F650 -95 går riktigt dåligt när kall

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Simme » 2010-08-21/12:50

Hej! Hjälp mig konstigt fel på min mc.

Nu ska jag ge mig in i MC världen och håller nu på med mitt MC-körkort och är snart färdig.
Jag köpte därför en hoj som jag tror är en bra hoj att börja med, en F650 -95 (svart).

Det vissade sig att när den är kall så går den som en påse nötter. Den startar lätt men ska man köra iväg och ger den gas så bara den hackar precis som om den inte tänder eller som att den får för mycket bränsle.
(förgasaren var nyrenoverad)

Har läst lite på forumet men inte hittat något som passar in på detta fel.

När den blivit varm så går den normalt som en enstonkare, men det är efter 10 min tomgångskörning och temp-mätaren har gått upp till normal (tråkigt att behöva vänta så länge för att kunna köra varje gång när den är kall).

Någon som har något tips vad detta kan vara för fel???

Att tilläga är att när man startat motorcyklen och sätter på parkeringsljuset eller stänger av ljuset så dör MC:en. Tycker även att detta är konstigt.

Jätte tacksam för svar.!!!

//// Simon
Simme
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-08-21/12:30

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Lars Levén » 2010-08-23/13:07

Låter skumt. Vad säger den förre ägaren?
- Jag startar min hoj med full choke och lite gas och sedan får choken vara halvägs ute till dess man rullat iväg, då brukar det gå bra.
- Vad händer om du startar med ljuset påslaget? När funkar det att sätta på?
- Stiften (OBS två) har du kollat dem? Jag har iridium-stift, rekommenderas.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-08-23/14:20

Låter som ett elektriskt fel (glapp eller kortslutning).
Kolla alla jordförbindelser, och att kabelstammarnas isolering är intakt. Tändningslåset är misstänkt, liksom dödarknappen inklusive kablage.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Håkan » 2010-08-23/14:48

Har MC´n stått ute?
Vatten i tanken?
Regnvatten kan tränga in, hade c:a en liter vatten i en F650 jag nyss köpte.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Simme » 2010-08-23/20:46

Tack för alla svar!

Jag har pratat med förra ägaren och han sa bara att han alltid har låtit den bli varm innan han har kört den.

Den har ståt i garage hela tiden så vatten i tanken kan det nog inte vara men får tanka upp den fullt och se hur den går då.

Jag startar alltid den med ljuset på och sätter jag sen den på parkeringsljus så slutar den ladda och MC dör., samma om jag stänger av ljuset.

Jag har provat dödarknappen och den fungerar som den ska.

Vad är det som gör att MC går bra när hojen är varm och inte kall?
Choken fungerar för man ser på att den varvar upp när man ökar choken.

Läste något inlägg om någon som hade haft likriktarproblem kan det vara något liknande på min hoj? eller det har inte med detta att göra?

Tacksam för uppföljning!
Simme
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-08-21/12:30

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-08-23/21:09

Jag tror fortfarande på att Du har ett elfel - dålig jordning någonstans verkar troligast.
Kolla minuskabeln från batteriet, så den har ordentlig kontakt "i andra änden", och att motorns gods har ordentlig kontakt med ramen och övriga jordningspunkter.
Har Du tillgång till en Multimeter (Volt/Ampere/Ohmmätare) kan Du slå på tändningen och lyset, och spänningsmäta mellan batteriets minuspol, motorns gods och elförbrukarnas jordningspunkter i ramen.
Lyser halv/helljus som det ska? Funkar blinkers/bromsljus/instrument utan att "fladdra" eller på annat sätt bära sig underligt åt? Startmotorn?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Lars Levén » 2010-08-23/21:48

Likriktaren (eller snarare laddregulatorn) är det nog inte. Är den trasig så får du problem först när batteriet är fulladdat, dvs. normalt inte direkt efter start.
Lyssna på Gunnar, om den dör när du stänger av ljuset så har du nog elproblem. Men det kan vara något annat också eftersom hojen går bra när den väl blivit varm, dvs. du har flera problem.
Mot vatten i tanken hjälper inte full tank eftersom vattnet hamnar i botten. Du kan börja med att dränera förgasarna (OBS två) eftersom det kan finnas vatten i flottörhusen. Lossa skruven på sidan på resp. förgasare (minns inte på vilken sida) och kolla vad som rinner ut. Dra åt igen när det slutat att rinna. Låter detta krångligt så återkom för mer detaljerad instruktion.
Och som sagt, kolla stiften. Kanske bara ett som fungerar?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Lars Levén » 2010-08-23/21:53

En sak till: Förgasaren är "nyrenoverad"? Vad innebär det? Varför? Gjordes det på verkstad eller av förre ägaren? Hur? När jag hade problem med tomgången med varm motor räckte det inte med rengöring typ tryckluft, först när ultraljudstvätten användes så blev det bra.
Misströsta inte! F650 är en kanonhoj och ditt (dina) problem fullt lösbara, ta en sak i sänder.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Simme » 2010-08-25/14:20

Tack föra alla förslag. Jag ska nu börja titta lite på hojen. Förra ägaren sa att förgasaren hade rep av en mc-verkstad som höll på mycket med cross motorcyklar.

Jag återkommer om hur det går i mitt felsökande!!!
Simme
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-08-21/12:30

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Lars Levén » 2010-10-16/18:33

Hur gick det?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Simme » 2011-04-13/21:11

Hej!

Nu har jag äntligen fått rätt på min MC.

Har haft den inne på MC-huset i Malmö hela vintern.

Vi kan säga att där var två fel på den. Det var laddningsregulatorn som det var fe på. Dom på verkstaden hade kopplat upp MC och tittat hur den laddade batteriet och det vissade sig att den gav stora ström pikar ibland.
Efter 3 månaders väntan på att BMW i tyskland skulle bli klar med avtalet mot den nya leverantören av laddningsregulatorer till just F650 (då dom inte var nöjd med den gamla) så kunde jag hämta MC. Det visade då sig att dom hade svårt att starta MC på verkstaden. Men till slut fick dom igång den och den lätt lika illa som när jag lämnade in den. Men jag försökt ta mig hemmåt men kom bara 5 km så dog den precis som den har gjort innan. Han på verkstaden sa att där satt ett bränslefilter och det ska det inte göra på denna modellen. Så dom plockade bort bränslefiltret och sen hämtade jag den igen. Har idag varit ute på en liten tur på 3 mil och den har fungerat perfekt. Hoppas den håller nu bara :)

Så summan av kardemumman var att en laddningsregulator byttes och att bränslefiltert togs bort.

Nu är det bara ut och njuta av den kommande MC sommaren : )
Simme
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2010-08-21/12:30

Re: F650 -95 går riktigt dåligt när kall

Inläggav Lars Levén » 2011-04-13/21:28

Gött att höra!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst