Box

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Box

Inläggav Eli » 2010-04-26/16:45

Hej,
Börjar fundera på att köpa till en box av ngt slag där man kan stoppa hjälmen närman tar pause eller sätta matkassen när man har stannat och handlat lite. Vad finns det för alternativ? Det är väl en topbox som gäller om man vill få i hjälmen eller funkar det i dom där sidoboxarna?
Det verkar vara fasligt dyrt - BMW's orginal box låg om jag såg rätt på en tretusing och på tourach kunde det krypa upp mot 10 papp - är det vad man får räkna med?

mvh
Eli
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-03-11/23:34

Re: Box

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-26/18:37

Vad har Du för hoj? Beroende på modell finns olika alternativ - själv har jag ett par stora Givi-toppboxar, som faktiskt rymmer två integralhjälmar och har "universalfästen". Fästplatta finns till i princip alla existerande MC-modeller, men vad det kostar och hur det ser ut är mycket beroende på hojmodell.
I vilket fall som helst är Givi eller liknande oftast klart billigare än BMW original, och har dessutom fördelen att kunna flyttas mellan olika hojar tack vare standardfästet.
Vad som finns kan Du se här.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Box

Inläggav ErLi » 2010-04-26/19:59

Är priset det viktigaste så är Biltemas topboxar ett alternativ, 369kr för den lilla och 599kr för den stora. Den lilla, som jag har erfarenhet av, rymmer precis en hjälm även om det är tight, det är så tight så det kanske inte är alla hjälmar som får rum. Men man får vad man betalar för. Den är enkel i utförandet, låset har vassa kanter inne i boxen och fastsättningen är "funkis" men inte speciellt elegant.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Box

Inläggav Eli » 2010-04-27/12:34

Tack för svaren - jag har en 05'as F650GS. Har faktiskt små kollat lite på Biltemas boxar som ett alternativ "tills jag vet vad jag vill ha". Det som talar emot är dock att kvaliteten just är lite tveksam (vilket man så klart förstår utifrån priset) samt att den har Biltema-logga vilket känns lite.. "cheesigt" :-P
Vore bra om det fanns med fästen som man kunde plocka lös enkelt utan behov av skiffnyckel etc - men det kan väl ifs vara förhandlingsbart.

mvh
Eli
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-03-11/23:34

Re: Box

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-04-27/12:46

Låter, som att Du redan kommit fram till, vad Du behöver. Antingen en BMW originalbox/-väska eller en Givi (eller något annat känt boxfabrikat).
På min hoj satt en 21-liters Givi-box, när jag köpte den, och som jag ser det, har den en enda nackdel: Tar man av den, är fästplattan inte någon estetisk höjdare. Ur den synvinkeln vore BMW original avsevärt bättre. (Därför får den sitta på för jämnan, som på bilden här bredvid.) Boxen, som rymmer en hjälm plus handskar och lite smärre textilier, som en halskrage etc, är MYCKET enkel att ta av - utan verktyg - och lika enkel att sätta dit igen. Dessutom är - såvitt jag vet - fästplattan densamma för samtliga Givi-boxar, så om jag vill ha en större box, behövs ingen ny fästplatta, och skiftet går på några få sekunder.

Jag har kört ett antal dagar i hällregn, och boxen har undantagslöst varit torr inuti efteråt.

Som sagt: Du får, vad Du betalar för.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Box

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-27/12:49

Om Du är snäll kan Du få köpa min lilla Givi-box, komplett med fästen och allt till just F650GS (den satt på min F650GS -02 när jag köpte hojen). Boxen är som sagt av den lilla modellen, det går lagom i en integralhjälm.
Tyvärr saknas nyckel till själva boxen, men det bör gå att ordna med en ny låscylinder, alternativt att man lyckas hitta en nyckel som passar (tror inte det finns så värst många olika).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Box

Inläggav Eli » 2010-05-03/22:56

Tack för erbjudandet Gunnar, men jag tror att det blir en ny Givi-låda för mig. Synd bara att "adventure" varianten inte verkar finnas i handeln ännu

mvh
Eli
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2010-03-11/23:34


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst