Ladda batteriet

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ladda batteriet

Inläggav Eli » 2010-03-12/00:05

Hej,
Först av allt - det här är lite pinsamt så ni får inte skratta :)
Är en nybliven (förra sommaren) och väldigt oteknisk ägare till en F650GS-05 som bar börjat bli sugen på att plocka fram mc'n igen efter vintern. Var ut i garaget för att klappa lite på henne och upptäckte att batteriet var helt urdraget efter 5 månaders vintersömn.
Nu till min fråga:
Hur går jag tillväga för att ladda batteriet - nämnde jag att jag är oteknisk?. Måste jag skruva isär henne för att komma åt batteriet eller kan man komma åt det på ngt annat sätt?
Duger en batteriladdare från Biltema? Hur långtid måste den stå och laddas?

vänligen
Eli
Eli
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-03-11/23:34

Re: Ladda batteriet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-03-12/08:12

Du får nog svar från ägare till likadana hojar - men om inte ...

Kolla i instruktionsboken, om det finns någon kombinerad elingång/-uttag på cykeln. På min är det som ett cigarrettändaruttag i bilen. Där pluggar Du in laddaren. (Gissningsvis finns väl även en rubrik om batteriladdning i nämnda instruktionsbok. Om inte, måste ju BMW-handlaren kunna ge besked.)

Jag skulle inte köpa en Biltema-laddare utan en modern, "intelligent" version, som känner av batteriets kondition och anpassar laddningen efter det. En sådan kan Du ha inkopplad hela vintern, utan att batteriet tar skada (dvs Ditt nuvarande problem kommer aldrig mer att dyka upp), medan en bortglömd, billig, "dum" laddare kan förstöra batteriet.

BMW:s originalladdare kostade i alla fall för två år sedan 1 050:-, och den är bara att plugga in. CTEK gör enligt åtskilliga uttalanden på detta forum ännu bättre laddare - exempelvis 3 600-modellen, som "duger till allt" och ligger kring 700:-, men då måste Du övervinna Din otekniskhet och löda på rätt sorts kontakt - eller lyfta på sadeln och skruva fast CTEK:s snabbkopplingselektroder på batteriets polskor.

Hur som; prisskillnaden är väl värd att acceptera. "Glädjen över det låga priset kan i längden aldrig tysta förbannelserna över den usla kvalitén", och detta handlar om en engångskostnad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ladda batteriet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-12/08:47

Välkommen som BMW-ägare och till Forumet!
Inga frågor är pinsamma här, Du gör helt rätt som frågar.

Såvitt jag vet, finns inget 12V-uttag på F650GS som standard - i alla fall har jag inget på min 02:a..
Det innebär, att Du behöver ta loss kåpan över batteriet för att komma åt att ladda. Kåpan ( mittsektionen av "tanken" som ju inte är någon tank) sitter med 4 skruvar - två framtill, precis bakom styrhuvudet, och två i nederkanten bak, de syns när du lyfter av sadeln. Skruvarna är av Torx-typ, alltså en invändig "stjärna". Verktyget ska finnas med i standard-verktygssatsen.

Tyvärr är nog batteriet bara att kassera, efter att ha stått urladdat så länge. Det kan gå att få liv i, men har i så fall tappat mycket av kapaciteten. Köp original-batteri hos BMW om Du är osäker. Billigast är nog annars ett batteri från just Biltema, men jag vet inte på rak arm vilket som passar. Vill Du ha det bästa är det Odyssey som gäller, men de kan vara svåra att få tag på.

Laddare ska Du varken köpa första bästa, eller den BMW säljer. BMW:s är för dyr och inte särskilt "intelligent", och billiga laddare kan förstöra ett batteri på nolltid.
Jag ser ingen anledning att köpa något annat än det bästa man kan hitta, nämligen CTEK, precis som Bror föreslår här ovan. En CTEK Zafir 45 kan Du hitta på Clas Ohlson för knappt en femhundring, det är den definitivt värd, och den räcker utmärkt! Med laddaren följer en batterikabel med snabbkontakt, som Du kan ha permanent monterad på batteriet och enkelt koppla in när batteriet behöver laddas.

Låt Dig inte luras att köpa något annat fabrikat som är "lika bra", CTEK har nämligen patent på ett par lösningar som man har stor nytta av i en laddare.
http://www.ctek.se

________________________________________________________________________________
/// Gunnar Elmgren
K1200GT-06
F650GS Twin-08
F650GS-02
R26-59
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ladda batteriet

Inläggav svebbe » 2010-03-12/16:57

Optimate är en väldigt bra laddare precis såsom CTEK:

http://jcmotor.jetshop.se/default.aspx
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Re: Ladda batteriet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-12/19:49

svebbe skrev:Optimate är en väldigt bra laddare precis såsom CTEK:

http://jcmotor.jetshop.se/default.aspx

Där kom den. "Optimate är bra precis som...."
Just Optimate är ett laddarfabrikat som inte redovisar fullgoda data för sina laddare, utan kör på med marknadsförings-argument utan teknisk förankring. Jag tror säkert att Optimate kan vara bra, men jag vet inte eftersom konstruktionslösningar och detaljdata inte lämnas ut. CTEK redovisar data betydligt bättre, och har dessutom oberoende tester som uppbackning (bl a från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, f.d. Statens Provningsanstalt).
Jag håller mig till CTEK tills jag någon ger mig klart redovisade data, som visar att någon annan produkt är bättre.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ladda batteriet

Inläggav svebbe » 2010-03-12/21:08

Ja...någon avancerad teknisk utvärdering har jag inte gjort under de senaste 6 åren jag underhållsladdat mitt biltema batteri med en Optimate 3 laddare, men batteriet är vid nästan lika fullgod vigör som när jag köpte det...och det tycker jag är ett gott betyg åt denna laddare. ;) Jag säger inte att denna laddaren är bättre...bara att den funkar för mig...med fullgott betyg!

Lite länkar....

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0549726 Klicka på datasheet!


http://www.thebatteryshop.co.uk/optimate-4-410-p.asp


http://www.webbikeworld.com/r3/motorcycle-battery-charger/optimate-4/


http://www.tecmate-int.com/optimate4_detail.php
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Re: Ladda batteriet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-12/22:52

svebbe skrev:Lite länkar....

Precis. Och i databladen pratas det om 'Turbo Recovery" och annat intetsägande marknadsförings-trams, medan viktiga data som backström och spänningsrippel varken nämns eller redovisas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ladda batteriet

Inläggav svebbe » 2010-03-12/23:24

Jo vars...men laddaren har fungerat felfritt för mig och räddat många batterier...och marknadsföring gör väl även CTEK för sina laddare?
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Re: Ladda batteriet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-12/23:41

Jodå, jag är övertygad om attDin laddare fungerar bra.
Och självklart marknadsför CTEK sina produkter.
Skillnaden är, att CTEK redovisar betydligt fler viktiga data - för ett konventionellt bly-syrabatteri med öppna celler och flytande elektrolyt är det inte så viktigt, men moderna Gel-och AGM-batterier är klart känsligare och mer krävande. Lågt maximalt spänningsrippel är t ex en faktor, som är extremt viktig för att hålla nere värmeutvecklingen i batteriet under laddning - CTEK är ensamma om att redovisa detta värde.
Att CTEK är klart billigare än Optimate och andra konkurrenter är ju inte heller fel....
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ladda batteriet

Inläggav Olle Nilsson » 2010-03-13/10:56

Jag använder också Ctek sedan något år till mina fordon och är väl ganska nöjd det som jag irriterar mig på är att underverket fungerar inte på riktigt urladdade batterier då måste man först väcka dom till liv med stenåldersladdare i en halvtimme. Sen dessa kablar som inte tål kyla hur kan man använda kablar som blir stela som
ja jag vet inte vad på en produkt som man måste inse kommer att användas i miljöer där det är minusgrader.
I lokalpressen har det också skrivits om Ctek laddare för tydligen slutar dom att fungera om det är kallare än 23 minus kanske ett udda problem men ack så irriterande att råka ut för.
Inlägget finns i kommentarerna till artikeln.
http://op.se/ettan/motor/1.1840097-nya- ... xtremkylan
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Ladda batteriet

Inläggav Eli » 2010-03-13/11:01

Tusen tack för svaren =)

Det blir ett inköp av en CTEK-laddare från ClasOhlsson mest för att dom ligger nära där jag bor. Vad gäller batteriet så vore det ju bra om ett av dom hos Biltema fungerade av ekonomiska skäl. Dom räknar upp ett anta BMW-modeller som deras batterier passar till, dock inte min F650GS. Är det någon som vet om batteriet i min mc är av samma modell som ngn annan BMW-model? Misstänker att Biltemas lista inte är helt komplett.
Eli
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-03-11/23:34

Re: Ladda batteriet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-13/11:26

Rent elektriskt kan Du ta vilket 12V-batteri som helst.
För funktionens skull är ett AGM-batteri bäst (alltså ett slutet batteri, utan cellproppar).
Det bästa Du kan göra är att ta ur det gamla batteriet och mäta vad som får plats - de enda kriterierna är egentligen utrymmet, att batteriet ska gå att sätta fast (minns jag rätt är det en bred gummirem som håller batteriet, så det är okritiskt) samt att kablarna ska nå fram till och passa på batteripolerna (viktigast är att + och - sitter rätt, det blir jobbigt att korsa kablarna). Jag är helt övertygad om att det finns Biltema-batterier som kan användas - köp det största som får plats!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst