BMW GS 650 fråga!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-01/17:45

Hej!

Ny här på forumet! En glad pensionist och mc-ist sedan många år med ett par hojar i garaget, en scooter och veteranmoppe.

Anledningen till att jag registrerat mig här att en av hojarna ska bytas ut mot en allroadhoj och jag kommit fram till att den bästa lösningen pga av minskade kroppskrafter och behov av en smidig cykel som det inte blir för hög tyndpunkt på när man skjutsar är en BMW GS. Ingen avancerad offroad körning står på programmet utan bara en cykel med bättre komfort och fjädring som passar grusvägar då jag älskar att köra även på dessa. Den nya med 2-radmotor blir för dyr för mig och jag vill ha den 1-cyl. varianten.

Det jag undrar över och jag hoppas någon kan tipsa om här är vilken årsmodell skall man köpa eller är det någon speciell årsmodell som är mer känd för problem. Blir lite skrämd här när man läser om cyklar som helt plötsligt lägger av under körning pga elektriska orsaker eller om det är den där datorstyrningen som spökar. Eller är det så att den lilla GS:n mognat under åren och det är bättre ju nyare årsmodell man köper eller törs man köpa en -01:a t.ex.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Konsument » 2010-11-01/22:09

Den här länken har en del läsvärt (och annat också kanske... :-D )
viewtopic.php?f=216&t=9808
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-01/22:19

Den F650GS-modell jag tror Du tänker på finns i två "generationer" - den första kom som årsmodell -00.
En slitstark, robust, lättkörd och mångsidig hoj med låga ägandekostnader.
Motorn är råstark och hyggligt vibrationsfri för att vara en stor enstånka, men är väl inget under av prestanda direkt. 50 hästar räcker dock bra, så länge man avstår från långa motorvägsetapper och semesterturer med passagerare och full packning......
"Generation 2" kom som ett slags facelift hösten -03 - som jag förstått det är de flesta 03:or "generation 1", men det finns ett fåtal sena maskiner av årsmodell -03 med det nya utförandet.
Skillnaderna är få, men några gör stor skillnad varför de senare maskinerna står högre i pris.
- Motorn fick dubbeltändning, vilket eliminerade problem med ryckig gång, dåligt gensvar på gaspådrag och svårstartad motor som drabbat en del exemplar av tidigare årgångar.
- Vindruta/toppkåpa ändrades för bättre väderskydd och mindre turbulens.
- Framgaffeln fick kraftigare underben, då det förekommit enstaka fall där framhjulsaxelns infästning spruckit på tidiga hojar.
- Facket i "pakethållaren" samt det låsbara locket till detsamma gjordes i lättmetall - det tidigare plastutförandet var vekt, och många är de F650GS-ägare som tappat locket samt det man förvarat i facket.

Alla årsmodeller finns också i ett "Dakar"-utförande, med bl a större framhjul (21" istället för 19"), bättre stötdämpare, högre markfrigång/sitthöjd, mera skydd och större vindruta.

Alla årsmodeller kan drabbas av några få irriterande, modellrelaterade problem som dock oftast är bagatellartade och/eller billiga att fixa:
- Lagerhaverier - det gäller både styrlager, hjullager, svinglager och lagren till bakre kedjekransens medbringare. Billigt och relativt enkelt att fixa, men lagren är klent dimensionerade och av tveksam kvalitet, så de är att betrakta som slitdelar.
- Genomskavda kabelstammar, både vid styrhuvudet och vid ramen bakom justeringsratten för fjäderspänning bak (sitter innanför förarens högra knä).
- Anliggande bakbroms. Manövercylindern rostar invändigt, och komprimerar en styrhylsa i nylon så att kolven börjar kärva och täpper för returhålet för bromsvätska. När bromsvätskan blir varm vid inbromsning expanderar den, och har ingen annanstans att ta vägen än att nypa åt bromsoket......

I övrigt, som sagt, en oerhört mångsidig och ekonomisk maskin, som är riktigt kul att köra och är i princip omöjlig att slita ut. Rotax-motorn verkar hålla i evigheter, och resten är också stryktåligt. Soppaförbrukningen är mycket låg (0,3-0,4 l/mil beroende på körsätt) och försäkringen skamligt billig.

För övrigt finns en ovärderlig kunskapskälla (på engelska) för dessa maskiner på "The Chain Gangs" hemsida: http://www.f650.com

Lycka till med Ditt hojval!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Lars Westman » 2010-11-01/23:20

Bli inte skrämd av att du kan läsa på forum som dessa att folk har problem. Det är ju inte så många som skriver i stil med "nu har jag kört 2500 problemfria mil" (vilket många har gjort med en 650GS). Det är ofta bara problemen som ventlieras på diverse internetforum.

Twinsparkmodellen av 650GS är en supersmart hoj. Inte värst på något sätt men en riktig bra kompis. Billig, trevlig att köra och funkar på olika underlag Jag förundras fortfarande de gånger jag kör vår 650 över vilken bra hoj det är. Som solomaskin funkar den även längre turer. Många åker långa äventyrsresor på dessa hojar.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-01/23:23

Lars Westman skrev: Det är ju inte så många som skriver i stil med "nu har jag kört 2500 problemfria mil" (vilket många har gjort med en 650GS).

Min F650GS -02 har gått drygt 5000 mil - fortfarande pigg och rask, men naturligtvis med spår av användning i ur och skur och på alla underlag. Inte helt problemfritt - jag har kört hojen de sista 1200 milen och bytt bromscylinder bak, styrlager och medbringarlager, för sammanlagt ett par tusen i reservdelar.
Lars Westman skrev: Många åker långa äventyrsresor på dessa hojar.

Precis - t ex dessa grabbar (som jag hade förmånen att träffa på försommaren, i samband med "GS Adventure Days" i Säfsen): http://flyvardagen.nu/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-02/10:13

Tack för bra och trevliga svar grabbar det var precis det jag ville höra om!

Fick ett par saker bekräftade om det där med årsmodeller, tack Gunnar. Vilket gör att jag kommer att leta reda på en efter -03 och har en ännu nyare på G faktiskt. Och den är dessutom utrustad med ABS som verkar kunna vara urkopplingsbart, vad det nu ska vara bra för. Det där med dubbla tändstift låter som en vettig grej och att en del förstärkningar är gjorda efter -03. Det är väl så det brukar fungera att en modell aldrig så bra utvecklas med tiden till det bättre om tillverkaren är seriös som BMW. Har varit lite betänksam tidigare om Rotaxmotorn som på Funduron var väldigt "skramlig" enligt det lilla jag sett och hört men skriver du att den verkar outslitlig så antar jag att du har fog och erfarenheten att kunna bedöma detta. Och åren går och den samlade erfarenheten med dem!

En fråga till önskar jag mig en synpunkt på och det är med tanke på hur GS:en är byggd med tankan under sadeln t.ex. Visst blir det väl lägre tyngdpunkt som är vikltig för frugan och mig lägre på en GS än en Funduro?
Den nya två-cylindriska väger ju bara 199 kg körklar!

"Bli inte skrämd av att du kan läsa på forum som dessa att folk har problem. Det är ju inte så många som skriver i stil med "nu har jag kört 2500 problemfria mil" (vilket många har gjort med en 650GS). Det är ofta bara problemen som ventlieras på diverse internetforum".

Nog kloka ord du skrev där för hur ofta är det någon som skriver att jag bara kör och kör utan problem därför skriver jag inte någonting för jag har inget att skriva om. Har själv haft många cyklar som varit helt problemfria nästan och då finns ju sällan att skriva om. Sen kan man naturligt ha otur som även jag haft men det är inte ofta som tur är.

Nu ska jag jobba med saken för jag tror inte det är fel tid att köpa hoj denna årstid. Blir nog en lite Stockholmstur med släpkärran snart.

Tack för hjälpen så länge och jag hör av med bild när kommit till skott.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-02/10:55

Seke skrev:Och den är dessutom utrustad med ABS som verkar kunna vara urkopplingsbart, vad det nu ska vara bra för.
ABS är standard, i alla fall på svensksålda cyklar. Urkopplingsbar ABS är bra på väldigt löst underlag, t ex rullgrus/sand/lera (och snö!) då ABS kan hindra hjulet att "gräva igenom" till fastare underlag.

Seke skrev: En fråga till önskar jag mig en synpunkt på och det är med tanke på hur GS:en är byggd med tankan under sadeln t.ex. Visst blir det väl lägre tyngdpunkt som är vikltig för frugan och mig lägre på en GS än en Funduro? Den nya två-cylindriska väger ju bara 199 kg körklar!

Tyngdpunkten är låg, dels tack vare tanken under sadeln som Du skriver, dels för att hela cykeln är ganska låg i sig. Man behöver inte så långa ben för att fotsulorna ska nå marken, vilket gör hojen lätt att balansera stillastående. Nackdelen med den låga höjden är begränsad markfrigång - centralstödet kan ta i vid nedlägg (särskilt i vänstersvängar), och om man som jag ibland åker på "kostigar" händer det att hasplåten kommer till användning.<br>
Den nya 2-cylindriga F650GS (vi har en sån också i hushållet) är också smidig och trevlig, men "gamlingen" är faktiskt lättare att hantera - jag upplever det som att tyngdpunkten är lägre på "enstånkan".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-02/16:11

Det där med urkopplingsbar ABS tror jag det råder lite delade meningar om. Själv är jag nog inte den rätte att diskutera detta då jag bara har erfarenheter från offroad utan ABS. Och det kan gå tokigt det med om man inte hinner släppa bromsen i tid. Lade själv omkull mig när en älg dök upp c:a 10 meter framför mig helt överraskande på en liten traktorväg för något år sedan. Inbillar mig att ett ABS hade kunnat räddat mig i den situationen som blev lite panikartad när framhjulet bara försvann. Av den läxan lärde jag mig att köra saktare på den vägen som jag kör ganska ofta för det är vägen till sommarstugan. Har dessutom en bekant som kör en BMW 1200 GS som aldrig skulle koppla bort ABS.en och han är en mycket erfaren förare efter att ha kört tung hoj sedan mitten på -60 talet.

Pratade idag med en ägare till två GS 650 varav den ena är den 2-cylindsiska varianten som påstår att den 1-cyl faktiskt är smidigare att handskas med antagligen pga av den lägre vikten och det bekräftar ju du också. Och det passar mig bra det. Att stödet skulle ta i tror jag inte kommer att vålla något större problem då jag inte kör racing och på kostigarna tar jag det lilla lugna nuförtiden spec. som nog ofta kommer att ha passagerare med. Skulle mot förmodan C-stödet vålla problem går det väl att skruva bort antar jag.

En fördel jag lagt märke till att det finns en lägre komfort-sadel eller lägre sadel till de här hojarna och sitthöjden är väl inte skyhög från början direkt så sitthöjdsproblem borde väl inte bli i någon större omfattning. 790 med låg sadel enligt BMW-sidan i den tekniska redovisningen avskräcker inte. Men att sänka höjden på en allroad-hoj skulle jag aldrig drömma om då är det ju en vanlig landsvägs-hoj helt plötsligt och då finns det ju ingen anledning att byta hoj för mig.

Mvh :)
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-02/23:58

Kanske denna kan vara intressant? Bra pris är det definitivt!
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_f_650_gs_30462649.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Konsument » 2010-11-03/15:50

Är det riktigt snällt att tipsa om 800 när ni nyss kom fram till att 650 var trevligt... ;-)

Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-03/17:18

Gunnar Elmgren skrev:Kanske denna kan vara intressant? Bra pris är det definitivt!
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_f_650_gs_30462649.htm


Jo, jag har sett den men jag prioriterar smidighet framför HK och den ligger aningen för högt i pris för min budget. Äger flera hojar och då får man vara lite om sig och kring sig om man ska få ekonomi på det hela. :)

Var ute och provkörde en GS 650 idag och man slås av hur smidig hojen är att hantera vad man än jämför med, det verkar nästan som trolldom. Den gamla Funduron var smidig men denna är ännu smidigare och lättare att hantera och jag är mycket imponerad. Man har tydligen fått lite ordning på motorerna också för något jag minns från Fuduron var att de skramlade i motorerna ungefär som gamla tröskverk och man undrade vad det var för fel! Denna GS jag provkörde gick tyst och fint. Bra jobbat BMW.

Men tack för vänligheten ändå!
Senast redigerad av Seke 2010-11-03/18:12, redigerad totalt 1 gång.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-03/17:31

Konsument skrev:Är det riktigt snällt att tipsa om 800 när ni nyss kom fram till att 650 var trevligt... ;-)

Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?


Nej, uj, uj, uj vad elak du är som en ur-Närking nog skulle säga. Nu bor jag i Närke men är inte ur, utan från Västmanland från början och vi är väldigt snälla. :D

Skämt omsido så har jag bestämt mig för att prioritera smidighet med denna cykel pga sjukdom och 800.cc är klumpigare och även dyrare så saken är redan klar. På lördag åker jag till Stockholm och hämtar pärlan om allt går som det ska. Tror nog att den uppgivna bränsleförbrukningen stämmer för de här hojarna ska inte dra mer vid "normal" körning. Insprutningen i kombination med en effektiv motorkonstruktion är nog orsaken.

Tack för visat intresse ändå!
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Lars Westman » 2010-11-03/22:21

Konsument skrev:Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?


Knappast.... Jag har fått ut 40 mil på en tank med min 800, men där går gränsen. Det blir 0,4l/mil.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-03/23:03

Lars Westman skrev:
Konsument skrev:Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?


Knappast.... Jag har fått ut 40 mil på en tank med min 800, men där går gränsen. Det blir 0,4l/mil.

F650GS är snålare. Vår F650GS Twin -08 (som ju är en "nedtrimmad" 800) går på mellan 0,35 och 0,4 l/mil, och gamla "enstånkan" (F650GS -02) är ännu snålare - den gör av med ungefär 0,4 när det är "grusbus", och mellan 0,3 och 0,35 på ren landsväg.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-11-04/12:19

Hej, ja vad det gäller bränslet så ligger min 650GS(2002 års modell) på ca 0,37 i snitt vid körning till och från jobb, dvs stadstrafik. Ute på landsvägen så varierar det. Motorväg och packväskor och lite högre hastighet än vad lagen stipulerar, ja då vill den kanske ha lite mer. Men å andra sidan så är ju dylika övningar inte denna hojs starkaste sidor.

I våras bar det iväg till Norge, två vuxna och packning. Vid körning på små krokiga vägar i njutningstempo så kom vi vid ett tillfälle 37 mil innan vi tankade... så nog kan den vara en riktig sparbössa.

Ang cykelns smidighet, jag har kanske inte den bredast erfarenheten av olika cyklar, dock har jag några mil bak styret på den nya tvåcylindriga F650GS, och det är en cykel jag uppskattar, framförallt så gillar jag motorkaraktären och den har lite mer "oomph" än min enstånka... Dock är det så att när hastigheten sjunker under 50kmh så föredrar jag stånkan, det är ett annat chassi och jag uplever det mer hanterbart.

Vid en tur med klubben den 19 Juni i år fick jag förmånen att provköra en 1200GS, ojojoj vilken motor och visserligen körde jag bara en kortare sväng men jag kände ju att här fanns komfort och kapacitet för långturer... och ve och fasa, hojen var ju mycket smidigare i rondeller och gathörn än jag någonsin hade kunna föreställt mig.

Så för min egen del så funderar jag ibland på att byta hoj, men då går tankarna mellan stånka och boxer....

Ha´t pent Stefan
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-05/07:09

L.Stefan Andersson skrev:Hej, ja vad det gäller bränslet så ligger min 650GS(2002 års modell) på ca 0,37 i snitt vid körning till och från jobb, dvs stadstrafik. Ute på landsvägen så varierar det. Motorväg och packväskor och lite högre hastighet än vad lagen stipulerar, ja då vill den kanske ha lite mer. Men å andra sidan så är ju dylika övningar inte denna hojs starkaste sidor.

I våras bar det iväg till Norge, två vuxna och packning. Vid körning på små krokiga vägar i njutningstempo så kom vi vid ett tillfälle 37 mil innan vi tankade... så nog kan den vara en riktig sparbössa.

Ang cykelns smidighet, jag har kanske inte den bredast erfarenheten av olika cyklar, dock har jag några mil bak styret på den nya tvåcylindriga F650GS, och det är en cykel jag uppskattar, framförallt så gillar jag motorkaraktären och den har lite mer "oomph" än min enstånka... Dock är det så att när hastigheten sjunker under 50kmh så föredrar jag stånkan, det är ett annat chassi och jag uplever det mer hanterbart.

Vid en tur med klubben den 19 Juni i år fick jag förmånen att provköra en 1200GS, ojojoj vilken motor och visserligen körde jag bara en kortare sväng men jag kände ju att här fanns komfort och kapacitet för långturer... och ve och fasa, hojen var ju mycket smidigare i rondeller och gathörn än jag någonsin hade kunna föreställt mig.

Så för min egen del så funderar jag ibland på att byta hoj, men då går tankarna mellan stånka och boxer....

Ha´t pent Stefan


Är ju ingen expert på dessa hojar men hade också tillfälleoch möjlighet att provköra både GS enstånkan och boxemodellen och jag slogs av hur smidiga hojarna var bägge två. Har en kompis som är frälst på boxern vilket jag tror det är lätt att bli och för honom existerar ingen annan motorcykel och jag vet inte hur många cyklar han "slitit" ut. Han kör väldigt mycket, upp till 15000 mil/cykel. Själv har jag valt en annan väg och kommer att ha enstånkan som andracykel och till lite längre touring använder jag en större landsvägs hoj med stor radfyra som ger lugn motorkaraktär och som dessutom ligger i en annana prisklass än Boxern som jag tycker är för dyr för mig som sjukpensionär.

Tycker du ska prova boxern om du har råd som nog är en djäkligt bra hoj om elektroniken fungerar.

Bränsleekonomin är tydligen väldigt låg på enstånkan men är kanske lite individiuellt och beroende på hur man kör men undrar ibland om det inte kan vara så att det också är individiellt på varje hoj. Det var bara jag som tänkte lite högt för c:a 0,35 i bränsleförbrukning c:a är ju inget direkt man klagar på.

mvh
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-09/18:58

Blev en liten GS 650 iallafall en -04 i nyskick, en liten goding och gubbkörd av en tjej bl.a.BildBild Känns mig mycket nöjd och hojen går som ett urverk. Tror det var rätt årstid att göra affär också. Nu gäller det att övervintra men kommer att ta någon tur eftersom det sitter offraddäck på hojen vid några grader varmare.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Konsument » 2010-11-09/21:04

Med reservation att du kanske redan har koll.

Om du kommer att åka grusväg så rekommenderar jag, av egen erfarenhet och andras råd, att:
- Behålla den lilla stänklappen i kedjeskyddets förlängning. (Mindre klädtvätt)

- Lossa framgaffelavskraparna och gör rent där under. En oljedroppe som får rinna längst den inre packboxen kan hjälpa till att hålla den mjuk, tät och fin. Jag har börjat fylla utrymmet mellan avskraparen och packboxen med fett, med syfte att eventuell skit som slinker ner ska fångas upp av fettet och inte sabba packboxen. Om du ändå skulle få oljeläck via packboxen så kan försiktig rengöring genom att svepa varvet runt med ett fint bladmått och få bort eventuella gruskorn som fastnat och hindrar packboxens funktion.

- Skydd för gaffelbenen kan vara en lönande investering. Oavsett variant så bör du ändå inspektera gaffelbenen etc. såklart... :-)

- Något köpt eller egensnickrat galler framför kylaren är klart bra att ha. Alternativt rengöringsmedel och metallspackel i packningen... ;-)

- Verktygen kanske med fördel fettas in och svepas in i något vattentätt material så att de inte är bortrostade om/när du behöver dem.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-09/21:25

Konsument skrev:Med reservation att du kanske redan har koll.

Om du kommer att åka grusväg så rekommenderar jag, av egen erfarenhet och andras råd, att:
- Behålla den lilla stänklappen i kedjeskyddets förlängning. (Mindre klädtvätt)

- Lossa framgaffelavskraparna och gör rent där under. En oljedroppe som får rinna längst den inre packboxen kan hjälpa till att hålla den mjuk, tät och fin. Jag har börjat fylla utrymmet mellan avskraparen och packboxen med fett, med syfte att eventuell skit som slinker ner ska fångas upp av fettet och inte sabba packboxen. Om du ändå skulle få oljeläck via packboxen så kan försiktig rengöring genom att svepa varvet runt med ett fint bladmått och få bort eventuella gruskorn som fastnat och hindrar packboxens funktion.

- Skydd för gaffelbenen kan vara en lönande investering. Oavsett variant så bör du ändå inspektera gaffelbenen etc. såklart... :-)

- Något köpt eller egensnickrat galler framför kylaren är klart bra att ha. Alternativt rengöringsmedel och metallspackel i packningen... ;-)

- Verktygen kanske med fördel fettas in och svepas in i något vattentätt material så att de inte är bortrostade om/när du behöver dem.


Har redan tänkt på en del av det där eftersom jag åkt offroad i 10 år på annan hoj. Men dina synpunkter är värdefulla ändå. Framgaffelboxarna är känsliga vet jag av erfarenhet och det behövs inte mycket för att de ska ta skada. Skyddar dem med teflon som jag vet inte skadar gummit som jag är osäker på om inte en oljeprodukt kan göra. Ska göra ett stenskottsskydd för gaffelbeben som vid minsta skada kan orsaka läckage från boxen. Det där med skydd för kylaren har jag inte tänkt men ska ta det på allvar och fundera på en lösning, säkert klokt. Verktygen ligger under sadeln väl skyddade under sadeln på denna hoj och brukar inte när de ligger där torrt och fint vålla mig några problem.

Känner mig mycket nöjd med köpet av denna mycket smidiga och charmiga enstånka som är fint balancerad och kommer att vara rädd om den. Grusåkat är inte av den avancerade typen utan vi brukar puttra fram i lugn takt.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Konsument » 2010-11-09/22:32

Fin maskin är det!
Seke skrev:Verktygen ligger under sadeln väl skyddade under sadeln på denna hoj och brukar inte när de ligger där torrt och fint vålla mig några problem.
Tro mig..., de ligger inte alltid så torrt och fint där... ;-)
(jag har en -02'a själv...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-10/10:17

Konsument skrev:Fin maskin är det!
Seke skrev:Verktygen ligger under sadeln väl skyddade under sadeln på denna hoj och brukar inte när de ligger där torrt och fint vålla mig några problem.
Tro mig..., de ligger inte alltid så torrt och fint där... ;-)
(jag har en -02'a själv...)


Du kan kanske rätt! Jämförde nog med den förra hojen där verktygslådan fanns vid bakskärmens nederkant längst bak och där var det fuktigt jämt. Men det är ju inte så trevligt med oljiga verktyg när och om man behöver dem. Brukat vaxa in dem med teflonvax som inte kladdar. Får väl göra likadant med GS:ens som är en -04:a.

Mvh
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Konsument » 2010-11-10/23:23

Seke skrev:
Konsument skrev:...inte så trevligt med oljiga verktyg när och om man behöver dem. Brukat vaxa in dem med teflonvax som inte kladdar.
Aha! Det skulle jag vetat om från begynnelsen... *rodnar*

Vad är det för teflonvax du använder?
(Googlade och fick träff på "...teflonvax från turtle (blå flaska)...")
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BMW GS 650 fråga!

Inläggav Seke » 2010-11-11/19:10

Konsument skrev:
Seke skrev:
Konsument skrev:...inte så trevligt med oljiga verktyg när och om man behöver dem. Brukat vaxa in dem med teflonvax som inte kladdar.
Aha! Det skulle jag vetat om från begynnelsen... *rodnar*

Vad är det för teflonvax du använder?
(Googlade och fick träff på "...teflonvax från turtle (blå flaska)...")



Det är ett s.k. hårdvax från AutoSmart som jag hittat på en biltillbersfirma. Står inte någonstans att det är teflon i den lilla aluminiumburken men det går ju att fråga så det blir rätt. Litet dyrare men funkar på bilen, gummi, rutorna och är väldigt slitstarkt och håller länge och då gör det ju inte så mycket att det kostar litet mer.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst