650GS som lägger av (2)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

650GS som lägger av (2)

Inläggav SusanneB » 2010-04-26/17:10

Hej, min "nya" 650GS-07 beter sig läskigt emellanåt, den kan hamna i ett läge där motorn lägger ner så fort jag släpper gasen. Det spelar ingen roll om jag står still på tomgång eller om jag kör, så fort jag släpper gasen vid broms eller växling så dör motorn! Urjobbigt minst sagt. Om jag kör åt sidan, slår av tändningen en stund och sen startar så fungerar den (oftast) klockrent. Det här inträffar sporadiskt, tyvärr.

Någon som varit med om ngt liknande eller har tips om vad det kan bero på? Har frågat verkstan på BMW Solna men de bara kliar sig i huvet...
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39

Re: 650GS som lägger av

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-26/18:12

Goldenhornet skrev:Hej, min "nya" 650GS-07 beter sig läskigt emellanåt, den kan hamna i ett läge där motorn lägger ner så fort jag släpper gasen. Det spelar ingen roll om jag står still på tomgång eller om jag kör, så fort jag släpper gasen vid broms eller växling så dör motorn! Urjobbigt minst sagt. Om jag kör åt sidan, slår av tändningen en stund och sen startar så fungerar den (oftast) klockrent. Det här inträffar sporadiskt, tyvärr.

Någon som varit med om ngt liknande eller har tips om vad det kan bero på? Har frågat verkstan på BMW Solna men de bara kliar sig i huvet...

Tråkigt och mystiskt. Har inget annat än en gissning att komma med; kabelhärvorna från styrarmaturerna är lite "tight" dragna, och på bl a "the Chain Gang:s" hemsida finns en hel del rapporter och tips om vad som kan hända och vad man kan göra.
På min F650GS -02 har jag lättat på hela kabelhärvan och dragit om efter tipsen där, bara för säkerhets skull.
En annan tänkbar felkälla är "dödarknappen" på högra handtagsarmaturen - lite glapp eller oxid där kan nog ställa till en hel del. Jag kan också tänka mig att det beskrivna fenomenet kan uppkomma, om batterianslutningarna är oxiderade eller inte ordentligt dragna.
Vad jag förstår har Du köpt hojen hos Bavaria (BMW) i Solna - jag tycker det är rent ut sagt skitdåligt om dom inte tar in hojen för en grundlig felsökning och åtgärd. Så himla komplicerad är inte en F650GS att det inte ska gå att hitta ett såpass enkelt fel..... vad dom absolut inte ska göra är att avfärda Ditt problem - det är ju faktiskt en säkerhetsrisk om hojen plötsligt stannar, och där har säljföretaget ett tydligt ansvar att utan kostnad avhjälpa alla fel!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav SusanneB » 2010-04-28/10:58

Var förbi BMW (Bavaria) i Solna idag på morgonen och deras mekaniker Christoffer var riktigt juste och tog sig tid att ta sig en titt och hittade faktiskt en genomnötning på huvudkabeln från batteriet till motorn. Den låg och skavde mot chassit så att det gått hål in till koppartrådarna. Kabeln är nu duktigt inlindad med isoleringstejp och jag håller tummarna för att det var det som var problemet.
:)
/Susanne (BMW F700GS -15, BMW F650GS Dakar -06)
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-28/12:20

Goldenhornet skrev:Var förbi BMW (Bavaria) i Solna idag på morgonen och deras mekaniker Christoffer var riktigt juste och tog sig tid att ta sig en titt och hittade faktiskt en genomnötning på huvudkabeln från batteriet till motorn. Den låg och skavde mot chassit så att det gått hål in till koppartrådarna. Kabeln är nu duktigt inlindad med isoleringstejp och jag håller tummarna för att det var det som var problemet.
:)

Skönt att höra - både att felet (förhoppningsvis!) är lokaliserat och åtgärdat, och att Bavaria Solna tog sitt ansvar som säljföretag och tog sig an Ditt problem utan knot. Blev lite orolig där ett tag, att Du skulle bli avfärdad och/eller inte tagen på allvar. Heder åt Bavaria!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav julius » 2010-04-30/05:10

Goldenhornet skrev:Var förbi BMW (Bavaria) i Solna idag på morgonen och deras mekaniker Christoffer var riktigt juste och tog sig tid att ta sig en titt och hittade faktiskt en genomnötning på huvudkabeln från batteriet till motorn. Den låg och skavde mot chassit så att det gått hål in till koppartrådarna. Kabeln är nu duktigt inlindad med isoleringstejp och jag håller tummarna för att det var det som var problemet.
:)

Gôtt att det ser ut som det är lokaliserat och "fixat". Samtidigt så tycker åtminstone jag att en reperation av ett skavt kablage med hjälp av eltejp är att betrakta som ett provisorium, även om det kan hålla ett bra tag. Enligt min uppfattning så skall den skadade delen bytas ut och naturligtvis säkras på ett sådant sätt att skav inte uppstår igen. Kanske det kan vara en idé att kolla upp resten av hojen också.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav SusanneB » 2010-04-30/08:17

Hojen ska tillbaks på måndag. Det räckte inte med tejpen, problemet kvarstår tyvärr. Så nu ska de få gå igenom hela hojen grundligt! Skönt med en konsumentköplag som ger en garanti!!
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav LATsmed » 2012-08-03/10:06

Hej Goldenhornet
Jag läste vad du skrev 2010 om 650gs som la av ibland. Känner igen symptomen från min 650gs.
Men undrar hur det gick? Hittades felet?
Tacksam för svar!
Lasse
LATsmed
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-08-03/09:52

Re: 650GS som lägger av (2)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-03/11:27

Jag vet att Goldenhornet bytte hoj, och jag tror inte felet hittades innan dess.
Möjligen kan jag däremot ha ett par tips utifrån egna, liknande erfarenheter.
Jag hade tidigare en F650GS -02. Jag hade haft den i tre år och kört runt 1500 mil med den utan egentliga driftstörningar, då den helt plötsligt en dag i november förra året "dog" totalt. Motorn hackade till ett par gånger, och jag hann observera att varvräknaren gick tilbaka till noll då. Efter någon km stannade hojen helt, och var helt omöjlig att få igång - inte en antydan till att den skulle tända, och till slut var batteriet tomt av alla startförsök. Blev att hämta hem den på släpkärra.
Felsökningen jag gjorde hemma tog hela vintern. Jag mätte på precis alla kablar, kollade alla komponenter som skulle kunna ha med saken att göra och bytte t.o.m. impulsgivaren för tändningen. Resultatlöst. Tog då styrboxen (den sitter mitt under sadeln) och åkte iväg till en kompis som har en likadan hoj - boxen fungerade klockrent på hans hoj.
Kunde konstatera, att det inte fanns spänning/signal till vare sig tändspole, varvräknare, bränslepump eller bränslespridare - varken tändning eller bränsle, alltså, vilket indikerade "generalknas" snarare än en felande komponent (jag hade ju för övrigt redan bytt impulsgivaren, som var den enda misstänkta komponenten jag kunde komma på).

Av en ren händelse hittade jag felet. Styrboxen har ständig +12V på stift 25, från säkring nr 1. Ledningen sitter mitt i den tjocka kabelstammen som går in i styrboxens stora anslutningsplugg. Det visade sig, att kopparledaren hade ett avbrott, inuti den helt oskadade isoleringen, sa 10 cm från styrboxen - på det ungefär bäst skyddade ställe någon kabel kan ha på hojen...... Ett mysterium hur den kunde vara av. När jag tog loss stora pluggen från styrboxen för att mäta på stiften i pluggen, vände jag upp pluggen ett kvarts varv för att komma åt. Det räckte för att trådändarna i den trasiga ledaren skulle få kontakt med varandra, och det såg alltså helt ut då jag mätte...... råkade observera att instrumentet "fladdrade" lite då jag vände och vred på kabelstammen, så det var rena turen att jag till sist hittade felet.
Jag lödde ihop kabeln och isolerade med krympslang, sedan startade hojen direkt!
I våras sålde jag hojen, och nye ägaren (han finns här på Forumet) gjorde iordning hojen väldigt seriöst och snyggt - bytte allt som var slitet och fixade "skönhetsfelen" (självklart informerade jag honom om el-felet och hur jag reparerat). Han fick sitt körkort i början av sommaren, och var väldigt nöjd med hojen - tills den en dag tvärdog, för någon månad sedan. Vi hade en del kontakt, och jag tipsade om hur jag hade felsökt. Hojen gick ibland, och flera gånger trodde han att felet var lokaliserat och fixat genom rengöring av diverse kontaktstycken. Men icke...... hojen dog, gång på gång.
Han fick till slut ett tips av en bilelektriker, som visade sig vara en fullträff - Hojen har en "huvudsäkring", en 20A flatstiftsäkring som visade sig vara felkällan. Såvitt jag förstår är det säkring nr 1. Säkringen hade en lödd tråd, och lödda anslutningar som utsätts för vibrationer kan brista. Det var vad som hade hänt - han ersatte säkringen med en stansad säkring (säkringstråden i ett stycke med flatstiften) och vad jag vet har hojen gått bra sedan dess.

Jag har ett fullständigt elschema som .pdf-fil, som jag kan maila Dig om Du behöver - säg till i så fall!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst