Välkommen som BMW-ägare och till Forumet!
Inga frågor är pinsamma här, Du gör helt rätt som frågar.
Såvitt jag vet, finns inget 12V-uttag på F650GS som standard - i alla fall har jag inget på min 02:a..
Det innebär, att Du behöver ta loss kåpan över batteriet för att komma åt att ladda. Kåpan ( mittsektionen av "tanken" som ju inte är någon tank) sitter med 4 skruvar - två framtill, precis bakom styrhuvudet, och två i nederkanten bak, de syns när du lyfter av sadeln. Skruvarna är av Torx-typ, alltså en invändig "stjärna". Verktyget ska finnas med i standard-verktygssatsen.
Tyvärr är nog batteriet bara att kassera, efter att ha stått urladdat så länge. Det kan gå att få liv i, men har i så fall tappat mycket av kapaciteten. Köp original-batteri hos BMW om Du är osäker. Billigast är nog annars ett batteri från just Biltema, men jag vet inte på rak arm vilket som passar. Vill Du ha det bästa är det Odyssey som gäller, men de kan vara svåra att få tag på.
Laddare ska Du varken köpa första bästa, eller den BMW säljer. BMW:s är för dyr och inte särskilt "intelligent", och billiga laddare kan förstöra ett batteri på nolltid.
Jag ser ingen anledning att köpa något annat än det bästa man kan hitta, nämligen CTEK, precis som Bror föreslår här ovan. En CTEK Zafir 45 kan Du hitta på Clas Ohlson för knappt en femhundring, det är den definitivt värd, och den räcker utmärkt! Med laddaren följer en batterikabel med snabbkontakt, som Du kan ha permanent monterad på batteriet och enkelt koppla in när batteriet behöver laddas.
Låt Dig inte luras att köpa något annat fabrikat som är "lika bra", CTEK har nämligen patent på ett par lösningar som man har stor nytta av i en laddare.
http://www.ctek.se________________________________________________________________________________
/// Gunnar Elmgren
K1200GT-06
F650GS Twin-08
F650GS-02
R26-59