F650Gs vägrar starta

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650Gs vägrar starta

Inläggav urmo » 2011-04-28/09:30

Hej Alla,

Idag när jag kom ut till min kära F650GS för att åka till jobbet så vägrade hon starta. Vrider på nyckeln och allt ser ut som det skall, lyset tänds etc men när jag trycker på tändningsknappen så hörs inte ett pip.

Är inte så tekniskt begåvad (bla därför jag kör BMW) så jag har ingen direkt aning vad jag skall göra. Körde med hojjen flera ggr innan påsk men den har stått still den senaste veckan. Min första tanke är att ngn slyngel inte kunnat hålla fingrarna i styr men jag kunde inte hitta ngt vid en snabb överblick.

Tack och lov kan IF bärga den till BMW om inget annat funkar men helst skulle jag ju villja fixa det själv.

Mvh
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-28/09:36

1) Kolla nödstoppet som sitter vid startknappen - den vanligaste anledningen till "startvägran".
2) Kolla så inte sidostödet är utfällt och någon växel ligger i.
3) Prova att dra in kopplingshandtaget - hjälper om det är fel på friläges-kontakten.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav urmo » 2011-04-28/13:19

Tack för ditt svar Gunnar

Nummer ett och två har jag kollat - att man glömmer att fälla upp stödet innan man startar händer ju men då brukar man höra startmotorn men att motorn inte tänder. Nu är det helt tyst - händer ingenting när man trycker på knappen. Osäker om jag testade med att hålla in kopplingen(tror det) men jag skall testa när jag kommer hem.

mvh
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-28/13:35

Kan ju också vara så enkelt att batteriet är dåligt (urladdat eller defekt). Annars är det väl felsökning på verkstad som gäller.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Kovlingen » 2011-04-28/16:00

Jag har råkat ut för exakt samma sak på min R1150R . Allt funkade utom startknappen .
Detta visade sej vara ett kabelbrott i kabelhärvan uppe vid styrhuvudet .
Testa med att slå på tändning . Håll in startknappen samtidigt som du vrider styret
fram och tillbaks ( vänster - höger ) eller rucka lite på kabelhärvan försiktigt .
Skulle den reagera på detta så kanske det är samma som på min .
( På detta sätt "råkade" jag hitta felet )
Kan ju som vanligt vara nått helt annat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Konsument » 2011-04-28/23:14

Tuggummi i tändhatten?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Kovlingen » 2011-04-28/23:17

Konsument skrev:Tuggummi i tändhatten?

ASG ! Det är ju klart att det är lösningen . Bortse från mitt löjliga förslag :=))))))))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Konsument » 2011-04-28/23:35

Jag ska nog lägga mig nu... hade inte läst allt text... startmotorn går inte runt... gissar på väldigt trött batteri. Orkar man rulla igång en enstånka? (Har aldrig provat...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Kovlingen » 2011-04-29/06:25

Ursäkta min fundering men även om batteriet är dåligt skulle det väl lyckas dra litegrann .
Nog för att det behöver mycket kräm . Var det helt tyst när du tryckte på startknappen
första gången ? Inte ens ett klick från "tillslaget" på startmotorn ? ?
Undrar om du inte skulle kunna kolla detta genom att få starthjälp (kablar) ?
Uteslutningsmetoden är bra och brukar kosta färre pengar :=(
Utfällning från batteriets plattor ramlar ner i botten på batteriet och kan förorsaka "kortis" .
Det värsta är att ibland funkar batteriet och ibland inte . Beror på hur utfällningen hamnar .
Slut ideer !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav urmo » 2011-05-20/16:24

Hej Alla och tack för förslagen.

Det hela är jätteskumt. När jag kom hem från jobbet gick jag ut för att testa koppla in laddaren och se om det blev någon skillnad. På chans så provade jag dock att starta den igen och döm om min förvåning då den startade precis normalt!! Hon har nu körst dagligen sen dess utan det minsta tendens till problem.

Har ingen aning vad som kan vara problemet om det nu överhuvudtaget var något. Spontant så känns det som jag har fått totalt hjärnsläpp eller något och inte vridit nyckel i rätt läge men jag höll på och provade flera ggr med samma resultat så det verkar konstigt.

Eventuellt skulle det ju kunna vara som någon påpekade att något är glappt och att det bara är en tidsfråga innan det händer igen, vi får se.

Mvh
Urmo
urmo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-06-15/16:33

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav Konsument » 2011-05-20/20:42

Som det står i andra trådar så kanske det kan vara kabelskada. Testa med fulla styrutslag och se om det kan vara det som spökar.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650Gs vägrar starta

Inläggav andytoothstone » 2011-07-25/06:28

urmo skrev:Hej Alla och tack för förslagen.

Det hela är jätteskumt. När jag kom hem från jobbet gick jag ut för att testa koppla in laddaren och se om det blev någon skillnad. På chans så provade jag dock att starta den igen och döm om min förvåning då den startade precis normalt!! Hon har nu körst dagligen sen dess utan det minsta tendens till problem.

Har ingen aning vad som kan vara problemet om det nu överhuvudtaget var något. Spontant så känns det som jag har fått totalt hjärnsläpp eller något och inte vridit nyckel i rätt läge men jag höll på och provade flera ggr med samma resultat så det verkar konstigt.

Eventuellt skulle det ju kunna vara som någon påpekade att något är glappt och att det bara är en tidsfråga innan det händer igen, vi får se.

Mvh
Urmo


Hej.

Jag hade liknande problem när jag hade min F650GS. Det hände mig då och då att hojen inte ville starta. Jag upplevde att det var något med elsystemet som var fel (utan att jag har belägg för det då jag inte är så pass kunnig på teknik för att kunna se det). Jag kom dock alltid iväg efter ett tag, men det kunde hända att jag stod 30 min på morgonen utan att komma iväg.

När jag köpte hojen hade den inte gått många mil innan batteriet hade bytts. Trots det fick jag själv byta batteri relativt snabbt. Första året troligen mest för att jag lät hojen stå under vintern utan att underhållsladdas (flickväns far tyckte inte det var nödvängigt och hojen stod i hans garage) Jämförde med min flickväns dåvarande hoj och den verkade inte alls "suga" lika mycket batteri över vintern. Trots laddning av batteri (ctekladdare) upplevde jag alltid att hojen var mkt klen att starta på våren, som om det var något som låg och tjuvdragit ström i onödan. Jag visste inte då att man troligen kunde låtit batteriet sitta i vid laddning varje år så jag meckade alltid bort det (vilket jag upplevde bökigt med alla kåpor som passade dåligt) och varje gång lät det som om elsystemet fick spel bara av att jag tog bort en av kablarna till polerna (trots rätt ordning). Det klickade och surrade och lät om hela instrumentpanelen.

Tillsammans med en del övriga problem, som nämnts i andra trådar, med t.ex. läckande packningar från framgaffeln (bärgning) kabel till oljetrycksmätare som hoppat ur vilket gav intryck att något var fel med motorn (bärgning) och högt slitage av bakbromsbelägg och allt för ryckig gång fick mig till slut att ge upp hojen. Bytte till en import R1150 GS -01 som jag nu kört 4.000 mil med utan något incident alls. Har inte ångrat mig en sekund.
BMW R 1150 GS -01
andytoothstone
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-07-20/11:33

F650Gs vägrar starta

Inläggav RonnyB » 2011-07-25/15:17

Hade problem med min 800ST när den fanns i min ägo. Kom på efter ett tag att motorn ibland stannade i ett läge som inte startmotorn orkade dra igång ifrån. Jag löste det oftast med att lägga i 2:an eller 3:an och rulla hojen fram med koppling i och släppa den så motorn roterade till ett "lättare" startläge för motorn.
Detta hjälpte mig en del gånger :)
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst