Bilcentralen lägger ner .

Bilcentralen lägger ner .

Inläggav Johan » 2007-12-07/21:42

Har tydligen bytt ägare som inte vill hålla på med MC försäljning . De la ju ner MC-försäljningen i Nyköping förra året och nu verkar det vara dags för Stockholm.

Enl. uppgift flyttar hojarna tvärs över gatan till AVA MC som blir ny återförsäljare av BMW hojar .


Ava har väl inte det bästa ryktet i stan men vi får väl se hur det går ,

En förändelig värd vi lever i.


// Johan
SMC AI / GI
SMC Sörmland
Johan
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2003-12-09/01:00

Det blir bara värre och värre.

Inläggav Tobbe L » 2007-12-07/22:10

BMW hos AVA, det låter det. Man undrar vad blir nästa steg.

Bilcentralen/Proauto har inte sålt hojar sedan våren 05 i Nyköping, om jag minns rätt.
Dock kan man köpa delar där om man har detaljnummet.
Fungerar bra.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-12-07/22:31

Det är tydligen ett helt koppel Begagnade Bilhandlare som insett att dom inte förstår det här med MC-handel. Att bara sälja ett enda märke är ingen hit.

Förändringar är på gång även här i södern.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-08/10:13

Förbereder dom sej på sämre tider tro.
Är det så att dom räknar med att MC-försäljningen kommer att gå ner. Det är idag 16 000 motorcyklar på Blocket och MC-vågen kanske inte håller i sej hur länge som helst. Mc-intresset har alltid gått i vågor och nu har vi haft en lång högkonjunktur.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-08/11:16

Tja vad ska man säga.Min lilla erfarenhet av bilcentralen är inte god.Jag har gjort försök med att titta både på bil och mc där.Säljaren var inte det minsta intresserad om man inte har armanikostym på sig.Behöver jag säga att jag åkte till en annan åf och köpte min 1200GS.....Ava kanske inte är världens bästa firma men dom är iaf 100ggr bättre än bilcentralen.Vi kanske kan hoppas på lite roliga tillbehör som det inte enbart står BMW på om det säljs hos en MC handlare...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-08/11:24

Fredrik Åkesson;25301 skrev:Jag har gjort försök med att titta både på bil och mc där.Säljaren var inte det minsta intresserad om man inte har armanikostym på sig.


Jasså - det var kostymen som fattades! I ett utslag av "gubbsjuka" var jag och tittade på en BMW Z3 och råkade ut för samma behandling. Dock på ett marmorpalats på annan plats än där du varit,,,,

Återkommer "ha-begäret" i vår köper jag den på blocket istället,,,,,:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-08/13:35

Jag började ana oråd när jag var hos AVA för några veckor sedan och alla BMW var borta från beg hallen och utkörda på en egen plats bland dom nya hojarna.Jag sa till mitt sällskap "har dom börjat sälja BMW här".:D
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-08/14:56

Old boxer;25296 skrev:Förbereder dom sej på sämre tider tro.
Är det så att dom räknar med att MC-försäljningen kommer att gå ner. Det är idag 16 000 motorcyklar på Blocket och MC-vågen kanske inte håller i sej hur länge som helst. Mc-intresset har alltid gått i vågor och nu har vi haft en lång högkonjunktur.


Helt klart har du en point här.
Jag är förvånad över att sälj-boomen hållt i sig så länge denna gång. Faktiskt har man haft ökning även i år, främst på icke-japaner.
Den som funderar på att byta bör nog göra det snart, åtminstone om man vill ha hyfsat betalt för den gamla. Tidigare nedgångar har man däremot kunna göra rena fynd på nya mc som blivit "hallvärmare".
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-12-08/18:55

Fredrik Åkesson;25301 skrev: Säljaren var inte det minsta intresserad om man inte har armanikostym på sig.
Fredrik


Jag har exakt samma erfarenhet av Bilcentralen. Säljaren gjorde en snabb men knappast diskret mönstring från fot tiill huvud och faställde om man var intressant och att man var intresserad av motorcyklarna borta i hörnet bidrog inte heller till någon entusiasm hos säljaren.

I sanningens namn skall säjas att jag är lika fördomsfull. Jag känner mej inte bekväm med en MC säljare i Armani med halvlångt hår bakåtkammat med fläskkotlett.

Faktiskt hörde jag om planerna med AVA redan i våras - tror det var någon hos BMW Solna som undslapp sig den hemligheten

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-12-08/19:31

Gustav;25324 skrev:Jag har exakt samma erfarenhet av Bilcentralen. Säljaren gjorde en snabb men knappast diskret mönstring från fot tiill huvud och faställde om man var intressant och att man var intresserad av motorcyklarna borta i hörnet bidrog inte heller till någon entusiasm hos säljaren.

I sanningens namn skall säjas att jag är lika fördomsfull. Jag känner mej inte bekväm med en MC säljare i Armani med halvlångt hår bakåtkammat med fläskkotlett.

Faktiskt hörde jag om planerna med AVA redan i våras - tror det var någon hos BMW Solna som undslapp sig den hemligheten

Gustav


Jag har köpt två cyklar där av Patrik Kronegård. Den andre MCsäljaren heter Hasse. Ingen av dem bär Armani och har slickat hår dessutom är bägge genomtrevliga. Jag tror att det hänger på hur man själv agerar,själv ser jag inte inte heller ut att vara presumtiv kund på en M5. Förvisso agerar säljare på ett speciellt sätt men jag kan nog säga att jag känner mig mer obekväm på andra ställen.... Det är väl knepigt för säljarna att balansera sitt intresse av att vara tillmötesgående med kundens (ofta) intresse av att få strosa runt och kika utan att bli störd. Men,nu får vi väl se hur AVA kan leva upp till kvalitetskraven.

Man kan ännu inte se att de gjort några ansträngningar i att marknadsföra BMW via sin marknadsplats på webben.

Jag har ingen erfarenhet av AVA men man kan ju hoppas att de inte tar alltför lång tid på sig att bygga mekanikerkompetens vad gäller BMW.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-08/19:34

StefanB;25331 skrev:Jag har ingen erfarenhet av AVA men man kan ju hoppas att de inte tar alltför lång tid på sig att bygga mekanikerkompetens vad gäller BMW.


Det behöver de inte göra, MC-proffsen ligger bara 8 minuter bort...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-12-08/19:41

Lime;25332 skrev:Det behöver de inte göra, MC-proffsen ligger bara 8 minuter bort...


Jag har servat där också. Dessvärre behövs det fler än två verkstäder (Solna och Hägersten) i Stockholm. Det är tillräckligt knepigt att få tid till sevice.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-12-29/13:02

Själv vill jag inte serva hos AVA. Har en kompis med en v-strom nyköpt hos AVA men verkstaden verkar inte funka bra t.ex. har de inte fått till det med hans värmehandtag. När han vände sig till en annan verkstad gick det bättre.

Själv servar jag på Mc-proffsen så länge garanti gäller på hojen därefter hos PD-service utanför Enköping där får man också se delarna de bytt ut efteråt.

Vilket jag tycker borgar för att jobbet blivit gjort och inte bara att cykeln stått i verkstadslokalen några timmar.

Men bor man i Mälardalen och ska köpa MC så tycker jag att man ska åka och titta hos Carlbarks motor i Kumla. Det är en supertrevlig mchandlare.
Min kompis erfarenhet av AVA var att det funkade bra till köpet var genomfört sedan fungerade ingenting.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst