I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
av Isak » 2010-05-05/08:41
Hej,
I veckan skulle jag ut på min första tur efter att motocykeln varit avställd i ca 6 månader. Normalt sett så startar den bra men denna gång så tänder den dåligt och den dör då jag släpper på gasen. Måste hålla ca 3000 rpm för att den sa gå sådär någorlunda jämt men när man släpper på gasen så blir det avgassmällar..
Har bytt tändstifft och slangat ut den gamla bensinen och kollat att jag anslutit kablarna till batteriet ordenterligt. Batterit är nytt från förra årat och underhållsladdat med Ditec laddare så tror inte problemet ligger där.
Någon som har tips? Några av mina funderingar är:
-Tändkabel
-Insprutning
-Bränslefilter
-Dålig kontakt i någon kontakt
Tacksam för tips!!
-
Isak
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 2010-05-05/08:30
av larjen » 2010-05-05/20:41
Jag har råkat ut för exakt samma problem med vår R 850 R -04 plus att katalysatorn ser ut som den håller på att smälta. Har ett sprillans nytt batteri och aldrig haft det här problemet förut.
-
larjen
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 2010-05-05/20:37
av Isak » 2010-05-17/18:09
För den som är intresserad..
Jag lyckades få den att gå bra igen. Jag fick höra från grannen som mekat endel med gamla bilar att det kan vara problem med jordningen så jag åkte till biltema och köpte oxidrengörning och kontaktskydd.
http://biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Oxidrengoring/http://biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Kontaktskydd/Jag rengjorde så många kontakter som jag kom åt och hatten för tändstiftet samt jodningspunkten på motorn. Jag bytte även luftfiltret. När jag därefter startade den så gick den som en klocka igen! Ibland så blir man överraskad...
-
Isak
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 2010-05-05/08:30
av Guzzi-Leif » 2010-05-17/22:39
Isak skrev:För den som är intresserad..
Jag lyckades få den att gå bra igen. Jag fick höra från grannen som mekat endel med gamla bilar att det kan vara problem med jordningen så jag åkte till biltema och köpte oxidrengörning och kontaktskydd.
http://biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Oxidrengoring/http://biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Kontaktskydd/Jag rengjorde så många kontakter som jag kom åt och hatten för tändstiftet samt jodningspunkten på motorn. Jag bytte även luftfiltret. När jag därefter startade den så gick den som en klocka igen! Ibland så blir man överraskad...
Du tillämpade ju varje mekanikers adelsmärke; logiken!
Eftersom den gick bra i höstas, måste problemet härledas till någon process som beror av tid eller klimat eller stilleståndet i sig (saker går normalt inte sönder av sig själva). Sedan har du följt en bra tankekedja och avhjälpt felorsak efter felorsak.
Så ska man meka!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
-
Guzzi-Leif
-
- Inlägg: 2235
- Blev medlem: 2004-07-13/01:00
Återgå till F, C & G encylindriga
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst