Köpt min första hoj - en F650GS -03

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köpt min första hoj - en F650GS -03

Inläggav Nicke Wikman » 2010-07-15/14:09

Hej!

Har just köpt en F650GS 2003, som rullat 2300 mil. Komplett med alla tre packväskorna och i nyskick. :-)
Premiärturen gick igår från Leksand till Stockholm. 34,25 mil på 10,6 liter. Sånt är trevligt. :-)

Det jag noterade är att den ibland går lite ryckigt. Har inte hunnit kolla om det är ett eller två stift på modellen jag har, men har sett att om man sätter dit ett "värsting-stift (Iridium?) så kan hojen gå jämnare.

Var kan man hitta stift som passar?

Finns det något jag bör se upp med/ha koll på?
Medlem 2681567
R1150RT -03
Nicke Wikman
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2010-07-15/09:59

Re: Köpt min första hoj - en F650GS -03

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-15/14:26

Grattis till en kul hoj, och välkommen till Forumet och som BMW-ägare!

Gissningsvis har Din 03:a enkelstift, och det är mycket riktigt så att ett bra tändstift (Denso Iridium, helst) kan göra mycket för motorgången. Jag bytte till Iridium på min 02:a, och det gjorde verkligen skillnad!
Två andra saker som gjorde gott var byte av luftfilter och bränslefilter (bränslefiltret är hopbyggt med bränsletrycks-regulatorn, och är tyvärr rätt dyr).

Det stift som passar i F650GS är Denso Iridium IX24, jag brukar handla från http://www.sparkplugs.co.uk/ till ungefär halva priset mot i butik i Sverige.....

Saker att hålla koll på på en F650GS är:
- Bromscylindern vid pedalen, den har en förmåga att kärva så den inte går tillbaka, med följd att bakbromsen ligger på.
- Locket över facket i "pakethållaren" - har Du inte en väldigt sen 03:a, så är det locket i plast, och är väldigt vekt i både själva locket, och anhållet för låsblecket (plast!). Locket kan lossna av sig självt vid körning på gropig väg, särskilt om det ligger något tyngre föremål (skivbromslås t ex) i facket. Ett tappat lock kostar åtskilliga hundralappar att ersätta..... Jag skaffade ett förstärkt låsbleck från Touratech, och "säkrade" dessutom locket med en vajer så det inte kan ge sig av om det hoppar loss.
- Packboxarna i framgaffeln - läcker gärna efter längre stillestånd.
- Styrlagren, som är alldeles för klena. Brukar bli märken i lagerbanorna, så man får ett "hack" i rakt fram-läget.

I övrigt kan jag rekommendera ett besök på "The Chain Gang" http://www.f650.com - där finns allt vetande samlat!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpt min första hoj - en F650GS -03

Inläggav Nicke Wikman » 2010-07-15/19:25

Tack för bra tips! Får se om jag beställer ett sånt där stift, är lite misstänksam mot att köpa saker på nätet...

Ev. problem med styrlagren låter ju inte så bra - är det svårt att fixa sånt själv? Spontant känns det som att sånt ska man lämna in. Är det svårt att byta bränsle/luftfilter? Har inte gett mig på att försöka demontera annat än det mest uppenbara för att kolla olika nivåer och sånt...

Upplevde ganska ofta att den var lite tjurig att starta - fick ge gas och det känns inte som att det ska behövas när det är insprutning....
Medlem 2681567
R1150RT -03
Nicke Wikman
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2010-07-15/09:59

Re: Köpt min första hoj - en F650GS -03

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-15/22:17

Nicke Wikman skrev:Ev. problem med styrlagren låter ju inte så bra - är det svårt att fixa sånt själv?
Ber om ursäkt om jag "målat fan på väggen" här, jag tror inte Dina styrlager är slut efter så pass få mil - det jag ville få fram är att man bör hålla lite koll på dom, för när dom blir slitna kan hojen kännas lite otäck att köra. Det är inte svårt att byta lagren om man är hyggligt van att skruva, men å andra sidan är det bara någon timmes jobb för verkstaden så det kan vara värt att lämna in den.

Nicke Wikman skrev:Är det svårt att byta bränsle/luftfilter?

Nej, det är jätte-enkelt - luftfiltret kommer Du åt genom att ta bort höger sidokåpa ("tankhalva"), där innanför sitter filtret i skarven mellan luftburken och "insugs-snorkeln". Listen som håller ihop det hela sitter med två skruvar från sidan.
Bränslefiltret sitter innanför vänstra kåpan, bakom oljetanken. Lite pilligt att komma åt, men i princip är det en skruv som håller burken med ett metallband runt, och så är det två slangklämmor för slang in resp. ut (slangklämmorna är "engångs" och går inte att återanvända, så se till att Du har ett par nya till hands).

Nicke Wikman skrev:Upplevde ganska ofta att den var lite tjurig att starta - fick ge gas och det känns inte som att det ska behövas när det är insprutning....
Det där är typiskt för dåligt tändstift - med Iridium-stift blir motorn väldigt mycket mer lättstartad! Ett tips där är också att inte vänta med att starta motorn efter att Du slagit på tändningen - när tändningen slås till går bränslepumpen ett kort ögonblick för att pumpa upp trycket till insprutningen, och väntar man med att starta verkar det som trycket försvinner efter en stund och man får "nöta" ett tag innan motorn får bränsle igen.

Beträffande att köpa tändstift på nätet tror jag inte Du behöver vara orolig - Sparkplugs.co.uk har både snabba och pålitliga leveranser vilket många här på Forumet har vittnat om.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Köpt min första hoj - en F650GS -03

Inläggav Konsument » 2010-07-17/15:23

Intressant inlägg om startprocedur som kanske kan vara bra att känna till:
viewtopic.php?f=216&t=4369&p=26186&hilit=+startknappen+sekunder#p26186
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst