Grattis till en kul hoj, och välkommen till Forumet och som BMW-ägare!
Gissningsvis har Din 03:a enkelstift, och det är mycket riktigt så att ett bra tändstift (Denso Iridium, helst) kan göra mycket för motorgången. Jag bytte till Iridium på min 02:a, och det gjorde verkligen skillnad!
Två andra saker som gjorde gott var byte av luftfilter och bränslefilter (bränslefiltret är hopbyggt med bränsletrycks-regulatorn, och är tyvärr rätt dyr).
Det stift som passar i F650GS är Denso Iridium IX24, jag brukar handla från
http://www.sparkplugs.co.uk/ till ungefär halva priset mot i butik i Sverige.....
Saker att hålla koll på på en F650GS är:
- Bromscylindern vid pedalen, den har en förmåga att kärva så den inte går tillbaka, med följd att bakbromsen ligger på.
- Locket över facket i "pakethållaren" - har Du inte en väldigt sen 03:a, så är det locket i plast, och är väldigt vekt i både själva locket, och anhållet för låsblecket (plast!). Locket kan lossna av sig självt vid körning på gropig väg, särskilt om det ligger något tyngre föremål (skivbromslås t ex) i facket. Ett tappat lock kostar åtskilliga hundralappar att ersätta..... Jag skaffade ett förstärkt låsbleck från Touratech, och "säkrade" dessutom locket med en vajer så det inte kan ge sig av om det hoppar loss.
- Packboxarna i framgaffeln - läcker gärna efter längre stillestånd.
- Styrlagren, som är alldeles för klena. Brukar bli märken i lagerbanorna, så man får ett "hack" i rakt fram-läget.
I övrigt kan jag rekommendera ett besök på "The Chain Gang"
http://www.f650.com - där finns allt vetande samlat!