av Gunnar Elmgren » 2012-08-03/11:27
Jag vet att Goldenhornet bytte hoj, och jag tror inte felet hittades innan dess.
Möjligen kan jag däremot ha ett par tips utifrån egna, liknande erfarenheter.
Jag hade tidigare en F650GS -02. Jag hade haft den i tre år och kört runt 1500 mil med den utan egentliga driftstörningar, då den helt plötsligt en dag i november förra året "dog" totalt. Motorn hackade till ett par gånger, och jag hann observera att varvräknaren gick tilbaka till noll då. Efter någon km stannade hojen helt, och var helt omöjlig att få igång - inte en antydan till att den skulle tända, och till slut var batteriet tomt av alla startförsök. Blev att hämta hem den på släpkärra.
Felsökningen jag gjorde hemma tog hela vintern. Jag mätte på precis alla kablar, kollade alla komponenter som skulle kunna ha med saken att göra och bytte t.o.m. impulsgivaren för tändningen. Resultatlöst. Tog då styrboxen (den sitter mitt under sadeln) och åkte iväg till en kompis som har en likadan hoj - boxen fungerade klockrent på hans hoj.
Kunde konstatera, att det inte fanns spänning/signal till vare sig tändspole, varvräknare, bränslepump eller bränslespridare - varken tändning eller bränsle, alltså, vilket indikerade "generalknas" snarare än en felande komponent (jag hade ju för övrigt redan bytt impulsgivaren, som var den enda misstänkta komponenten jag kunde komma på).
Av en ren händelse hittade jag felet. Styrboxen har ständig +12V på stift 25, från säkring nr 1. Ledningen sitter mitt i den tjocka kabelstammen som går in i styrboxens stora anslutningsplugg. Det visade sig, att kopparledaren hade ett avbrott, inuti den helt oskadade isoleringen, sa 10 cm från styrboxen - på det ungefär bäst skyddade ställe någon kabel kan ha på hojen...... Ett mysterium hur den kunde vara av. När jag tog loss stora pluggen från styrboxen för att mäta på stiften i pluggen, vände jag upp pluggen ett kvarts varv för att komma åt. Det räckte för att trådändarna i den trasiga ledaren skulle få kontakt med varandra, och det såg alltså helt ut då jag mätte...... råkade observera att instrumentet "fladdrade" lite då jag vände och vred på kabelstammen, så det var rena turen att jag till sist hittade felet.
Jag lödde ihop kabeln och isolerade med krympslang, sedan startade hojen direkt!
I våras sålde jag hojen, och nye ägaren (han finns här på Forumet) gjorde iordning hojen väldigt seriöst och snyggt - bytte allt som var slitet och fixade "skönhetsfelen" (självklart informerade jag honom om el-felet och hur jag reparerat). Han fick sitt körkort i början av sommaren, och var väldigt nöjd med hojen - tills den en dag tvärdog, för någon månad sedan. Vi hade en del kontakt, och jag tipsade om hur jag hade felsökt. Hojen gick ibland, och flera gånger trodde han att felet var lokaliserat och fixat genom rengöring av diverse kontaktstycken. Men icke...... hojen dog, gång på gång.
Han fick till slut ett tips av en bilelektriker, som visade sig vara en fullträff - Hojen har en "huvudsäkring", en 20A flatstiftsäkring som visade sig vara felkällan. Såvitt jag förstår är det säkring nr 1. Säkringen hade en lödd tråd, och lödda anslutningar som utsätts för vibrationer kan brista. Det var vad som hade hänt - han ersatte säkringen med en stansad säkring (säkringstråden i ett stycke med flatstiften) och vad jag vet har hojen gått bra sedan dess.
Jag har ett fullständigt elschema som .pdf-fil, som jag kan maila Dig om Du behöver - säg till i så fall!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24