Kylarvätskeläckage

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kylarvätskeläckage

Inläggav ledan » 2010-06-16/18:53

Hej,

Ganska ny här på forumet. Köpte en 1999 års funduro i slutet av förra året som jag relativt snart fick byta oringar på (läckte bensin som ett såll). Den har tuffat på prima hela försommaren tills idag då jag först upptäckte glykoldoft och en minut senare något väldigt varmt på höger ben, vilket visade sig vara kylarvätska som sprutade ut ur kylsystemet. Lyckades ta mig hem men har en del (uppenbarligen ;-)) saker att undersöka. Är ganska färsk på att skruva motorcykel (främsta merit är att ha skruvat ihop en scooter efter att den återfunnits av polisen efter stöld). Förstår att det kan vara knepigt att ge svar på men vad "brukar" gå sönder på dessa cyklar? Termostaten eller slangarna? För att komma åt både och, är det nödvändigt att ta bort tanken först? Finns det någon bra beskrivning på nätet som kan tänkas ta upp detta?

M v h

Danne
ledan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-06-16/18:46

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-16/19:35

Jag har inget direkt tips att komma med, annat än att det försöka att kolla är alla slangar.
Däremot kan Du nog hitta en hel del matnyttiga tips på"The Chain Gangs" hemsida.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav ledan » 2010-06-16/20:00

Hej Gunnar,

Den sidan var inte alls dum. Finns väldigt bra steg-för-steg instruktioner för det mesta verkar det som :-) Efter första genomläsningen så verkar det som att tanken dock måste bort. Ska även hålla utkik efter kristallbildning. Slang går säkert att fixa på t.ex autoexperten, mfl. men termostat (om det nu är den), är det specialgrejer eller passar f650-varianten även till något annat (så att det går att exempelvis köpa ngn oem-del)?

M v h

Danne
ledan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-06-16/18:46

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav Fredrik Åkesson » 2010-06-17/06:48

Hej

Funduron jag hade fick för sig att läcka vatten.Det var slangen som sitter mellan vattenpumpen och cylindern kröp av sin stos i cylinderänden.Det avhjälptes genom att byta slangen och montera riktiga slangklämmor istället för engångsklämmorna som sitter original. Om jag inte minns fel så bytte jag den utan att montera av tanken. Kylaren gick bra att fylla på utan att demontera något.Jag hade en tratt med en slang i änden på.Tratten hade jag uppe vid tanken och sen ner med slangen i kylaren. Det är viktigt att fylla på i kylaren och inte i expantionskärlet.Sen kör man några varm-kall motor och kollar att nivån i expantionskärlet är rätt och att den varierar mellan varm och kall motor. Kolla även att det inte bubblar i expantionskärlet eller att det finns vatten i oljan eller olja i kylarvattnet.En sjuka på dessa hojar är att vattenpumpen ger upp.Den är dock lätt att fixa och det finns repair kit att köpa.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav Kovlingen » 2010-06-17/07:25

Nu är jag inte i behov av kylvatten i boxern men funderar på
om det är olika kvalitet på den tillsats i kylvattnet som troligen
även på dessa maskiner skall finnas i året runt .
(Skulle tro att det är helt förkastligt att köra med bara vatten .)
Kan detta vara en orsak att "vattenpumparna ger upp" ?
Håkan

( Sorry det var väl inget svar på trådens fråga)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav ledan » 2010-06-17/12:24

Hej Fredrik och Håkan,

Hade cykeln inne på service i Oktober förra året (Ava mc i Stockholm), måste dock kolla upp ifall de då även bytte glykol i samma veva... Det där med ordentliga slangklämmor har jag förstått (lusläste på chain gang) är a och o på dessa modeller. Jag hoppas verkligen att det bara är en lös slang/sprucken slang det handlar om här och inte vattenpumpen eller (usch!) topplockspackningen som måste bytas. Det kom en smal (men ganska stark) stråle av kylvattnet och prickade mitt högra ben. Ska hem i eftermiddag och göra rent alla ytor runt motorn, fylla på rätt glykol/vattenblandning och varmköra motorn och försöka se varifrån det läcker.

Med lite tur blir det en tur till Autoexperten eller liknande på jakt efter slang (alt. om de går att kapa befintlig) och klämmor eller bita i det sura (topplocket) och baxa iväg den till mc-verkstad.

M v h

Danne
ledan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-06-16/18:46

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav Lars Levén » 2010-06-17/13:45

Att ta bort tanken är inte komplicerat, kan ge bättre svängutrymme när du ska mecka.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Kylarvätskeläckage

Inläggav ledan » 2010-06-19/16:46

Hej,

Då var problemet till sist åtgärdat. För att komma åt kylarlocket tänkte jag först ta loss tanken. Slog mig dock att det primära hindret var kåporna, vilka var hyffsat enkla att avmontera (dock med många skruvar), vindrutan och hela frontinsatsen (tog loss sidokåpan också för att nå "burp"-tanken. Väl inne så att jag kunde fylla på glykol/vatten och varmköra så började det efter ett tag att sippra igen. När jag kollade var det kom ifrån så såg jag att det på vänster sida satt en slang med någon form av ynklig klämma som hade börjat halka loss. Efter att ha dragit loss den, hivat orginalklämman åt //¤&&#("# :-) och satt dig en ordentlig slangklämma, återmonterat och fyllt på kylaren och startat så ser det ut att fungera normalt igen :-)

Mycket jobb för en liten slang blev det men huvudsaken är att det nu fungerar igen. Tack alla för era svar och tips.

M v h

Danne
ledan
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-06-16/18:46


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst