Byte av kamkedjesträckare, Pilligt men "lätt" F650 GS -00

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte av kamkedjesträckare, Pilligt men "lätt" F650 GS -00

Inläggav Enstånkarn » 2010-09-08/15:18

Hej på er.

Jag upptäckte att det började "knacka" i motorn då jag körde.
Knackandet hördes på så vis attt jag förstod att ....Så här skall det inte låta.......

Jag lyckades höra att knackandet kom från cylindertoppen.
Efter att konsulterat diverse sprängskisser via ( vårt underbara internet) fattade jag misstankar på kamkedjesträckaren. Jag misstänkte att den hade slutat att fungera som den borde.
Ringde till "min" verkstaqdsgubbe på BMW - Göteborg och beskrev problemet....utan att delge mina misstankar..
Han svarade omedelbart att det högst troligt var kamkedjesträckaren.
Alltså...mina misstankar var inte helt ogrundade.
Jag vågade mig på att beställe denna LILLA sträckare genom BMW till det facila priset av 635 Skr.
Till det fick jag då även en ny packning och bult.

Jag skred till verket där hemma beväpnad med lite trasor , en 22 U-nyckel ( fast nyckel ) och en ( denna kom jag senare att jag behövde ) stålpinne / svetstråd. Denna använde jag för att pilla ut den gamla sträckaren.

Man behöver inte tapa ur nån olja för detta arbetet. Lättast är att ta av sadeln för då ser man lite uppifrån var muttern sitter osv.
Det är RIKTIGT trångt och man har kanske 2 mm till godo då man fått fast nyckeln och kan dra loss muttern. Sen är det bara att skruva med fingrarna. Bäst är att kröka fingrarna ...till nära på brott... för att lirka bort grejerna.

HA KOLL PÅ VILKEN DEL SOM SKALL I FÖRST , NÄR DEN NYA SKALL I. !!!!!!!!!!!!!!!

Den nya muttern som jag fick hade en lite "tapp" i botten, vilket inte min orginal hade. Den nya muttern spökade ordentligt för mig så jag satte i den gamla. Samma var det här med de berömda millimétrarna..
Men när den väl sitter så är det klart.

Test start!!! Knackade en gång.... sen lät den ljuvligt.... Nu går cykeln som om den var ny..... min -00 har gått 6200 mil.
Jag kände även att den går jämnare då jag har lite för hög växel i, då det normalt börjar rycka i motorn.. Jag känner att det försvann i och med detta.

Lycka till
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst