Jul hos Mimmi.

Jul hos Mimmi.

Inläggav Mimmi » 2007-12-21/22:59

Hej!

Nu är jag färdig med alla julförberedelser, nästan. Det återstår bara att slå in julklapparna. Nu sitter jag här med en mugg glögg, Blossa tre-stjärning och njuter av tillvaron, och julmusiken spelar i bakgrunden.

Hela huset är nu pyntat och fint. Det luktar som det skall göra också, men det blir ännu bättre med det när hyacintherna slagit ut ordentligt. Allt är som jag vill ha det, likadant som jag minns det ända från jag var i 4-5 årsåldern. Det känns så tryggt och härligt att det finns saker som inte förädras. Jag har det helt enkelt riktigt mysigt.:)

Det såklart, vissa möbler, tavlor och annat är ju förstås utbytta. Det är ju en ständigt pågående process. När jag finner något som jag vill ha och som passar in i min i min stil så köper jag ju det.

Bifogar några nytagna bilder.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

En till...

Inläggav Mimmi » 2007-12-21/23:03

Hej!

Det blev en bild till, utegranen kom inte plats i förra inlägget:) , men den kommer här!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Robert Olausson » 2007-12-21/23:21

Härligt Mimmi!

Den bästa tiden med julen tycker jag är kvällen innan julafton. Då har vi kokat och grilljerat skinkan, pyntat granen, kokat knäcken, rullsyltan är klar, lugnet har lagt sig och klapparna ligger under granen. Då tar vi fram doppet, brödet, skär skinkan och syltan, fram med senap efter smak, tar fram julölen och julsnapsen (som jag dricker i mitt tomtesnapsglas av äldre modell med dekoration som ser ut som sockerkristyr) och bara njuter av att all julstress är över!

God Jul på er alla!

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-21/23:42

Så fint du har det, min vän!
Önskar dig en riktigt fin, vilsam och varm jul!
Kram/Leif
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Hrmmm

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-22/00:09

Hej Mimmi

Det var ett dammkorn på bild ....



... skojade bara :D :D

Mystrevligt var ordet.

God Jul på dig (och alla andra också)

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Lime » 2007-12-22/00:13

Du har ju glömt att lägga ut snön!!
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

En riktig jul!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-22/00:28

Det ser toppentrevligt ut. Härligt mysigt!

Mimmi, jag önskar dig en riktigt god jul!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-22/02:03

Ja det här är den bästa tiden på hela Julen, allt är klart, inget mer rusa runt som en yr tomte. Jobbet är avstängt för några dar. Allt är lugnt. Alla barnen (dom vuxna med) håller andan inför den stora dagen.

Mysigt du har det Mimmi. God Jul på dig och alla ni andra. Ha en riktigt lugn och skön Jul allihopa.

/Spiff
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-22/02:53

Ser ljust och varmt ut - jag tror t o m att blixten vägrat att lösa ut men det gav ju en sepialiknande toning som väl passar in med de klassiska möblerna,,,

Om man ser en persons bokhylla, kylskåp och skor vet man det mesta om personen ifråga och det är nog ingen kvalificerad gissning att vi förutom att dela favoritförfattare även har en hel del gemensamt vad avser valet av musik,,,:)

Ha en bra jul!
Thomas
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Martin Gyld » 2007-12-22/11:15

Hej Mimmi
Vilken värme dina bilder utstrålar. Det kallar jag hjul!

God Jul Mimmi och alla andra BMW-are

Martin Gyld
Kör lugnt
Martin Gyld
Användarvisningsbild
Martin Gyld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-20/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-22/16:07

Jag kunde väl förstå att du skulle vara en duktig fotograf också, härlig julstämnong i bilderna.
Jag blir riktigt inspirerad, får nog få upp en ljusstake i garaget.

[SIZE="6"]GOD HJUL PÅ ER ALLA.[/SIZE]
ge bumsen en extra klapp på tanken så ska ni se att den startar till våren.
hälsn
Thomas Säwe
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-22/20:49

God Jul på er allesammans!

Ja nu har väl Mimmi fått in julskinkan i ugnen, jag talade med henne nyss...
Och sen önskar jag henne smaklig spis med varm julskinka och hemlagad senap. (ja jag skickade med henne en burk 'Maries special' för en vecka sedan).

Igår satt jag och omväxlande ena svärdottern och mina båda yngsta söner och tillverkade (malde) ännu mera julsenap, nu för hela tjocka släktens behov. Det gäller ju att föra traditionen och receptet vidare till nästa generation. Det gick åt ½ kg senapsfrö, 2,5 dl vodka, någon dl socker och lite annat smått och gott, så det blev ganska mycket senap....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Ett stort...

Inläggav Mimmi » 2007-12-23/17:33

... TACK till Er alla för Era hälsningar och kommentarer!:)

Boxerknutte;26332 skrev:Härligt Mimmi!

//
God Jul på er alla!

Robert


Tack, Robert!

Guzzi-Leif;26341 skrev:Så fint du har det, min vän!
Önskar dig en riktigt fin, vilsam och varm jul!
Kram/Leif


Jo, jag gör så gott jag kan...
För övrigt önskar jag detsamma, och kram på Dig också!

mbrobeck;26350 skrev:Hej Mimmi

Det var ett dammkorn på bild ....



... skojade bara

Mystrevligt var ordet.

God Jul på dig (och alla andra också)

MVH Magnus


Dammkorn; jo det kan det säkert finnas eftersom jag gör storstädningen efter jul, när allt skall bort för denna gången...:)
Men som min salig Mamma sade: Bättre mä lite skit i hörnena än ett rent helvete...

Jo, mystrevligt var ett bra uttryck. Mitt hem är så rofyllt och många som kommer hit brukar kommentera att det är ett hus fyllt av vänlighet och kärlek, här finns minsann ingen ondska, elakhet eller hårda ord inpyrt i väggarna.

Lime;26351 skrev:Du har ju glömt att lägga ut snön!!


Snö? Är det det där vita som ligger på marken några dagar ibland? Nå´t så´nt har jag inte sett sedan i början av februari...:)

MichaelF;26354 skrev:Det ser toppentrevligt ut. Härligt mysigt!

Mimmi, jag önskar dig en riktigt god jul!


Tack snälla Du!

Spiff;26356 skrev://Mysigt du har det Mimmi. God Jul på dig och alla ni andra. Ha en riktigt lugn och skön Jul allihopa.

/Spiff


Ja, jag kan inte annat än instämma i det Du skriver!

Thomas Jansson;26357 skrev:Ser ljust och varmt ut - jag tror t o m att blixten vägrat att lösa ut men det gav ju en sepialiknande toning som väl passar in med de klassiska möblerna,,,

Om man ser en persons bokhylla, kylskåp och skor vet man det mesta om personen ifråga och det är nog ingen kvalificerad gissning att vi förutom att dela favoritförfattare även har en hel del gemensamt vad avser valet av musik,,,

Ha en bra jul!
Thomas


Det var meningen att blixten inte skulle vara på; jag hade manuellt stängt av den samt ställt in färgtemperaturen på "glödljus".
Men vad jag vet har Du varken sett mina bokhyllor, kylskåp eller skor ((tror Du jag är noga med att ha välputsade skor eller ej?) så Du vet nog inte så mycket om mig, eller? Vad tror Du jag har för musiksmak då?

Martin Gyld;26362 skrev:Hej Mimmi
Vilken värme dina bilder utstrålar. Det kallar jag hjul!

God Jul Mimmi och alla andra BMW-are

Martin Gyld


Som sagt, många säger just detta, att mitt hem är varmt, välkomnande, lugnt och rogivande. För mig är det i stort sett min barndoms jular varje jul. Det är bara mina föräldrar som saknas, men det är inte så bara...

Old boxer;26378 skrev:Jag kunde väl förstå att du skulle vara en duktig fotograf också, härlig julstämnong i bilderna.
Jag blir riktigt inspirerad, får nog få upp en ljusstake i garaget.

[SIZE="6"]GOD HJUL PÅ ER ALLA.[/SIZE]
ge bumsen en extra klapp på tanken så ska ni se att den startar till våren.
//Thomas Säwe


Duktig och duktig, jag använder de finesser som finns. Men jag tycker det är roligt att fotografera, det gör jag!
Och Gullan ger jag en klapp när jag går förbi...

Marie;26402 skrev:God Jul på er allesammans!

Ja nu har väl Mimmi fått in julskinkan i ugnen, jag talade med henne nyss...
Och sen önskar jag henne smaklig spis med varm julskinka och hemlagad senap. (ja jag skickade med henne en burk 'Maries special' för en vecka sedan).


Nu är dessutom skinkan griljerad med Din senap, och den blev jättegod!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-23/20:08

Mimmi;26443 skrev:
Det var meningen att blixten inte skulle vara på; jag hade manuellt stängt av den samt ställt in färgtemperaturen på "glödljus".
Men vad jag vet har Du varken sett mina bokhyllor, kylskåp eller skor ((tror Du jag är noga med att ha välputsade skor eller ej?) så Du vet nog inte så mycket om mig, eller? Vad tror Du jag har för musiksmak då?



Helt rätt Mimmi, jag har inte sett vare sig kylskåpet, bokhyllorna eller dina skor och det påstod jag inte heller!:)

Det var för övrigt en gammal bekant som är kriminalare som lärde mig lite av vad de tittar på när de har anledning att snabbt bilda sig en uppfattning om folk. Skorna, hävdar han, säger en hel del om ekonomin och visst stämmer det ganska bra - om en person är relativt välkklädd men har risiga skor beror det ofta på skral ekonomi,,,,

Men - du har i alla fall en samling av Piraten och Marie har avslöjat en del av vad som rimligtvis står i ditt kylskåp just nu så helt ovetande är jag inte.

Musiksmak - med det fina möblemanget så kan vi nog utesluta hårdrock, punk och rappmusik?

Däremot så skulle jag kunna tänka mig att det spelas en del Vivaldi och skulle jag ta med en inspelning av Bach´s Air inspelad av Gunilla von Bahr så tror jag inte heller att man blir utkastad. Men jag skulle inte förvåna mig om du redan har den!

Sedan tror jag att vi troligen delar en passion för kyrkorglar, förr hade jag en fin samling orgelmusik på vinyl från musikförlaget Proprius vilka hade en särskilt fin prägling på sina skivor. Man höjde nåltrycket med hjälp av en 1-krona och sedan kunde man höja volymen tills tavelramarna stod rakt ut. Tror jag också skulle gå för sig hemma hos dig men kanske på lite lägre volym än vad jag brukade ha på den tiden det begav sig.

Jag ser förresten att Proprius finns kvar [url="http://proprius.com/index.asp"]http://proprius.com/index.asp[/url] och jag skall ta mig lite tid ikväll att beställa hem lite klassisk musik och jag ser att de även har lite körmusik så det blir nog ingen billigt nöje,,,,

Så du hade stängt av blixten och ställt kameran på glödljus - det förklarar färgtempen på korten. Vill du ha full koll så kan du ställa in kameran på RAW-format om det går vilket gör att du kan justera färgtemperaturen helt godtyckligt efter att du tagit bilden.

Det kräver visserligen tillgång till ett bildbehandlingsprogram men det räcker med Photoshop Elements vilket kostar lite under 1000:- riksdaler.

Själv fotar jag enbart RAW förutom vid sportmotiv då jag använder flerbildstagning. Då får det bli JPG för att kameran skall hinna ta seribilder i högsta fart.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst