste motorcyklarna jag haft var för övrigt en Honda, en liten 50 cc fyrtaktaktare som var kapabel till max 80 km/h. Jag tror man kallade motorn "sixcub" eller så och den finns kvar i diverse utförande fortfarande. På min som var en 63-års modell var det nog stötstänger medan de numera har överliggande kam.

Under några år körde jag också en Honda 500 Four, den hade gått drygt 7000 mil varav jag körde 5000 mil när jag sålde den. Det var inga som helst problem med maskinen förutom att kopplingen kunde börja slira vid gupp om man accade samtidigt.

Slarvas görs det i olika sammanhang och även med den beryktade Skogsstjärnan inblandad. I den akademiska världen forskars det ju som vi vet om många viktiga ting och det finns en doktorsavhandling som gav resultatet att så många som 60% av de som är födda i mitten på 50-talet hade kommit till då föräldrarna varit påverkade - sannolikt hade antalet invånare varit betydligt lägre om alkohol varit förbjuden?

Någon politiker/forskare skall på 30-talet ha fällt uttalandet "vad skall det bli med vår nation då dess folk har bestämt sig för att dö ut?", kanske var det därför som motboken till slut avskaffades,,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-11-24/23:07

Apropå skogsstjärnan, hojtarolja och liknande, så är det här landet som vanligt en kulturell ynkedom. Hur kan höga vederbörande få för sig att förbjuda en så grundläggande mänsklig rättighet????

I Österrike kan man på närmaste "Granngården" (heter där nere 'Unser kleines Lagerhaus') inhandla en utmärkt och prydlig destilleringsapparat.....

Skulle man råka vara absolutist kan man ju alltid tillverka batterivatten istället... :D :p
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/01:32

Marie;24377 skrev:I Österrike kan man på närmaste "Granngården" (heter där nere 'Unser kleines Lagerhaus') inhandla en utmärkt och prydlig destilleringsapparat.....



Det kan man väl göra här också men kanske lite mera diskret. Det finns ju många svetskunniga människor runtom i stugorna. Dessutom så har vi ju en omfattande processindustri här i Värmland vilket gör att det florerar en hel pinaler utförda i rostfritt.

Förutom just "apparater" har jag sett hela timmerkärror utförda t o m i syrafasta material samt givetvis båtar som förutom att de inte rostar har fördelen att vara helt omagnetiska vilket medför att kompassen inte störs ut som den gör med en vanlig plåtbåt.

Materialkostnaden för en båt helt i rostfritt är inte försumbar och även en relativt liten & diskret båt innehåller material till ett icke föraktligt belopp - onekligen så ger det exlusiva materialvalet benämningen lyxkryssare en helt ny innebörd!

Vad gäller förhållandet till "mänskliga smörjmedel" anses ju drickandet leda till fördärv vilket till vissa delar nog oxå är sant. På den tiden då Sverige var katolskt var det vanligt att prästerna efter sin predikan bytte om och blev bartenders - en ansenlig del av deras inkomster kom av just detta hastiga yrkesbyte. Dessutom så hade allmogen "fri lejd" från den kombinerade kyrkan & baren så de riskerade inga påföljder för att de var duktigt berusade på hemvägen.

Kyrkan må ju ha "själarnas frälsning" som främsta ingrediens i sitt varumärke men att den också har varit landets största leverantör av billig fylla är nog rätt så okänt för de flesta - kanske skulle vara något att återuppta nu när kyrkorna har så få besökare?

Tänk er till exempel Målle Lindberg riva av "Ovan där" på sin elgura följd av en klassisk domedagspredikan vilken avslutas med en barafton - visst skulle det dra lite folk?

Annars så tror jag att förbudsivern beror på den politiska kulturen som utvecklats här - det finns väl inget annat land där folk bestämmer så mycket om andras liv men så lite om sitt eget. Nej - styrning in i minsta detalj skall det vara oavsett om det handlar om hembränning eller detaljstyrning av människors meningsutbyte i alla möjliga sammanhang.

När kontrolleriet liksom den svenska ekonomin kulminerade i mitten av december 1971 gick jag själv i årskurs 9 - vi fick gå på dass utan personliga assistenter men det var nog ett gränsfall,,,,,

Men man vet ju inte - kanske var vi på rätt väg och den tidens skolpolitiker visste något som vi andra inte kände till?

Jag tänker då givetvis på "Den tappre soldaten Svejk" som när han för sitt obstinata beteende intogs på dårhus. Detta i avsikt att göra honom till en mera politiskt korrekt person och hur han där njöt av att få utföra just toalettbestyren med hjälp av inte mindre än 3 assistenter. Han påstod ju till och med att just dessa tillfällen tillhörde de allra lyckligaste stunderna i hans nog i övrigt ganska påvra livsföring!

Så skulle det inträffa att vi på grund av att ha uttryckt oss alltför olämpligt i något sammanhang och därför hämtas av män i vita rockar med ett slutet hospital som resmål så kan vi ju alltid tänka på vår själsfrände, den tappre soldaten Svejk som liksom vi själva aldrig gav upp sitt motstånd mot den mästrande men korkade överheten,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-11-25/03:35

Oljor?? Eftersom jag stolt kan titulera mig som TI (Teknisk Idiot) så vet jag att det finns bruna och röda oljor, en del svagt orange, eller var det glykol?
Överlåter allt sånt till verkstan enär jag skall fixa nåt på hojen eller bilen så blir det garanterat 5 följdfel.
Religion? I Sverige får vi tro på va fan som helst till skillnad mot många andra ställen i världen, det måste vi alla respektera.
I hela mitt vuxna liv har jag levt efter en devis som jag läste någonstans på 70-talet. HA SÅ ROLIGT DU KAN UTAN ATT SKADA NÅGRA ANDRA.
Moderering? Läser forumet nästan varje dag men skriver inte så ofta (Har tatt några järn för att våga) pga att allt tas ju på så jävla allvarligt som om man råkar göra bort sig och skriva något oliktänkande så blir ju man behandlad som pestsmittad. Om det inte kan vara jättehögt tak i ett OT-Forum var skall det i så fall vara det? En lösning vore ju att OT-Forumet bara var för medlemmar. Något måste ju göras för det är ju allt för många kreativa röster som har tystnat och dom saknar jag mycket, moderera kan man ju göra själv
"dagen efter".
Tittar man efter så ser man ju att det är i stort sett bara en liten klick
"proffskrönikörer" som skriver och det blir ju bara ett mainstream av ja-sägare
som i stort sett skriver samma sak om och om igen, och ni undrar hela tiden varför vi andra 99% inte svarar. Ja om svaret inte passar eliten så blir man ju ignorerad. Kom igen nu, ett forum är ju bara ett elektroniskt ställe för att utbyta tankar och funderingar. Nej höj taket och låt man skriva vad man vill.
Om jag tex tycker att en skribent har skrivet något idiotiskt så låt mig få uttrycka det. Då menar jag inte att skribenten är en idiot utan bara inlägget.
Så ni som tycker att detta inlägget stinker: skriv det.
Mvh
Torgeir Nilsen
Torslanda
Ps
Var hittar man borttagna inlägg, om utifall detta hamnar där.
Ds
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-25/10:07

De Soto;24385 skrev:Tittar man efter så ser man ju att det är i stort sett bara en liten klick
"proffskrönikörer" som skriver och det blir ju bara ett mainstream av ja-sägare
som i stort sett skriver samma sak om och om igen, och ni undrar hela tiden varför vi andra 99% inte svarar. Ja om svaret inte passar eliten så blir man ju ignorerad. Kom igen nu, ett forum är ju bara ett elektroniskt ställe för att utbyta tankar och funderingar. Nej höj taket och låt man skriva vad man vill.
Om jag tex tycker att en skribent har skrivet något idiotiskt så låt mig få uttrycka det. Då menar jag inte att skribenten är en idiot utan bara inlägget.
Så ni som tycker att detta inlägget stinker: skriv det.


När man skriver på ett forum upptäcker man att det skrivna ordet har stor genomslagskraft.
Texten står helt naken och kan inte backas upp av minspel, chester eller något annat som visar lite tydligare vad man menar. Det går inte heller att försöka ignirera, det står vad det står. Sen upptäcker man att andra uppfattat vad man skrev på ett helt annat sätt än man menade. Detta gör att det är lätt att såra andra människor. Nyanser har svårt att nå fram och personen uppfattar nog svaret som jag tycker han är en idiot.
Jag tycker dessa trådar när ämnet ramlar iväg är väldigt roliga att läsa.
Skriv på De Soto men tänk på att vi alla bara är små männinskor som behöver lite uppmuntran då och då och inga hårdhudade elefanter.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-25/10:41

De Soto;24385 skrev:,,,,,,Moderering? Läser forumet nästan varje dag men skriver inte så ofta (Har tatt några järn för att våga) pga att allt tas ju på så jävla allvarligt som om man råkar göra bort sig och skriva något oliktänkande så blir ju man behandlad som pestsmittad. Om det inte kan vara jättehögt tak i ett OT-Forum var skall det i så fall vara det? En lösning vore ju att OT-Forumet bara var för medlemmar. Något måste ju göras för det är ju allt för många kreativa röster som har tystnat och dom saknar jag mycket, moderera kan man ju göra själv "dagen efter".


Bra inlägg!
Jag tror att det är rätt så många som tänker som dig, det lyser igenom i rätt så många inlägg då skribenterna nästan ber om ursäkt för att de skriver. Helt säkert är att det är många som aldrig törs skriva något överhuvudtaget!

Alldeles för ofta så kommer den tråkiga "forumpolisen" fram i olika skepnader och trycker ned skribenterna - är det skall vara så svårt för vissa att hoppa över ett inlägg som inte passar den egna smaken exakt?

Själv läser jag massor, en hel del i jobbet men även "privat". För att hinna med detta så har jag förutom att ha tränat upp läshastigheten blivit rätt så duktig i att sovra - det går så otroligt fort att hoppa över något som man inte gillar/behöver men det som saknas kan ta mycket tid att hitta på andra ställen. Således - hellre för mycket än för litet!
Man skall ju också ha klart för sig att det som är helt ointressant för någon kan vara mycket värdefullt för någon annan!

Man kanske skall spekulera i vad som åstadkommer gnället och påhoppen från "forumpolisrena"? Ofta så kan det nog vara ett tecken på att de är undertryckta på sitt jobb, har en elak maka/make eller något annat. Då är det samma fenomen som dyker upp då postverket flyttar lådorna 3 meter åt något håll och detta upplevs som en katastrof av en del. Det är det givetvis inte men de som gnäller mest får en chans att tömma ur sig lite som de samlat på sig på annat håll!

Sedan kan det ju vara maten, själv deltar jag i en grupp som består av allt från rena amatörer till verkligt seriösa professorer som ägnat kostfrågorna ett helt liv och vi diskuterar bland annat matens inverkan på den mentala försurningen som finns nästan överallt. Det råder en överväldigande enighet om att även hjärnan behöver rätt smörjmedel för att inte skära ihop totalt - skulle "forumpoliserna" öka sitt intag av fet fisk och andra källor till ett bra fettintag skulle gnället troligen minska en hel del!

Sedan kan man ju roa sig med att titta på yrkeslivet och hitta jämförelser med det. Jag har jobbat i rätt så många olika sammanhang, från sopstationer till universitet och det är inte svårt att hitta ett klart samband;

Desto bättre lön och "finare" jobb desto sämre brukar den mentala arbetsmiljön vara. Riktigt dålig har den varit i den akademiska världen där folk kan ägna 120% av sin arbetstid på att enbart klaga på sina kollegor, dels är det ofta helt kravlöst och det inte märks att de inget gör men också det faktum att det ofta är folk som inte kan, vill eller orkar jobba på en arbetsplats som är konkuransutsatt!

När man går igenom lite av inläggen finner man att en del tror sig veta att folk lämnat forumet på grund av allt "ordbajseri". Det förekommer säkert att någon lämnat det av den orsaken MEN merparten har nog lämnat den av att det är för lågt i tak här!

Nu är det ju naturligt att folk rör på sig, intressen skiftar och andra platser blir till nytta för att sedan bytas ut eftersom tiden går men man skall också ha klart för sig att det finns massor med konkuranns ute på nätet och det är få eller ingen där det förekommer så mycket gnäll som den här!

Skärpning gnällspikar och nästa gång ni känner er irriterade kan ni väl gå till kylskåpet och knappra lite på en rökt makrill, klå upp partnern eller byta jobb istället för att förpesta miljön här. Bra för forumet och er själva!!!:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-25/11:43

De Soto;24385 skrev:Oljor?? Eftersom jag stolt kan titulera mig som TI (Teknisk Idiot) så vet jag att det finns bruna och röda oljor, en del svagt orange,

*SNIPP*

detta inlägget stinker: skriv det.
Mvh
Torgeir Nilsen
Torslanda
Ps
Var hittar man borttagna inlägg, om utifall detta hamnar där.
Ds


Hurra! Bra!
Snälla, skriv mer!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-25/11:52

Man ska givetvis inte ta ett forum (eller sej själv)på för stort allvar.
Håll bara en grundläggande respekt för varandra, alla har inte samma intressen, men alla måste få skriva om vad de vill.
Och läs inte det som inte intresserar.
Annars hamnar vi i ett litet gäng ryggdunkare. Fast det tycker jag väl inte att vi gjort.
Friska åsikter är alltid välkomna. Be inte om ursäkt att du finns utan fläska på.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-25/12:32

Marie;24377 skrev:Apropå skogsstjärnan, hojtarolja och liknande, så är det här landet som vanligt en kulturell ynkedom. Hur kan höga vederbörande få för sig att förbjuda en så grundläggande mänsklig rättighet????


Missuppfattning Marie. Myndigheterna har aldrig utgjort något hot mot Skogsstjärnan i Värmland.
Det är marknadskrafterna som är problemet.
Det är enklare och inte så mycket dyrare att fylla dunken på någon mörk garageuppfart än att koka själv.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Jag halkade utanför ämnet på hal olja

Inläggav Michael Fored » 2007-11-25/13:27

Jag tycker att vårt forum trots allt fungerar mycket bra. Här kan kan jag inte bara hitta värdefulla tekniktips utan också läsa mer eller mindre intressanta diskussioner.
När jag själv skriver försöker jag undvika att vara elak eller nedlåtande mot personer med andra politiska sympatier, andra yrken, annan religion och så vidare. Jag försöker komma ihåg att det som förenar oss i klubben är vårt intresse i motorcyklism. I övrigt är vi ibland väldigt olika, och alla bör respekteras.
För de flesta av oss är det dessutom svårare att kommunicera i text än att tala direkt med varann. En allmänt intolerant hållning i diskussionerna gör det inte lättare att skriva. Det är väldigt enkelt att oavsliktligt platta till debattörer i ett internetforum.
Forumregler är inte till för att dämpa diskussionen utan tjänar som vägledning till en ansvarsfull debatt.
Jag tycker inte att ett allmänt ansvarsfullt sätt att skriva inlägg gör att vårt forum förlorar sin charm. Den helt övervägande majoriteten av våra forumskribenter skriver ju på det viset!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Halkade visst också utanför

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-25/14:24

Tänkte bara att....
Jag vet av erfarenhet att många drar sig för att skriva av rädsla för
att göra bort sig eller anses som mindre begåvad..

Det finns rätt många som har olika grader av dyslexi eller har andra
som dom känner språkliga begränsningar. (arbetade med Komvux under 5 år)
Rent statistiskt borde dom vara rätt många av våra medlemmar.

Vi ser dom nästan aldrig i forumen tyvärr.

Roade mej med att kolla lite hur formuleringar och språket ser ut i
vårt forum. Forumet ger nog en lite av en "formell" karaktär för
många.
Kanske skulle en snackigare attityd medföra fler aktiva medlemmar.
Kolla gärna annonstexterna på blocket så förstår ni vad jag menar.

Det är ingen tillfällighet att Lunarstorm blivit populärt även bland
vuxna. Rätt fram och enkelt, förkortningar vedertagna eller påhittade nya.
En dyslektiker eller svenskalärare i samma kanal utan pekpinnar.

Jag vill därför uppmuntra alla som känner texten som ett hinder
Skit i det och känn dej välkommen !!

Är det nåt vi andra inte fattar får vi väl fråga.
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst