Problem i växellådan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem i växellådan

Inläggav AronD » 2010-01-28/21:47

Hej på er.
Jag köpte en begagnad Dakar -03 som jag tog över vid 3000 mil ungefär. Nu har den gått nästan 5. Problemet som har uppstått är att ettans växel vill hoppa ur när jag är stillastående. Släpper jag kopplingen lite så jag får dragläge så stannar den kvar i läge, alternativt att jag håller växelspaken nere.
Men det är frustrerande när man står vid en korsning eller på något djävligt ställe i skogen.

Har någon mer råkat ut för detta eller vet vad det beror på? Jag har haft motsatt problem på en cross en gång, den släpper växeln i dragläge. Då var det dreven som fått rundade kanter i "fingrarna" som låser upp mot andra drev. Så om det inte är det ena så borde det väl vara det andra, alltså växelföraren som är boven i det här dramat. Eller?

Är växellådan svår att komma in i? Behöver man mycket bmw-special verktyg innan man får isär motorhalvorna eller behöver man inte isär med dem? Tur i oturen har jag ju inte behövt göra mycket mer än att tanka och byta däck ännu :)
AronD
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-03-30/21:00

Re: Problem i växellådan

Inläggav Bjarne » 2010-01-28/22:02

Jag har för mig att det finns gratis reperations-DVD att få. Jag vet inte vem men någon på Forumet borde väl ha och kunna kopiera åt dig. De får inte säljas men däremot skänkas bort. Sedan finns det mycken kunskap på http://www.f650.com/ och http://faq.f650.com/main.html

Lycka till!

Och får du inte svaret av någon här så får du gärna skriva in svaret här ändå så kanske det är några andra som lär sig något.
Bjarne
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2008-10-10/17:56

Re: Problem i växellådan

Inläggav Bjarne » 2010-01-28/22:23

Blev nyfiken, surfade och hittade en del, upp till dig att värdera... :-) :
"Don't shift so hard and when shifting into first keep your foot pressing down just a little longer. This guy's theory was that some bikes came with a return spring that was to strong and shifting hard and/or fast would help the spring pull the lever back out of first and into neutral. Also rotating the shift lever down would help."

"The original shift forks were superseded by ones that are polished, harder, and tested. Bad news is you must drop the motor to split the cases to get to them. A shift fork costs about $35 or so. You might have a bad detent-wheel rivet, like I did, too. There are no special tools required to do the job, with the exception of the ~$22 alternator rotor puller. The job is long, but not difficult. I have the first draft on the "dropping the motor" FAQ. Flash#412"

http://faq.f650.com/FAQs/Rotax655Troubl ... ansmission Related Problems
(sök efter "Gears Jump Out At Start Or At Abrupt Acceleration" så finns det en del. Om det nu är för din maskin vill säga... )
Bjarne
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2008-10-10/17:56

Re: Problem i växellådan

Inläggav AronD » 2010-01-30/15:36

Tack för hjälpen Bjarne.

Jag har laddat ner reparations dvd-erna, 3 stycken. Men jag har inte gått igenom dem, däremot delar jag gärna med mig av dem till andra f650 åkare, hör av er isf.

http://www.f650.com är en sån sida som jag brukar läsa på på. Jag plockade iof isär framgafflarna för ett packbox byte samt ifyllning av några nötningsskador på gaffelbenen och då hittade jag en mycket bra guide med bra tips.
Men den är också rätt stor så man måste kunna navigera sig fram på rätt sätt innan man finner det man letar efter. Men det verkar ju på det som Bjarne hittade att det är växelföraren/arna som behöver bytas. Det verkar ju dessutom som om motorn ska isär, vilket innebär att hela motorcykeln ska isär i molekyler och ihop igen :) Det enda jag känner är ett bekymmer där är ju att få av svänghjulet. Frågan då är väl om det är något mer man borde titta på när man ändå har isär motorn... byta ut diverse packboxar kanske.

Jag får posta igen när jag kommit fram till något.
AronD
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-03-30/21:00

Re: Problem i växellådan

Inläggav Kovlingen » 2010-01-31/00:18

Liten Fundering !
Vad är orsaken till detta problem . Är det konstruktionen
eller kan det var en så enkel sak som att fel olja används .
V-lådor sitter ju på "alla" hojar och då kan man fråga sej
om det är fler som haft samma problem och kört på
någon olja som inte är bra . Vad kör ni på för olja
ni som ev. haft problem med växellådorna ?

( Själv utan problem )
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst