Sida 1 av 1

Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-09/21:30
av Seke
Är det någon som vet om man kan justera tomgången på enstånkan där rek. ligger på 1500 r/m vilket jag tycker är för högt och förtar en del av charmen med motorn?

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-09/21:35
av Gunnar Elmgren
Seke skrev:Är det någon som vet om man kan justera tomgången på enstånkan där rek. ligger på 1500 r/m vilket jag tycker är för högt och förtar en av charmen med motorn?

Tror inte det går, min F650GS -02 ligger också på 1.500/min i tomgångsvarvtal, verkar som det är ett fast värde i motorelektroniken.
Lite info finns här.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-09/21:37
av Lars Levén
Jag har i och för sig en F650 men jag gissar att frågan har samma svar för den som en F650GS.

Nej, om man sänker den så dör den :-( Jag kan justera den enkelt (förgasare) men under ca 1400 varv så är det roliga punkt slut. Rätta mig gärna någon därute!

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/07:47
av Håkan
Seke skrev:Är det någon som vet om man kan justera tomgången på enstånkan där rek. ligger på 1500 r/m vilket jag tycker är för högt och förtar en del av charmen med motorn?


Enl. min GS-911 finns dessa funktioner.
http://www.hexcode.co.za/

På 800 cc twin finns en "Idel actuator calibration" i motorns styrsystem.
På 650 cc enstånka finns "Reset trottle valv zero position and idle controller"

Jag har inte provat/använt dessa funktioner på någon F-modell.
Men det kan inte skada att göra det...

Däremot har jag gjort motsvarande på R1200.

"Idle actuator calibration"
"Engine synchronization"

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/11:05
av Seke
Tack för svar!

Det verkar som om det är besvärligt det där med elektroniken och inte som på den gamla "enkla" tiden när hojar hade förgasare och man enkelt kunde testa sig fram själv. Får väl ta ett snack med verkstaden när jag gör nästa service om det är möjligt att göra något.

Mvh

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/15:24
av ManneJ
Tror tomgången skall vara i intervallet 1350 +100 om
jag minns rätt från någon manual.
Min ligger på ca 1500 varm.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/15:32
av Gunnar Elmgren
Det är nog också som Lars skriver, att motorn behöver bortåt 1500/min för att överhuvud taget gå på tomgång. Ingen större mening med att leta efter sätt att sänka tomgångsvarvet, om motorn ändå tjuvstannar.... Högkomprimerad enstånka med relativt stor kolvdiameter och liten svängmassa kräver sin tribut!

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/18:45
av Seke
Det kan ju vara komptrycket som orsakar detta som ni säger och då är det inte göra mycket åt annat än vänja sig. Jämför med en mindre cykel jag har med ett en mycket låg tomgång men så är det en lågkompare också.
När man lägger i tvåan i stan på gs:en verkar det som det räcker med "tomgången" på smågatorna och det finns inget att justera på annat än att koppla ur, men det blir säkert en vanesak.
Men man är imponerad av att BMW lyckats att balansera motorn så vibrationerna är borta och det kanske har lite att göra med de dubbla tändstiften också. Provkörde en -01:a och den gick inte lika jämt i motorn men man hade väl daterat upp motorn också till -03/04.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/19:20
av Gunnar Elmgren
Seke skrev:Jämför med en mindre cykel jag har med ett en mycket låg tomgång men så är det en lågkompare också.
Jo, det är stor skillnad... min andra enstånka, BMW R26 -59, har en lågkompad 250-kubikare med svänghjul värdigt en fartygsdiesel. Den tuffar villigt på ett tomgångsvarv runt 300/min!

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/19:47
av Mimmi
Hej!

Ni glömmer bort en mycket viktig sak som påverkar en motors tomgångsegenskaper, nämligen kamaxeln/kamaxlarna!
Dessas duration, lyfthöjd samt overlap ge en större påverkan å tomgången än kompressionsförhållandet i sig.

Dessutom kan tändsystemet av någon anledning vara så utformat att den maximala lågtändningen inte är tillräckligt låg för att en tillfredsställande riktigt låg, säker tomgång kan erhållas.
Dessa faktorer, samt som påpekats balanshjulets vikt, äro av största betydelse för tomgången.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/20:38
av Gunnar Elmgren
Mimmi skrev:Hej!

Ni glömmer bort en mycket viktig sak som påverkar en motors tomgångsegenskaper, nämligen kamaxeln/kamaxlarna!
Dessas duration, lyfthöjd samt overlap ge en större påverkan å tomgången än kompressionsförhållandet i sig.

Dessutom kan tändsystemet av någon anledning vara så utformat att den maximala lågtändningen inte är tillräckligt låg för att en tillfredsställande riktigt låg, säker tomgång kan erhållas.
Dessa faktorer, samt som påpekats balanshjulets vikt, äro av största betydelse för tomgången.

Du har så rätt, Mimmi! (Som vanligt.) I stand corrected, Mea Culpa och allt det där.......
De faktorer Du nämner är ju sådant som definitivt påverkar motorns maxvarv och maxeffekt, fast "åt andra hållet" - det som är bra för en låg och stabil tomgång är till hinder för högt maxvarv och effektuttag.
Litereffekten på F650GS är förvisso inte särskilt hög med dagens mått mätt (77 hk/liter) - på min drygt 50 år gamla R26 plockar man ut 15 hk ur knappa 250 kubik, så den har faktiskt hela 60 hk/liter. Dock har den modernare maskinen ett betydligt bredare effektregister, lägre bränsleförbrukning och framför allt renare avgaser, så skillnaden är i praktiken större än den är på papperet.
Men faktum kvarstår - den stora, konstruktionsmässiga skillnaden mellan maskinerna är kompressionsförhållandet och svänghjulets massa. Och den dramatiska skillnaden i tomgångsvarvtal.....

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/22:32
av Lars Westman
Sedan är det ju också så att bara för att en 650GS är encylindrig så innebär det inte att det är en "tuff-tuff-stånka" som trivs bra på låga varv med massor av vridmoment under 3000rpm. 650GS är tvärtom en ganska högvarvig motor med rätt mycket effekt långt upp i registret som gillar att köras med varv.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-10/23:30
av Konsument
Lars Westman skrev:... som gillar att köras med varv.
... och det är såååå hääärligt! :-D

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-11/09:54
av Seke
Lars Westman skrev:Sedan är det ju också så att bara för att en 650GS är encylindrig så innebär det inte att det är en "tuff-tuff-stånka" som trivs bra på låga varv med massor av vridmoment under 3000rpm. 650GS är tvärtom en ganska högvarvig motor med rätt mycket effekt långt upp i registret som gillar att köras med varv.


Har inte så mycket att klaga på när det gäller motorkaraktären är tvärtom nöjd med det som är som ger en frihet att själv välja hur mycket effekt man vill utnyttja. Små puttrandet på smala skogsvägar där det finns risk för möten och lågt effektuttag ger ju också låg bränsleförbrukning.
Reagerar främst på att vid användning av tvåans växel i stan på smågator vid krypkörning att det inte fannas något mer att ge på nedåt när det gäller varvtalet alt. att koppla ur eller gå ned på ettan som irriterade mig men är väl en vanesak eftersom jag är van från annnat. Men jag har ju i stort sett bara hunnit med att provköra hojen än men blir det bara någon dag med 5+ eller mer så ska det bli en rejäl tur med termos och matsäck.

Re: Tomgång GS 650!

InläggPostat: 2010-11-13/06:59
av julius
Ren generellt kan också sägas att stora "fåcylindriga" motorer inte skall ha för låg tomgång av det enkla skälet att påkänningar på vevmekaniken kan bli för stor då kraftpulserna kommer alltför "sällan". Detta är särskilt viktigt på motorer med lätta eller närmast obefintligt svänghjul. Det är nog inte utan orsak som fabrikanten har satt/angett tomgången till det den är.