Kylarläckage på en F650 Dakar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kylarläckage på en F650 Dakar

Inläggav 2660699 » 2010-04-25/11:18

Hej, min kylare läcker litegrann emellan kyl-lamellerna. Vet någon om man kan laga detta med något medel ?? T.ex. med kylarcement eller nåt sånt?
vit F650 GS Dakar
KTM 200 EXC
Yamaha 250
Monark Blue Fighter
Användarvisningsbild
2660699
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-09-28/01:00

Re: Kylarläckage på en F650 Dakar

Inläggav Mimmi » 2010-04-25/11:48

Hej1

JAG skulle INTE slå i kylarcement i en såpass liten och förhållandevis känslig motor som en mc-motor! Inte i moderna bilar heller för den delen...

Jag rekommenderar Dig att byta kyl, för ett läckande kyl är inte friskt, och kylarcement är enligt min uppfattning endast en nödlösning att tillgripa i en riktigt akut situation, om man befinner sig miltals ut i ödemarken exempelvis. Således är min uppfattning att kylarcement använt på annat sätt är en fusk & klåparreparation! :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kylarläckage på en F650 Dakar

Inläggav Olle Nilsson » 2010-04-25/18:15

Håller med mimmi kylarcement är ett elände kan sätta igen på ställen där du absolut inte vill ha det
bit i det sura äpplet direkt du kommer ända att få byta kyl.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Kylarläckage på en F650 Dakar

Inläggav Konsument » 2010-04-25/21:35

Jag fick en sten i min hojs kylare för några år sedan. Tvättade med "iso tri...hol" eller vad det nu heter. Köpte tvåkomponents metallspackel på Biltema och smetade på utifrån.
Härdade snabbt och blir starkare allt eftersom det värms.

Ingen permanent lagning kanske och det har bara gått ca 5 år sedan det hände så om/när det släpper så kan jag tala om att det inte var permanent lagat. Inte många kronor per använd timma hittills i alla fall... :-D

Så jag tycker nog att det kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst