Glapp i bakre drevet

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glapp i bakre drevet

Inläggav ladelai » 2009-11-23/15:52

Hej,

Tänkte bara göra en post och höra om det är något fel med att det är ett litet glapp på cirka halv centimeter om man försöker snurra det bakre drevet fram och tillbaka med handkraft? Har inte upplevt det så tidigare bara..

Vad jag förstår av pdf manualen och chaingang dvderna så sitter drevet ihop skruvat med ett "lock" med tre utformade splints, däremellan kommer kuddar av dämpning och sedan ska dessa tre splints in i vad som ser ut som gjutna Trivial pursuit tårbitar (kan man beskriva det bättre? :D ).

Är det möjligen dämpningsbitarna som har börjat ge sig eller har de tre splintsen nötts ner så att det bildats ett glapp?
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Glapp i bakre drevet

Inläggav julius » 2009-11-24/07:29

Jag har för mig att jag har läst om detta i något forum. (var det här ?) Där beskrevs det, om jag minns rätt, att i samband med byte av drivpaket så skulle ryckutjämnarna också bytas. Din beskrivning tyder på att dessa inte är riktigt friska, jag kan inte tåänka mig att det skall vara något glapp där. Kanske någon annan vet bättre?
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Glapp i bakre drevet

Inläggav Claes Jonsson » 2009-11-24/13:47

Jag tänkte försöka mig på ett svar.
Vet inte om det leder till nåt, men men.

Förra sommaren köpte jag begagnade fälgar för stt snabbt skifta mellan gruskörning och asfalt.
Och på den bakfälgen var det samma som på din. En till synes lika fälg från en likadan hoj, möjligtvis var det en ett år äldre hoj. Årsmodell 2000, min är en 2001.

Märkte att det glappade när jag skulle smörja kedjan.

Så jag sågade ut tre små plastbitar av en innerskärm och la emellan. Dom ligger lösa där, kommer ingen vart.
Glappet försvann. Det är till och med så att jag får pressa ihop drevet med navet.
Och ändå glappar det inte på originalfälgen utan plastbitarna.

Ryckutjämnarna hänger nog med länge. Visserligen verkar dom ömsa av sig gummi som fastnar i navet.

Bifogar ett par bilder så förstår man kanske bättre.
Bilagor
IMG_6887.jpg
IMG_6886.jpg
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Glapp i bakre drevet

Inläggav ladelai » 2009-11-24/16:27

Hej,

Trevligt med så bra svar till att börja med. Bilder och allt!
Ja jag har en 01a också och det kanske har något med 00-03 modellen att göra?

Jag ska inte börja peta än på det där för det är inte dags för att byta drivpaket på ett långt tag.
Intressant att fler har upplevt det iaf och det stillar min oro en hel del att det går att göra något åt problemet om det ens är ett problem...
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Glapp i bakre drevet

Inläggav Dennis Johansson » 2009-11-24/20:36

Märkligt ändå...Är det olika ryck ut jämanre till olika hjul kanske...

På de Africa twinnar jag haft fanns aldrig de problemen med uslitna gummin. Kostruktionen ser ut om att vara likartad...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst