Byta olja på enstånkan?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-06/17:42

Har för vana att byta olja i mina hojar i samband med årets sista tur då motorn är ordentligt varmkörd. Nu blev det ingen planerad sista tur då vintern kom och satte stopp för det.

Istället satte jag en byggfläkt framför motorn på min GS 650 enstånka -04 så att motorn blev lite varm och tog dän bottenpluggen och tappade ur oljan, trodde jag. Borde väl ha kommit ut minst två liter räknade jag med. Tyvärr var inte tråget tömt som jag tappade ur oljan i så jag hade inte riktigt koll på hur mycket det blev. Tog inte bort och hade inte för avsikt att byta oljefilter nu då jag tänkte göra detta till våren eftersom jag fyllde på med den billigaste oljan jag hittade på biltema för att användas som konserveringsolja under vintern då jag tänkte göra en invändig motortvätt till våren eftersom det blev som det blev med vinterns tidiga intåg.

När jag sedan fyllde på med ny olja upptäcker jag till min förvåning att jag kan bara fylla på EN liter olja c:a innan det är fullt uppe vid påfyllningen och då är det ändå för mycket enligt stickan. Uppenbarligen tappade jag bara ur c.a en liter genom att ta bort den stora oljepluggen i tråget.

Kan någon vänlig stjäl med erfarenhet av detta hjälpa mig med en förklaring till varför det blir så här. Det enda jag själv kan se som en möjlig orsak är att jag inte tagit bort oljefiltret. Kan det vara så eller vad annars?
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-06/18:01

Att Du bara fått ut lite olja, beror på att F650GS-motorn har torrsump. Den mesta oljan finns i oljetanken vid förarens vänstra knä, under sidokåpan. Oljetråg i egentlig mening saknas.

För att få ur all olja måste det öppnas på tre ställen - pluggen under motorn, locket över oljefiltret och avtappningspluggen i botten på oljetanken. Oljefiltret sitter på höger sida av motorn, under ett runt lock som hålls av tre skruvar. För att komma åt oljetankens avtappningsplugg får Du lossa vänster sidokåpa, den sitter med 6-7 Torx-skruvar.

En utförlig beskrivning av detta arbete (och i princip allt annat som kan vara värt att veta om F650) hittar Du på The Chain Gang's hemsida.
Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-01-06/21:35

Ett tips är också att köpa en oljesug så du kan suga ur oljetanken (jag köpte en billig på Mekonomen). Då slipper du demontera plasten och oljetanken för att tömma den. Spara också en 33cl läskburk så du kan klippa sönder den och ha den som avrinning när du demonterar oljefiltret. Det blir mindre kladdigt så.

När du fyller på oljan underlättar det om du efter en liter eller så startar upp motorn lite så den får pumpa runt lite och tömma oljetanken. Det tar bara några sekunder och det ligger kvar oljefilm från gamla oljan i motorn så det ska inte vara någon fara.

Mätning av oljenivå kan bara göras när motor och olja har nått arbetstemperatur.

Den är inte helt enkel när det kommer till oljan den gamla kära stånkan.... men efter några byten flyter det på bra (om man har en pump...).

Lycka till

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-09/14:39

Tackar så mycket för svaren och tipsen. Länkarna verkar innehålla en hel del godis för en vetgirig som nog kommer väl till pass att studera i vintermörket. Blir till att kämpa med ens dåliga språkkunskaper bara.

Det är dock en sak som förbryllar mig ändå och det är att det trots allt gick att fylla en liter olja uppe vid oljetanken. Efter att jag dränerat oljepluggen i motortråget så stod cykeln så ett par veckor med oljestickan inte helt åtdragen med avsikt att det inte skulle bli helt tätt innan jag försökte fylla upp igen.
Och det gick ju trots allt att fylla på en liter. Funderar på om det kan bero på att det sitter en speciell transportpump för oljan till den övre tanken som inte är helt tät utan läcker tillbaks olja till nedre tråget. Kan det vara så?
Senast redigerad av Seke 2011-01-10/13:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav ErLi » 2011-01-10/13:28

Jag vet inte hur oljan pumpas men det rinner ner i motorn på något sätt så oljenivån ska vara "för låg" vid kall motorn. Fylller man på olja till "rätt nivå" med kall motor får man för mycket olja och det är inte bra. Jag har har läst om att det kan skada motorn (antingen här eller på The Chain Gang).

Så - följ intruktionerna i hur man kontrollerar oljenivån annars får man lätt fel oljemängd.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-23/16:44

Jo, jag har sett instruktionerna för oljepåfyllningen och det bör väl inte medföra något större problem. Har en liten pumphävert som jag nog kan suga ut överflödet med.

Men har en liten följdfråga om oljan till denna enstånka. Det står till min förvåning i instruktionsboken att syntet oljor ej ska användas. Har under alla år med andra och nuvarande hojar i garaget alltid kört med delsyntet. Det är ju en enkel sak att följa instruktionen att hälla i en ren mineralolja men det känns väldigt främmande för mig att göra det då jag är mycket noga med vilken olja jag använder. Och jag vill gärna ha det som jag tror är bäst eller det näst bästa.

Vad kör ni på för typ av olja ni andra som åker enstånkan?
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-01-23/23:09

Min åsikt i oljefrågan (med risk för ännu en oljetråd.....) är att mineralolja är det som gäller under inkörning och därefter olja av bästa möjliga kvalitet = Helsyntet. Kolla bara så den är klassad för MC med våtkoppling.Klassningen är JASO-MA.

Både min 800GS och 650GS (enstånka) verkar trivas utmärkt på helsyntet.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-24/13:12

Tack för svar!

Någon ny oljetråd ska väl vi inte skapa det finns det tillräckligt av redan. Som sagt, att endast använda en ren mineralolja känns lite främmande. Det är klart att det kanske skulle funka men man ska kanske då fördubbla bytesintervallet.

Kan du köra på helsyntet när det rekommmenderas mineral så ska jag väl kunna köra på min gamla delsyntet ( och kanske få det bästa från två världar ) det vore ju underligt annars. Byter alltid oljan 2 ggr/säsong.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-01-24/23:05

Den bästa världen är helsynteten, så varför blanda den med nåt från den sämre världen? ;-)

Och byta 2 ggr per säsong är nog bara slöseri. Vilken helsyntetolja som helst håller betydligt längre än så.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Konsument » 2011-01-25/21:11

Beror inte det på körsträckan?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-01-25/23:25

Jo. I och för sig. Men det är nog få 650GS enstånka som rullar så långt på en säsong att det behövs 2 byten. Men visst. Kör man långt så... Jag ser i alla fall ingen anledning att byta tätare än serviceintervallen. Det är nog mest slöseri med allehanda resurser.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-27/22:43

Vad som är bästa världen kan diskuteras och jag kunde argumentera för min sak men avstår för att slippa en onödig diskussion om något som blötts och stötts så det räcker. Har dock en liten högvarvig luftkyld radfyra där jag kör på ren syntetolja och den oljan ska ju kyla bättre.

Men kör man mycket med många mil byter man olja oftare och men enligt min uppfattning minst en gång om året i samband med vinter avställningen. Anledningen till detta är att motorolja som är förorenad och svart och oxiderad fräter på packningar och annat i motorns innandöme och det vill man ju inte ska hända under vintern. Oxidationsprocessen och nedbrytningen av oljan finns där oavsett du kör med hojen eller inte. Även ny olja drabbas av denna process omedelbart i samband med oljebyte när du häller i en ny olja eftersom bara små mängder av den gamla oljan som det alltid finns rester kvar av vid ett oljebyte startar den processen. Så enligt min bestämda uppfattning är det INTE bara miltalet som bestämmer oljebytesintervallet. Det räcker kanske att bara lukta på den gamla oljan så framgår det nog vad jag menar.

I sommar ska jag erkänna har jag avstått från halvårsbytet på ett par hojar pga få mil på ett par stycken då det inte blev mycket åkt av olika orsaker beroende på att jag fördelar milen emellan de olika cyklarna och oljan såg ren och fin ut och luktade inte illa.

Tillägg den 28/01-11:
För att ytterliggare förtydliga mig vill jag tillägga ett par saker. Eftersom jag under åren ägt en det olika typer av hojar så har jag också läst många instruktionsböcker hur olika hojar ska skötas när det gäller motoroljan. En liten högvarvig 250cc där det skulle bytas m-olja var 300 mil enligt rekommendationerna. I en annan instruktion, och detta är intressant med tanke på vad jag skrivit ovan. Så skulle man vid längre avställning av cykeln än 4 månader byta motorolja vilket bekräftar min åsikt att oxidationsprocessen och nedbrytningen av oljan även äger rum även om man inte kör med hojen. Och att starta upp en hoj under vintern som en del tycker om att göra och tro att man kan varmköra en motor och växellåda utan att köra hojen är rena fördärvet för oljan. Därför att du kan aldrig utan att köra en hoj och komma upp i de temperaturer som fodras för att kondensfukten ska försvinna. Utan man bidrar bara till mer fukt i oljan och oxidationsprocessen och syrabildningen uppmuntras bara. För att inte tala om fukten som blir i ljuddämparna.
Vill dessutom tillägga utan att ge mig in i diskussionen om vilken oljetyp som är bäst konstatera att vid lågvarviga stora Customhojar är syntholjor bannlysta. HD olja tex. är i vissa fall en rak 50 olja. Finns säkert en anledning till dessa rekomendationer.
Senast redigerad av Seke 2011-01-30/17:18, redigerad totalt 1 gång.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Konsument » 2011-01-28/22:09

"HD olja tex. är i vissa fall en rak 50 olja. Finns säkert en anledning till dessa rekomendationer."
Med tanke på den amerikanska ingenjörs/produktionskonst jag sett så vore tjära ett lämpligt utfyllande smörjmedel... :lol:
(nu har jag kanske inte sett så mycket men skoj finns det alltid plats för...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-30/02:13

Konsument skrev:"HD olja tex. är i vissa fall en rak 50 olja. Finns säkert en anledning till dessa rekomendationer."
Med tanke på den amerikanska ingenjörs/produktionskonst jag sett så vore tjära ett lämpligt utfyllande smörjmedel... :lol:
(nu har jag kanske inte sett så mycket men skoj finns det alltid plats för...)



Skoj på hoj är kul. Men allvarligt talat så jobbade jag på ett företag för många år sedan som sålde olja, en rak 50 olja till HD. Kanske inte aktuellt idag till moderna HD men kan var säkert meningen till någon äldre motortyp som gillade den oljan. :)
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav lue » 2011-01-30/10:41

På den tid jag jobbade på maskinfirma betydde HD-olja att oljan var av heavy duty-typ.
Endast denna dög i dieselmotorer, medan man kunde ha billigare olja i bensinmotorer.
Jag tolkar det som en förenklad föregångare till dagens klassningar.

En kuriositet: i insttuktionsboken ILO-piano: i växellådan, använd motorolja SAE30, dock inte av HD-typ.
/Bengt
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Seke » 2011-01-31/11:40

lue skrev:På den tid jag jobbade på maskinfirma betydde HD-olja att oljan var av heavy duty-typ.
Endast denna dög i dieselmotorer, medan man kunde ha billigare olja i bensinmotorer.
Jag tolkar det som en förenklad föregångare till dagens klassningar.

En kuriositet: i insttuktionsboken ILO-piano: i växellådan, använd motorolja SAE30, dock inte av HD-typ.
/Bengt


Intressant!
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Olle Nilsson » 2011-01-31/11:56

Ang ILO-Piano så berodde det på att tandrammen var känslig för tillsatserna i HD oljan vi pratar slutet 50 början 60 talet.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Karin P » 2011-04-17/21:57

Jag har idag gett mig på att byta olja o filter på egen hand på min F 650 GS (med lite hjälp av grannen), men jag får inte loss den vänstra kåpan för att komma åt bottenplugg eller liknande på oljetanken.
Runt "oljestickshålet" Sitter som en gummikant som håller fast kåpan. Hur gör jag????
Har tappat ur i botten och bytt filtret.
Jag undrar oxå vad slangen med en lite plugg i som sticker ut på höger sida om kåpan är för nåt?
Tacksam för svar på dumma frågor....!
Från en nybörjare
Karin P
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-04-17/21:42

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Mimmi » 2011-04-17/23:27

Hej!

Tyvärr kan jag ingenting om de maskinerna, har nästan inte mer än sett dom mer än på bild ;) så jag kan sorgligt nog inte hjälpa Dig :( .

Men ge Dig till tåls lite grann, så kommer det säkert någon av de på modellen kunniga till Din hjälp!

HOHO, Gunnar, var är du?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Claes Jonsson » 2011-04-18/07:35

För att få loss vänstra sidokåpa där oljetanken finns bakom måste man skruva av oljepåfyllningslocket och försiktigt dra kåpan uppåt.
Var noga bara att först blåsa bort grusdamm.
Sen sitter oljetanken fast med en torx-skruv och två låsclips. Insex-skruven i botten är pluggen. Den har ganska långa gänger.
Jag brukar lossa oljetanken så den bara vinglar i slangarna, så kan man lättare tömma oljan utan att söla på hojen.

Några bilder på hur det ser ut på Dakar 2001.
Bilagor
Resize of PICT2458.JPG
Resize of PICT2455.JPG
Resize of P1010004.JPG
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-04-18/09:10

Karin P skrev:Jag har idag gett mig på att byta olja o filter på egen hand på min F 650 GS (med lite hjälp av grannen), men jag får inte loss den vänstra kåpan för att komma åt bottenplugg eller liknande på oljetanken.
Runt "oljestickshålet" Sitter som en gummikant som håller fast kåpan. Hur gör jag????
Har tappat ur i botten och bytt filtret.
Jag undrar oxå vad slangen med en lite plugg i som sticker ut på höger sida om kåpan är för nåt?
Tacksam för svar på dumma frågor....!
Från en nybörjare


Köp en enkel oljesug på Mekonomen, Biltema eller liknande så slipper du plocka loss kåporna och tanken. En oljesug har en slang som du stoppar ner i tanken och suger upp oljan med.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljesug/
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Lars Westman » 2011-04-18/09:12

och när du ska byta filtret funkar en sönderklippt 33cl drickaburk perfekt att hålla under när man tar bort den lilla kåpan över filtret så du slipper söla ner motorn med oljan som rinner ut.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav JAC » 2011-04-18/09:13

Kanske bäst att tillägga att det även finns en gummibussning till vänsterkåpan i nederkant som sitter till kylaren. Du ser den på Claes Jonssons första bild. Dra sidokåpan försiktigt utåt i nerkanten så att plastpinnen går ut från gummibussningen.
Karin P undrar också över slangen på höger sida med plugg i. Det är för att dränera luftburken om man har fått vatten eller olja eller bensin i den.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav Karin P » 2011-04-18/12:04

Tack så hemskt mycket för alla svar! =)
Idag blir det nytt försök!
Karin
Karin P
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-04-17/21:42

Re: Byta olja på enstånkan?

Inläggav FrasseR1200R » 2011-11-29/09:12

Hej!

Hittade en bra, kort, men informativ film om hur man byter olja på en 650GS.

http://www.youtube.com/watch?v=eRUcdi0ng30

(Förlåt) :-) :-) :-)
BMW S1000XR-15, Triumph Tiger 800XCX-15, Husqvarna FE 501-16.
FrasseR1200R
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-23/14:55


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst