Lars Westman skrev: Det är ju inte så många som skriver i stil med "nu har jag kört 2500 problemfria mil" (vilket många har gjort med en 650GS).
Lars Westman skrev: Många åker långa äventyrsresor på dessa hojar.
ABS är standard, i alla fall på svensksålda cyklar. Urkopplingsbar ABS är bra på väldigt löst underlag, t ex rullgrus/sand/lera (och snö!) då ABS kan hindra hjulet att "gräva igenom" till fastare underlag.Seke skrev:Och den är dessutom utrustad med ABS som verkar kunna vara urkopplingsbart, vad det nu ska vara bra för.
Seke skrev: En fråga till önskar jag mig en synpunkt på och det är med tanke på hur GS:en är byggd med tankan under sadeln t.ex. Visst blir det väl lägre tyngdpunkt som är vikltig för frugan och mig lägre på en GS än en Funduro? Den nya två-cylindriska väger ju bara 199 kg körklar!
Gunnar Elmgren skrev:Kanske denna kan vara intressant? Bra pris är det definitivt!
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_f_650_gs_30462649.htm
Konsument skrev:Är det riktigt snällt att tipsa om 800 när ni nyss kom fram till att 650 var trevligt...
Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?
Konsument skrev:Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?
Lars Westman skrev:Konsument skrev:Jag reagerade på den uppgivna bränsleförbrukningen i annonsen. Stämmer det verkligen?
Knappast.... Jag har fått ut 40 mil på en tank med min 800, men där går gränsen. Det blir 0,4l/mil.
L.Stefan Andersson skrev:Hej, ja vad det gäller bränslet så ligger min 650GS(2002 års modell) på ca 0,37 i snitt vid körning till och från jobb, dvs stadstrafik. Ute på landsvägen så varierar det. Motorväg och packväskor och lite högre hastighet än vad lagen stipulerar, ja då vill den kanske ha lite mer. Men å andra sidan så är ju dylika övningar inte denna hojs starkaste sidor.
I våras bar det iväg till Norge, två vuxna och packning. Vid körning på små krokiga vägar i njutningstempo så kom vi vid ett tillfälle 37 mil innan vi tankade... så nog kan den vara en riktig sparbössa.
Ang cykelns smidighet, jag har kanske inte den bredast erfarenheten av olika cyklar, dock har jag några mil bak styret på den nya tvåcylindriga F650GS, och det är en cykel jag uppskattar, framförallt så gillar jag motorkaraktären och den har lite mer "oomph" än min enstånka... Dock är det så att när hastigheten sjunker under 50kmh så föredrar jag stånkan, det är ett annat chassi och jag uplever det mer hanterbart.
Vid en tur med klubben den 19 Juni i år fick jag förmånen att provköra en 1200GS, ojojoj vilken motor och visserligen körde jag bara en kortare sväng men jag kände ju att här fanns komfort och kapacitet för långturer... och ve och fasa, hojen var ju mycket smidigare i rondeller och gathörn än jag någonsin hade kunna föreställt mig.
Så för min egen del så funderar jag ibland på att byta hoj, men då går tankarna mellan stånka och boxer....
Ha´t pent Stefan
Konsument skrev:Med reservation att du kanske redan har koll.
Om du kommer att åka grusväg så rekommenderar jag, av egen erfarenhet och andras råd, att:
- Behålla den lilla stänklappen i kedjeskyddets förlängning. (Mindre klädtvätt)
- Lossa framgaffelavskraparna och gör rent där under. En oljedroppe som får rinna längst den inre packboxen kan hjälpa till att hålla den mjuk, tät och fin. Jag har börjat fylla utrymmet mellan avskraparen och packboxen med fett, med syfte att eventuell skit som slinker ner ska fångas upp av fettet och inte sabba packboxen. Om du ändå skulle få oljeläck via packboxen så kan försiktig rengöring genom att svepa varvet runt med ett fint bladmått och få bort eventuella gruskorn som fastnat och hindrar packboxens funktion.
- Skydd för gaffelbenen kan vara en lönande investering. Oavsett variant så bör du ändå inspektera gaffelbenen etc. såklart...
- Något köpt eller egensnickrat galler framför kylaren är klart bra att ha. Alternativt rengöringsmedel och metallspackel i packningen...
- Verktygen kanske med fördel fettas in och svepas in i något vattentätt material så att de inte är bortrostade om/när du behöver dem.
Tro mig..., de ligger inte alltid så torrt och fint där...Seke skrev:Verktygen ligger under sadeln väl skyddade under sadeln på denna hoj och brukar inte när de ligger där torrt och fint vålla mig några problem.
Konsument skrev:Fin maskin är det!Tro mig..., de ligger inte alltid så torrt och fint där...Seke skrev:Verktygen ligger under sadeln väl skyddade under sadeln på denna hoj och brukar inte när de ligger där torrt och fint vålla mig några problem.
(jag har en -02'a själv...)
Aha! Det skulle jag vetat om från begynnelsen... *rodnar*Seke skrev:Konsument skrev:...inte så trevligt med oljiga verktyg när och om man behöver dem. Brukat vaxa in dem med teflonvax som inte kladdar.
Konsument skrev:Aha! Det skulle jag vetat om från begynnelsen... *rodnar*Seke skrev:Konsument skrev:...inte så trevligt med oljiga verktyg när och om man behöver dem. Brukat vaxa in dem med teflonvax som inte kladdar.
Vad är det för teflonvax du använder?
(Googlade och fick träff på "...teflonvax från turtle (blå flaska)...")
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst