Problem med regulatorn? 650GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem med regulatorn? 650GS

Inläggav Borneo » 2011-05-04/12:17

Hej alla,

Hde denna fråga på Bike-forumet men fick bara en respons så jag undrar om någon här varit med om samma sak.

Har fått problem med min BMW 650GS - symptomen är att alla lampor på instrumentbrädan (strålkastarlampan inkluderad) och belysningen för hastighetsmätare samt varvräknaren - allt flimrar och blinkar lite oregelbundet när motorn är igång. Det skumma är att när jag ger gas och ökar varvantalet då mörknar lyset på lamporna istället för tvärt om. Det mest oroväckande är dock att ABS-lampan i samma veva började tändas och släckas av sig själv några gånger (och ibland lyserden i flera minuter) en bra stund efter att jag startat motorn, sen slocknar den till slut (som den ska) när jag kör i väg (fort) men åter tänds och släcks några gånger när jag är framme och ska parkera och har motorn på låga varv/tomgång alltså..

På verkstaden där jag var (för att bytta packningar och olja i framgaffeln) sa att det är nog regulatorn som spökar och ger inte jämnt ström men att jag kan lugnt köra eftersom generatorn laddar so den ska - detta kollade de...

Jag undrar - är det inte farligt för elektroniken att utsätta sig för denna "överproduktion" av ström? Har någon haft liknande problem och hur löser man det? Vågar faktiskt inte bege mig på semester i detta tillstånd
tacksam för alla svar.
Borneo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-05-04/12:03

Re: Problem med regulatorn? 650GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-04/13:06

Till att börja med - vilken årsmodell/utförande är det på Din hoj?

Att Du är orolig förstår jag - svaret från Din verkstad känns som de inte är särskilt intresserade av att hjälpa Dig, och att köra på långsemester utan att laddningen är iordning är givetvis inget man vill göra.
Det första Du bör göra är, att mäta spänningen över batteriet i några olika situationer med en Multimeter (behövs inga avancerade grejor, ett hobby-instrument för en hundring duger bra).

Börja med att mäta över batteriets poler:
- Vilospänning med avslagen tändning
- Spänning med påslagen tändning, men motorn ej startad
- Motorn på tomgång
- Motorn på några olika varvtal, t ex 2000-3000-4000 varv

Försök också lägga märke till, om spänningen är stadig eller om den "fladdrar" när motorn är startad.

Symptomen Du beskriver kan uppträda vid flera olika fel - till exempel defekt laddningsregulator, defekt generator, glapp/dålig kontakt i plus- eller jordförbindelse någonstans, glapp i säkringsdosa, avskavda kablar, defekt batteri....... för att nämna några tänkbara.

Med ledning av mätningarna ovan kan man i bästa fall få en ledtråd till hur man ska fortsätta felsökningen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Problem med regulatorn? 650GS

Inläggav Borneo » 2011-05-06/10:15

Hej och tack för dina goda råd. Hojen är en 2003-a och jag faktiskt bokat tid på
MC-huset i Malmö och kör inte den just nu för att inte batteriet ska ta stryck från
överladdning.

Kör säkert - fantastiskt väder ute...för de som har en hoj att njuta av ;)
Borneo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-05-04/12:03


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst