Är min F650cs strypt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Är min F650cs strypt?

Inläggav Microflygarn » 2011-04-16/18:13

hej!
Köpte en F650cs i vintras. Det är en -04:a. Varianten med dubbla stift. Den är reggad som 25kw, men förre ägaren sa att den var nu full effekt. Tog min gamla hoj på en tur idag och slogs av hur grymt mycket piggare den var än bumsen (en kawwa 750 med 76hk).
Såg i manualen till Scarvern att 80-120 km/h skall ta ca 4 sekunder på 4:an med 37kw och ca 7 sekunder med 25kw. Vid någa enkla test tyckte jag att det blev runt 7 sek vid varje försök. Har inte testat toppfarten (feg förare...) men det känns knappast som den klarar 178km/h... den accar hyggligt upp till runt 120 men sen är det väldigt segt.

Hur kan jag kolla om den är ostrypt? Är det krångligt/dyrt att ändra till full effekt?

För mina behov och sm pendlarhoj känns den helt ok men kan jag få mer pulver så skadar det ju inte! ;)
Jag har A-kort obegränsad.

Tacksam för svar!

/Johan
Microflygarn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-01-30/22:12

Re: Är min F650cs strypt?

Inläggav Guzzi-Leif » 2011-04-17/10:23

Kolla med generalagenten vari strypsatsen består så kan du gå ut och titta på din maskin sedan. Typiska åtgärder är ju annars begränsning av "gasutslaget" eller en bricka i insuget.

Åsså känner du väl till att man måste registreringsbesikta då man "ömsar effekt"...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Är min F650cs strypt?

Inläggav Microflygarn » 2011-04-17/13:52

Tack för svar! Hann googla lite i går kväll, och nu har jag kollat. Strypningen består i "throttelbekränsning". Den sitter på min har jag nu konstaterat! Tar å ploclar bort den så blir det kanske mer fart. Den känns märkligt nog inte "supertrött" trots begränsningen. Troligen på grund av det sköna vridet i enstånkan. Lite märklig regel med begränsning i effekt egentligen. Tänk på vad Enzo Ferrari sa på sin tid:
"Det är hästkrafterna som säljer bilar men vridmomentet som vinner tävlingar!"

Jodå! Den skall reggas om tioll full effekt. Det gjorde jag med min Kawwa också.

/JOHAN
Microflygarn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-01-30/22:12


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst