Bildgåtan - del 6

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-22/20:52

BmwMats skrev:... och riktiga smörjnipplar... Mmmm... ;)

Ja den är ju tillverkad på den tiden då rundsmörjning fortfarande var aktuellt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-22/23:08

Hej!

Jag får väl komma med en gissning för att hålla tråden igång. I och för sig tycker jag inte det stämmer riktigt med detaljerna och ramfärgen, men jag säger ändå Zündapp KS 601.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-23/15:57

Ingen Zündapp.
Men det är ju en Europeisk MC tillverkare, så du är ju där och nosar...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-23/20:31

Hej!

Helt plötsligt när vi satt och åt middag slog det mig som en blixt från klar himmel (gåtan har inte lämnat mig någon ro, det undermedvetna har arbetat); Victoria V35 Bergmeister!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/20:39

Intressant sammanträffande, om det stämmer. Senaste svenska Classic Bike puffade för en artikel om just den maskinen i nästa(?) nummer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-23/20:43

Givetvis Mimmi!
https://de.wikipedia.org/wiki/Victoria_V_35_Bergmeister

Victoria.JPG
Victoria.JPG (74.57 KiB) Visad 8514 gånger


Grattis! Jag förstod att du skulle ta den. :D
Varsågod.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-23/20:49

Bror Gårdelöf skrev:Intressant sammanträffande, om det stämmer. Senaste svenska Classic Bike puffade för en artikel om just den maskinen i nästa(?) nummer.

Den här maskinen är nyss renoverad, det kan vara den maskinen Classic Bike gjort reportage om.
Hur som helst, en mycket intressant maskin.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/20:56

Motorns utseende leder mina associationer till det avsomnade japanska märket Lilac? Ren slump? Japansk kopia av Bergmeisterns motor? (Några av Hondas tidiga motorer var väl rätt oblyga kopior av vissa NSU-motorer - och medan den europeiska motorcykelindustrin led av tillbakagång, var ju den japanska på snabb frammarsch.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-23/21:02

Hej!

Tack! :)
Men nästan så jag får skämmas att jag inte tog den med en gång. :oops: Jag tror att det var den första kardanmaskinen jag såg, eller rättare sagt reflekterade över. Till och med färgen är ju den vanliga Victoriablåa.

En som ibland besökte en granne på det tidiga sextiotalet hade en sådan. Jag studerade den noggrant, den var så väsensskild både vad avsåg designen och inte minst ljudmässigt från den mc som ibland kom till en granne åt andra hållet, det var nämligen en Matchless G80.
Någon BMW såg jag inte på närmre håll innan i mitten på sextiotalet när en tredje grannes son köpte en fabriksny R69S.
Till saken hör att Victoria (tillsammans med DKW) var mitt favoritfabrikat när det gällde mopeder, Victoria motorer användes ju även av många svenska fabriker, och de ramarna var faktiskt många gånger trevligare och stabilare, än Victorias pressade plåtramar i Vicky, som deras kompletta mopeder hette.

Nu skall jag fundera på en gåta och återkommer så fort jag kan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-24/13:00

Hej!

Då har jag en ny gåta klar.

Vad är det jag har fotograferat?

bildgaata19052401.JPG
bildgaata19052401.JPG (42.4 KiB) Visad 8469 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-25/17:35

Hej!

Dåligt intresse för min gåta... :shock: :cry:

Detta föremål är numera allmänt förekommande, på detta forum är det många som äger sådana saker; de nyare ser inte riktigt likadana ut på den yta jag fotograferat, men ändå är det samma detalj i grunden.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-25/18:23

Väldigt förbryllande. Jag hade gissat på strobulatorn på en vubbelförknysare, men det är nog fel :'(

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-25/18:24

Hej!

Ja, det är alldeles rätt, att Du har fel :D !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-05-26/09:19

Synes mest det ser ut som en gul utgave av den blå dingsen du hadde i forrige gåte. :D
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-26/09:42

Mimmi skrev:Hej!

Dåligt intresse för min gåta... :shock: :cry:

Detta föremål är numera allmänt förekommande, på detta forum är det många som äger sådana saker; de nyare ser inte riktigt likadana ut på den yta jag fotograferat, men ändå är det samma detalj i grunden.


Inget fel på intresset, dock så kan jag inte komma på vad detta kan vara, men för att dra till med något så säger jag korken invändigt på en termos (bottendelen på korken)... :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-26/15:14

Kan det vara insidan på tanklocket? Kanske på "Gullan"?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-26/15:53

Hej!

Något tanklock är det inte, men det har med mc och bilar av modernare modeller att göra. Tilläggas bör, eftersom gåtan verkar svår, det är en närbild, detaljen är inte alls så stor i verkligheten.
En ledtråd till: Sedan ett antal år ser inte de nya enheterna riktigt så ut, en förbättring har skett, vilket vi är en del som märkt. ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-05-26/16:21

Er det pluggen til "mini-sigarettenner" 12V uttaket på BMW MC?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-26/16:29

Hej!

Nej inte det heller. Men just den jag visar på bilden har suttit på en BMW mc. Men som sagt, det behöver inte vara BMW för att ha sådana saker, men på MC var BMW först att utnyttja dessa... :?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Olof Eriksson » 2019-05-26/20:48

Kan det vara en trycknapp motsvarande en av/på knapp?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-26/21:49

Hej!

Nej, det är det inte.
Ledtråd: BMW var först med att använda detta på mc 1983.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-26/22:24

ABS ventil ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-26/22:33

Hej Mats!

Nej, det har inget med bromsarna att göra, man kan snarare säga tvärt om! ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Kovlingen » 2019-05-27/05:13

Hejsan ! Den var svår men jag gissar på en "tuta" .
Får jag rätt på att det troligen är fel ? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-27/05:22

Någon del i en förgasare ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-27/05:53

Ahhh... Termostat i kylsystemet, 1983 kom ju K-serien med vätskekyld motor... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-27/07:02

Mimmi skrev:Ledtråd: BMW var först med att använda detta på mc 1983.

Insprutning, styrd av elektronik?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-27/07:32

Håkan skrev:
Mimmi skrev:Ledtråd: BMW var först med att använda detta på mc 1983.

Insprutning, styrd av elektronik?


Ja, det är ju klart det är en bild på en insprutningsventil... Det måste vara rätt Håkan :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-05-27/09:23

Jag vet inte det ja...
BMW hade ju insprutning redan 1954. Men då var den mekaniskt styrd...

Bosch fuel injection 1954.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-27/10:19

Håkan skrev:Jag vet inte det ja...
BMW hade ju insprutning redan 1954. Men då var den mekaniskt styrd...


Oj vilken tjusig knarr... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-27/17:21

Hej!

Jag trodde att Du Håkan skulle ta den till sist, visst är det en spridare, eller injektor jag visar. Grattis!

Den på bilden är av den äldre enhålstypen, de nyare fyrhåls ger en mycket finare dimma och spridarbild.
Detta förbättrar verkligen motorgången på många äldre motorer med enhålsspridare. Vi har monterat nya spridare både i Mercedesen och i K100 samt K1100. Dessutom köpte vi parade spridare med minimal avvikelse sinsemellan, och resultatet är verkligen märkbart. Bilden är på en av de jag demonterade på K1100, Wolfgang.

Är det den modellen du visar som kallas Königswelle? Jag visste inte att de var insprutade, men K100 var väl den första seriebyggda massproducerade motorcykeln med insprutning när den lanserades -83.
Varsågod att ta över gåtan!

bildgaata19052402.JPG
bildgaata19052402.JPG (67.44 KiB) Visad 8257 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav enhjuling » 2019-05-27/17:40

Mimmi skrev:Hej!

Jag trodde att Du Håkan skulle ta den till sist, visst är det en spridare, eller injektor jag visar. Grattis!

Den på bilden är av den äldre enhålstypen, de nyare fyrhåls ger en mycket finare dimma och spridarbild.
Detta förbättrar verkligen motorgången på många äldre motorer med enhålsspridare. Vi har monterat nya spridare både i Mercedesen och i K100 samt K1100. Dessutom köpte vi parade spridare med minimal avvikelse sinsemellan, och resultatet är verkligen märkbart. Bilden är på en av de jag demonterade på K1100, Wolfgang.

Är det den modellen du visar som kallas Königswelle? Jag visste inte att de var insprutade, men K100 var väl den första seriebyggda massproducerade motorcykeln med insprutning när den lanserades -83.
Varsågod att ta över gåtan!

bildgaata19052402.JPG


Kawasaki var tidigare
Z1000 kom 1980 med insprutning på nån variant och GPZ1100 med EFI kom 1981
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-05-27/19:26

Hej!

Jaså, då har jag blivit lurad av BMWs officiella historieskrivning. BMW är inget företag jag har något förtroende för, lika lite som för några andra storföretag, så det överraskar mig inte.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-27/20:40

enhjuling skrev:Kawasaki var tidigare
Z1000 kom 1980 med insprutning på nån variant och GPZ1100 med EFI kom 1981

Där ser man. Jag har också levt i tron, att BMW var först med elektronisk insprutning på motorcykelmotorer. Alltid bra att få fel uppfattning korrigerad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-05-27/21:48

Även Honda CX500 Turbo hade insprutning på tidigt 80-tal, men som sagt så gör det inte så mycket några år hit eller dit ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-06-09/16:46

Jaha...
Vi tar en lätt, så här på söndagen.

Vilken MC?
Märke, modell och motorstorlek efterfrågas. :)

IMG_5074.1.jpg
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav BmwMats » 2019-06-09/18:52

Ser mycket engelskt ut, kan det vara någon modell med tändkablar a' la råttbo... :lol:

Nej jag är ledsen Håkan, tror bara det är en engelsman... Kanske lite före min tid möjligen...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-06-09/21:03

Hej!
Ariel Square Four ?
De var väl på 997cc om jag inte minns fel.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-06-10/15:45

Fel på motorstorlek...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-10/18:10

Enligt Roland Browns Världens snabbaste motorcyklar hade första versionen av "Squariel", som presenterades redan 1931, slagvolymen 497 cc. Motorn var så kompakt, att den med små modifikationer gick att få in i en ram, som byggts för Ariels dåvarande 500 cc stånka! Med tiden modifierades åtskilligt i motorn, och slagvolymen fördubblades - till 997 cc.

Men om det är en Ariel Square Four, skall Mimmi ha äran - definitivt inte jag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-06-10/19:04

Just detta exemplar har 600cc.
Men visst, jag håller med Bror, det är klart Mimmi skall ha den äran. :D

IMG_5076.1.jpg

IMG_5075.1.jpg

Bilder från nyöppnade MC-Collection vid Tidö slott utanför Västerås.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-10/21:03

En intressant spekulation, som väl aldrig kommer att få något svar, är, hur den skulle ha blivit som vätskekyld. Konstruktionens akilleshäl är kylningen av de bakre cylindrarna. Dess styrkor sägs ha varit förunderligt vibrationsfri gång och brett dragregister - och den lär ha varit en pålitlig touringmaskin, så länge motorn inte belastades hårt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-06-10/23:27

Hej!

Tack! :)

Det syntes ju tydligt att det var en sådan mc. Men att de hade så liten slagvolym i början visste jag inte, jag har aldrig sett, eller hört, äldre än de senare 997cc från femtiotalet. De har en underbar motorgång, och ger ett luxuöst intryck.
Som konstruktör var Edward Turner mycket talangfull, begåvad och nydanande. Han konstruerade även Triumphs berömda parallelltwin, och inte minst den legendariska Triumph Tiger 100, för att senare ägna sig även åt bilmotorer. Ett berömt exempel är (brittiska) Daimlers hemi V8 som var en mycket rapp och potent motor för sin tid. Denna motor fanns i två slagvolymer, 2½ l samt 4½ l. Den var kortslagig och tillverkades -59 - till -69, alltså även efter det att Jaguar köpt Daimler.

Tyvärr varken orkar eller hinner jag ägna mig åt bildgåtan just nu, varför jag lämnar den fri till hågad forumist.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-11/08:50

Intressant, att Turner ritade den mer komplicerade Square Four-motorn (1931), flera år innan Speed Twin kom ut på marknaden 1937. Bondförnuftet säger, att det borde varit tvärt om, men bondförnuftet stämmer inte alltid.
(Om de källor, som jag läst, är tillförlitliga, var Edward Turner ett av många exempel, som gick från att vara en nydanande - en del skulle säga genial - konstruktör till att med tiden bli en bromskloss, som hindrade andra ingenjörer att vidareutveckla engelska hojar. Förutom de epokgörande motorerna konstruerade han tydligen ett fjädrande baknav, som floppade. I en tid av stela bakramar kan idén ha varit värd att pröva, men som vi vet, tog utvecklingen en annan väg - med allt bättre svingarmar, fjädring och stötdämpare.)

En 2,5-liters V8 låter som en kul, om än sannolikt inte billig, drivkälla på en gatbil. (Ferraris första egna motor - 815, före andra världskriget - var en 1,5-liters V8, bestående av två ihopsatta och kraftigt modifierade fyror från Fiat - men det var en racermotor. Efterkrigsmotorn 125 S, Ferraris första helt egna konstruktion, var en 60-graders V12 på 1,5 liter! Den hamnade i en gatbil och vore intressant att få lyssna till live. Varje cylinder har ju samma volym som i en 250-kubiks twin!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Mimmi » 2019-06-11/11:54

Hej!

Att Edward Turner konstruerade Ariels förnämliga fyra innan han konstruerade Triumphs modeller är inte alls konstigt. Han var anställd hos Ariel och hade inte med Triumph att göra innan Ariel tog över mc-sidan från Triumph -36.
Ariel och Triumph var i helt olika ändar av marknaden. Ariel var dyra ofta lyxiga högkvalitativa motorcyklar, medan Triump var billigare och mera inriktade på bruksfordon segmentet. Den parallelltwin han tog fram var även den en revolution. Tidigare twinnar var ofta i v-konfiguration eller om de hade parallella cylindrar arbetade inte kolvarna parallellt, de var oftast 180 grader förskjutna. Dessutom var de motorerna breda eftersom de mestadels var trelagrade. Turners motor hade plan vev, alltså 360graders twin, så att kolvarna gick parallellt, dessutom var den tvålagrad och som en följd därav smal.
Detta gjorde att det blev en sportigare motor vilket lade grunden till Triumphs stigande popularitet och fräschare modernare image, inte minst genom den tidigare nämnda Tiger 100 och andra mer sportinriktade modeller.
Angående bakfjädring var det många fabrikat som experimenterde friskt, plungerfjädring var ju inte heller någon höjdare. Det var ju inte förrän svingarmsfjädringen hade provats ut i flera varianter under sena fyrtio- och femtiotalet som bakfjädringen blev ungefär sådan vi känner den i dag. Det fanns faktiskt många mcmodeller att köpa nya i mitten av femtiotalet som hade stelbensram.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-11/12:23

Jag tänkte väl mera i banorna, att en epokgörande twin varit logisk före square-motorn. Men utifrån Ditt resonemang med Ariel som prestigemärke stämmer det mesta. Hur som helst fick han onekligen till en fullträff med Speed Twin.
Någonstans har jag läst, att han själv ansåg, att den motorn inte borde göras större än 500 kubik, eftersom större varianter skulle dras med alltmer besvärande vibrationsproblem.
Som vi vet, lyssnade inte de engelska cheferna utan förstorade motorerna till 650, 750 och i Norton Commandos fall med tiden 850 kubik - och det skulle visa sig, att Turner hade rätt.

Intressant också, att Hondas epokgörande CB 450 hade 180-gradersvev. I övrigt hade den rimligen inte särskilt mycket gemensamt med gamla engelska konstruktioner, vare sig det gällde prestanda eller tillförlitlighet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-06-16/12:20

Tar en till från MC-Collection´s samlingar.
Frågan är, vad är detta:

IMG_5077.JPG

Nån som identifierar motorcykeln? En guldstjärna att klistra i boken isf. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-16/17:12

Ser ut som hydralisk drivning av framhjulet!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Håkan » 2019-06-16/19:23

Visst är det så, Olof.

Varsågod. :)

IMG_5079.JPG

IMG_5080.JPG
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bildgåtan - del 6

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-16/21:32

Ja se där. Även en blind höna kan hitta ett korn....

Får klura lite och återkommer med ny gåta senast i morgonkväll.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst