Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-06/14:19

----------------
Senast redigerad av Sillrygg 2015-02-17/15:50, redigerad totalt 1 gång.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-06/17:04

Det har diskuterats även på detta Forum:
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=30&t=6847&p=41685&hilit=+f650gs#p41685
Eftersom jag har en hoj som kan råka ut för detta (F650GS -02), har jag intresserat mig lite extra och försökt klura lite på vad som kan vara orsaken.
Jag har hittat en "konstruktionsmiss" som möjligen kan vara bakgrund till många av haverierna;
på högra gaffelbenet sitter en "klämskruv", som ska dras åt för att låsa framhjulets axelbult när den dragits fast. Om denna klämskruv dras för hårt, kan jag mycket väl tänka mig att godset kan brista runt axelbulten - gör den det är haveriet ett faktum, om man inte genast märker att det gått sönder.
Det är alltså oerhört viktigt att dra klämskruven med rätt moment, så att den sitter fast och gör sitt jobb utan att riskera att aluminiumgodset spricker.
BMW ändrade utförandet på gaffelbenet 2004, till ett med mer gods på just detta ställe.

Så här ser det ut på min hoj:
Gaffelben.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-06/17:41

Jag har också läst väldigt mycket om detta på andra forum och det jag läst kan stämma väl med det du skriver.
Det just det högra gaffelbenet som gått sönder, i vissa fall båda.
Och visst, drar man för hårt så blir det mycket spänningar i materialet som så klart kan bidraga till brott.
Jag tycker absolut detta är något som BMW borde ha tagit på sig att byta på samtliga motorcyklar med det tidigare utförandet på gaffelben.
Är det något som vet om detta har hänt någon åkare i Sverige?
Av den informationen jag tagit del av från olika forum så är det över 20 st som råkat ut för detta. Sen är det så klart ett stort mörkertal med tanke på att inte alla sitter och skriver om sina liv på ett forum.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-06/17:49

Mikael666 skrev:Jag tycker absolut detta är något som BMW borde ha tagit på sig att byta på samtliga motorcyklar med det tidigare utförandet på gaffelben.

Prova att skriva till BMW och redovisa det Du vet, och framhåll särskilt att allvarliga olyckor hänt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-06/19:49

Gunnar Elmgren skrev:
Mikael666 skrev:Jag tycker absolut detta är något som BMW borde ha tagit på sig att byta på samtliga motorcyklar med det tidigare utförandet på gaffelben.

Prova att skriva till BMW och redovisa det Du vet, och framhåll särskilt att allvarliga olyckor hänt!


Jag gjorde det förra året. Till svar fick jag att det var användarna själva som använt hojen fel, han sa att förarna hade lastat alldeles för mycket på hojen, eller att hojen hade varit med om en tidigare olycka.
Han sa att han kände till 4-5 fall.
Nu har jag varit i kontakt med en person som själv varit med om en sådan olycka och han berättade att hans hoj INTE var packad alls och att en utredning visat att den inte heller varit med om en tidigare olycka. Det har även gjorts många utredningar i andra fall där det konstaterats att motorcykeln inte varit med om tidigare olyckor, som BMW representant hävdade.
Jag har tänkt att kontakta den personen igen och presentera alla nya fakta jag kommit över. Men jag har tyvärr liten förhoppning om att det kommer leda till något.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Guzzi-Leif » 2010-06-06/20:04

Det är förstås föga tröst men möjligen intressant att Guzzi råkat ut för något motsvarande på 1200 Stelvios Marzocchi-gaffel. I såväl Nord- som Sydamerika har ganska många gafflar spruckit runt framaxelns klämskruvar men tydligen hoppar inte axeln ur i första taget.
Guzzi anger för stora åtdragningsmoment som orsak (det ska bara dras med 10 Nm vilket enkelt överskrids även med handverktyg) men verkar, efter fabrikanters sedvanliga grymtande, ta det på garantin. Dessutom har man ändrat utförande under pågående produktion, ett tecken så gott som något.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-06/21:11

Guzzi-Leif skrev:Det är förstås föga tröst men möjligen intressant att Guzzi råkat ut för något motsvarande på 1200 Stelvios Marzocchi-gaffel. I såväl Nord- som Sydamerika har ganska många gafflar spruckit runt framaxelns klämskruvar men tydligen hoppar inte axeln ur i första taget.
Guzzi anger för stora åtdragningsmoment som orsak (det ska bara dras med 10 Nm vilket enkelt överskrids även med handverktyg) men verkar, efter fabrikanters sedvanliga grymtande, ta det på garantin. Dessutom har man ändrat utförande under pågående produktion, ett tecken så gott som något.


Nej någon tröst är det väl inte att andra tillverkare också haft problem.
Men jag ska genast släppa lite på skruven.
BMW konstruerade om båda sidorna så dom är ju medvetna om att det var lite väl klent tilltaget från början.
Fast deras argument är att dom gjorde det för att gaffelbenen inte ska gå sönder NÄR någon kraschar. Dom hävdar alltså fortfarande att ingen har kraschat p.g.a. att dom gått sönder. Förutom i de fall där dom hävdar att föraren gjort fel såklart.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-06/21:53

Mikael666 skrev:Men jag ska genast släppa lite på skruven.

Åtdragningsmomentet för klämskruven är 21 Nm, det är verkligen inte mycket för en M8 - lätt att dra för hårt även med enkla handverktyg. Använd momentnyckel - alltid!
Själv har jag lagt på lite Loctite (blå) gänglåsning på skruven, så den inte ska ge sig ut på egna äventyr.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-07/06:54

Gunnar Elmgren skrev:
Mikael666 skrev:Men jag ska genast släppa lite på skruven.

Åtdragningsmomentet för klämskruven är 21 Nm, det är verkligen inte mycket för en M8 - lätt att dra för hårt även med enkla handverktyg. Använd momentnyckel - alltid!
Själv har jag lagt på lite Loctite (blå) gänglåsning på skruven, så den inte ska ge sig ut på egna äventyr.


Ska kolla skruven idag. Men det blir ändå till att köpa ett nytt par gaffelben snarast. Sura pengar med tanke på att BMW själva borde ha stått för kalaset.
Senast redigerad av Sillrygg 2010-06-07/06:59, redigerad totalt 1 gång.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-07/08:19

Mikael666 skrev:Ska kolla skruven idag. Men det blir ändå till att köpa ett nytt par gaffelben snarast. Sura pengar med tanke på att BMW själva borde ha stått för kalaset.

Jag har lekt med tanken själv, men orolig tror jag inte man behöver vara.
Trots allt är det ganska få haverier med tanke på hur många hojar som sålts, och vet man om problemet kan man ju kolla gaffelbenen ofta och se om det finns antydan till sprickor.
Annars kostar två nya gaffelben dryga 5000 kr + montering - det är gränsfall om det inte är billigare att sälja hojen och försöka hitta en som har de förstärkta gaffelbenen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-07/08:38

Gunnar Elmgren skrev:Jag har lekt med tanken själv, men orolig tror jag inte man behöver vara.
Trots allt är det ganska få haverier med tanke på hur många hojar som sålts, och vet man om problemet kan man ju kolla gaffelbenen ofta och se om det finns antydan till sprickor.
Annars kostar två nya gaffelben dryga 5000 kr + montering - det är gränsfall om det inte är billigare att sälja hojen och försöka hitta en som har de förstärkta gaffelbenen.


Har tänkt den tanken jag med, att sälja och köpa nytt.
Nej visst, det är inte så många som råkat ut för det. Enligt BMW så har det levererats 47000 under perioden 2000-2002. Jag har fått tag i uppgifter om minst 20 st haverier. Som jag skrev tidigare så är detta från åkare som hittats via nätet, så mörker talet kan vara stort. Men 20/47000 = 1/2350. Så en stackare per 2350 enligt statistiken. En mer rättvis beräkning borde vara att ta antal åkare på de forum där haverierna hittats istället och då ser det genast lite sämre ut.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Fredrik Åkesson » 2010-06-07/09:22

Hej
En sak att ta i beaktan är att det till stor del är de som har problem som skriver i div forum.
Om problemet var vanligt skulle BMW har gjort en stor återkallelse med tanke på vad det kostar både i pengar och i badwill om det kommer fram att folk kör åt skogen pga materialfel i alla 47000 tillverkade. Jag jämför med den återkallelsen som dom gör nu på en ruskigt massa R1200XX modeller. Det ska till ganska mycket innan det blir någon olycka pga det. Om framgafflarna helt plötsligt skulle spricka skulle det generar massor av olyckor med personskador och dom skulle bli stämda tillbaka till stenålder.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Sillrygg » 2010-06-07/09:47

Fredrik Åkesson skrev:Hej
En sak att ta i beaktan är att det till stor del är de som har problem som skriver i div forum.
Om problemet var vanligt skulle BMW har gjort en stor återkallelse med tanke på vad det kostar både i pengar och i badwill om det kommer fram att folk kör åt skogen pga materialfel i alla 47000 tillverkade. Jag jämför med den återkallelsen som dom gör nu på en ruskigt massa R1200XX modeller. Det ska till ganska mycket innan det blir någon olycka pga det. Om framgafflarna helt plötsligt skulle spricka skulle det generar massor av olyckor med personskador och dom skulle bli stämda tillbaka till stenålder.
Fredrik


Visst har du rätt i att det är många som råkar ut för olyckor som hör av sig. Men jag är tämligen säker på att det finns en hel del som råkat ut för en och inte skriver om det.
Rent logiskt så håller jag med att det borde vara lättare och billigare att göra en återkallelse, men samtidigt så är det inte första gången BMW först försöker lägga locket på, R80 fälgarna.

Det pågår just nu i alla fall en rättegång i detta ärende.

Som jag skrev så även om det "bara" är 1/2350 så tycker jag det är nog för en återkallelse. Speciellt med tanke på att BMW själva gjorde en nykonstruktion på gaffelbenen för motorcyklarna fr.o.m. 2003. Det har inte skett någon olycka mig veterligen med en motorcykel som har de förstärkta gaffelbenen.

Jag tror inte heller att det är fel på gaffelbenen, men jag är övertygad om att dom blev tillverkade med väldigt liten eller ingen marginal för brott. Det skulle även kunna röra sig om en batch från tillverkaren där gjutningen inte blev 100%. Oavsett så tycker jag BMW borde ha tagit tag i det från första början.

Jag har varit i kontakt med en person som råkat ut för ett brott och då han hörde av sig till BMW så hävdade dom att dom inte kände till något annat fall där detta skett. Han i sin tur har fått samma berättelse från andra han varit i kontakt med, att de fått till svar att dom varit unika. Så BMW har verkligen försökt lägga locket på.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav Bosse#3617 » 2017-03-08/21:33

Som ny ägare av en f 650 gs från 2000 har jag läst denna och flera liknande trådar. Finns det någon ny info om detta problem. Om man vill fixa till gaffelbenen till den nyare uppdaterade modellen, finns den som reservdel som passar min hoj eller måste hela gaffeln bytas och går det? Vem har ev en sådan reservdel? Tar tacksamt emot info om detta.
/Bosse
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Katastrofalt fel på framgaffel F650GS

Inläggav neutral » 2017-03-08/22:17

Kanske bättre att investera i en momentnyckel, gaffelbenet har trots allt hållit i 17 år nu då. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst