Funduro som rycker/dör på låga varv

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Marcus » 2011-04-16/22:02

Hej!

Jag har en F650GS Funduro ´94

När jag häromdagen skulle ta premiärturen för säsongen upptäckte jag ett problem. Vid låga varv så hostar/rycker den till och ibland även dör. Lite jobbigt när man saktar ner för att köra ut på en större väg och ska gasa iväg så dör den. Inget problem om jag frikopplar och varvar eller kör på "för låg" växel.

Ser att det är en hel del torrsprickor på insugningsrören (gummi) som sitter mellan förgasaren och cylindern. Kan detta bero på tjuvluft eller vad tror ni med större erfarenhet? (min första vår med cykeln)

Har beställt nytt insugsgummi. Går det att byta utan att lyfta bort förgasarna? Ser lite pilligt men inte omöjligt ut.. (ny tråd kanske?)

Marcus
Marcus
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-16/21:41

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Konsument » 2011-04-16/22:34

Hej!

Prova sökfunktionen i det här forumet och se om du finner svaret på en del av dina funderingar.
http://www.f650.com/ tror jag också innehåller en hel del kunskap.
Sedan kan jag hjälpa dig med kopior av chaingangs tre mektips-DVD om du skickar mig ett privat meddelande så kan vi ta detaljerna där.
Sedan finns det ett knippe ivrigt hjälpsamma individer som förmodligen snart kommer med mer konkreta svar på dina frågor i den här tråden.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Lars Levén » 2011-04-17/16:25

Vad menar du med låga varv? En Funduro kan inte köras på lägre varval än ca 3000.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Marcus » 2011-04-17/21:07

Nä jag noterade i fjol när jag köpt den att den inte trivs på låga varv (under 3000) men nu är det inte bara att den hackar och stånkar. Den tvärdör. Höll på att lägga mig när jag fick motorstopp på blöt asfalt mitt i en kurva, hade saktat ner (korsning, dold sikt i samhället) och när jag börjar gasa så dör motorn = väldigt mycke motorbroms på blött underlag.... Det gick bra men var läskigt. Märker oxå så att jag måste gasa mycket mer än i fjol för att inte få "kärringstopp" vid start.
Marcus
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-16/21:41

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Lars Levén » 2011-04-19/21:16

Samma problem vid kall som varm motor? Inga problem med tomgång och varm motor? Fungerar choken som man kan förmoda? Du skriver "förgasaren", obs att du har två stycken :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Claes Jonsson » 2011-04-19/21:59

Prova med att höja tomgången till minst 1500 varv.
Det kan kanske vara dekomp. som slår till, alltså vikten på kamaxeln som sänker kompressionen vid start.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Marcus » 2011-04-21/21:26

Jo problemet finns även när motorn är varm. Tomgången fungerar fint med både varm och kall motor. Verkar som att choken fungerar bra tycker jag. Höja tomgången har jag inte gjort, är iofs hyggligt händig men väldans oerfaren gällande att skruva på BMW´n. Det där med kamaxel och dekomp känner jag inte till alls, hur fungerar det. Inget stöd för teorin med sprucket insugningsrör och tjuvluft?? :cry: Förresten Claes: hittade en annan forumtråd med bilder du lagt in på "din gamla blåa omlackade Funduro". Det är den cykeln jag har, tom den blåa stripen på toppboxen är kvar (bra eller dåligt?? ;) )
Marcus
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-04-16/21:41

Re: Funduro som rycker/dör på låga varv

Inläggav Claes Jonsson » 2011-04-22/05:58

Va kul att du har min gamla hoj.
Den har jag kört LÅNGT på. Den gick fint.
Den sålde jag till en kille i Vårgårda som bara körde ett par hundra mil på två år. Kanske därför den är kinkig nu...
Jag ringde och frågade om han ville sälja hojen. En kompis var på jakt efter en bra hoj. Men då ville han behålla hojen.

Men prova att höja tomgången först. Skruven (en liten silvrig skruvskalle) hänger i en svart slang vid förgasarna. Leta efter något som hänger löst i alla fall.

Förresten, var bor du? Kan komma och ta en titt kanske.

Och det här med insugsgummit. Känner en som bytte det för några år sen, och tog en titt på den och det var väldigt tjocka väggar på den. Såg ut som en kikare. Så det vill nog mycket till innan.

Och sen sa ju Kenneths MC att Italienskt gummi är dåligt.
Så jag bytte en bränsleslang. Den är grön. Tittar du noga framför tanken kan du sen den.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst