BmwMats skrev:... och riktiga smörjnipplar... Mmmm...
Ja den är ju tillverkad på den tiden då rundsmörjning fortfarande var aktuellt.
BmwMats skrev:... och riktiga smörjnipplar... Mmmm...
Bror Gårdelöf skrev:Intressant sammanträffande, om det stämmer. Senaste svenska Classic Bike puffade för en artikel om just den maskinen i nästa(?) nummer.
Mimmi skrev:Hej!
Dåligt intresse för min gåta...
Detta föremål är numera allmänt förekommande, på detta forum är det många som äger sådana saker; de nyare ser inte riktigt likadana ut på den yta jag fotograferat, men ändå är det samma detalj i grunden.
Mimmi skrev:Ledtråd: BMW var först med att använda detta på mc 1983.
Håkan skrev:Mimmi skrev:Ledtråd: BMW var först med att använda detta på mc 1983.
Insprutning, styrd av elektronik?
Håkan skrev:Jag vet inte det ja...
BMW hade ju insprutning redan 1954. Men då var den mekaniskt styrd...
Mimmi skrev:Hej!
Jag trodde att Du Håkan skulle ta den till sist, visst är det en spridare, eller injektor jag visar. Grattis!
Den på bilden är av den äldre enhålstypen, de nyare fyrhåls ger en mycket finare dimma och spridarbild.
Detta förbättrar verkligen motorgången på många äldre motorer med enhålsspridare. Vi har monterat nya spridare både i Mercedesen och i K100 samt K1100. Dessutom köpte vi parade spridare med minimal avvikelse sinsemellan, och resultatet är verkligen märkbart. Bilden är på en av de jag demonterade på K1100, Wolfgang.
Är det den modellen du visar som kallas Königswelle? Jag visste inte att de var insprutade, men K100 var väl den första seriebyggda massproducerade motorcykeln med insprutning när den lanserades -83.
Varsågod att ta över gåtan!
enhjuling skrev:Kawasaki var tidigare
Z1000 kom 1980 med insprutning på nån variant och GPZ1100 med EFI kom 1981
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst