Bmw 1200GS ADV

Bmw 1200GS ADV

Inläggav Henrik S » 2007-12-13/20:23

Hej Allihop!!

Går här i vintermörkret å funderar på att köpa mig en 1200GS ADV 06-08... Har ju inte kört eller ägt någon Bmw ännu, skulle bli väldigt glad om man kunnde få lite tips ang hojen.. Gärna plus samt minus saker som man bör kanske veta:) Har kört sporthoj under ett par år nu, å har nu bestämt mig för att byta till något mer varierande åkning kanske...

Tack på förhand för tipsen jag kommer få, en glad Västeråsare:)
Henrik S
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-12-11/16:17

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-14/10:19

Henrik S;25828 skrev:Hej Allihop!!

Går här i vintermörkret å funderar på att köpa mig en 1200GS ADV 06-08... Har ju inte kört eller ägt någon Bmw ännu, skulle bli väldigt glad om man kunnde få lite tips ang hojen.. Gärna plus samt minus saker som man bör kanske veta:) Har kört sporthoj under ett par år nu, å har nu bestämt mig för att byta till något mer varierande åkning kanske...

Tack på förhand för tipsen jag kommer få, en glad Västeråsare:)


Jag har kört min GSA -07 2300 mil i år varav ca 500 mil på grus. Kör alltid på TKC-80 och har funnit dess däck bra på alla underlag samt med tung last (skjuts och full packning).

GSA:n har fördelar men också nackdelar. Man behöver nästan aldrig tanka men den är tung och hög. Om jag inte skulle skjutsa så mycket skulle jag nog fundera på att köpa en mindre hoj exv den vaniga GS:en eller nya 800 GS som kommer i mars. Detta främst därför att jag kör mer och mer på grus.

Jag antar att Du med "varierande åkning" menar mer grus och då är det också särskilt viktigt att inte välja en alltför tung hoj.

Men lycka till och håll utkik efter våra grusaktiviteter i Sörmland. Har Du bara en lämplig hoj så är Du välkommen även med blygsam gruserfarenhet. Man tränar snabbt upp sig.

Jag rekommenderar att Du går med i BMW-klubben. Prisvärt är min uppfattning.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Gs 1200

Inläggav smejohan » 2007-12-14/12:48

Hej Henrik !

Jag har kört olika hojar sedan 1972, men när jag provade GS 1200 blev det dyrt.
Jag är jättenöjd !

Den funkar utmärkt även på bana, med Bridgestone 020 och är bekväm och säker.

Grus och stigar är inga problem, continental TKC 80.

Jag tror att om du inte behöver den stora tanken, bör du kolla på en vanlig GS

MVH
Johan Mattsson
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Inläggav Forslund » 2007-12-14/22:12

körde 1000 mil -07 med en GSA med dagsetapper på 100 mil som längst... lite ont i gumpen hade jag nog men min dåliga rygg var nästan bättre när jag kom hem efter 14 dagars körning.... man sitter kungligt :) hur mycket man kan lasta på den behöver man inte ens nämna :)
varför har jag då bytat ? Gruskörningen..... Det blev nästan ingen.....grusvägskörning går den som på räls men sen så är jag både för kort (den blir tung i fel läge) och antagligen för dålig för att kunna busa med den.

så fast jag var jättenöjd med GSA:n så bytade jag till en R sport. Enligt min mening en sporthojarnas GSA... den flyttar på sig om man vrider på gasen det finns packväskor till den och man sitter förvånansvärt bra.....t.o.m. tanten sitter bra :) Har inte slutat le än !!!!

Tycker du ska tänka på om du kommer att köra mycket grus eller ej ? ska du det så är det bara att handla :)

Mvh Forslund !!!
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav Jan M Andersson » 2007-12-15/12:37

Hej,

Jag köpte min GSA-06 i maj 2006. Första intrycket är att den är väldigt hög (själv är jag 1,82) och svår att hålla uppe på ojämt underlag i låg fart. Jag satte direkt ned sadeln till lägsta nivå och året därpå fick jag för mig att pröva en låg sadel från Touratech. Det var nog det bästa jag gjort! Aldrig att jag vill ha en låg sadel - köregenskaperna blev gräsliga (i alla fall för mig) och när jag fick på originalsadeln igen så uppskattade jag den ännu mer än tidigare.

Nu för tiden kör jag med sadeln i högsta läge, satt på "styrhöjare" och njuter verkligen av lugn och stillsam "grusåkning", helst stående.

Men hojen är givetvis suverän att sitta på också - långa som korta turer. Att man kan stå upp ett par mil emellanåt ser jag som en positiv bonus. Minns när jag körde i Dalsland och efter många mil på asfalt kom till ett riktigt bedrövligt vägarbete. Vägen var uppriven på en sträcka mellan 1,5 - 2 mil och bilarna smög fram för att inte skada sina ögonstenar. GSA:n (ock kompisens GS) visade verkligen vad de går för. Vi bara flöt fram genom hela vägarbetet och det var påtagligt för mig hur väl hojen trivs på dåligt underlag. Helt suveränt!

Jag kan inte tänka mig en bättre "allroundhoj". Visst nackdelarna finns:

- Den är tung och otymplig för riktig "offroad" (nog min bristande kunskap i och för sig).

- Bromsbeläggen i bak slits onormalt fort.

Tycker att du ska provköra och bilda dig en egen uppfattning. Ett tag funderade jag på om detta var rätt hoj för mig - men nu känns den hur rätt som helst. Fast GS:en är inte dålig den heller...
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Inläggav Henrik S » 2007-12-15/15:52

Thomas Weglert;25839 skrev:Jag har kört min GSA -07 2300 mil i år varav ca 500 mil på grus. Kör alltid på TKC-80 och har funnit dess däck bra på alla underlag samt med tung last (skjuts och full packning).

GSA:n har fördelar men också nackdelar. Man behöver nästan aldrig tanka men den är tung och hög. Om jag inte skulle skjutsa så mycket skulle jag nog fundera på att köpa en mindre hoj exv den vaniga GS:en eller nya 800 GS som kommer i mars. Detta främst därför att jag kör mer och mer på grus.

Jag antar att Du med "varierande åkning" menar mer grus och då är det också särskilt viktigt att inte välja en alltför tung hoj.

Men lycka till och håll utkik efter våra grusaktiviteter i Sörmland. Har Du bara en lämplig hoj så är Du välkommen även med blygsam gruserfarenhet. Man tränar snabbt upp sig.

Jag rekommenderar att Du går med i BMW-klubben. Prisvärt är min uppfattning.

God förmiddag
Thomas Weglert


Hej Thomas!

Tack för det du skrev om hojen, alla tips är bra att få..
Klart man ska skriva in sig på Bmw-klubben. Skulle nog inte vara fel i att anmäla sig till en grusaktivitet kurs:)

God kväll
Henrik Skaren
Henrik S
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-12-11/16:17

Inläggav Henrik S » 2007-12-15/16:00

smejohan;25849 skrev:Hej Henrik !

Jag har kört olika hojar sedan 1972, men när jag provade GS 1200 blev det dyrt.
Jag är jättenöjd !

Den funkar utmärkt även på bana, med Bridgestone 020 och är bekväm och säker.

Grus och stigar är inga problem, continental TKC 80.

Jag tror att om du inte behöver den stora tanken, bör du kolla på en vanlig GS

MVH
Johan Mattsson


Hej Johan Mattsson!

Tack för dina tips samt alla andra saker som är värda att tänka på. Vet ju inte ännu vilken hoj man ska välja ännu?
Är Väldigt sugen på en 1200gs adv, samtidigt såg jag bilderna på den nya Bmw 800gs som kommer nu till våren. Den såg inte heller fel ut..

M.V.H Henrik S
Henrik S
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-12-11/16:17

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-15/16:11

Henrik S;25935 skrev:Hej Thomas!

Tack för det du skrev om hojen, alla tips är bra att få..
Klart man ska skriva in sig på Bmw-klubben. Skulle nog inte vara fel i att anmäla sig till en grusaktivitet kurs:)

God kväll
Henrik Skaren


Välkommen till klubben. Du kommer inte att bli besviken. Utbudet av aktiviteter är stort. Och speciellt stort när det gäller grus. Grusgänget växer så det knakar. Som medlem får Du vårt årsprogram och Du kommer att finna att det blir mycket grus och förhoppningsvis även nybörjarturer.

Annars är det bara att åka och få många mil i benen. Efter några hundra grusmil finns leendet där i hjälmen.

Livet i grusgrupperna fungerar som livet i en slalombacke dvs man väntar in varandra nedanför backen dvs i varje korsning. På det viset kan alla åka i sitt eget tempo. Mer aktivt tempo i början och lite lugnare i slutet av gruppen.

Att intresset för grus ökar tror jag för min del beror på att man inte bara har hojåkningen som intresse utän även underlaget. Och så skogslukten som varierar med årstiden. På hösten kan man knappa in alla svampställen på GPS:en och sedan göra eftersök med famljen:D

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst