Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-02/12:06

Var ute en sväng med min Dakar -04 igår kväll och eftersom det var kallare än vad jag väntat mig (för tunna handskar) så fick värmehandtagen vara igång hela turen, dvs. ca 3 timmar. Det var inga som helst problem förrän i morse då jag skulle starta för att köra till jobbet -- då visade sig att batteriet inte hade tillräckligt med kraft så jag fick ta min gamla Honda istället.

Det blir till att börja felsöka då jag kommer hem i kväll men innan jag börjar kan den vara bra kolla om det kanske är ett normalt beteende: Orkar en F650GS med att driva värmehandtagen på max effekt under en tur på några timmar?

Jag har ingen annan extrautrustning inkopplad förutom en GPS som drar försumbart med ström.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-02/12:12

F650GS har en ganska hyfsad generator, har för mig att den ska ge 450W.
Jag har kört två vintrar med min, ibland i åtskilliga minusgrader och definitivt alltid med värmehandtagen på, utan minsta problem.
Tror snarare Ditt batteri är felkällan - det kanske tar laddning dåligt, och med värmehandtagen igång sjunker laddningsspänningen lite grand, vilket kan räcka för att batteriet inte ska ta laddning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-02/12:39

Då blir det till att felsöka och jag tror du har rätt i att det är batteriet som är problemet. Det är visserligen bara ett år gammalt men det är ett Biltema-batteri och ska man döma efter diverse inlägg på olika forum så är de si så där i kvalitén, vissa funkar perfekt andra inte.

Tackar för snabbt svar.
/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav Kovlingen » 2011-05-02/13:12

ErLi skrev:Då blir det till att felsöka och jag tror du har rätt i att det är batteriet som är problemet. Det är visserligen bara ett år gammalt men det är ett Biltema-batteri och ska man döma efter diverse inlägg på olika forum så är de si så där i kvalitén, vissa funkar perfekt andra inte. /Erik


Försök att reklamera batteriet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-02/19:07

Hojen startade utan problem efter att ha stått på laddning under dagen. Missade tyvärr att mäta batterispänningen innan jag satte hojen på laddning och direkt efter laddning så jag vet inte vad den var nere i eller vad den toppar. Nu, efter några starter och därefter ca 30 min på laddning är batterispänningen:

Tändning avslagen: 12,9 V
Tändning påslagen: 12.3 V (motorn avslagen)
Värmehandtagen på: 12,2 V (motorn avslagen)

Det är större spänningsfall då jag slår på spänningen än vad jag väntat mig även om det inte är katastrofalt dåligt.
I morgon ska jag mäta vad spänningen är efter att kört med värmehandtagen för att se om batteriet tappar spänning vid normal användning. (Kanske säkrast att ta med sig laddaren också så jag kan ladda på jobbet om det behövs).

Jag tror jag sparat kvittot så jag kan reklamera om det är något fel på batteriet.

/Erik

(Edit: Glömde skiva att alla mätningar är med motorn avslagen, med motorn igång var spänningen någonstans mellan 13 och 14 V, kommer inte ihåg de exakta värdena)
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-02/20:04

Om spänningen över batteriet ligger mellan 13 och 14V, fungerar nog laddningen som den ska.
Ett så pass stort spänningsbortfall som det Du mätt upp vid påslagen tändning indikerar att det är batteriet som är "boven i dramat".
Om batteriet har cellproppar, kan Du försöka komma åt med en syraprovare och mäta syravikten - den ska vara lika i alla celler, och ligga runt 1,28 vid fulladdat batteri (ca 1,20 vid halvladdat, och 1,10 vid helt urladdat) - mätningen ska göras vid 20C.

Ett bra dokument i ämnet hittar Du på http://www.exide.nu/pdf/Exide_Tekniska_data.pdf .
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-03/11:55

Intressant läsning, det verkar som syravikten säger mycket om hur batteriet mår. Tyvärr är batteriet förseglat (gel-batteri) så jag kan inte mäta något annat än spänningen. (Har inte utrustning för att mäta stora strömmar)

Jag körde hojen med värmehandtagen i morse och mätte spänningarna nu på lunchen och fick samma värden som i går kväll så batteriet klarade i alla fall en kortare tur utan att tappa allt för mycket spänning. Det oroväckande är fortfarande det lite väl stora spänningsfallet då jag slår på spänningen.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-03/13:01

Jag var just ute och mätte på min F650GS -02, som har ett gammalt och trött batteri, och som dessutom har stått ca 2 veckor utan underhållsladdning.
Vilospänning batteri: 12,35V
Tändning påslagen, inkl halvljus: 11,85V
Tändning och värmehandtag på: 11,78V
Motor på tomgång, allt påslaget: 13,88V
Motor på 3000 varv, allt påslaget: 14,06V

Jag "tappar" alltså ca 0,5V från batteriets vilospänning, då jag slår på tändningen. Eftersom jag vet att mitt batteri är på upphällningen (det är minst 4 år gammalt), och att det inte är laddat på drygt 2 veckor, tycker jag det ser normalt ut.
Ditt batteri tappar 0,6V när Du slår på tändningen - det tyder på att det är i sämre skick än mitt, trots att det är relativt nyladdat och av betydligt färskare datum.

Har nu satt mitt batteri på laddning - återkommer i morgon eller så med mätningar över fulladdat (men gammalt) batteri.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-03/19:32

Det var inga problem att köra hem. Full kraft i batteriet då jag skulle starta, samma spänningsnivåer då jag kom hem. Kollade lite nogrannare på laddspänningen och den låg på ca 13.8 V vid tomgång och ca 14.2 V vid 3000 rpm, nivån varierade ganska mycket hela tiden men låg hela tiden kring 14 V. Verkar helt normalt.

Jag tror ett spänningsfall på 0.5 V eller 0.6 V då man slår på spänningen är likvärdigt. Mitt instrument billigt och inte kallibrerat, dessutom behövs det inte mycket kontaktresistans för att få 0.1 V spänningsfall och jag mäter inte direkt på batteriet.

Synd att jag jag inte kontrollerade batterspänningen och laddspänningen då problemet visade sig, nu verkar allt normalt.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53

Re: Batteriproblem efter att kört länge med värmehandtag

Inläggav ErLi » 2011-05-12/19:19

Det var ett tag sen jag skrev något om problemet och det beror på att det inte har dykt upp igen.

Hojen sköter sig, har inte laddat batteriet sen den 2 maj då jag hade problemet, har kört mycket med värmehandtagen och den har även stått sen förra fredagen eftersom jag varit bortrest och hela tiden har batterispänningen och laddningsspänningen varit normala. (Har kopplat en mätare så jag kan ha koll även då jag kör.)

Det är bra att den fungerar utan problem men lite oroväckande att jag inte vet vad som orsakade problemet för ett tag sedan.

/Erik
Användarvisningsbild
ErLi
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2007-03-27/11:53


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst