Nöjd och kunskapstörstande BMW mc ägare!

Nöjd och kunskapstörstande BMW mc ägare!

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-12-10/20:43

Vill gärna flika in ett stort tack till alla på forumet/klubben som gör sig besvär att svara på diverse spörsmål! Även passa på att tacka Peter A. på BMW som alltid vänligt och snabbt svarat på mina mail frågor.
Ni ska bara veta hur uppskattat det är.
Säkert fler som tycker så, även de som inte har skapat trådarna/ärenden utan även "smygläser"..
Därför vill jag framför allt till dessa "tysta" medlemmar/besökare säga att det tyvärr ofta dyker upp mest negativt om våra hojjar i forumet men det är (åtminstone för mig) missvisande då jag är MYCKET nöjd med min R1200GSA och även varit MYCKET nöjd med mina tidigare BMW hojjar (F650Funduro-99 och F650GS-03). Så långt min erfarenhet sträcker sig så kan jag med varmt hjärta rekommendera dessa hojjar! :D

Ett försök att delförklara varför det ofta blir negativa saker/frågor om våra mc som lyfts här:
Tyvärr är det nog generellt så man är i brist av kunskap ofta blir lite mer orolig.. (okunskap skapar rädsla?). Även om det med kunskap följer en viss insikt om att det finns ÄNNU mer att lära så infinner sig ändå ett slags lugn och självförtroende?!
(p.s Flytta gärna tråden/inlägget om det hamnade fel)
Må gott! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-10/21:01

Jompa;25567 skrev:Därför vill jag framför allt till dessa "tysta" medlemmar/besökare säga att det tyvärr ofta dyker upp mest negativt om våra hojjar i forumet men det är (åtminstone för mig) missvisande då jag är MYCKET nöjd med min R1200GSA och även varit MYCKET nöjd med mina tidigare BMW hojjar (F650Funduro-99 och F650GS-03). Så långt min erfarenhet sträcker sig så kan jag med varmt hjärta rekommendera dessa hojjar! :D



Det ligger i sakens natur att det mest blir problemen som dryftas i ett sådant här forum - det tror jag de flesta är medvetna om.

När man läser i forumet skall man nog också ha klart för sig att BMW-ägarna troligen är lite mera krävande och skötsammare än den genomsnittlige hojåkaren - det är i alla fall den bild som jag fått genom de som arbeter i verkstäder och affärer och jag har inte någon orsak att tro att det inte stämmer - å andra sidan är det nog inte så många märken som kan visa upp så många fina gamla motorcyklar som just BMW.:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-10/22:21

Och sen är det ju ett faktum att om en tillverkare gör som BMW och konstruerar sina hojar efter eget huvud och inte 'som alla andra' så blir det ju en del detaljer på en i övrigt finfin konstruktion som man retar sig blå på...
Som t.ex att jag avskyr BMWs idiotiska blinkersreglage och pygmesmå packväskor.

Ändå vill jag inte köpa något annat fabrikat. Min nästa hoj blir definitivt en BMW och inte en Yamaha. Hela hojen andas 'gediget arbete' på ett sätt som ingen riskokare gör... Ta t.ex. känslan i reglagen. En BMW känns mindre glapp och sliten i reglagen efter 18000 mil än en fabriksny Yamaha eller Honda i utställningshallen gör.... Sen har en BMW en förnämlig och oftast prisvärd reservdelsförsörjning, även på de mest udda delar, även över 20 år efter att den lämnat fabriken.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Kanske...

Inläggav Mimmi » 2007-12-10/22:51

... kan det också vara så att det finns nog inget mc-märke som har så pedantiska och därtill tekniskt kompetenta ägare som BMW, och som älskar att förbättra och sköta sina mc själva?

Jag tänker t.ex på allas vår Bengt Allevad, eller mig själv för den delen. Det är helt naturligt för oss att i vårt skruvande upptäcka "snållösningar" som BMW gjort. Till exempel ett ibland tarvligt utfört elsystem, brister i konstruktionen vad avser lagringar, tätningar och annat.
De flesta japanska mc servas, ofta på en firma, och inget mera. Det är enligt min erfarenhet inte så ofta som tekniken och kunnandet vad avser den biten är en så stor och självklar del för de ägarna, som det är för väldigt många av oss.
Däri ligger nog som sagt en del av förklaringen. De flesta "riskokarförare" har nog inte en aning om huruvida ljuset är relästyrt eller ej, vilken kapacitet batteriet eller generatorn har, eller vilken kabelarea som matar startmotorn och så vidare. Och, de trivs alldeles utmärkt med att ha det så! Medan vi BMW-fanatiker älskar att kunna vår älskling in i minsta detalj, och trivs bra med det!
Så även om vi (jag) gnäller ibland, så kan åtminstone inte jag tänka mig ett annat fabrikat än BMW.
(Jag funderade ett tag på att köpa en japan, men efter det att jag sett hur de ser ut "under skinnet" så vill jag inte ha någon! Vackert på utsidan, men ack så taffligt och smäckigt hopkomna de är! Inget gediget perfekt grundligt tyskt arbete där inte...:eek: )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-10/23:05

Så tillkrånglat vi gör det!
Det handlar väl mest om att "hälsan tiger still", det vill säga att man bara frågar om grejer när de krånglar och/eller kräver service (där finns för övrigt en klar parallell till Inge o Sten et consortes).
Sedan får jag vara ärlig och säga att BMW långt ifrån uppfyller förväntningarna när det gäller kvalitet och tekniska lösningar; helt klart ett övervärderat märkesnamn! Sånt får också konsekvenser....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-10/23:12

Guzzi-Leif;25582 skrev:Så tillkrånglat vi gör det!
Det handlar väl mest om att "hälsan tiger still", det vill säga att man bara frågar om grejer när de krånglar och/eller kräver service (där finns för övrigt en klar parallell till Inge o Sten et consortes).
Sedan får jag vara ärlig och säga att BMW långt ifrån uppfyller förväntningarna när det gäller kvalitet och tekniska lösningar; helt klart ett övervärderat märkesnamn! Sånt får också konsekvenser....


Helt klart kan jag ju inte uttala mig om de BMW som utlevereras idag. Min kvalitetsupplevelse baseras på en 22-åring som dessutom passerat Mimmis ömt vårdande händer....

Inge o Sten???:confused: Är det några kända BMW-knuttar från forntiden, vilka jag borde känt till?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-10/23:22

Marie;25584 skrev:Helt klart kan jag ju inte uttala mig om de BMW som utlevereras idag. Min kvalitetsupplevelse baseras på en 22-åring som dessutom passerat Mimmis ömt vårdande händer....

Inge o Sten???:confused: Är det några kända BMW-knuttar från forntiden, vilka jag borde känt till?


Marie - Inge & Sten var ju det danska mysparet som i Ex(-)pressen lärde folk umgås på det lite intimare planet - hur har du kunnat missa detta?:D

Men jag tror att du har en poäng i att de gamla maskinerna höll en hög kundupplevd kvalité - därmed inte sagt att de nya är dåliga men jag tror att skillnaderna mellan olika märken är mindre idag än för 22 år sedan då Kalle föddes!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-10/23:26

Marie;25584 skrev:Helt klart kan jag ju inte uttala mig om de BMW som utlevereras idag. Min kvalitetsupplevelse baseras på en 22-åring som dessutom passerat Mimmis ömt vårdande händer....

Inge o Sten???:confused: Är det några kända BMW-knuttar från forntiden, vilka jag borde känt till?


Lita på att det finns gott om japs från 1985 som funkar lika bra som Kalle TROTS att de inte ägts av en Mimmi!

Inge o Sten är knappast kända för sitt mc-intresse, snarare som de första som i svenska kvällstidningar gav råd om en aktivitet som associeras med en jämn heltalssiffra någonstans mellan 5 och 7. På tal om att det finns mycket positivt att säga men att frågor i första hand handlar om problem ("hälsan tiger still")...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-10/23:33

Thomas Jansson;25586 skrev:Marie - Inge & Sten var ju det danska mysparet som i Ex(-)pressen lärde folk umgås på det lite intimare planet - hur har du kunnat missa detta?:D


Kanske genom att aldrig läsa den s.k. Tabloidpressen.

Inte ens när jag under maximal tidspress rattade en av Kvällspostens tidningsbilar, och föjaktligen hade tilldelning av friexemplar använde jag dem till annat än underlag i kattlådan.
Dessutom hade jag ju fullt upp med fyra barn.... :p :eek: :cool:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-10/23:39

Marie;25590 skrev:Dessutom hade jag ju fullt upp med fyra barn.... :p :eek: :cool:


Nåja - har du knåpat ihop fyra barn så hade du nog inte heller så stort behov av att läsa vad Inge & Sten hade att tillföra,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-10/23:47

Guzzi-Leif;25588 skrev:Lita på att det finns gott om japs från 1985 som funkar lika bra som Kalle TROTS att de inte ägts av en Mimmi!



Jodå - det finns det!

Går man tillbaka ytterliggare några år innan K-modellen lanserades tror jag nog att vissa japanare låg längre fram i utvecklingen än vad BMW gjorde.

Dock - skall man skruva i en mc från säg 1980 så är nog BMW att föredra.

När K kom kombinerade den nog både hög kvalité och en modern konstruktion. Tittar man på Kalle så är det ju en modell som i alla fall jag tycker är helt OK även i dag.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Stefan Tjust » 2007-12-10/23:59

Thomas Jansson;25569 skrev:Det ligger i sakens natur att det mest blir problemen som dryftas i ett sådant här forum - det tror jag de flesta är medvetna om.


Ja så är det väl?
Om vi bara skrev om hur gött vi mår med våra finfina hojar så skulle vi väl t.o.m. tröttna på oss själva till slut.;) Fast ibland tycker jag att tonen blir lite "von oben" mot andra märkesägare. :rolleyes:
Nåväl, forumet är en otroligt stor kunskapskälla när man vill reda ut något som man upplever kan förbättras. Jag läser också med stort nöje de verkstads-/renoverings-/förbättringsprojekt som redovisas, även om jag själv är långt under den kompetensnivån. Själv drömmer jag om att någon gång i framtiden våga köpa ett renoveringsexemplar av den hoj som tände min MC-låga i barndomen; en Honda 750 Four!:)
Fast det blir nog en BMW som huvudhoj även då.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-11/00:00

Det BMW, enligt MHO, gjort riktigt bra är att envist tillhandahålla motorcyklar inom icke-populistiska segment. Bra touringbågar och robusta commuters. Sunt förnuft snarare än fancy...
Under vissa epoker har de varit näst intill ensamma om det och det hedrar dom!

Lustigt nog har det nog byggts alldeles för bra mc under 80-talet, av skilda fabrikat. Det kommer att dröja lååååång tid att "bli av" med dem, något som säkert förbannas av en del.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-11/00:14

Alexander;25595 skrev:Själv drömmer jag om att någon gång i framtiden våga köpa ett renoveringsexemplar av den hoj som tände min MC-låga i barndomen; en Honda 750 Four!:)
Fast det blir nog en BMW som huvudhoj även då.


Hondan var ju en riktig revulotion när den kom ut, började med CB450, CB750 & CB500. Vad som utmärkte dessa cyklar var att de var rätt så jämnstarka i sin konstruktion - började de rappla efter 15 000 mil var det nog meningen att man skulle skrota cykeln.

Kvalité på t ex skruv var ingen höjdare och det kan vara lite knepigt att få isär en del saker men å andra sidan så krånglade de ju nästan aldrig.

En tidig CB750, enkelsits, clip-on och ett 4-1 system - det är inte helt fel för även om väghållningen inte var på topp så fanns det rätt så mycket körglädje i dessa maskiner, mycket tack vare de helt suveräna motorerna!:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-11/00:38

Alexander;25595 skrev:Om vi bara skrev om hur gött vi mår med våra finfina hojar så skulle vi väl t.o.m. tröttna på oss själva till slut.;) Fast ibland tycker jag att tonen blir lite "von oben" mot andra märkesägare. :rolleyes:


Jodå, jag kan allt vara en aning 'von oben' när det gäller skit i fråga om motorfordon, dvs sådant som det inte står BMW eller Mercedes-Benz på. ;)

Men samtidigt så har jag faktiskt två Yamaha och bara en BMW på hojsidan, och jag kan mycket väl förutspå att jag skulle kunna sänka mig ända ned till en Volvo 960 eller S90 i fråga om personbil, eftersom jag ändå bara kör personbilen c:a 100 mil per år...:o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-12-11/01:04

Marie;25604 skrev:Jodå, jag kan allt vara en aning 'von oben' när det gäller skit i fråga om motorfordon, dvs sådant som det inte står BMW eller Mercedes-Benz på. ;)


Glömde skriva kategorisk ton.............:D
På tal om kategorisk och von oben, så finns det en klick av Harley-ägare som kan bli just det, och då menar jag inte dom med långa skägg och skinnvästar. En av kunderna på min frus jobb hade fått reda på att hon körde MC och skulle naturligvis övertala henne att köpa en "riktig motorcykel".
"Då kör du väl Harley" sa hon utan att han hade nämnt märket, varpå han tappade hakan. "Hur vet du det?" sa han. "Det hördes bara" svarade hon varpå hakan var på väg genom golvet. När han bekräftade att han var Harley-ägare så svarade min fru att någon sådan absolut inte var aktuell för henne. Efter det blev diskussionen lite ansträngd.:D Nåja, nu var det kanske jag som blev lite "von oben".:o
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-11/08:54

Alexander;25605 skrev:Glömde skriva kategorisk ton.............:D
På tal om kategorisk och von oben, så finns det en klick av Harley-ägare som kan bli just det,.:o


Harleyägare är verkligen beundransvärda som försvarar sina maskiner i vått och torrt.
Var snälla mot dom, de har det svårt här i livet.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Är jag ensam om att inte meka?

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-11/09:15

Jag är inne på min tredje BMW. RT -02, RT -04 och nu GSA -07. Jag är helnöjd och har i princip inte haft något krångel alls. RT:na drog lite olja men GSA:n är tät. Servar på verkstad och betalar alldeles för mycket.

För mig är alternativet till trygghet inte att meka själv utan att ha hoj med
garanti kvar.

Så i början av 2009 hoppas jag att någon med era kunskaper tar tag i min GSA som då är två år och gått ca 5000 mil.

Förmodligen då ett intressant halfabrikat:)

God förmiddag
Thomas Weglert

Som är djupt imponerad av all kunskap som finns uti landet. Kanske skulle man flytta till
Trångsund eller Kinna:rolleyes:
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst