Urladdat batteri

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Urladdat batteri

Inläggav Pernilla » 2010-05-11/15:28

Har en BMW 650 St stående på mitt jobb. Batteriert är urladdat. Har en vän som har en MC som har erbjudit sig att hjälp mig att starta med hjälp av startkablar och hans motorcykel. Jag har bara för mig att man inte ska göra så med en mc. Någon åsikt?
Pernilla
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-05-11/15:22

Re: Urladdat batteri

Inläggav Mimmi » 2010-05-11/17:34

Hej!

Att man inte skall starta en mc med hjälp av startkablar har jag aldrig hört talas om. Jag har själv gjort det ett antal gånger, och inget har tagit skada. Jag vet sådana som gjort det ofta, utan problem, så jag förstår inte riktigt vad problemet skulle vara. Detta oavsett om man använder en annan mc, en bil, eller ett löst batteri. Gör man bara rätt är det inga problem anser jag.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Urladdat batteri

Inläggav rilles » 2010-05-11/17:37

Kan bara instämma!
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Urladdat batteri

Inläggav noh » 2010-05-11/17:53

Du kan starta med vilket mc eller bilbatteri du vill. Förutom att man kopplar rätt, så skall man tänka på att startmotorn till en mc är liten och lätt blir överhettad om man kör den för länge.

Använder man ett bilbatteri och hojen inte vill starta direkt, så ta paus mellan startförsöken. Det är lätt hänt att man med många amperetimmar till hands bränner upp startmotorn.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Urladdat batteri

Inläggav ErLi » 2010-05-11/20:19

Det är inga problem bara man tänker på en sak (förutom att koppla kablarna rätt som redan nämnts) och det är att det är säkrast om bilen inte är igång. Orsaken är att då bilens generator kan ge mer ström än vad hojens elsystem tycker om. Det behöver inte bli några problem men risken finns och det finns ingen anledning att ha bilen igång då man ger starthjälp till en mc.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Urladdat batteri

Inläggav Pernilla » 2010-05-12/18:39

Nej, det var inga som helst problem att starta med startkablar från en annan MC. Nu har jag lärt mig det och fått hem min MC. Tack för alla svar.
Pernilla
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-05-11/15:22


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst