Hur hanterar ni dålig kvalité?

Hur hanterar ni dålig kvalité?

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/12:12

Slutdragningen på topplocket till en av mina traktorer är snart klar, kollar en gång till med momentnyckel för säkerhets skull och PANG så går skaftet av!

Ett sprödbrott inomhus i en temperatur på 20 grader vittnar om att det inte kan vara den allra högsta kvalitén i stålet - det var ju ingen dyr grej detta men man blir ändå lite förvånad,,,,,, Nu gick det bra, jag hamnade i väggen bakom men det kunde fått värre konsekvenser.

Några dagar senare åker jag till gummiverkstaden för att byta till vinterdäck - detta gör jag normalt själv men verkstan är fortfarande ockuperad av traktorn. Man beser "hantverket" med viss förundran. På med skiten bara, någon rengöring är det inte tal om och någon korsvis åtdragning med avslutande runddragning finns det ingen tid till. Känner efter när jag kommer hem och visst är det en mutter per hjul som är nästan är lös - det är givetvis den 1:a muttern som inte dragits ordentligt.

På väggen i gummiverkstan hänger det en skylt från gummibranschen som uppmanar kunden att efterdra muttrarna - hade det inte varit bättre att göra en skylt som kunde lära branschen sitt jobb istället? Det händer ju då och då att hjulen lossar och det är inte så trevligt. Visst kan man påpeka eländet men det brukar inte leda längre än att man konstaterar "ingen annan har klagat förut",,,,

Grabben köper en ny cykel, tramporna skall monteras men gängorna skär på ena sidan, troligen har själva veven varit felfri och felet satt troligen i trampans gängor. Nej, vi ersätter aldrig en reklamation som har med tramporna att göra - det är ni själva som klantat till det. En i mitt tycke vansinnig reparation utförs, borrning på fri hand samt in med en Helicoil samt den GAMMLA trampan tillbaka är inget som jag skulle vilja ha på mitt samvete,,,, Nu var det min sambo som hanterade ärendet men efter att jag uppenbarade mig på inrättningen i fråga revs räkningen, tyvärr tror jag mest av rädsla för att slippa några spår till "reparationen" ifråga,,,,

Man frågar sig, hur många cyklar finns ute i trafik som är livsfarliga? Man tittar lite på nätet och konstaterar att Statens Maskinprovning i uppdrag av konsumentverket låtit testa 21 cyklar. Omdömmen som "bristande ingenjörskonst", "tickande bomber" och "livsfarliga" gavs om cyklar som finns ute i trafik i tiotusentals exemplar. På ett annat ställe konstateras att Sverige har blivit en avstjälpningsplats för cyklar av bristande kvalité - andra länder ställer elementära säkerhetskrav på cyklar som säljs men här ställs inga krav alls,,,,

Men du är för snål tänker ni, köp cykeln i fackhandeln istället! Till vad nytta? Jag har 3 cyklar som legat i prisklassen 10 - 20 kkr i inköp, på 2 av dem har fel uppstått på vevlager och trampor OCH det innan de gått mer än 10 mil. Det hjälper inte att köpa grejer som håller (nästan) elitklass om de hanteras med snickarhammare och skiftnycklar. Vid ett annat tillfälle hann jag ut i trafiken och upptäckte efter 50 meter att styret satt lös på den nya cykeln, ingen trevlig upplevelse men det gick bra.

Men visst finns det proffs - min senaste cykel är handbyggd efter mått och har handekrade hjul som har en kvalité som jag aldrig sett tidigare. Inte blev det dyrare heller förutom resan om 50 mil - riktiga verkstäder finns men inte överallt!

På maskin & verktygssidan börjar det bli likadant, allt mera kinesskrot dyker upp hos mina leverantörer. Man blir inte så glad när man konstruerar en maskin efter de data som lämnas i den världskände tillverkarens katalog för att senare upptäcka att den tidigare högkvalitativa produkten numera ersatts med en i mått icke likvärdig ersättare och således inte passar,,,,

Nåja - nu får det vara slut på gnället, grabbens nya cykel skall få nya vevar&trampor så den blir nog tillräckligt bra när vi gått igenom den. Det som från början såg billigt ut i specen blev dyrare än tänkt men får ändå den effekten att det blir lite verkstadsjobb för den lille knallhatten,,,

Jag behöver väl inte påpeka att jag gör allt jobb på mina motorcyklar själv och aldrig lämnar in för ett däcksbyte på en mc utan att vara närvarande själv - hur gör ni?:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-20/12:49

Thomas Jansson;24123 skrev:Jag behöver väl inte påpeka att jag gör allt jobb på mina motorcyklar själv och aldrig lämnar in för ett däcksbyte på en mc utan att vara närvarande själv - hur gör ni?:rolleyes:



I Sthlm har vi en väldigt seriös däckmakare, WhealerDealer. Dit kan man lämna sina hjul och vet att de är i goda händer utan att vara närvarande "under operationen" .

Jag handlar tre till fyra omgångar av honom/säsong och det har aldrig missat. Han ser till och med till att få ett minimum av balanseringsvikter. (däcket går ju att vrida om första försöket ger för många vikter.) Fälgbanan är en självklarhet för honom att göra ren från förra däckets gummifragment

Däremot tar han inte av och sätter på hjul åt sina kunder. Då ikläder man ju sig ett helt annat ansvar betr.följdfel.

Ovanstående är väl inte svar på rubrikfrågan men vad gäller den frågan gör jag nog praktiskt taget allt själv och undviker så långt det går att köpa nytt.
Hellre reparera en äldre tingest, om inte den som skulle kunna köpas ny istället, ger en oerhörd förbättring i hantering-säkerhet.

Om jag ger ett exempel, så min Volvo 745 från -88 anser jag fortfarande ge mig lika mycket, som en ny bil skulle göra, medan däremot vad gäller MC har utvecklingen på säg 5-10 år gått så mycket framåt att där har ett nyare fordon mycket att tillföra
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-20/13:20

Thomas Jansson;24123 skrev:Slutdragningen på topplocket till en av mina traktorer är snart klar, kollar en gång till med momentnyckel för säkerhets skull och PANG så går skaftet av!.............


Jag kan bara hålla med dig i det du skriver. Beträffande cykel så köpte min far en trampcykel till min yngste förhoppningsfulle och jag har av exxet fått världens påläsning om hur usel den var. Hämtade pojken och 'rörbunken' på höstlovet och uppsökte 'Stömslyckans Maskin- och Motorverkstad' dvs Mimmis verkstad... Det hela handlade om en kombination av dålig montering och justering av hojen från leverantören samt osakkunnigt fixande från grabbens sida.

Vad gäller gummiverkstäder (bil) så har jag också liknande erfarenheter. Dock med tillägget att de jag råkat ut för kompenserar den bristande tekniken med att dra hjulmuttrarna med minst dubbla momentet för att inte riskera att någonting lossnar, med påföljd att fälgar deformeras och att det inte finns minsta chans att få loss hjulmuttrarna vid vägkanten om man får punka.
Rejäl 3/4" hylsnyckel och 2 m 1½" stålrör som handtagsförlängning klarar det *kanske*.....

Ja ja... Min slutsats är densamma. Det enda pålitliga är att göra alla jobb själv.... :mad:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/14:04

Just gummiverkstäder verkar vara ett gissel. Själv fick jag för något år sedan tillbaka en uppsättning nya vinterdäck som på värsta stället var balanserat med 100 gram.

Jag är nu inte förare av någon gigantisk gruvtruck eller ens långtradarchaufför utan detta var till sambans SAAB 900. Snabbare demontering av däck hade nog inte skett i den verkstan,,,,

När däcken var demonterade kunde man se hur ovala de var och man hade utan vidare kunnat peka på vart vikterna skulle sitta helt utan balanseringsmaskin. Troligen var det en serie däck som blivit till när maskinerna kördes in och hur de däcken kommit ut på marknaden är för mig fortfarande en gåta.

Överdrivet & felaktigt åtdragande förstör inte bara fälgarna utan ger även ovala trummor då dessa ofta är lite känsligare för klantig montering. Jag hade problem med detta på min gamla Mercedesbuss som ett tag höll på att ge mig en svårartad artros i höger knä under inbromsning efter ett hjulbyte fram men det räckte långt att lossa hjulen samt att dra åt dem på rätt sätt.

Vad det gäller rörbunkar (d v s "cyklar") är det tydligen någon slags certifiering på gång, jag tror den kallas för Cykelfakta men det verkar gå sakta och själv visste jag inte om den förrän igår då jag surfade runt lite på nätet. Jag har aldrig hört någon handlare nämna något om det.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Helmetrock » 2007-11-20/21:26

Jag brukar lösa dålig kvalité i förväg genom att inte köpa det:p

Men har jag ändå gjort det, så brukar jag ringa eller maila och klaga om jag tror att någon bryr sig, annars är det bara att bita i det berömda äpplet...

Angående däck, så har jag en kompis som jobbar på bilverkstad som får ta hand om det...

Inte för att han är billig ens med kompispris, utan för att innan han la om mina vinterdäck från plåt till alufälgar, så pillade han ut allt grus så det skulle bli rätt när han balanserade dem!

Och när jag köpt nya däck och fälg från volvo, så fick jag åka in till honom så han fick riva bort vikterna och balansera om dem:eek: Så illa gjort från volvo var det....

Men det finns en orsak till hans skicklighet, det är en citroënverkstad han jobbar på, och kan man med en sån måste man vara fullärd:D

Vad gäller MC är det bara Kenneth som rör den förutom jag!!!!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-20/22:40

Helmetrock;24187 skrev:Jag brukar lösa dålig kvalité i förväg genom att inte köpa det:p ,,,,,,,,,,

,,,,,,,,,,,,,,,Och när jag köpt nya däck och fälg från volvo, så fick jag åka in till honom så han fick riva bort vikterna och balansera om dem:eek: Så illa gjort från volvo var det....



Javisst att inte köpa skräpet - det är ju det bästa men skall man behöva fara runt med ett eget labb för att testa av grejerna eller ta referenser på folk innan man köper något?

Själv biter jag nog i äpplet numera när det händer, det kan ju vara bättre att jobba ihop nya stålar istället för att slösa bort tiden med bodknöddar och mekaniker utan yrkesstolthet!

Just att ett företag som Volvo inte klarar av relativt enkla jobb är rätt så skrämmande å´andra sidan så är det naturligtvis så att många duktiga mekar söker sig till mindre verkstäder där de får bättre betalt samt kanske också trevligare arbetsmiljö - just Citroeng verkar ha en förmåga att dra entusiaster. Det är den enda bilverkstad som jag hört folk spontant utrycka sin belåtenhet med.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Mats Liifv » 2007-11-21/10:34

nils-erik;24189 skrev:WhealerDealer :D :cool:

vid sidan av däcksaffärerna, säljer han fortfarande de där halvt bisarra klistermärkena, typ " jag äter hellre en burk mask än köper en japansk motorcykel" ????

finns han kvar på Kocksgatan ?


Visst finns han kvar på Kocksgatan, i en källarlokal. Tror inte han säljer sina berömda dekaler längre. Om jag minns rätt var han väl i klammeri med rättvisan angående falska skattekvitton. Dom hade 13 som siffror och april, april i det vita fält där registreringsnumret ska stå. Har en minnesbild av att han blev frikänd med hänvisning till att det bara finns tolv månader på året. Detta verkade dock inte alla poliser känna till vid den aktuella tidpunkten, tidigt åttiotal.....
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-21/12:31

Vem kan man lita på?

Alla verkar mygla så gott de kan, i stort som smått.

Tydligen också skickliga däcksfirmor.

På radion sa de att Eriksson hade betalat massor med mutor och att SAS var livsfarligt att flyga med då de s-r i säkerheten.

Verkar vara farligt att leva - men en alltför billig cykel kanske ändå är säkrare än en dyr flygbiljett?:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-11-21/18:49

Mats Liifv;24219 skrev:Visst finns han kvar på Kocksgatan, i en källarlokal. Tror inte han säljer sina berömda dekaler längre. Om jag minns rätt var han väl i klammeri med rättvisan angående falska skattekvitton. Dom hade 13 som siffror och april, april i det vita fält där registreringsnumret ska stå. Har en minnesbild av att han blev frikänd med hänvisning till att det bara finns tolv månader på året. Detta verkade dock inte alla poliser känna till vid den aktuella tidpunkten, tidigt åttiotal.....


OT:
Strålfors som (åtminstone periodvis) producerat kontrollmärkena sände nån gång på åttiotalet ut orange (riktiga är som bekant röda, gula, gröna eller blå) kontrollmärken med en nolla på och årtal 00, som varuprov på sitt kunnande. Jag samlade på mig ett antal sådana och skojade en gång med en bekant som alltid körde med flera år för gammalt kontrollmärke på bilen, genom att en gång fylla i hans regnummer i det vita fältet och i smyg klistra på det.......... :o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-11-21/21:05

Mats Liifv;24219 skrev: Om jag minns rätt var han väl i klammeri med rättvisan angående falska skattekvitton. Dom hade 13 som siffror och april, april i det vita fält där registreringsnumret ska stå. Har en minnesbild av att han blev frikänd med hänvisning till att det bara finns tolv månader på året. Detta verkade dock inte alla poliser känna till vid den aktuella tidpunkten, tidigt åttiotal.....


Såna klistermärken gjordes av profilen Gösta `Lima-Gösta´ Ottosson på i början av 80-talet. han gjorde alla möjliga märkliga dekaler.
Jag har hört att det var dessa Wealer -Dealer sålde, men det är som sagt många år sen.
Någon gång på våren 81- 82 strejkade personalen på länstyrelsen så det var omöjligt att registrera in motorcyklar. På den tiden avregade man cykeln på vintern.
Då tryckte han upp dekaler som det stog 0 på och texten Generell dispans.
Åtminstånde en bekant klarade sej i en kontroll på detta. Länstyrelsen strejade ju så polisen kunde inte ringa och fråga och datamaskiner fanns inte då. Däremot fick hon som hade dekalen med 13 på och texten
Polis potatisgris böta.
Han medverkade även i tidningen SMC-bladet (före MC-Folket).
Det som finns kvar idag är väl Träffmärket till Limaträffen.
Han gick tyvärr bort i en bilolycka för några år sen.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-23/09:48

Thomas Jansson;24192 skrev:Javisst att inte köpa skräpet - det är ju det bästa men skall man behöva fara runt med ett eget labb för att testa av grejerna eller ta referenser på folk innan man köper något?

Själv biter jag nog i äpplet numera när det händer, det kan ju vara bättre att jobba ihop nya stålar istället för att slösa bort tiden med bodknöddar och mekaniker utan yrkesstolthet!

Just att ett företag som Volvo inte klarar av relativt enkla jobb är rätt så skrämmande å´andra sidan så är det naturligtvis så att många duktiga mekar söker sig till mindre verkstäder där de får bättre betalt samt kanske också trevligare arbetsmiljö - just Citroeng verkar ha en förmåga att dra entusiaster. Det är den enda bilverkstad som jag hört folk spontant utrycka sin belåtenhet med.

Jag håller inte med om det där att bita i äpplet, speciellt om man köper kvalitetsgrejer från början!

Jag köpte en Certinaklocka i Titan, och efter fyra månader var låset utslitet... Det byttes efter mycket krångel och lång tid av urmakaren jag köpte den av, och efter ytterligare två månader var det nya utslitet igen!!

Då skrev jag ett mail till Certina i Schweiz och beklagade mig över kvalitén och hur de hållt på hos urmakaren, och dessutom undrade jag om det skulle gå att ta låset från en rostfri klocka i samma serie och sätta på en yttre plåt i titan på istället för den rostfria, jag bara undrade, skrev inte ett ljud om att jag ville ha det...

Två dagar senare kom ett rekommenderat expressbrev med två lås de hade byggt om efter mina specifikationer från Schweiz:D

Så ibland blir man glatt överraskad!

Och samma sak har hänt med min Leatherman PST II multitång, jag träffade en försäljare på en mässa och frågade om den skulle glappa som den gjorde, och det skulle den ju inte så en ny anlände på posten:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-23/10:19

Helmetrock;24306 skrev:Jag håller inte med om det där att bita i äpplet, speciellt om man köper kvalitetsgrejer från början!



Så hanterar smarta bolag sina reklamationer men det behöver inte alltid vara dyra märkesgrejer - även vissa lågpris knysslar inte vid reklamationerna.

Själv har jag jobbat för Volvo på Gyllenhammars tid, vi gick många kurser och en jag särskilt kommer ihåg är den då Pehr talade om tekniken att utnyttja en reklamation till ett nytt säljtillfälle, lyssna på kunden, ge honom tid, red ut oklarheter och se framför allt till att han är nöjd när mötet avslutas - ganska enkelt och det fungerar!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Mats Liifv » 2007-11-23/14:06

Thomas Jansson;24309 skrev:Själv har jag jobbat för Volvo på Gyllenhammars tid, vi gick många kurser och en jag särskilt kommer ihåg är den då Pehr talade om tekniken att utnyttja en reklamation till ett nytt säljtillfälle, lyssna på kunden, ge honom tid, red ut oklarheter och se framför allt till att han är nöjd när mötet avslutas - ganska enkelt och det fungerar!


Precis så ska det gå till! Kostar så lite och ger så mycket goodwill. Se bara på det här forumet. Är man missnöjd med något får massor av människor reda på det. Samma sak om man är nöjd med något. Många får reda på det och man får fler kunder. En reklamation är egentligen bland det bästa en försäljare av något kan råka ut för. En kund som fått en reklamation korrekt behandlad är oftast nöjdare än den kund som inte haft något problem. Enkel psykologi som många företag borde ta till sig...
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst