Erfarenhet och/eller åsikt om Rekluse Z-Start?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Erfarenhet och/eller åsikt om Rekluse Z-Start?

Inläggav Konsument » 2010-03-06/13:45

Fick syn på "Rekluse Z-Start" (s490 i Touratechs 2010 katalog av varianten "made for adventure").
Någon som har testat/tycker/tänker något om den lösningen?

(Edit: Läste lite på http://www.clubmoto.com/cm/zstart.shtml och http://crfsonly.com/reviews/rekluse/rekluse-review.php)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Erfarenhet och/eller åsikt om Rekluse Z-Start?

Inläggav Karl Bergman » 2010-03-06/21:08

Har två endurohojar med Reklusekopplingar och tycker att det är ett fungerande koncept. Den jag har mest erfarenhet av är monterad på en KTM 525:a, den andra sitter i en Aprilia RXV450 men den är i det närmaste oprövad av olika anledningar.
Fördelarna med rekluse är att det är nästan omöjligt att bromsa stopp och att växlingarna blir snabba och oproblematiska.
Nackdelar är en närmast obefintlig motorbroms vilket blir riktigt besvärligt i steniga utförsbackar där fötterna behövs för att paddla. Då är det inte möjligt att använda (fot)bakbroms och frambromsen i steniga utförspartier är inte att leka med.
Ktm:n har jag byggt om så att i stället för koppling har jag bakbroms på det handtaget. Funkar mycket bra när man väl lärt hjärnan att inte koppla ur med vänsterhand. Första gången man gör fel, jag lovar, är en nära dödenupplevelse ungefär lika som för hård frambroms i stenig utförslöpa.

Aprilian är så gott som otestad eftersom jag har motardhjul monterade och ont om tid att åka men eftersom den har klent bottendrag och behöver varva en bit över 3000 rpm innan den skuttar iväg så krävs det en noggrann injustering som jag inte gjort och det är lite knasigt att inte ha styrka i botten. Men på den har jag också den manuella kopplingsfunktionen kvar så det funkar ändå rätt bra iaf på asfalten och på grusvägarna.

Tekniken är smart och helt ok dessutom lättmonterad. Hur hållbarheten är kan jag inte bedöma eftersom jag ännu inte använt dom tillräckligt lång tid.
Prisvärd? Njae tveksamt om det handlas i Sverige, absolut om man kan handla i staterna vilket jag kunde. Rekluse har stoppat all internetförsäljning till (Sverige) förmån för den svenske agenten EMX. Det kan man ju tycka vad man vill om när det därmed blir typ dubbelt så dyrt.
Som FMCK-ordonans med Husqvarna automaten ( 258:an) som vapen ser jag stora likheter även om växlingarna fortfarande är manuella med Reklusen.
Slutsats: bra köp för vanliga medelmåttor om man ger sig tid att vänja sig vid en lite annorlunda körteknik, om proffsen har någon glädje av den här mojängen vete tusan.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst