Den läcker...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Den läcker...

Inläggav Pernilla » 2010-05-15/20:48

Ja, så fick jag då hem min motorcykel (se tidigare tråd). Och mitt ursprungliga problem är att den läcker bensin. Om jag glömmer att stänga bensinkranen droppar där bensin hela tiden, så pass mycket att när jag ska starta någon timme senare är det för blött för att motorn ska tända (konsekvens, jag försöker så många gångar att batteriet tillslut blir utdraget). Om jag minns att stänga bensinkranen helt så droppar det inte och det startar hur fint som helst. Har jag glömt det där med kranen, kommer på det så att jag stänger den helt och MC:n får stå någon timme och torka är det heller inte problem att strata sedan (om jag inte har hunnit dra ut batteriert förstås...) Någon som kan ge en MC novis en hint om var jag borde börja felsökningen. Jag har en BMW Strada 99:a.
Pernilla
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-05-11/15:22

Re: Den läcker...

Inläggav Mimmi » 2010-05-15/21:11

Hej!

Jag känner inte specifikt till Din modell av mc. Men det torde vara en förgasare på den.
Helt generellt är det så att en förgasare som flödar (gör motorn sur) gör det av den anledningen att flottören inte stänger flottörventilen. Att den inte stängs kan bero på flera saker. Antingen kan flottören vara läck så att den inte flyter som den ska, ventilen kan vara sliten/skadad, flottörens upphängning (om sådan finnes, känner inte den aktuella förgasaren) kan vara sliten/skadad. Dessutom kan samtliga eller några delar av de uppräknade kärva på grund av beläggningar, smuts eller bensinavlagringar. Felet sitter sålunda i förgasaren, och närmre bestämt i flottörhuset.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Den läcker...

Inläggav Guzzi-Leif » 2010-05-15/21:26

Och om man får göra ett litet tillägg till Mimmis fullödiga analys: Det är ett enkelt fel som åtgärdas på kort tid och till en försumbar kostnad!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Den läcker...

Inläggav Mast » 2010-05-16/06:19

Jag hade en funduro som betedde sig likadant. Visade sig vara några o-ringar i förgasarens flottörhus. Börja leta på denna sida, http://faq.f650.com/FAQs/CarbMiscFAQ.htm , Puking petrol syndrome kallas det av dessa entusiaster. Hjälp med att lossa förgasaren och hitta dessa o-ringar finns här, http://faq.f650.com/FAQs/Carb_Clean.htm .

Kan varmt rekommendera denna faq som innehåller det mesta om förgasar 650:n http://faq.f650.com/main.html

Hoppas detta hjälper dig i ditt felsökande.

Mats
MVH Mats Lööf
Mast
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-05-30/06:08

Re: Den läcker...

Inläggav Pernilla » 2010-05-18/22:00

Tack Mats!

Nu är o-ringarna du beskrev bytta och problemet är avhjälpt! I min värld är du dagens hjälte och räddaren av min MC-sommar!

/Pernilla
Pernilla
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-05-11/15:22

Re: Den läcker...

Inläggav skylt » 2010-06-01/12:13

Skönt med så pass enkla och billiga problem och att det fick ett lyckligt slut!
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst