Den dör???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Den dör???

Inläggav BusAnna » 2010-05-02/11:30

Tog ut min scarver för en vecka sen och har kört 5-6 gånger utan problem. I morse åkte jag till macken utan problem. När jag sen ska starta den så kärvar den och så fort jag slutar gasa dör den? Vad kan ha hänt?
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Den dör???

Inläggav SusanneB » 2010-05-02/12:50

Kanske samma problem som jag har med min 650GS (en annan tråd)... Om verkstan löser problemet i morgon när jag lämnar in den så kanske jag kan återkomma med nåt tips.
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39

Re: Den dör???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-02/12:56

BusAnna skrev:Tog ut min scarver för en vecka sen och har kört 5-6 gånger utan problem. I morse åkte jag till macken utan problem. När jag sen ska starta den så kärvar den och så fort jag slutar gasa dör den? Vad kan ha hänt?

Kan Du beskriva lite mer vad Du menar med att den "kärvar"? Går det runt långsammare än vanligt när Du drar på startmotorn, eller känns det som motorn går tungt när den väl startat? Svårstartad?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den dör???

Inläggav BusAnna » 2010-05-02/13:19

Den verkar inte ha kraft nog att starta först, ungefär som att batteriet är svagt. Sen räcker inte tomgången till att hålla den igång, jag måste gasa hela tiden. Så fort jag släpper gasen dör den.
Så himla konstigt, den har startat snällt hela veckan, jag körde nån mil i morse, sen vilade den en timma, startade och åkte till macken utan problem, och när jag skulle starta igen på macken så dog den tills jag gasade på som f-n. Sen dog den på vägen hem när jag körde 70 och skulle börja växla ner inför en korsning, glömde att gasa och den dog typ i 50km/h.
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Den dör???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-02/13:52

Hmmm... låter inte något vidare, det där. På Din beskrivning verkar det som hela motorn kärvar, vilket inte alls är bra. Tror Du ska undvika att köra hojen till det hela är utrett.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den dör???

Inläggav BusAnna » 2010-05-02/14:04

Typiskt att det händer nu, antar att de har veckors väntetid på verkstan nu.

Hur får jag den till verkstan då? Kan de hämta den, eller måste jag hyra släp? Har inte ens en aning om hur man lastar och fjättrar en hoj på ett släp.

* J-VLA SKIT!! Varför målar jag inte akvareller istället? Skaffar mig en hobby jag kan bemästra??*
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Den dör???

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-05-02/15:08

Som en av gamarna säger - på dalmål! - till Mowgli i Disneys "Djungelboken": "Har Du ingen mamma eller pappa?"
Dvs det är väl sån't här, som kompisar är till för - eventuellt inkluderande kompisar i den närbelägna delen av BMW-MC-klubben?

Sedan finns ju ett annat alternativ: Bra verkstäder kan hämta cykeln åt Dig - så slipper Du det bekymret. Det kostar Dig i alla fall inget att fråga (möjligen kostar hämtningen, men det kanske det kan vara värt).

Om Du nu väljer bort hojåkandet till förmån för exempelvis akvareller, finns alltid risken, att Du börjar måla hojar av pur längtan. Håll ut! Det är klart, att det fixar sig - förhoppningsvis utan att skapa ett alltför stort hål i plånboken. Håller tummarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Den dör???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-02/15:22

Så, så, inte misströsta nu - det är troligen något enkelt fel, eftersom hojen trots allt går!
Anledningen till att jag avråder från att köra hojen, är att kärvning i allmänhet är liktydigt med stark värmeutveckling, och med lite otur kan saker bli förstörda av den värmen.

De flesta verkstäder kan hämta på släp, annars har Du troligen ett bärgningsmoment i Din MC-försäkring som står för transport till verkstad.
Om jag minns rätt bor Du i Stockholmsområdet - kolla med MC-proffsen i Hägersten om de kan ta sig an hojen, om inte Bavaria (f.d. BMW) Solna kan ta in den. AVA MC i Sätra är ju också auktoriserade och bör kunna fixa den, om dom har tid. På inte alltför långt avstånd har Du ju också KW-Service i Strängnäs, och inte minst Motorcykelservice Håkan Runfeldt i Enköping (den senare inte auktoriserad, men en mycket erfaren och noggrann BMW-skruvare).

Hoppas det löser sig snabbt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den dör???

Inläggav Masfan » 2010-05-02/19:06

Ett långskott...
Hur mår ditt batteri? Min enduro gick ungefär på samma sätt, som du beskriver, i höstas när jag köpte den. Vi var tvugna att starta den med kablar, och den höll sej endast igång om jag varvade den, dog på tomgång.
Svängde in till Mc-Bolaget i Veddesta och beklagade mej lite och beställde nytt batteri, och fick då höra att hojen inte går som den ska om inte batteriet är friskt och tar laddning som det ska. Med nytt batteri i hojen gick den som den ska igen.

Ett tips på ev enkel lösning. :-)
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Den dör???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-02/19:23

Janne "Masfan" har en poäng - kolla batteriet, det kan vara kortslutning i en cell så det ger alldeles för låg spänning. Kanske Du själv någon i Din närhet har en multimeter att mäta batterispänningen med - det ska vara allra minst 11,8V med allt avstängt (12,2-12,5V med friskt, väl laddat batteri) , och när hojen är igång och generatorn laddar ska spänningen vara 12,8-13,8V beroende på varvtal och belastning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den dör???

Inläggav Kovlingen » 2010-05-02/19:36

Dom där jä--a batterierna tycks vara orsak till många trubbel med hojen .
Får nog ha det som ett standardsvar vid frågor på forumet att kolla batteriet .

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Den dör???

Inläggav rilles » 2010-05-02/20:50

Hej,
jag har nu förstått att det är min gamla hoj som strular "igen". Den betedde sig på samma sätt även när den var ganska ny. Det blev garantiärende som AVA-MC fixade. Tyvärr minns jag inte vad som gjordes, men det finns säkert i AVA-MCs dokumentation.

Problemet finns beskrivet på andra forum även om jag inte kan säga att det just är samma fel.
http://faq.f650.com/GSFAQs/custom_fixes_for_s_and_s.htm#Surging%20&%20Stalling%20FAQs
Här beskrivs exakt samma symptom som jag hade:
"When I finished the work and rode, about 5-10 minutes into the ride, the bike would stall, when braking and pulling in the clutch. I then rode for a while in semi-deserted streets to assess the exact conditions for stalling. Well, it seemed to occur only when braking and pulling in the clutch. Not every time, but only under these circumstances."
Lösningen blev att justera kopplingen.

Hoppas det löser sig
/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Den dör???

Inläggav SusanneB » 2010-05-02/21:47

Japp rille, den ena av problemhojarna i den här tråden är din gamla hoj :-). Den beskrivning du klippt in motsvarar exakt det jag sagt till BMW/Bavaria. Det som är riktigt oroväckande är att felet verkar ha funnits från början, du har upplevt det liksom den du sålde vidare till. Båda ni har lämnat in den för att få felet åtgärdat, och nu står jag här 3 år senare med samma problem med samma hoj..! Man kan börja undra om det är ett måndagsexemplar.. och om det över huvud taget är nån ide att hoppas att de ska kunna lösa det den här gången :-(.
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39

Re: Den dör???

Inläggav svekke » 2010-05-05/17:53

Jag hänger på tråden.
Min frus scarver-04, som alltid startat klockrent, har nu i vår påtagliga problem i starten. Den startar, men det känns som startmotorn går väldigt långsamt. När hojen väl är i gång så går det precis som det ska, så jag har inte samma problem som ovanstående personer.

Jag har laddat batteriet med CTEK-laddare och den visar bra nivå, men jag har glömt att mäta upp spänningen, så det ska jag göra. Men kan det vara något annat som jag borde kolla upp?
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Re: Den dör???

Inläggav rilles » 2010-05-05/17:57

Kontrollera att du har god kontakt på alla batteripoler och anslutningar till startmotorn samt att dessa kablar är i god kondition.
/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Den dör???

Inläggav Kovlingen » 2010-05-05/18:09

rilles skrev:Kontrollera att du har god kontakt på alla batteripoler och anslutningar till startmotorn samt att dessa kablar är i god kondition.
/Richard

Passa även på att kolla jordningens anslutning i kaross / ram .
Många elfel kommer så att säja i fel ände .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Den dör???

Inläggav BusAnna » 2010-05-05/21:21

Tyvärr har jag ingen som kan hjälpa mig att mäta spänningen.
Har varit bortrest några dagar så den har fått stå. försökte starta den ikväll eftersom det är städgata i natt, men nope. Alltså har jag en säker p-bot att se fram emot plus förutom en rejäl faktura från mc-verkstan.
Den knarrar liksom framtill och det låter som att motorn går några varv men inte kraft nog att starta. Alla lampor lyser dock. Får försöka hitta nån som kan hämta den och helst laga den innan midsommar...

tack för alla tips i alla fall!
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Den dör???

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-05/21:27

Jag tror nog det kan vara batteriet som spökar, trots allt.
Försök plocka ur det och ta med till någon som kan mäta upp det (typ bilelektrisk verkstad).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den dör???

Inläggav Kjell » 2010-05-05/21:48

När Din Scarver uppträder som Du beskriver, att den måste ha varv på motorn för att fungera och dör vad avsläpp. Det kan bero på att den suger in tjuvluft i gummitätningen mellan Insprutningen och motorn.
Att bateriet känns klent, kan bero på att Du har fått utnyttja det mycket vid start av hojen.

Lycka till
Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Den dör???

Inläggav Isse » 2010-05-25/22:34

Jag kan inte säga att jag kan nått om att meka med min mc, men jag hade samma problem med min f650 gs. Bytte batteri men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att jag startade motorcykeln lät den gå i tomgång, max 1 minut (inte ens det). När jag gör så så är det aldrig några problem med att motorn dör när jag ska växla.
Isse
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-05-25/22:26


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst