Slutdragningen på topplocket till en av mina traktorer är snart klar, kollar en gång till med momentnyckel för säkerhets skull och PANG så går skaftet av!
Ett sprödbrott inomhus i en temperatur på 20 grader vittnar om att det inte kan vara den allra högsta kvalitén i stålet - det var ju ingen dyr grej detta men man blir ändå lite förvånad,,,,,, Nu gick det bra, jag hamnade i väggen bakom men det kunde fått värre konsekvenser.
Några dagar senare åker jag till gummiverkstaden för att byta till vinterdäck - detta gör jag normalt själv men verkstan är fortfarande ockuperad av traktorn. Man beser "hantverket" med viss förundran. På med skiten bara, någon rengöring är det inte tal om och någon korsvis åtdragning med avslutande runddragning finns det ingen tid till. Känner efter när jag kommer hem och visst är det en mutter per hjul som är nästan är lös - det är givetvis den 1:a muttern som inte dragits ordentligt.
På väggen i gummiverkstan hänger det en skylt från gummibranschen som uppmanar kunden att efterdra muttrarna - hade det inte varit bättre att göra en skylt som kunde lära branschen sitt jobb istället? Det händer ju då och då att hjulen lossar och det är inte så trevligt. Visst kan man påpeka eländet men det brukar inte leda längre än att man konstaterar "ingen annan har klagat förut",,,,
Grabben köper en ny cykel, tramporna skall monteras men gängorna skär på ena sidan, troligen har själva veven varit felfri och felet satt troligen i trampans gängor. Nej, vi ersätter aldrig en reklamation som har med tramporna att göra - det är ni själva som klantat till det. En i mitt tycke vansinnig reparation utförs, borrning på fri hand samt in med en Helicoil samt den GAMMLA trampan tillbaka är inget som jag skulle vilja ha på mitt samvete,,,, Nu var det min sambo som hanterade ärendet men efter att jag uppenbarade mig på inrättningen i fråga revs räkningen, tyvärr tror jag mest av rädsla för att slippa några spår till "reparationen" ifråga,,,,
Man frågar sig, hur många cyklar finns ute i trafik som är livsfarliga? Man tittar lite på nätet och konstaterar att Statens Maskinprovning i uppdrag av konsumentverket låtit testa 21 cyklar. Omdömmen som "bristande ingenjörskonst", "tickande bomber" och "livsfarliga" gavs om cyklar som finns ute i trafik i tiotusentals exemplar. På ett annat ställe konstateras att Sverige har blivit en avstjälpningsplats för cyklar av bristande kvalité - andra länder ställer elementära säkerhetskrav på cyklar som säljs men här ställs inga krav alls,,,,
Men du är för snål tänker ni, köp cykeln i fackhandeln istället! Till vad nytta? Jag har 3 cyklar som legat i prisklassen 10 - 20 kkr i inköp, på 2 av dem har fel uppstått på vevlager och trampor OCH det innan de gått mer än 10 mil. Det hjälper inte att köpa grejer som håller (nästan) elitklass om de hanteras med snickarhammare och skiftnycklar. Vid ett annat tillfälle hann jag ut i trafiken och upptäckte efter 50 meter att styret satt lös på den nya cykeln, ingen trevlig upplevelse men det gick bra.
Men visst finns det proffs - min senaste cykel är handbyggd efter mått och har handekrade hjul som har en kvalité som jag aldrig sett tidigare. Inte blev det dyrare heller förutom resan om 50 mil - riktiga verkstäder finns men inte överallt!
På maskin & verktygssidan börjar det bli likadant, allt mera kinesskrot dyker upp hos mina leverantörer. Man blir inte så glad när man konstruerar en maskin efter de data som lämnas i den världskände tillverkarens katalog för att senare upptäcka att den tidigare högkvalitativa produkten numera ersatts med en i mått icke likvärdig ersättare och således inte passar,,,,
Nåja - nu får det vara slut på gnället, grabbens nya cykel skall få nya vevar&trampor så den blir nog tillräckligt bra när vi gått igenom den. Det som från början såg billigt ut i specen blev dyrare än tänkt men får ändå den effekten att det blir lite verkstadsjobb för den lille knallhatten,,,
Jag behöver väl inte påpeka att jag gör allt jobb på mina motorcyklar själv och aldrig lämnar in för ett däcksbyte på en mc utan att vara närvarande själv - hur gör ni?:rolleyes: